Zorgverzekering 2014 - 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Zorgverzekering 2014 - 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:13

Ik vind tandarts verzekeringen echt onnodig. Je betaalt vaak veel maar krijgt meestal niet alles vergoed. Kun je beter gewoon alles zelf betalen. Kaakchirurgie zit overigens in de basisverzekering met eigen risico. Dus daar hoef je niet voor te verzekeren

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:28

Birgit__ schreef:
Hoi, ik kom even meelezen en praten en heb meteen een vraag.

Ik moet voor het eerst mijn eigen zorgverzekering aflsuiten en aanvragen en twijfel heel erg over tandartsverzekering. Ik heb werkelijk nooit iets, nog nooit een gaatje gehad ofzo. Wel heb ik afgelopen jaar 2 verstandskiezen laten verwijderen bij de kaakchirurg en waarschijnlijk moeten de andere 2 komend jaar verwijderd worden. Is het hiervoor nodig om een extra tandkosten verzekering aan te schaffen?

Ik heb nu trouwens een verzekering van Besured (studenten) op het oog..

Als je nooit iets hebt behalve de halfjaarlijkse controle is het de moeite niet. Dat kost je een keer 60 euro per jaar. Kaakchirurg zit niet bij je tandartsverzekering maar gaat van je eigen risico af, dit zit in de basis verzekering. Zou het zoals je het nu omschrijft dus niet doen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:42

Ik heb het idee dat besured, promovendum en national academic allemaal 1 pot nat is. In ieder geval qua prijs/vergoedingen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:43

suuszzzz schreef:
Van een preferentiebeleid kan bij medische noodzaak altijd afgeweken worden. En dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig. Ik vind het een goede zaak dat het preferentiebeleid er is. De merkloze variant is 9 van de 10 keer exact hetzelfde middel, maar dan veel goedkoper ;)

Er wordt wel van af geweken, maar het is niet heel makkelijk. Het wordt artsen soms moeilijker gemaakt. Apotheken krijgen niet alles meer van de duurdere medicijnen enz. Tegenwoordig krijg ik soms doosjes in handen die compleet in het bv pools zijn. De apotheek plakt er dan een stikker op en het is prima.

Bovendien is merkloos ook heel vaak niet het zelfde. Er worden kleine aanpassingen gedaan. Vaak om goedkoper uit te zijn. De dosering is anders, er is een ander vulmiddel gebruikt enzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:02

Tandarts vind ik altijd lastig. Je hebt nooit iets, tot je een x een wortelkanaal moet...

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:19

Ja daar ben ik dus bang voor. Ik heb werkelijk nooit iets (klopt af), maar wat nu als ik me niet verzeker en dan komend jaar ineens een flinke behandeling moet ondergaan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:24

als je zelden tot nooit wat hebt is het meestal goed te overzien om het zonder of met een minimale TA verzekering te doen , als je een wat problematischer gebit hebt , is het en ander verhaal.
ik heb een aantal jaar zo 75 + tandarts kosten per jaar gehad , toen was ik blij dat ik het dichtgetimmerd had, die verzekering had ik er dubbel en dwars uit ieder jaar.
inmiddels zijn de grootste drama's over en kan ik het met een beperkte verzekering wel af .
of beter nog, bij DSW zitten de dingen als vullen en trekken etc gewoon in de aanvullende pakketten

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:13

Altijd lastig die zorgverzekeringen vergelijken.

Iemand ervaring met FBTO en het aan/- en uitzetten van bepaalde modules. Hoe gaat dit precies in z'n werk, wanneer zet je bijv. tandarts aan en wat zijn de ervaringen?
Ik ben nog wat sceptisch hierover.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:38

Het probleem met de medicijnen wel/niet merkloos/goedkoop, is dat de verzekeraar wederom op de stoel van de behandelend arts gaat zitten. Goede afspraken maken met artsen en er dan op vertrouwen dat zij hun best doen de medicatie zo goedkoop mogelijk te houden, terwijl het goed gaat met de patiënt. Dan hoeft de verzekeraar helemaal nergens 'toestemming' voor te geven. Vrijwel alle artsen schrijven tegenwoordig stofnaam voor, waarna de apotheek dus vervolgens meestal merkvrij levert. In de gevallen waarin wél een merk geleverd wordt, kan je er dus eigenlijk al vanuit gaan dat daar vanuit de patiënt een reden voor is. En dan moet een of ander miepje achter een bureau, die de situatie niet kent en geen farmaceutische of medische opleiding heeft, daar even wel of niet toestemming voor gaan geven?

Dat is nou een van de voorbeelden van macht die in mijn ogen pertinent niet bij de verzekeraars thuis hoort.

Aan/uitzetten van de modules van FBTO is een beetje een wassen neus. Verzekeren draait namelijk om risico's, en zij doen het nu voorkomen alsof het om zekerheden gaat. Pas als je het nodig hebt, zet je het aan. Zo werkt verzekeren niet, zo kán verzekeren niet werken! Want bij een verzekering betaal je in principe minder dan de daadwerkelijke kosten, omdat iedereen een deel betaald en niet iedereen gebruikt. Het is een risicospreiding. Als iedereen pas een verzekering neemt als die hem nodig heeft, worden de kosten van de verzekering gelijk aan de verzekerde kosten.
Dus FBTO zegt dat je ze zelf aan en uit kan zetten en dat kan je ook, maar bij praktisch alles heb je een wachttijd van 6 maanden. Als jij vanmorgen met de gladheid uitgegleden bent en fysio nodig hebt, zet je hem nu aan en mag je over zes maanden pas naar de fysio. Tel uit je winst.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:58

