Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:23

Helemaal voor ivf!
Ik ken genoeg mensen die geen kinderen konden krijgen, en door middel van ivf, zijn zij toch ouders geworden, wat zij dolgraag wilden! Ik vind dat je iemand een kinderwens niet kan ontnemen, terwijl er wel een mogelijkheid voor is!
Ik vind ook dat het vergoed moet worden, voor jonge GEZONDE mensen, die al andere 'methodes' hebben geprobeerd, maar wat niet heeft gewerkt. Ik zou het namelijk raar vinden dat 'gewone' mensen gratis een kind kunnen krijgen, en mensen die pech hebben door bijvoorbeeld traag zaad gigantisch veel geld neer moeten tellen om een kind te kunnen krijgen.
Ik vind het wel een ander verhaal, wanneer de vrouw ouder is dan 40 jaar, of als zij heel erg overgewicht heeft etc.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:25

@elenaMM77, een studie is duurder dan € 3000,- Waarom zou je dan niet een paar maanden kunnen sparen? Als je de kosten voor een kind kunt dragen kun je dat toch ook apart zetten?

@KaiKarine, ik snap je argument :) Ik zou het alleen mooi vinden als iedereen die graag een kind zou willen hier ook rationeel over na zou denken. De mensen in dit topic hebben dit vast gedaan. De gehele wereldbevolking met een gezin? Vast niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:26

vuurneon schreef:
Maartje1990 schreef:
Oei, ik val toch een beetje over ''die eerst carriere gekozen hebben'', ik kies ook éérst voor een carriere, want ik wil mijn (hopelijk) toekomstige kindje wél een beetje iets kunnen bieden. Ik had ook in een komkommerkas kunnen gaan werken, maar ik wil (voor mijn kindje) een goed salaris kunnen binnen halen. Dat is toch niet zo gek?

Heel eerlijk? Ik heb nu wel kind voor carrière gezet. Als carrière niet van start wil gaan door de economie en gebrek aan banen, ga ik niet nu nog langer wachten. Mijn eicellen worden er immers niet jonger op en dat is iets waar ik mij wel bewust van ben.

Helemaal als het niet zou lukken; qua leeftijd heb ik nog de speling in de tijd. Daarnaast ben ik nou zeg minder dan jaartje niet beschikbaar (ik verwacht niet dat ze mij als starter zwanger aan zullen nemen+verlof) om carrière te maken. Daarna heb ik mijn hele leven nog; iets dat je van een kinderwens niet kunt zeggen.

Nouja, ik weet niet hoe je het precies bedoeld? Maar ik ben nu 25 en (nog) student, ben waarschijnlijk op z'n vroegst over 2,5 jaar afgestuurd (heb dan wel 2 bachelor diploma's). Ik ben nu gewoon niet in staat om een kind te onderhouden, naast dat ik momenteel ook single ben en dat toch niet m'n voorkeur heeft. Maar als ik nu al een stabiele relatie zou hebben, zou ik er toch ook eerst voor kiezen een stabiele baan te hebben én een diploma op zak.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:27

Selka schreef:
@laraxXxemma, er staat ook nergens dat dit mijn mening is.

Het gaat mij er meer om waarom wij als gemeenschap op moeten draaien voor een kinderwens van een ander terwijl er genoeg kinderen zijn die een beter leven wensen. Moeten wij dan niet meer opkomen voor de kinderen van deze aarde in plaats van de eieren en zaadcellen van de mens?

Ik zag het ook als een stelling :)

Ik snap je punt, ik vind dat je gelijk hebt qua genoeg andere kinderen, maar als je de keus krijgt voor een eigen kind of een adoptie kind (ik neem aan dat je dat bedoelt), weet ik in ieder geval wat ik zou kiezen. Het proces voor adoptie kan enorm lang duren, daarnaast ben jij niet degene die er al vanaf de geboorte bij is. Je kan je niet op je gemak voelen met een adoptie kind omdat het niet jou kind is, omdat je de band met een kind al opbouwt tijdens de zwangerschap. Als je een kind adopteert moet de klik er wel zijn, bij je eigen kind is die er (hoogstwaarschijnlijk) al.
Er zijn vast genoeg mensen die wel bewust adoptie over IVF kiezen, en het kan even goed wel goed gaan met adoptie, maar nogmaals als ik de keuze heb zou ik het wel weten. Adoptie en eigen kind is qua gevoel gewoon niet hetzelfde.

