Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:14

1 keer per week haal ik niet. Ik nam 2 goed gevulde eetlepels voor een halve liter water. Had nu dus minder gedaan, maar dat is geen goed plan. Toch nog maar even verder doen met de 2 lepels. :)

Anoniem

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:45

Maar hoe vaak waste jij je haren met shampoo hier voor en gebruik jij haarproducten voor styling etc. ?

Ik heb namelijk voor ik aan no poo begon mijn shampoo al flink afgebouwd naar 2 keer per week, geen styling producten etc. en overgestapt op no poo. Heb de eerste week nog 2 keer gedaan, daarna 1 keer per week en denk dat ik binnenkort wel er vanaf kan stappen. Al wacht ik het verven eerst even af :')

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:25

Om de dag, dus ik kon 1 dag zonder en dan weer wassen. Uitzonderlijk 2 dagen. Verder gebruik ik geen haarproducten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:15

Ik gebruik gewoon zeep met lavendel om mijn haar te wassen. Dit naar aanleiding dat er niet zulk goeie stoffen in shampoo's zitten en ik kreeg steeds meer last van haar uitval en hoofdpijnen. Dat is nu nagenoeg weg *\o/* Gezien ik voor veel een allergische reactie heb, ben ik blij met de zeep. Bespaart mij ook nog flink in kosten :j Van baking soda krijg ik haar als touw :(

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:12

Wat voor zeep gebruik jij aikon? Gewoon een blok zeep zeg maar? Of meer handzeep achtig?

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:34

aikon schreef:
Van baking soda krijg ik haar als touw :(

Ja, daarom dat ik ook conditioner van azijn gebruik, werkt goed!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:41

Gewone handzeep bij de reform winkel weg.

Ik heb azijn/bier/en iets met olijfolie er in geprobeerd, hielp niet. Nu heb ik geen conditioner meer nodig.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:45

Zo gek dat alles toch zo verschillend kan zijn hè :) Als ik azijn op mijn haar doe, voel ik onmiddellijk het verschil en is mijn haar super zacht!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:52

Ik gebruik juist alleen maar conditioner.. krullen met neiging tot pluis is hier ondoenbaar gebleken zonder conditioner.
Dus conditioner als shampoo en shampoo 1 keer in de maand ongeveer ? Maakt de bos haar een stuk handelbaarder.

Verder scheiden we braaf afval in groen, blik, glas, papier, pakken, plastic en restafval, waarvan ik alleen glas, blik en pakken zelf hoef weg te brengen.
Dalijk ook weer een composthoop maken als we verder zijn met de tuin.
Schoonmaken doe ik met azijn, bakinsoda en eco vriendelijke reinigers (sodasn, sonett , ecover.)
Wassen doe ik momenteel nog met robijn(allergisch voor vanalles en nog wat en hier kon ik tegen.) als robijn op is ga ik over op wasmiddel van sodasan of sonett of zelf poeder maken.

Verder veel kringloop en 2dehands spul, ik vind het zonde om nieuw te kopen terwijl ik hetgeen wat ik wil ook in zeer nette staat tweedehands kan krijgen.
kleding koop ik ook rustig gebruikt, tis echt te gek voor woorden als je ziet wat mensen naar de kringloop doen puur omdat ze veel te veel kopen en blijven kopen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:22

De werkzaamheden aan de groentetuin zijn niet zo groen ;) maar als het goed is hebben we straks een flink stuk waar we wat mee kunnen.
Afbeelding
Volgende week zaaien en planten *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:57

ohhh super zeg! Wat gaat er allemaal komen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:27

Weet ik eigenlijk niet :P dat is het project van m'n vrouw. Ik zorg alleen dat het bruikbaar is ;)

Iig tomaten, aardbeien, aardperen, prei, courgette, komkommer, knoflook willen we proberen, peen, verschillende soorten sla, boerenkool.. En verder zie ik het wel.
En uiteraard weer een boel kruiden.

Ik heb wel al wat kersenbomen bijgeplant maar voor daar vruchten aan zitten zijn we een paar jaar verder. Als alles aanslaat hebben we dan 5 kersenbomen ongeveer. Maar denk dat ik er een paar langs de wei zet als ze wat groter zijn, anders heeft de groentetuin straks geen zon meer.

