acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:20

Mieske200 schreef:
Ik heb opzich niets tegen 'vollere' mensen, maar als je duidelijk overgewicht hebt, vind ik het niet bepaald gepast om een extra large menu te gaan eten bij de McDonalds. Ja, ze mogen af en toe eens genieten, maar dat vind ik toch niet zo fijn om te zien c:

Edit; en ja, dit zie ik regelmatig :'D

Hoor je wel wat je zegt? JIJ vind dat niet gepast. JIJ vind dat niet zo fijn om te zien.
Mensen moeten bepaalde dingen niet doen omdat een ander dat niet fijn of gepast vind?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:22

Mieske200 schreef:
Ik heb opzich niets tegen 'vollere' mensen, maar als je duidelijk overgewicht hebt, vind ik het niet bepaald gepast om een extra large menu te gaan eten bij de McDonalds. Ja, ze mogen af en toe eens genieten, maar dat vind ik toch niet zo fijn om te zien c:

En als die persoon alleen een happy meal zou eten zou je dat niet onepast vinden? Wat een bijzondere denkwijze...

vuurneon

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:24

Meisje is 14, geloof dat de denkwijze van de meeste dan ook niet zo verfijnd is en zeer zwart/wit en gericht op de 'ik'.

Maakt een dergelijke opmerking over de medemens niet netjes uiteraard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:25

Mieske200 schreef:

ja maar men kan toch niet hun leven inrichten om wat het oog van anderen wil zien?
met name jongeren kunnen zich nog nauwelijks voorstellen wat er allemaal op hun pad terecht kan komen..

waarom zou jijzelf, vollop in de groei, met alle opties om lekker te bewegen.. wel naar de mac komen (immers als je ze daar ziet, kom je er zelf ook). En iemand met overgewicht niet?

je weet immers niet hoe die gene aan zijn gewicht komt, of hij/zij er wat aan doet, en hoevaak ze bij de mac zijn, en of ze wellicht wat te vieren hebben.

een goede vriendin van mij is 50 kilo afgevallen, van 125 naar een voor haar gezond gewicht van 75 kilo..

Ze beloonde iedere 2 kilo eraf (dus meestal 1x per week), met iets kleins, een boterhammetje hagelslag in plaats van kipfillet, of een minimarsje bij de koffie in plaats van een kaakje.

iedere 5 kilo nam ze iets groters.. bijvoorbeeld een ijsje na het eten op zondag, of een kroketje op brood.

iedere 10 kilo werd gevierd.. En dat deed ze inderdaad door bijvoorbeeld naar de Mac te gaan en een supersize te nemen.. Niet alleen om even lekker te buiten te gaan aan slecht voer.. Maar ook om zichzelf te herinneren waar ze vandaan gekomen is en hoever ze al gekomen was.
Daarnaast voorkwam het ook dat ze snaaibuien kreeg tussendoor, omdat er toch wel steeds iets lekkers in het verschiet lag

al met al zal het daardoor misschien 1.5 week langer geduurd hebben om haar doel te bereiken..

Maar hoe vervelend is het, dat als je op 30 kilo eraf zit en jij zit dat gezellig met je famlie even te vieren bij de Mac, dat er een groep tieners met walging naar je zit te kijken omdat je iets doet dat niet mag. Terwijl ze zichzelf ook zitten vol te bunkeren van hun zakgeld.

Het zou je sieren als je je iedere keer dat je denk 'bah, kijk wat daar zit'.. tegen jezelf zegt, ik zit hier toch ook, wat geeft mij meer recht dan een ander. Want je zit nu op een pad waarbij je mensen veroordeeld, maar bent nog jong genoeg om een wat positievere houding naar anderen aan te leren
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-02-15 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:27

Dat verklaart idd wel een hoop, dat had ik niet gezien idd.

Elena, mooie post. _/-\o_ Maar 2x per week vieren 2kg er af? Dus 4kg per week? Of bedoel je 2x per maand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:28

secricible schreef:
Dat verklaart idd wel een hoop, dat had ik niet gezien idd.