Waarom wij ervoor moeten betalen? Ik denk omdat het gewoon als ziekte wordt gezien net als andere ziektes. Er is iets mis wat niet mis hoort te zijn in je lichaam.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel het zou schelen in het jaar als we hiervoor niet zouden betalen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:28

Punt is dat je vaak niet van te voren weet of je vruchtbaarheids problemen hebt en waar leg je de grens bij zelf betalen? De onderzoeken naar de oorzaak van onvruchtbaarheid ook al zelf bekostigen? Terwijl daar bv ook een medisch relevant probleem kan uitkomen dat voor de gezondheid verholpen moet worden. Het invriezen van de eicellen of zaadcellen bij kanker ook zelf betalen?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:30

Helemaal voor Ivf!
Het is toch prachtig dat vrouwen die door wat voor reden dan ook geen kinderen kunnen krijgen hierdoor wel geholpen kunnen worden.

Echt om te kotsen die opmerkingen van 'het lichaam zal hier een reden voor hebben' :roll:
Ja mensen krijgen zeker ook kanker om/voor een reden :r

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:32

Selka schreef:
@elenaMM77, een studie is duurder dan € 3000,- Waarom zou je dan niet een paar maanden kunnen sparen? Als je de kosten voor een kind kunt dragen kun je dat toch ook apart zetten?

@KaiKarine, ik snap je argument :) Ik zou het alleen mooi vinden als iedereen die graag een kind zou willen hier ook rationeel over na zou denken. De mensen in dit topic hebben dit vast gedaan. De gehele wereldbevolking met een gezin? Vast niet.

selka..

duidelijk dat je erg jong bent en geen idee hebt van vaste lasten en zaken die kunnen voorvallen.
met een loon van 1800 euro in de maand.. spaar je niet in een paar maanden 3000 euro bij elkaar..
dat allereerst..

En dat je alleen dure dingen vergoed moet krijgen, dat is natuurlijk helemaal raar.. Dus als ivf 30.000 euro zou kosten, dan mag het wel vergoed worden?

daarbij, studiefinanciering ontvang je zonder dat je uberhaupt ook nog maar 1 cent hebt hoeven afdragen als je wilt (nooit een bijbaantje nemen)..

IVF krijg je alleen vergoed als je verzekerd bent en dus premie betaald.. misschien al 10 jaar lang.. Feitelijk betaal je die behandeling zelf wel.. in tegenstelling tot jouw studie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:33

Maartje1990 schreef:
Nouja, ik weet niet hoe je het precies bedoeld? Maar ik ben nu 25 en (nog) student, ben waarschijnlijk op z'n vroegst over 2,5 jaar afgestuurd (heb dan wel 2 bachelor diploma's). Ik ben nu gewoon niet in staat om een kind te onderhouden, naast dat ik momenteel ook single ben en dat toch niet m'n voorkeur heeft. Maar als ik nu al een stabiele relatie zou hebben, zou ik er toch ook eerst voor kiezen een stabiele baan te hebben én een diploma op zak.

Dat was mijn idee ook, tot ik 2,5 jaar na mijn diploma nog steeds geen werk op niveau kon krijgen maar de wens werd groter en ik was weer 2,5 jaar ouder. Nu is verder alles prima, maar je kan niet altijd wachten op de carrière omdat je eicellen er geen rekening mee houden. Dan is het 'domme' werk wat ik nu doe prima om iig bij te dragen aan de kosten. Dus in die zin is het niet altijd slim als je een bepaalde leeftijd hebt om kinderwens die er is te blijven uitstellen. En een stabiele baan in deze tijd is aardig zeldzaam geworden :=
De slogan 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' is verandert in 'een slimme meid, krijgt haar kind op tijd' omdat vrouwen steeds later hun eerste kind krijgen. Prima, ik val er ook onder. Maar het heeft ook zeker een keerzijde :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:39

Dat begrijp ik ook wel laraxXxemma maar het is zo jammer voor al die ongewenste kinderen. Ik voel mij daar dan meer schuldig over dan het niet betalen aan een IVF kind. Maar dat is persoonlijk!

elenaMM77, Pardon???? Ga jij mij even vertellen wat ik wel en niet begrijp en dan ook nog hoe oud ik ben?
Geen idee waarom, maar ik ga mijzelf verantwoorden. Ik draai al bijna 9 jaar een huishouden met dieren, waaronder twee paarden. Die kosten alleen al aan stalling € 7080 per jaar. Meer dus dan jouw schamele 3000€ waarvan ik de waarde niet kan schatten :)

Als je zo persoonlijk wilt worden kun je dat beter per PB doen of nogmaals achter je oren krabben voordat je zoiets plaatst. Blijkbaar heb jij in de 11 jaar langer op aarde nog niet geleerd twee keer na te denken voordat je op verzenden klikt.