Iemand die mij misschien kan helpen? Ik ben ook flink aan het rondneuzen voor een verzekering en hier ook flink meegelezen. Door jullie heb ik ook gekeken bij de DSW en de verzekering leek me prima, tot ik ging kijken waar ik allemaal terecht kon en juist niet terecht kan bij mijn tandarts waar ik al jaren kom en juist hele fijne ervaringen heb (wat ik heel belangrijk vind). Nou kan ik niet vinden of ik deze kosten dan zelf moet betalen of dat ik die gedeeltelijk moet betalen. Iemand die voor mij hierop het antwoord weet?
Of een andere verzekering heeft die fijne voorwaarden heeft en waar je op veel (het liefst alle..) plekken terecht kan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:01

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:04

site DSW schreef:
Bij ons kiest u zélf de zorgverlener. Gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener, dan dient u zelf de rekening in. U krijgt dan vervolgens (een gedeelte van) de kosten van ons terug, de zogenaamde marktconforme vergoeding.

Je moet bij je tandarts dus even de prijslijst opvragen en dat vergelijke met de lijst met marktconforme vergoedingen. Als ze daar niet boven zitten, krijg je het gewoon vergoed. Zitten ze daar wel boven, krijg je de marktconforme prijs.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:18

Lalidan: die "miep" heeft de regels ook niet verzonnen, dus waarom daar zo minderwaardig over doen?
Als dsw zoveel nieuwe klanten krijgt, hebben ze straks toch nooit voldoende budget?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:22

Met 'miep' bedoel ik niks minderwaardigs, dus als je dat zo oppakt: niet doen. Zo is het niet bedoelt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:23

het scheelt een hoop dat er geen dikke winstmarge is die ze willen halen,
een grote verzekeraar vind het een drama jaar als de winst een x miljoen onder de voorspellingen blijft hangen...dat staat me zo ontzettend tegen van de grote clubs , het gaat niet om het leveren van goede zorg , het draait om de portemonnees van de directie en de aandeelhouders....
want ondanks dat zorg allemaal zo duur is, zit het met de winsten van de grote clubjes wel goed, zo ook de bobo feestjes van die toko's trouwens...
ben een paar keer bij dergelijke feestjes geweest vanuit werk, ik heb me serieus plaatsvervangend kapot geschaamd aan met wat voor bedragen daar voor over de balk gaan
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-12-14 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:25

Nee ok, maar dan nog moet er wel budget zijn om alle schades uit te keren.
Overigens viel me op dat bij vgz de premie voor 2015 nagenoeg gelijk is met die van 2013

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:28

volgens mij gaat dat wel loslopen,
VGZ is idd redelijk gelijk gebleven, alleen voor wat ik krijg bij dsw voor het geld, daar gaat vgz goed te kort schieten wil ik in de buurt van hetzelfde geld blijven.
maar dat geld ook voor achmea , en de andere grote clubs.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:30

Niet iedere nieuwe klant heeft meteen (dure) zorg nodig hè. Daarnaast heeft ook DSW ongetwijfeld wel een spaarpot.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:31

Mijn tandarts is ook niet gecontracteerd bij dsw. Als ik mijn rekening binnen krijg dan stuur ik die direct in, 9 van de 10 keer heb ik dat geld binnen 2 dagen gekregen, precies wat ze vergoeden. Dan ga ik daarvan mijn rekening betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:32

Nouja, ik ben vorig jaar via united consumers naar vgz gegaan (iPad actie), dus ik mag dit jaar sowieso niet switchen ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:36

daarnaast zijn de verzekeraars verplicht een bepaalde buffer op te bouwen (opgelegd door nederlandse bank) daarnaast willen ze zelf ook nogal logisch een buffer hebben, ook omdat er steeds meer taken bij de verzekeraars worden neergelegd vanuit de overheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:48

iPad-acties :n Hoeveel mensen zouden gewoon hun medicijnen hebben kunnen krijgen ipv stuk te lopen op een te ver doorgevoerd preferentiebeleid? Wat kost een ipad ook alweer? Ik hoop dat er een verbod komt op cadeau's en cashbacks. Zorgverzekeraars zijn echt fundamenteel anders dan een abo op de Donald Duck... -O-

(En als we dan toch bezig zijn,vind ik dat er ook een verbod mag komen op de brillenreclames die nog even geld willen verdienen ten koste van de verzekeraars.)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:57

Dat laatste inderdaad. Je krijgt er helemaal geen bril voor. 99 van 100 moet je evengoed nog zelf een bedrag bij leggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:59

LadyMadonna schreef:
Tandarts vind ik altijd lastig. Je hebt nooit iets, tot je een x een wortelkanaal moet...

Gewoon op het einde van het jaar naar de tandarts gaan en als er dan iets is, je verzekering omgooien en dan in het nieuwe jaar laten fixen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:10

Veulen84 schreef:
Dat laatste inderdaad. Je krijgt er helemaal geen bril voor. 99 van 100 moet je evengoed nog zelf een bedrag bij leggen.

Dat is niet mijn probleem. Zelf bijbetalen is je eigen geld - als je dat wilt doen, leef je uit.

Probleem is vooral dat dit ook ten koste gaat van het geld dat voor andere zorg beschikbaar is. Ik gun iedereen van harte een goede bril als het nodig is en ben daarom helemaal voor een behoorlijke vergoeding. Een deel daarvan hoort wat mij betreft zelfs weer terug in de basisverzekering.

Maar ik vind niet dat het nodig is dat iedereen om het jaar een dure bril uitzoekt gewoon omdat het kan, omdat je nog budget hebt en omdat de opticiens graag brillen verkopen.
Daar is zorggeld niet voor bedoeld. Het is een zorgverzekering, geen cadeaukaart of abonnement.