Ook vond ik nog ergens een klein laurierplantje dus over een paar jaar hebben we ook onze eigen laurierbladeren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:29

Hello!
Ik heb een vraagje aan jullie allemaal, voor mijn eigen bedrijfje ben ik op zoek naar iets wat schuimrubber kan vervangen. Een natuurlijk product, of at least natuurvriendelijk.
Ik maak regelmatig kussens op maat voor mensen en wil dat heel graag zonder schuimrubber doen.
Nu heb ik een opdracht waarbij ik ook natuurlijk móet doen, vanwege de wensen van de klant.
Iemand ideeen? Ik heb zelf al gedacht aan stro of houtwol, maar dat is beide ws nog niet stevig genoeg.

Hoop dat jullie ideeen hebben! Groetjes!

http://www.schuimrubber.nl/product/deta ... 50_medium/
Dit heb ik wel gevonden, maar weet niet of dat nou echt natuurvriendelijk is, of gewoon net iets natuurvriendelijker dan de rest.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:44

Gewoon echt wol?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:48

Waar zijn de kussens voor? Om op te zitten, tegen aam te hangen ?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:05

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:14

Schapenwol lijkt me niet zo heel eco...

Ik ben wel benieuwd naar de toepassing en voor wie het is? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:15

waarom niet eco? wol lijkt me heel wat natuurvriendelijker dan allerhande andere stoffen die aardig wat bewerking nodig hebben...wol scheer je van een schaap af , wassen en verwerken maar...
groeit daarna gewoon weer aan bij het schaap.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:21

Sonja_vR schreef:
waarom niet eco? wol lijkt me heel wat natuurvriendelijker dan allerhande andere stoffen die aardig wat bewerking nodig hebben...wol scheer je van een schaap af , wassen en verwerken maar...
groeit daarna gewoon weer aan bij het schaap.

Ja maar die schapen leven ook niet van de lucht. Veel van de wol die je in NL kunt kopen komt uit Australië, dus dat is al een eind reizen, en dan heb ik het nog niet over het voer, broeikasgassen als ik me niet vergis (schapen zijn ook herkauwers toch?) en het feit dat die beesten ook niet al te best behandeld worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:46

je kunt in nederland prima lokaal wol krijgen hoor, door heel nl heen stikt het van de schapen , van kleine groepjes van particulieren tot complete schaapskuddes van 100den dieren
daar hoef je niets voor te importeren :n
werd hier pas nog een schaapsherder gevraagd voor de loonse en drunense duinen, , om even aan te geven dat je niet naar de drenthse hei hoeft voor een kudde schapen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:16

En niet te vergeten de texelse schapen! Je hoeft echt niet te importeren inderdaad. Schapen worden hoe dan ook geschoren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:19

Thanks allemaal,
Ja wol is een optie maar is eigenlijk niet stevig genoeg. Het gaat om zitkussens voor een bankje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:33

Freya6 schreef:
Thanks allemaal,
Ja wol is een optie maar is eigenlijk niet stevig genoeg. Het gaat om zitkussens voor een bankje.

En als je het vervilt?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:48

Ik wil sowieso gaan kijken welke opties voor wol ik hier kan vinden voor zachte kussens.
Ik heb gehoord dat na het scheren van 2 grote kuddes hier de wol werd weggegooid :wow: Ik ga daar nog achteraan.
Voor nu heb ik al veel aan de tips die gegeven zijn.
Iemand een idee of schuimrubber van plantaardige olie beter is dan ruwe olie, allicht wel wat beter, maar ze zeggen meteen milieuvriendelijk schuimrubber, is dat niet wat overdreven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:49

Freya6 schreef:
Hello!
Ik heb een vraagje aan jullie allemaal, voor mijn eigen bedrijfje ben ik op zoek naar iets wat schuimrubber kan vervangen. Een natuurlijk product, of at least natuurvriendelijk.
Ik maak regelmatig kussens op maat voor mensen en wil dat heel graag zonder schuimrubber doen.
Nu heb ik een opdracht waarbij ik ook natuurlijk móet doen, vanwege de wensen van de klant.
Iemand ideeen? Ik heb zelf al gedacht aan stro of houtwol, maar dat is beide ws nog niet stevig genoeg.

....lekker ouderwets: boekweitkaf, zou dat iets zijn?
Kaf is gewoon een afvalproduct - kun je idd nog wel afvragen of er insecticide is gebruikt voor de teelt.

Wol van drents heideschaap "ziet er niet uit", maar voldoet wellicht als vulmiddel.