Mijn post heb jij helemaal verkeerd begrepen maar de behoefte die uit te leggen is compleet verdwenen :)

Zoe_97

Re: Wat vind jij van ivf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:42

selka paarden vergelijk je niet met kinderen. en adoptiekinderen vergelijk je niet met een eigen kind. Dat is voor ouders wat totaal anders! Dus omdat die ouders niet voor hun kind kunnen zorgen mogen andere mensen met een hevige kinderwens geen hulp krijgen bij IVF te betalen?....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:44

Mijn vergelijking was ontzettend overtrokken. Het was sarcastisch bedoeld maar blijkbaar heb ik mij hierbij niet goed uitgedrukt :)

Ik ben absoluut geen tegenstander van IVF alleen ik vraag mij af of bepaalde zaken niet anders kunnen. IVF kost een hoop meer dan € 3000 dus mensen krijgen toch hulp bij het betalen? Hoeveel de staat moet meebetalen vind ik een lastige vraag. Maar dit vind ik ook voor andere zaken zoals jouw rokers voorbeeld.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:49

Selka schreef:
Mijn vergelijking was ontzettend overtrokken. Het was sarcastisch bedoeld maar blijkbaar heb ik mij hierbij niet goed uitgedrukt :)

Ik ben absoluut geen tegenstander van IVF alleen ik vraag mij af of bepaalde zaken niet anders kunnen. IVF kost een hoop meer dan € 3000 dus mensen krijgen toch hulp bij het betalen? Hoeveel de staat moet meebetalen vind ik een lastige vraag. Maar dit vind ik ook voor andere zaken zoals jouw rokers voorbeeld.

zonder tussenkomst kost het echt niet een hoop meer dan 3000 euro hoor. voor 3 behandelingen zit je tussen de 3000-4000 euro volgens de VUB. Er worden dan ook maar 3 behandelingen terugbetaald (hier dan toch, ik meen in Nederland ook). Dat is dus niet ene hoop eer hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:49

Nederland ook idd; 3. Mislukken ze alle 3? Dan moet je zelf betalen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:51

Selka schreef:
elenaMM77, Pardon???? Ga jij mij even vertellen wat ik wel en niet begrijp en dan ook nog hoe oud ik ben?
Geen idee waarom, maar ik ga mijzelf verantwoorden. Ik draai al bijna 9 jaar een huishouden met dieren, waaronder twee paarden. Die kosten alleen al aan stalling € 7080 per jaar. Meer dus dan jouw schamele 3000€ waarvan ik de waarde niet kan schatten :)

Als je zo persoonlijk wilt worden kun je dat beter per PB doen of nogmaals achter je oren krabben voordat je zoiets plaatst. Blijkbaar heb jij in de 11 jaar langer op aarde nog niet geleerd twee keer na te denken voordat je op verzenden klikt.

Mijn post heb jij helemaal verkeerd begrepen maar de behoefte die uit te leggen is compleet verdwenen :)

mijn excuses, ik had jouw profiel met iemand anders verward..

maar eigenlijk vind ik het dan des te erger om heel eerlijk te zijn.

Dat je blijkbaar vind dat je alleen maar dure dingen vergoed mag krijgen..
en als je 3000 euro een schamel bedrag noemt, dan heb je ook geen echt inlevingsvermogen.. wat je met slechts 11 jaar minder toch wel zou mogen hebben lijkt mij.. en bij 3000 euro schamel noemen, dan ken je inderdaad de waarde van geld nog niet (wat ik voor een jongere nog tot daaraan toe noem). Want voor je eerder op verzenden drukte had je kunnen bedenken dat het merendeel van nederland hooguit een kleine paar honderd euro opzij kan leggen.. dus voor je 3000 euro over hebt, heb je het niet over een paar honderd euro.. als je het over te snel op verzenden drukken hebt.. ach, mijn vergissing met het profiel dat zal de ouderdom zijn, ik loop immers maar liefst 11 jaar langer rond.. 11 jaar geleden wist ik echter wel dat 3000 euro een hoop geld was voor de meeste mensen.. en dat stuvi geld is waarvoor je nog niets gedaan hebt.. en dat vergoeding vanuit het ziekenfonds iets is waarvoor je premie betaald.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:53

ik weet als (bijna) 18-jarige dat dat ene hoop geld is :')

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:54

Iemand ook een idee wat op dit moment de hoogste zorgkostenpost is? IVF zeker niet, namelijk. We betalen wel allemaal mee aan bijv. rokers die behandeld worden tegen longkanker, mensen met overgewicht met diabetes, alcoholverslaafden met Korsakow en daar hoor je niemand over....