Elena, mooie post. _/-\o_ Maar 2x per week vieren 2kg er af? Dus 4kg per week? Of bedoel je 2x per maand.

rofl, nee moest 1x zijn, heb het al aangepast.

weet niet waarom ik een 2 intikte haha..
las m na en dacht, dat klopt ecccccht niet

later was het idd eens per twee weken.. in het begin ging het nog met twee kilo per week eraf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:30

Ja, bij een hoog gewicht kan het hard gaan. Knap van je vriendin!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:30

Moet toch even reageren.....ik vind dat je niet mag oordelen over hoe mensen eruit zien.

Ikzelf had vroeger altijd damesmaat 34, werd mij vaak gevraagd of ik anorexia had. Maar at een brood per dag en minstens twee borden warm eten.

In 2008 zo ziek geweest dat een paar organen af zijn gestorven, zo ook mijn schildklier. Ik ging in een half jaar tijd naar maat 48 eer ze ontdekten wat er aan de hand was.

Nu maatje 42/44 en ik vind mijzelf wel iets te dik,maar met op wat ik eet en loop ook hard.

Helaas kan ik er niks aan veranderen en heb ik mijzelf inmiddels geaccepteerd hoe ik ben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:35

Ik zei toevallig tegen mijn dochter dat het al anderhalf jaar geleden is dat ik bij de Mac ben geweest en geloof mij als ik er heenga dat ik gewoon heerlijk een menu ga eten en maling heb aan wat een ander denkt. Nu is het niet zo dat ik mega ben maar ben stevig en ik vind dat je best een keer mag genieten van zoiets.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:54

voor mij is het mijn mindset geweest. ben stuk zwaarder geweest als dat ik nu ben.

Vroeger had ik een moeder die altijd een nare opmerking over had. oh wat ben je dik en hou je buik eens in etc. etc. ik ben een emotionele eter en ja toen ging het van kwaad naar erger.
Nu mijn ouders gescheiden zijn, mijn moeder inziet dat bovenstaande niet werkte kan ik het zelf loslaten en ben ik voor mijn doen gezonder gaan eten en ja dat is te merken. (niet qua weegschaal) maar wel hoe ik mij zelf voel en het feit dat ik een broekmaat kleiner kon kopen.

Nu voel ik mij prima en wil ik er aan gaan werken wat strakker te worden en als dat gebeurt is. zal k echt heel blij zijn en ja. ook ik met een buikje en wat vet ribbels ga wel eens naar de mac (lees 1 keer in de 3 maand als t niet minder is) puur omdat het dan een lekkere traktatie is voor jezelf.

Het scheelt dat ik nu een hechte vriendinnen groep heb die het niet uitmaakt hoe ik eruit zie en net zo hard meejuichen als ik weer een broekmaat minder heb. en ja, mannelijk aandacht dat ik krijg en die vind dat ik er nu zoals ik ben er ook leuk en aantrekkelijk uitziet juigt mij ook alleen maar toe.

Dus ja zoals vaker gezegt, het is naast de uitzonderings gevallen ook je mindset waarbij je, jezelf zover kan helpen om af te vallen.

(nu alleen die energie drankje nog afzweren en van afkicken, dan zal t helemaal perfect zijn :D )

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:01

Ik ben de eerste die zal toegeven dat ik het grootste deel vd kilo's er zelf aan heb gegeten. ;)
Echter heb ik dat niet voor de lol gedaan maar zit er een oorzaak achter (eetstoornis) en ik ben bezig met mijn psychische klachten aan te pakken voordat ik ga afvallen.
Ik weet nl dat als ik me ga fixeren op afvallen ik doorschiet en in het ziekenhuis aan de sonde met hartbewaking en allerlei toeters en bellen eindig. -O-
En nee, die ervaring heb ik nog niet opgedaan maar ik ken mezelf. :o
Om dat te voorkomen ga ik dus eerst de achterliggende oorzaken aanpakken zodat ik in staat ben om te gaan werken aan een gezonde relatie met eten.
Mocht dit allemaal niet voldoende werken dan ga ik wel kijken of ik in aanmerking kom voor een gastric bypass, wil het eerst echter zelf proberen voor ik naar een 'makkelijke' oplossing grijp.
En zo makkelijk krijg je geen gastric bypass, je wordt eerst psychisch en fysiek compleet doorgelicht en als je bekend bent in de psychiatrie mag je vaak een verklaring van je psychiater gaan regelen voor ze überhaupt met je verder willen.
En ja, je kunt je door de psychologische testen liegen, maar dan kom je jezelf tegen door bijv dumpings of in extreme gevallen zelfs een kapotte maag omdat je bent blijven dooreten. %)
Dat is ook de reden dat mensen met een eetstoornis minder makkelijk een bypass krijgen dan mensen zonder. ;)

