Sportdoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Sportdoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:04

Afwisseling is altijd het beste voor een goede training. Ben ik met je eens.

Maar het ging in dit geval om een beginnend loper. Interval training is dan een vrij zware belasting voor het lichaam. Daarnaast is zo'n 80% van de hard loop training gewoon op rust gebaseerd. Ook bij de wedstrijd atleten. Tuurlijk varieert dit percentage per periode. Maar als hun al veel op rust trainen lijkt het mij onlogisch om zelf constant te gaan intervallen. Reden waarom ik dus zei 'slechts' een rustige duurloop te doen was niet enkel gebaseerd op vet verbranding.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:18

Danique_G schreef:
Afwisseling is altijd het beste voor een goede training. Ben ik met je eens.

Maar het ging in dit geval om een beginnend loper. Interval training is dan een vrij zware belasting voor het lichaam. Daarnaast is zo'n 80% van de hard loop training gewoon op rust gebaseerd. Ook bij de wedstrijd atleten. Tuurlijk varieert dit percentage per periode. Maar als hun al veel op rust trainen lijkt het mij onlogisch om zelf constant te gaan intervallen. Reden waarom ik dus zei 'slechts' een rustige duurloop te doen was niet enkel gebaseerd op vet verbranding.

Het ging mij om de uitspraak dat je meer vet verbrand in de zogenaamde vetverbrandingszone op een lage hartfrequentie. En dat is een misverstand die overal weer opduikt en een ieder van elkaar overneemt.
Overigens is het voor een beginnende loper onmogelijk om op een heel laag percentage van je maximale hartslag te trainen. Simpel weg omdat je daar al heel veel duurvermogen voor moet hebben.
Opbouwen van duur gaat inderdaad het beste in een comfortabel tempo waarop je een gesprek kunt voeren. En pas als je een duurvermogen hebt van pakweg een uur kun je wat gerichter aan je snelheid gaan werken. Hetgeen niet wil zeggen dat je tot die tijd enkel en alleen maar in hetzelfde tempo moet blijven lopen. Ook in de opbouw kun je van een gevarieerde training met af en toe ook wat tempowisselingen heel veel rendement halen.
Ik heb zelf overigens juist heel veel vorderingen gemaakt door juist ellenlange rustige duurlopen te vervangen door iets korte duurlopen met flinke tempoblokken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:30

Aha, op die fiets. Zei het in een eerdere post dat dat de basis is maar die zal wel zijn weggezakt.

Maar een tempoblok is heel wat anders dan intervallen. Voor de rest schrijf je hetzelfde als wat ik zeg :+
Maar een rustige opbouw naar een rustige lange duurloop is zeker de basis. Maar je begint nooit bij 10 km, eerder ergens tussen de 2 en de 4. Dus als je rustig loopt, bouw je zeker duurvermogen op na enkele maanden van rustig opbouwen. Dus als je al begint bij een duurloop zelf dan vraag je al praktisch gezien om overbelasting van het lichaam. Ik begrijp wat je bedoelt, en ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar we praten langs elkaar heen. (Ben ook niet goed in dingen uitleggen op internet :+ )

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:30

Ja in de opbouw naar de duur van een uur aaneen gesloten lopen zit een weg van afwisselend steeds een paar minuten lopen afgewisseld met een paar minuten wandel of dribbel. Eenerzijds goed voor een rustige opbouw maar door de afwisseling lopen versus wandel/dribbel zit je al in verschillende hartslagzones wat toch weer een extra trainingsprikkel is. Dus naast dat je aanvankelijk nog niet zomaar een half uur of een uur aan een stuk kunt lopen dus wel af zal moeten wisselen heb je er in de opbouw ook nog eens extra voordeel bij doordat het een extra trainingsprikkel geeft door steeds weer opnieuw de hartslag omhoog te jagen.
Maar ik denk inderdaad dat we op dezelfde lijn zitten maar het op een andere manier verwoorden.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 23:01

Greetje63 schreef:
Ja in de opbouw naar de duur van een uur aaneen gesloten lopen zit een weg van afwisselend steeds een paar minuten lopen afgewisseld met een paar minuten wandel of dribbel. Eenerzijds goed voor een rustige opbouw maar door de afwisseling lopen versus wandel/dribbel zit je al in verschillende hartslagzones wat toch weer een extra trainingsprikkel is. Dus naast dat je aanvankelijk nog niet zomaar een half uur of een uur aan een stuk kunt lopen dus wel af zal moeten wisselen heb je er in de opbouw ook nog eens extra voordeel bij doordat het een extra trainingsprikkel geeft door steeds weer opnieuw de hartslag omhoog te jagen.
Maar ik denk inderdaad dat we op dezelfde lijn zitten maar het op een andere manier verwoorden.