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:55

Selka schreef:
Dat begrijp ik ook wel laraxXxemma maar het is zo jammer voor al die ongewenste kinderen. Ik voel mij daar dan meer schuldig over dan het niet betalen aan een IVF kind. Maar dat is persoonlijk!

Dat valt ook absoluut te snappen :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:59

Oke, my bad. Dacht gezien de kosten voor een simpel bloedonderzoek dat dit wel schokkender zou zijn :)

elenaMM77, er is niks mis met mijn inlevingsvermogen. Echter wanneer iemand mij benadert zoals jij dit doet word ik een beetje naar. € 3000 is een hoop geld en kinderen zijn erg duur. Als je maar een paar honderd euro over hebt kun je toch geen kind onderhouden? Of zie ik dit verkeerd?
Waarom mijn stuvi continue herhalen? Ik heb deze stuvi overigens nooit gehad heb omdat ik een deeltijdopleiding heb gevolgd omdat ik moest werken om mijn huishouden draaiend te houden :)* Op mijn 18e woonde ik al op mijzelf had ik een paard en een huishouden. Ik heb echt weleens aan tafel gezeten met mijn handen in het haar omdat ik niet wist hoe ik bepaalde rekeningen moest betalen. Echter zou ik dan ook nooit voor een kind gekozen hebben omdat ik dit ook niet zou kunnen betalen. Jammer dat je toch denkt mij te kennen en mij dus op een paar simpele woorden zo hard veroordeeld.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:03

maar die 3000 euro kun je dan in een kind stoppen :)*

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:04

Ik vind de kosten wel degelijk essentieel in deze discussie dat is namelijk het meest gehoorde argument van 'tegen'standers ;). Ik zie niet in waarom meebetalen aan IVF anders zou moeten zijn dan meebetalen aan iemands uitkering/pensioen/aangepaste schoenen/opleiding etc etc. We betalen ALLEMAAL wel iets voor een ander. Anders wordt het voor iedereen onbetaalbaar,

Een adoptiekind kun je niet vergelijken met een 'eigen' kind. Bovendien ben ik inderdaad van mening dat je die kinderen DAAR moet helpen door de levensomstandigheden te proberen te verbeteren en niet door ze allemaal hier heen te halen... Waarmee ik dan ook weer niet direct impliceer dat ik het zelf nooit zou overwegen. Ik weet het niet, ik sta niet voor die keus.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:07

Selka, hoeveel geld denk je dat mensen met kinderen (of überhaupt) overhouden per maand dan? Zouden kinderen dan alleen voor de Lucky few rich bestemd zijn ;)?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:08

Ik heb het tot nu niet kunnen vinden, maar de mensen die tegen IVF zijn, heeft dat ook te maken met geloof?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:08

Selka, hoeveel geld denk je dat mensen met kinderen (of überhaupt) overhouden per maand dan? Zouden kinderen dan alleen voor de Lucky few rich bestemd zijn ;)?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:13

LauraMc schreef:
Ik heb het tot nu niet kunnen vinden, maar de mensen die tegen IVF zijn, heeft dat ook te maken met geloof?

Dat heb ik nog niet voorbij zien komen, maar ik neem aan dat mensen die van hun geloof bijvoorbeeld geen bloed mogen krijgen, dat ze hier ook tegen zullen zijn

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:15

@sees, geen idee? Weet jij het? Kinderen zijn heus niet voor de lucky few maar het is wel handig als je ze kunt betalen toch?

Olafgek, die drieduizend euro is een kinderkamer en de essentials als ik mijn omgeving goed begrijp. Je kunt ze er geen jaar van onderhouden.

Maar zoals duidelijk zal zijn heb ik geen kinderen. En is mijn vraag vooral in hoeverre de maatschappij op moet draaien voor de kosten van kinderen zowel kinderen via ivf als "natuurlijk"(?). (let wel ik geef hier zelf dus geen waarde aan!)