Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:30

Janine1990 schreef:
Ik weet niet hoe het met diabetici zit. Maar volgens mij wordt over het algemeen juist aangeraden tussendoortjes te eten als je met een gezond lichaam wilt afvallen.
Je houdt de motor goed aan de gang, en verhoogt zo het metabolisme van het lichaam. Lichaam gaat daardoor juist meer verbranden. Terwijl wanneer je alleen drie maaltijden eet, je constant de motor opnieuw aan moet slingeren. Wanneer er geen eten meer is, gaat het lichaam in de spaarstand en slaat juist elke maaltijd op.

Om vet te verbranden heb je nadrukkelijk geen tussendoortjes nodig.
Wel: ijzer, carnitine, vitamine B complex, zink en magnesium.
...plus de tip, om telkens voor de maaltijd te bewegen.

Ook bij diabetes geldt, dat je niet 'de spijsvertering aan de gang' zou moeten houden (dat is voor niemand goed!) - maar vanwege gedoe in de alvleesklier valt iemand helaas flauw als hij/zij te lang niets eet.
Let wel: bij diabetes type 2 valt dit nadrukkelijk te trainen: ook met 'ouderdomssuiker' kun je leven op 2 mmaaltijden per dag zonder de noodzaak van tussendoor iets eten.

secricible

Re: Boos, teleurgesteld... ruim 35 kilo zwaarder! (prikpil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:36

Volgens mij zijn dit onderwerpen die vooral niet in dit topic thuis horen. Dit topic gaat over KBK, niet over diabetici.
Buiten dat het de grootst mogelijke onzin is en levensgevaarlijk om zomaar te verkondigen. Er is helemaal niks te trainen aan DM2, behalve je conditie zodat je kilo's kwijtraakt. DM2 is niet eens een probleem van de alvleesklier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:37

Ik denk inderdaad ook dat het nu wel erg afwijkt. :j

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:41

Ik heb niet helemaal bijgelezen -alleen je beginpost.
Ik wil alleen even zeggen dat ik het ontzettend rot voor je vind, en ook ontzettend ontzettend vervelend dat je niet serieus werd genomen!
Terwijl jij het wel mooi aan het juiste eind had.
Altijd dus op jezelf blijven vertrouwen.

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:42

Dankjewel. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:56

Kun je niet een klacht indienen eigenlijk?

(Kan zijn dat ik dat gemist heb met lezen, in dat geval: excuses)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:57

Tegen de huisarts? Ik denk niet dat dat me iets verder helpt.
Uiteindelijk is hij ook maar een mens en fouten maken is menselijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:01

Ja tegen de huisarts. Daarvoor is het immers ook in het leven geroepen dat je een klacht kan indienen: een signaal afgeven.

Op mijn werk krijgen wij ook incidenteel klachten en daar wordt altijd zeer serieus naar gekeken en teruggekoppeld met als doel te verbeteren. Leren van je fouten (ook als arts!) dat is ook menselijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:05

Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten.
Ook omdat hij in ieder geval al zijn excuses aangeboden heeft en ik voor de rest wel tevreden ben over hem.
Plus dat het mij heel veel energie kost die ik liever in andere dingen stop.
Mocht er nog eens zoiets gebeuren, zou ik het wel doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:07

Is ook prima :) Netjes dat hij zijn excuses heeft aangeboden en belangrijkste is dat je je goed voelt bij je huisarts verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:09

Ja, de huisarts die ik voor hem had, heeft echt ontzettend veel fouten gemaakt, ook in mijn kindertijd.
Het is echt een hele vooruitgang. :j
Ik hoop ook dat mijn huidige huisarts hiervan geleerd heeft en bij een volgende patient met deze klachten nog eens nadenkt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:10

Ik heb niet alle pagina's gelezen :o , maar ook ik wil je een hart onder je riem steken!!
Wat onzettend vervelend en ik snap heel goed hoe je je gevoeld hebt.
Ik denk dat best veel mensen mee maken dat ze niet serieus worden genomen en dat problemen niet goed worden opgelost.