Ik heb er overigens best veel moeite mee om op straat oid te eten en als ik dat al doe en met m'n zusje een patatje haal dan voel ik de borende blikken die lijken te zeggen 'zie die dikke vetklep met haar patat, beter eet ze een appel :roll:'. -O-
Ironische is dat ik dan een klein patatje zonder saus heb en mijn zusje (met tegenwoordig maat 38) een grote zak/bak met lading saus waar je u tegen zegt. :+
Tegenwoordig heb ik wel iets meer maling aan wat een ander denkt en na mijn therapie ga ik gerust langs de Burger King, wel neem ik het eten dan mee en ga in de trein in een rustig hoekje zitten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:29

@secricible: Ruim vijftig jaar geleden had mijn oma, koud uit de hongerwinter, ook overgewicht. Je maakt het echt te simpel en ik hoop dat je dat, ook professioneel, nog eens leert. Niet iedereen heeft de keus om zijn leven in het teken te zetten van het ideale gewicht. Het is ook medisch niet noodzakelijk.

Overigens wordt de kans op medische klachten nog wel eens verward met de medische klachten zelf, zie je ook in dit topic. Ik ben al van jongs af aan te zwaar, maar heb 0 overgewichtgerelateerde klachten. Mijn keurig binnen de BMI-grenzen vallende vriendje heeft meer medische kosten dan ik, maar ja, die heeft dan ook de pech dat hij een chronische ziekte heeft waar hij wel medicijnen voor nodig heeft.

Om terug te komen op de vraag van TS: niet iedereen met overgewicht leeft ongezond of is ongezond. Aan de andere kant is het ook niet zo dat iedereen die geen overgewicht heeft gezond leeft (comazuipen, te weinig slapen, te veel stress). Als het daarmee te maken heeft moet je je vraag misschien anders formuleren. Ik krijg alleen de indruk dat je vraag eigenlijk gaat over de indruk die jij bij mensen met overgewicht krijgt dat ze ongezond leven. Het is misschien tijd om van die gedachte afstand te nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:31

50 tot 60 jaar terug was er dan ook gewoon overgewicht, van toentertijd bestaan nog genoeg foto's en op die foto's staan echt niet enkel slanke mensen :).

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:36

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is mijn reactie totaal irrelevant.

Wat mij echter opvalt is dat de maatschappij na jaren van streven naar mager zijn, met alle gevolgen van dien, nu een beetje doorslaat naar de andere kant. Zo komen er op mijn Facebooktijdlijn foto's voorbij van vrouwen die overduidelijk te dik zijn, met ladingen commentaar over hoe mooi ze zijn en hoeveel zelfvertrouwen ze hebben. Het zelfvertrouwen bewonder ik, die zich met maatje 36 schaamt voor bikinifoto's, wel, maar mooi? Nee, absoluut niet. Die vrouwen zijn namelijk gewoonweg niet gezond en dus kan ik dat ook niet mooi vinden. Of ze nu te dik zijn door een eetstoornis, luiheid, onwetendheid, of een medische aandoening is daarbij totaal irrelevant.