Zo precies een maand en 2 dagen geleden is dit bericht gepost dus moest hem even quoten. Zit in een dip, geen progressie ja alleen negatieve progressie in de zin dat die cijfertjes op de wegschaal me steeds benauwder gaan worden. Nu even een paar simpele stappen inzetten: vandaag op de weegschaal gestaan en ga dit de komende 4 weken NIET meer doen. Stond voorheen dagelijks, soms meerdere keren per dag en dat demotiveerd! Verder ga ik een boekje bijhouden met wat ik elke dag eet om over 4 weken een goed beeld te scheppen wat en waar het fout gaat. Verder blijf ik lekker minimaal 3x per week sporten: 45 min kracht en daarna 20 min cardio.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:46

Heel herkenbaar van die weegschaal. Ik heb em ook aan de kant gezet en een foto gemaakt van mijn lijf voor ik begon en nu een maand verder en dan zie ik toch wel verschil.

Een eetdagboek is idd handig om inzicht te geven. Ik heb er een app voor de eetmeter van het voedingscentrum, die is praktisch vooral als je je calorieën wil bijhouden. Het geeft je alleen geen inzicht in of wat je eet ook het juiste is voor jou.

Ik moet zeggen dat het mij ook zwaar valt om naast mijn paard en me werk ook 3 keer in de week te gaan sporten, maar elk moment dat ik kan ga ik ook. 45 min cardio en 30 min kracht.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 00:16

Nou ik heb een tijd terug ook foto's gemaakt maar kan zonder foto's van nu wel al zeggen dat ik geen positief verschil ga zien. Ik gebruikte voorheen myfitnesspal maar daar moet je dan ook het precieze aantal grammen invullen. Dat is de volgende stap. Eerst maar eenst bewust worden wat ik in me mik douw. Nu gaat alles via het hoofdje en dan ontglipt er wel eens wat..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:37

Ja ik kwam erachter dat ik bijna 10 bakken koffie met melk en zoetjes naar binnen werk op een dag. Dat was echt een eyeopener.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:23

xNathaliee schreef:
Nou ik heb een tijd terug ook foto's gemaakt maar kan zonder foto's van nu wel al zeggen dat ik geen positief verschil ga zien. Ik gebruikte voorheen myfitnesspal maar daar moet je dan ook het precieze aantal grammen invullen. Dat is de volgende stap. Eerst maar eenst bewust worden wat ik in me mik douw. Nu gaat alles via het hoofdje en dan ontglipt er wel eens wat..

Balen Nathalie.. is echt vervelend en demotiverend als je geen resultaat ziet..
10 bakken koffie is geen probleem maar idd die melk en suiker zijn echt verborgen calorieën.
Ik zet alles in MFP en heb ook wel is dagen dat ik het niet doe hoor, af en toe gewoon lekker eten naar behoefte.
Inmiddels ben ik 6 kg en 6% vet kwijt. Thuis op de weegschaal eindelijk op de 75kg maar op de sportschool niet haha
Ik heb 2 week geleden een progressie collage gemaakt, was erg tevreden. Als je motivatie wil kan ik hem wel posten haha

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 15:03

Ja doen! En ook even je weg ernaar toe graag, mag ook per pb! Ik volg zoveel meiden op instagram en denk altijd jeetje als zij het kunnen moet het mij toch ook lukken haha maar soms word ik er moe van :')

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:38

Het is absoluut niet de meeste charmante..