Ik ben wel van mening dat je een klacht zou horen in te doen tegen je huistarts, dit kan je als eerste schriftelijk indienen bij je HA en daarna een gesprek met je HA over je klacht(en).
Uiteraartd is een HA ook mens en kan deze zich vergissen, echter ik heb nergens gelezen (in wat ik heb gelezen) dat de HA excuus (net gelezen, sorry) heeft gemaakt voor z'n starre vasthouden aan zijn idee wat het zou zijn en het niet bereid zijn tot enig verder kijken (ja pas na 'gezeur' van jouw kant, om er dan maar van af te zijn zoals je schreef), net als de vervanger(ster) die je had.

Je hoeft uiteraard geen vervolg stappen te ondernemen (dat is aan je zelf), maar het kan wel erg opluchten om eens er een zeer goed gesprek over te hebben en met name jou gevoelens te delen, zodat ze ook echt heel goed weten wat dit met je doet en gedaan heeft en welke gevolgen dit nu heeft en waar je nu tegen aan loopt en waar je nu hulp bij nodig hebt.
Ze mogen ook best weten dat niet alles maar vergoed wordt (diëtist bv.) en dat dit ook gevolgen heeft voor jou, om maar iets te noemen........
Het had voorkomen kunnen worden als je wel serieus was genomen!!

Het is echt niet niks wat je is overkomen!! :(:) :(:)

Hier kan je lezen over het indienen van een klacht:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... -huisarts/

Heel veel sterkte en wijsheid en ik hoop dat het je lukt om met een goede diëtist(e) om verantwoord af te vallen en weer daar te komen daar waar jij je lekker bij voelt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:24

Ik heb het er al met hem over gehad, dat is wat mij betreft nu voldoende. :j
Bedankt!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:18

Meid als je het niet fijn vindt om een klacht in te dienen tegen je huisarts doe je het niet.
Jij moet je prettig voelen bij je huisarts.

Ik hoop dat je met begeleiding snel weer wat kilo's kwijt ben.
Het is je eerder gelukt, je kan het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:18

Dankje. :j
Ik zou me inderdaad niet fijn voelen als ik dat nu zou doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:46

Nou, ik heb dit met de gewone pil.
Ik heb vorige jaar juni een andere gekregen dan die ik al heel wat jaar dagelijks slik.
Maar over die pil die ik uitgeprobeerd heb was ik niet tevreden.
2 dagen voortijd hoofdpijn duizelig wazig zien etc.
Dus nu heb ik weer de "oude" maar ik merk dat ik toch 8 kilo sinds dien aangekomen ben. Of dit komt door de wissel weet ik niet.
Maar ik wil ivm vele problemen in de "feest" week niet zonder de pil.
ik hoop alleen wel dat ik die 8 kilo er weer af krijgen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:47

Ik hoop het ook voor je. :j
Het is echt lastig!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:50

Oh, ik zie net dat jij het bent, heb vaker topics van je gevolgd. Dat is een flinke domper!!!
Maar het is je al een keer gelukt!! En ook deze keer lukt het afvallen je weer!! En je huisarts geef ik een schop onder zn..... ;-)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:22

Ik had al eerder gereageerd maar toen niet het hele topic doorgelezen. Ik las nu dat je ook nog 12 andere medicijnen slikte, laat hier ook eens goed naar kijken! Daar naast als jij geen vitamine d opneemt van de zon en uit voeding lijkt mij dat die druppels waarover je spreekt een veel te kleine eenheid hebben om dit tekort te kunnen aanvullen. Ik heb nu pillen van 10.000 iu, Max van druppels is 150 iU. Ik zag dat je doorverwezen was naar een centrum in Leeuwarden, je woont dus bij mij in de buurt! Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met valeomedica, moet je even googelen ;-). Deze is bij mij achter mijn tekorten gekomen.

Edit; zit jouw huisarts in Leeuwarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:48

Ik heb druppels van 10.000 iu, die zitten in ampullen.
Het wordt ook regelmatig gecontroleerd.