Uiteraard is discriminatie tegen mensen met overgewicht onacceptabel, maar laten we alsjeblieft onze energie steken in het oplossen van het probleem en het helpen van mensen met overgewicht en niet in het verbieden van dunne Barbies of paspoppen of in het complimenteren van mensen met hun overduidelijk niet gezond zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:42

Je begrijpt mijn opmerking verkeerd prrr, natuurlijk was er toen ook overgewicht. Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo is.
Maar als het aantal mensen met overgewicht, dat dit volgens eigen zeggen te wijten heeft aan een medische oorzaak waar is, zouden er toendertijd veel meer mensen met overgewicht zijn. Het is een feit dat er nu meer overgewicht bestaat dan 60 jaar geleden, dat is niet te wijten aan ziekte m.i.

Het is me niet duidelijk if je met je tweede alinea reageert op iets wat ik gezegd heb, want dat kan ik niet plaatsen.

En nogmaals, natuurlijk maak ik het nu zwart wit, allereerst vanwege de discussie en daarnaast omdat je die hoek ingedrukt wordt door de grote groep die precies je "zwarte" zinnen eruit vist en je witte negeert waardoor je je zwarte zin moet kracht bijzetten. In een discussie met cliënten of vakgenoten is dat heel anders en dat besef ik me terdege. In mijn Posts die ik eerder al heb geplaatst zul je die nuancering ook veel meer zien.
Als het simpelweg alleen maar minder eten zou zijn zou obesitas niet zo'n groot probleem zijn. Zie ook mijn eerdere post over drugsverslaving.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-15 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:47

Maar heel eerlijk, je stopt het eten gewoon zelf naar binnen. Niemand doet dat voor je. Ik ben zelf ook een geweldige emotie eter met zeker 5kg overgewicht. Maat S boven en L/42 qua broeken. Wat best meevalt voor iemand van 1.80.

In de familie van mijn moeders kant is er heel veel overgewicht en nog veel meer hartproblemen. Ik ben dus ook heel hard bezig met mijn eetgedrag te veranderen en ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is!!!

Ik vind dit zo'n wellus nietus discussie, overgewicht is gewoon ongezond. Dik zijn wordt door veel mensen niet mooi gevonden, dan heb ik het niet over 5 kg te veel maar over 20+ kilo overgewicht. Dat is gewoon niet mooi hoe je het ook wendt of keert.
Het is gewoon slecht voor je spieren, bloedvaten etc. Het getuigt ook van een slechte levensstijl. Laten we duidelijk zijn dat ik de mensen die door ziekte overgewicht hebben buiten beschouwing laat.

Als je meer binnenkrijgt dan je verbrand dan wordt je gewoon te dik. punt.
Wij eten tegenwoordig enorme porties binnen, scheppen veel op. Ja ook in aardappelen en brood kan iemand zich te dik eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:50

secricible schreef:
Kwita: Dat hangt er vanaf wanneer je iets een keuze noemt.
Overgewicht blijft een situatie van meer je lichaam in laten gaan als dat je nodig hebt. (...)
Is een drugsverslaving een keuze? Ja, want je kunt hulp zoeken. Maar tegelijkertijd horen daar zoveel factoren bij dat dit natuurlijk heel simpel gezegd is.
Feit is dat niemand jou dwingt meer kcal te eten als dat je lichaam nodig heeft waardoor je aankomt. Niemand stopt een trechter in jou mond of zit er met een pistool naast. Jij doet dat helemaal zelf. Wat niet wegneemt dat die knop omzetten heel moeilijk kan zijn en er heel veel factoren zijn die maken of jij slaagt in het omzetten van die knop. Maar JIJ doet dat uiteindelijk wel. (...)

Even mijn post van eerder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:55

Ik snap dus niet dat mensen met overgewicht zich heel verontwaardigd "bekeken" voelen, terwijl je zelf weet waarom. Hoezo zouden ze naar je kijken vanwege je overgewicht misschien ben je wel knap/lelijk/heb je tof haar???
Je doet het gewoon zelf, net als dat iemand zijn haar knal paars verft. Dan weet je ook dat je buiten de samenleving zijn perfecte plaatje valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:55

MarlindeRooz schreef:
Maar heel eerlijk, je stopt het eten gewoon zelf naar binnen. Niemand doet dat voor je. Ik ben zelf ook een geweldige emotie eter met zeker 5kg overgewicht. Maat S boven en L/42 qua broeken. Wat best meevalt voor iemand van 1.80.