Afbeelding

De eerste paar weken/maanden ging het ook niet snel bij mij. At wel gezond maar niet dusdanig dat het heel erg veel verschil uitmaakte. Uiteindelijk in November begonnen met 5 dagen in de week trainen. 5 dagen in de week krachttraining en ongeveer 30 min cardio. Ernaast gewoon de dagelijkse bezigheden zoals fietsen, school en paard.
In December waren de eerste kilo's en vetjes eraf en ben ik gaan trainen voor Crossfit. Sinds toen ook met een voedingsschema gaan werken MFP. Sinds januari houd ik ( bijna ) alles bij wat ik eet. 2 weken geleden was er nog 3 kilo af en 3% vet. Sinds eind januari aan het cutten, zo nu en dan wel niet helemaal strikt, ik zit nu op 1480 kcal. Soms eet ik er nog wat extra bij als ik gesport heb. Ik wil dit nog even volhouden omdat er nog 5% af moet in 2,5 maand :Y)
Ik train ook gewoon zwaar, veel met gewichten maar ook veel interval trainingen. Ook het crossfitten heeft me erg geholpen om jezelf echt te pushen naar je limits.
Vanaf deze week weer strikter in het regime en van het weekend een weekendje weg dus dan mag het weer even wat losser.
Wat enorm scheelt is dat ik niet snoep, snack, rook, alcohol of frisdrank drink. Nergens suikers bij toevoeg en alles zoveel mogelijk zelf probeer te maken.
Mijn doel voor nu is een strakke buik en mijn spieren nog wat extra opbouwen en bepaalde oefeningen gewoon kunnen, zoals optrekken en chin ups. :Y)

Maar kan je zeggen het is zwaar, volg een aantal meiden om instagram die nu aan het cutten zijn voor het podium ( bodyfitness) en die gaan echt soms helemaal stuk.
Moet ook zeggen dat ik dit al erg knap vind van mezelf. 5 dagen trainen, 5dagen school, 6 dagen in de week krantenwijk, 4 dagen in de week naar paard toe en rijden. Het kost erg veel discipline en veel onbegrip van mensen want ja? Waarom wil een meisje nou gespierd worden? En met al dat gezonde eten krijg je ook soms rare blikken. Zo sta ik regelmatig op zondag ochtend vroeg al mijn lunches klaar te maken :+ Maar voel me er zo veel beter door, zo nu en dan een suikervrije energy drank erin om energie te houden ( lust geen koffie ) Ik zat 5 jaar geleden nog met zware pfeiffer was altijd moe, had zee spieren en vond mezelf een lui vet varken. Nu krijg je complimentjes van mensen en zeggen ze dat ze trots op me zijn. Nog een motivatie voor mij is is dat ik van de zomer 6 maand op Outdoorsports stage ga en dus gewoon rete fit moet zijn
En waarschijnlijk vanaf volgende week naar een andere sportschool waar ik beter mijn ei kwijt kan.

Lekker lang verhaal geworden :') _/-\o_

Enige nadeel is dat mijn borsten kleiner zijn, kleren niet meer passen :D haha

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:06

Wooow ik zou nu op dit moment al blij zijn met jouw beginfiguur haha. Maar uiteindelijk wel willen naar hoe je nu bent. Heel mooi om te zien, nu ik nog haha.
Jammer van je borsten maar aan de andere kant wel logisch bestaat natuurlijk uit vet en helaas kan je niet beslissen waar het vet weg moet.

Ben vandaag derde dag op rij achter elkaar naar de sportschool geweest. Morgen weer, heb er helemaal zin in. Dinsdag en woensdag kan ik niet dus donderdag weer. Ga proberen alle dagen dat ik kan gewoon te gaan dat zal 4/5 dagen zijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:24

Ziet er inderdaad goed uit Suzan. Ik denk dat ik een beetje het figuur heb van de voor foto's. Maar ik denk dat ik ook wel een stuk ouder ben (gezien het feit je schrijft over school) en mijn lijf heeft zes kinderen gedragen en gebaard.
Nu is voor mij het uiterlijk ook geen sportdoel op zich. Wil gewoon niet te zwaar zijn en een niet te hoog vetpercentage om goed te kunnen sporten. Maar door het actieve leven en sporten heb ik daar nooit extra moeite voor hoeven doen. Mijn sportdoelen zitten dus echt in de sportprestaties neerzetten. Maar daar moet je dan zo nu en dan ook andere dingen voor doen dan enkel de specifieke sport zelf.

