Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:27

Een fobie (Grieks: φόβος, phóbos = angst, vrees[1]) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een overmatige angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:16

drawerlover schreef:
Ik ben zelf ook bang voor bepaalde dingen hoor. Ik snap alleen niet wat er nou eigenlijk zo eng is aan spinnen. Kijk de mooiste beesten zijn het niet. Daar ben ik het mee eens. En sommige lopen ook niet het leukste en het beste. Maar dan alsnog. Waarom zijn mensen er dan bang voor? Dat is het enigste wat ik me afvraag. Verder met dat van net wil ik zeggen dat sommigen misschien hun angst voor spinnen kunnen afkicken. Dankzij dat ben ik ook van bepaalde angsten afgekomen

Tja - de hersendelen die maken dat je bang wordt vallen in de verste verte niet samen met je logische verstand.
Dus de logische vraag 'waar je nu toch precies bang voor bent' is lastig te beantwoorden.
Anders gezegd: angst kan ongrijpbaar zijn. (Er is gelukkig veel tegen oerangsten te doen, maar stel wel eerst vast dat het een oerangst is.)
En soms helpt informatie idd. Weten hoe honden zich gedragen, of spinnen of wat dan ook is soms genoeg. (En soms ook niet. )

Dieltje

Re: Welke fobieën en/of angsten hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:19

Naalden!!! Oh wat zijn die dingen eng, ik kan niet kijken naar injecties die gegeven worden brr
Bloed en alles kan ik prima tegen maar zo'n naald die de huid in gaat :oo

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:38

Tja, bang om te schrikken of een harde geluiden fobie. Kinderen met ballonnen blijf ik bij uit de buurt, vuurwerk is ook draaaamaaa en onweer ook. Al gaat het de laatste jaren wat beter

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:04

Ik heb opeens (door de media geef ik eerlijk toe) last van vliegangst. Tot 2 jaar geleden stapte ik met gemak in een vliegtuig naar Azie maar sinds mh17 (en alle andere vliegtuigongelukken die nu wel in het nieuws komen) krijg ik er steeds meer angst voor. Ik vlieg over 7 dagen naar de Kaapverdische eilanden dat is geloof ik een uur of 7 vliegen (de helft van wat ik 'gewend') ben maar vind het wel retespannend! Zondag even op Schiphol geweest en toen kreeg ik ineens heel veel zin in de vakantie.. Het normale vakantiegevoel en alle rompslom eromheen. Daar kon ik vroeger van genieten en was het enige waar ik me druk om maak mijn oorpijn. Nu spelen er gedachten als: 'als ik neerstort hoe zal mijn familie dan wel niet reageren?!' Is gewoon niet fijn :n

Verder kan ik wel tegen harde onweer maar vuurwerk of knappende balonnen dichtbij weer niet..

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:30

xNathaliee schreef:
Ik heb opeens (door de media geef ik eerlijk toe) last van vliegangst. Tot 2 jaar geleden stapte ik met gemak in een vliegtuig naar Azie maar sinds mh17 (en alle andere vliegtuigongelukken die nu wel in het nieuws komen) krijg ik er steeds meer angst voor. Ik vlieg over 7 dagen naar de Kaapverdische eilanden dat is geloof ik een uur of 7 vliegen (de helft van wat ik 'gewend') ben maar vind het wel retespannend! Zondag even op Schiphol geweest en toen kreeg ik ineens heel veel zin in de vakantie.. Het normale vakantiegevoel en alle rompslom eromheen. Daar kon ik vroeger van genieten en was het enige waar ik me druk om maak mijn oorpijn. Nu spelen er gedachten als: 'als ik neerstort hoe zal mijn familie dan wel niet reageren?!' Is gewoon niet fijn :n

Verder kan ik wel tegen harde onweer maar vuurwerk of knappende balonnen dichtbij weer niet..

@ xNathaliee, Ik moet toegeven dat ik afgelopen zomer ook wel wat last heb gehad van vliegangst.
Maar met name met het opstijgen en landen. De rest van de reis ging het wel.
Het hielp mij toch om in gedachte te houden dat de kans van neerstorten wel heel klein is. ;)
Ik hoop dat je toch die 7 uren prettig doorkomt!

Ik denk dat die vliegangst van mij iets tijdelijks is. Omdat dit de eerste keer vliegen weer was sinds MH17...
Mijn echte fobie zijn toch wel spinnen ;(

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:32

Naalden vind ik niks.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:50

Ja bij mij ook sinds MH17. Ik heb het er veel met mijn vriend en vrienden over en zij zeggen allemaal 'als je gaat dan ga je' :+ en zo denk ik ook.. Maar ik denk meer aan de 'nabestaanden' daar word ik heel naar van :n

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:21

Insecten en met name spinnen, vreselijk. Daarbij heb ik social anxiety en waarschijnlijk nog een heel scala van stoornissen.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:32

Bah angst voor (aanraken van) vissen, dode beesten en clowns.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:48

Ik ben best wel bang voor sommige honden. Zodra er een hond begint te blaffen, voel ik mij niet zo op m'n gemak. Het wordt pas echt erg als ze loslopen. Heb meerdere keren gehad dat er een hond in mijn broek beet.