Ik woon niet in Friesland hoor, maar het centrum in Leeuwarden schijnt wel heel goed te zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:49

Wat vervelend zeg, ik zou er ook flink de balen in hebben (en dat is een understatement!!). Ik heb niet je hele topic gelezen maar wel goed doorgelezen en ik kom tot de volgende 3 conclusies:

- Je kunt niet bewegen of revalideren omdat je hiervoor teveel moet inleveren
- Je kunt geen hulp zoeken die buiten de zorgverzekeraar valt
- Je weet eigenlijk niet zo goed wat je met je eten aan moet, gezien de schema's met smoothies, brinta, pannekoeken, worstjes, broodjes etc.

Bovenstaande lijkt nu wel heel negatief en zo bedoel ik het helemaal niet, gewoon even kort op een rijtje wat ik tot nu toe gezien heb. Verder wil ik zeggen dat je een pluim mag krijgen voor de manier waarop je je probleem aanpakt en de manier waarop je op alle commentaar hier reageert.

Kijk, ik denk wel dat je ECHT heel veel baat zou hebben bij een revalidatiearts die zowel naar je voeding, supplementen, medicijnen en beweging kijkt. Revalideren hoeft niet te betekenen dat je een uur in de sportschool moet staan bij een fysio, dat betekent eigenlijk dat iemand goed kijkt naar wat je wel kunt, zonder dat je daarbij moet inleveren, en zonder dat dit onhaalbaar is op slechte dagen. Laat ik een voorbeeld geven:

Je moet zoeken naar een vorm van beweging waarbij je niet de dag ervoor of de dag erna helemaal kapot bent, en een vorm die je ook kunt uitvoeren op dagen dat je je slecht voelt. Laten we even aannemen dat je (dit hoeft natuurlijk niet te kloppen, maar puur even ter voorbeeld) 5 minuten kan wandelen zonder dat dit je beperkt in de rest van je leefpatroon. Dus elke dag 5 minuten, ook op slechte dagen. Misschien is dit in het begin wel moeilijk, maar als je dit elke dag volhoudt zal je dit ook op je slechte dagen makkelijker kunnen uitvoeren.

Zodra je merkt dat het ook op slechte dagen wat makkelijker af gaat, ga je opbouwen, bijvoorbeeld naar 2x per dag 5 minuten, of 1x 10 minuten. Gaat dat ook goed? Dan ga je naar 1x5 en 1x10 minuten. Dit duurt misschien wel weken maar kijk eens hoe trots je bent als je straks misschien op een slechte dag wel een kwartier kan wandelen!!

Het voordeel is dat je je lichaam uit die vicieuze cirkel trekt: Door te bewegen bevorder je de bloedsomloop, de doorbloeding, je stofwisseling zet je aan het werk etc. Daardoor zal je ook weer makkelijker kunnen afvallen en doordat je gewicht verliest zal je weer makkelijker kunnen bewegen.

Zo, dan even over het eten:

Als je wil afvallen en bijna niet kan bewegen, zul je HEEL kritisch moeten zijn op je voeding. Daarbij zul je zeker gebaat zijn bij een 3-tal supplementen die ervoor zorgen dat je geen tekorten krijgt op het moment dat je gaat afvallen en ervoor zorgen dat je spieren alles krijgen wat ze nodig hebben:

- Magnesium (kies niet voor de variant magnesium-oxide, de rest is allemaal prima)
- Multi-vitaminen met extra hoge B-dosering
- Hogere dosering (betere kwaliteit) vitamine D

Ik ben zelf heel erg te spreken over de huismerken van de vitaminstore dus ik heb de linkjes er even bij gezet (dan kan je ook even rustig lezen wat waarvoor dient), maar ik ben me er wel van bewust dat deze flink aan de prijs zijn (ik heb verder helemaal geen belang bij dit merk maar ik heb er wel hele goede ervaringen mee) maar ze zijn in mijn ogen echt hun geld waard en ik ben er van overtuigd dat ze je echt zullen helpen!