In de familie van mijn moeders kant is er heel veel overgewicht en nog veel meer hartproblemen. Ik ben dus ook heel hard bezig met mijn eetgedrag te veranderen en ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is!!!

Ik vind dit zo'n wellus nietus discussie, overgewicht is gewoon ongezond. Dik zijn wordt door veel mensen niet mooi gevonden, dan heb ik het niet over 5 kg te veel maar over 20+ kilo overgewicht. Dat is gewoon niet mooi hoe je het ook wendt of keert.
Het is gewoon slecht voor je spieren, bloedvaten etc. Het getuigt ook van een slechte levensstijl. Laten we duidelijk zijn dat ik de mensen die door ziekte overgewicht hebben buiten beschouwing laat.

Wij eten tegenwoordig enorme porties binnen, scheppen veel op. Ja ook in aardappelen en brood kan iemand zich te dik eten.

Ik kan me er wel over verbazen dat je op zo'n jonge leeftijd al overgewicht hebt (zonder medische oorzaak). Op die leeftijd beweeg je toch hartstikke veel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:58

Joman schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik kan me er wel over verbazen dat je op zo'n jonge leeftijd al overgewicht hebt (zonder medische oorzaak). Op die leeftijd beweeg je toch hartstikke veel?

Ik ben 1.80 en weeg 74 kilo. :P Zou liever onder de 70 zitten. Ik vind dat dus gewicht te veel. :)
En ik beweeg heel veel ja, maar ik eet gewoon te graag.

Anderen zouden mij niet enorm dik vinden gok ik, maar ik ben zelf erg kritisch
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 24a9f31a7d

Met hele dikke jas
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 1877b64e88

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:00

Oké, sorry mensen, vergeet maar wat ik zei.
Ik gaf alleen simpelweg mijn mening, mag dat tegenwoordig ook al niet meer? Rustig aan mensen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:00

Ik heb niks tegen dikkere mensen. Ik voel me soms enkel wel nogal 'akward' als ik op school gezond eten meeneem, en naast me zit iemand die dikker is naar me te kijken. Meer uit een soort van 'Hoe voelt die persoon zich?' en 'Voelt hij/zij zich niet slecht, zeker nu ik hier gezond zit te doen.' Natuurlijk ook weer niet dat ze zich zo zouden moeten voelen, gewoon dat ik het voor die persoon erg zou vinden/vind als die zich slecht voelt. Ik weet namelijk ook wel hoe het voelt om dikker te zijn.

Maar aan de andere kant vind ik het ook jammer dat 'dik zijn' steeds meer als 'volslank' en het beste gezien wordt. Heb soms het idee dat het een beetje onmacht is van sommige mensen die wat dikker zijn...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:01

MarlindeRooz schreef:
Ik snap dus niet dat mensen met overgewicht zich heel verontwaardigd "bekeken" voelen, terwijl je zelf weet waarom. Hoezo zouden ze naar je kijken vanwege je overgewicht misschien ben je wel knap/lelijk/heb je tof haar???
Je doet het gewoon zelf, net als dat iemand zijn haar knal paars verft. Dan weet je ook dat je buiten de samenleving zijn perfecte plaatje valt.

Ik voel me niet verontwaardigd, ik ben gewoon onzeker en mijn eetstoornis'stemmetje' versterkt dat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:02

lor1_1984 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik voel me niet verontwaardigd, ik ben gewoon onzeker en mijn eetstoornis'stemmetje' versterkt dat.

Dan ben je gewoon ziek, dat is heel wat anders. Dat is vooral heel vervelend. :(:)
Ik ken die "dwanggedachten" helaas maar al te goed, maar ik heb er nu gelukkig hulp voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:04

Marlinderooz, dan heb je geen overgewicht, dan vind je jezelf te zwaar...

En joman, steeds meer mensen op jonge leeftijd hebben overgewicht, dat is gewoon de tendens. Ook ondergewicht trouwens, door de doorgeslagen hype van gezond gewicht. Dat laatste vooral in hoogopgeleide gezinnen. Overgewicht komt meer voor in laagopgeleide gezinnen.