Verder zou ik qua voeding zo veel mogelijk proberen alles te eten waar je lichaam wat aan heeft en alles te laten staan waar je lichaam voor moet werken om het te verteren. Die extra energie kun je wel ergens anders aan besteden!

- Laat alle soorten suiker en zoetstof staan (uitgezonderd fruitsuiker in fruit). Suiker en zoetstof is super belastend voor je lijf! Die extra belasting kan jij nu net even niet erbij hebben.
- Gebruik voldoende vet: roomboter, olijfolie, kokosolie. Kijk uit met bakvetten en braadvetten met allerlei toevoegingen: ze doen niks goeds voor je.
- Eet zoveel mogelijk groente en rauwkost! Dit is licht verteerbaar en je lichaam kan er allerlei goede voedingsstoffen uit halen.
- Eet minstens 2 stuks fruit per dag en varieer zoveel mogelijk.
- Laat alles met veel toevoegingen staan: let daarbij ook op vleeswaren, verwerkte vleesproducten (zoals worstjes, burgers etc), smeerbare roomkaasproducten etc. Hoe meer toevoegingen, hoe lastiger voor je lichaam om te verwerken.
- Kijk uit met koolhydraatrijke producten. Je moet ze niet vermijden, maar wel met heel veel mate!

Wat mag je dan wel? Ik zal een voorbeeldje geven van wat je per dag/week kan eten.

Ik vind in elk geval het volgende een goede graadmeter: 2x per week vlees, 2x per week vis en 3x per week vega.

Een goede avondmaaltijd bestaat voor de helft uit groente (of kwart groente, kwart salade), 1/4e deel vlees/vis/vleesvervanger en 1/4e deel uit aardappel/(volkoren)pasta/zilvervliesrijst.

Voorbeeldje van een dagmenu:

- Ontbijt: 125gr yoghurt/kwark met wat frozen fruit (of vers fruit) en een handje muesli (geen cruesli!).
- Tussen: stuk fruit
- Lunch: Salade!! Maak 'm zo lekker als je zelf wil en ga er van houden. Vul m goed met avocado, ei, walnoten, pijnboompitjes, paprika, tomaat, komkommer, rode ui, lente-ui, feta, blokjes kaas, overgebleven groente van de dag ervoor, gebakken champignons etc. Ik gebruik als dressing altijd alleen een beetje olijfolie met peper en zout maar er zijn op internet genoeg dressings te vinden die je makkelijk zelf kunt maken. Die kant en klare potjes uit de supermarkt kan je beter niet gebruiken.
- Tussen: stuk fruit (een grapefruit is echt mijn favoriete opkikker om 4u).
- Diner: 1/2 deel groente, 1/4 deel vlees/vis/vega, 1/4 deel koolhydraten.

Over je medicijnen kan ik natuurlijk niks zeggen maar het lijkt me zeker waardevol om daar iemand met verstand nog eens een blik op te laten werpen.

Pff, wat een verhaal. Nou ik hoop in elk geval dat je er iets aan hebt en mocht je nog vragen hebben kun je altijd een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:57

Bedankt voor je uitgebreide reactie. :j
Ik ga de linkjes eens bekijken en kijken wat ik ermee kan!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:28

Nelleke. Met het revalidatie programma ben je 2 uur per keer kwijt aan fysio en ergo. Dit is enorm inspannend en betekend idd 3 dagen in totaal niks anders kunnen doen. Dit is echt een enorme keus. Waar je ook echt achter moet staan. Anders heeft het geen zin. Vanuit het centrum word ook aangeraden er heel goed over na te denken of je het gaat volhouden. Bovendien word het niet helemaal vergoed door de verxekering dus zit je ook met extra kosten.

Je kan niet afzeggen mits ren hele goeie rede. Pijn en vermoeidheid tellen niet. Dan moet je die dag helemaal zelf betalen. Dus ik snap heel goed dat kbk er goed over na denkt

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:09

Is er al zeker dat je me hebt? het klinkt namelijk ook wel wat als bijnieruitputting..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:13

Volgens mijn vorige huisarts wel. :j
Ik heb mijn huidige huisarts al weer 3 jaar.