Nathaliee knap hoor lekker zo fanatiek bezig. Precies bijhouden wat je eet kan inderdaad verborgen kcal inname aan het licht brengen die misschien te schrappen zijn of te vervangen door betere alternatieve. En niet te veel op die weegschaal gaan staan. de dagelijkse schommeling kan zo groot zijn en zeker ook verschillen binnen je menstruatie cyclus. Het echt op lange termijn bekijken.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:28

Nee ik ga donderdag 12 maar weer op dat ding staan dan is het precies 4 weken geleden. Nu 2 rustdagen en dan vanaf donderdag weer sporten :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:43

Wauw Suzan :wow: ik zou willen dat ik je begin lijf had. Ik ben in mijn burnout naar de 115 kilo gegaan. Veel daarvan is er nu alweer af, maar ik heb nog een eindje te gaan.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en daar werd ik toch wel heel blij van. Ik heb mijn trainingschema aangepast om een andere trainingsprikkel te geven. Ik train nu 3 dagen in de week, want ik kan niet anders naast een fulltime baan, een paard op een doe-het-zelf stal die ik 4 dagen in de week rij, vrijwilligerswerk en een paard wat ik 2 keer in de week rij voor de eigenaren.

Nu op zoek naar de gaatjes in mijn eetpatroon, das best lastig.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:01

Misschien is de app Myfitsnesspall iets voor je? Had vandaag wel even een momentje van zal ik even kijken op de weegschaal maar dacht nee ben nog geen eens een week verder en ga mezelf dan alleen teleurstellen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:59

Bedankt dames!
Ben er nog lang niet in mijn ogen dus de komende 2 maanden nog keihard knallen!
Grietje ; ik ben inderdaad nog jong 22!

Wat bij mij qua eten echt helpt is er een levensstijl van te maken en het niet op een dieet te gooien. Je moet ook gewoon echt je patroon om willen en kunnen gooien.
Ik mis frisdranken echt niet en het Snacken ook niet.
Van de wek een stukje taart gehad en dat moet dan ook gewoon kunnen!

Brighteyes
Goed van je dat je ondanks je drukke schema er nog bij gaat sporten. Vaak is het te druk zijn altijd een excuus om maar niks te doen.

Nathalie;
Woehoee goed zo haha!

Ik kijk wel veel op de weegschaal maar dat is meer omdat ik soms nog niet geloof dat ik op dat gewicht zit haha
Mijn echte weegschaal is de spiegel :)!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:30

Maar ik drink al jaren geen frisdrank meer, hier en daar een uitzondering maar dat is misschien gemiddeld 1x per maand. Gezond eten wissel ik af met wat lekkers en zorg dat ik van alles niet teveel doe (niet te gezond en ook niet te ongezond). Ik denk dat ik alsnog steeds te weinig eet en dat daarom me lichaam op spaarstand staat en ik dus niet afval/mijn vetpercentage omlaag gaat. Ik wil ook niet per se afvallen maar ik weet wel dat het in ieder geval omlaag moet om naar mijn doel te komen. Dus die weegschaal is voorlopig even verbannen haha.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:31

Suzan ik ben 51, Dus dat scheelt inderdaad nogal. Toch knap dat je er zo voor gaat. Zorg je wel dat je vetpercentage niet te laag wordt? Want dat is echt niet goed. Een vrouw heeft niet voor niets van nature een zacht bescherm laagje over haar wasbordje. Die reserves zijn nodig voor de voortplanting. heb zelf niet gemenstrueerd tot mijn 29ste tgv een te laag vetpercentage. Maar ik heb geen idee wat je vetpercentage is dus misschien is dat bij jou helemaal niet aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:32

Je lichaam gaat niet zomaar op spaarstand, Nathalie, dus ik denk dat je toch nog verkeerd eet of niet genoeg/juist beweegt, waardoor je niet afvalt. Demotiverend is het zeker!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:37

Ik heb maanden al dan niet jaren te weinig gegeten. Ben daar achtergekomen toen ik alles op Myfitnesspall invulde en zag dat ik op sportdagen gewoon 1600 kcal at. En maar gek vinden dat ik niet afviel.. Toen met behulp van een aantal mensen uitgerekend hoeveel ik zou moeten binnenkrijgen maar daar hield ik me niet strikt aan en zat in een periode dat ik weinig kon sporten vanwege 4 dagen stage. Toen kwam de decembermaand en zat ik aan het einde van me stage waardoor ik het sporten en het letten op me eten op een laag pitje zette. Ik dacht ik eet gewoon op gevoel, ben nu sinds een paar weken minimaal 3x aan het sporten, afgelopen week zelfs 5x geweest en weer begonnen met het bijhouden van mijn eten. En eet qua kcal echt minder dan ik mag en qua macro's zit ik ook niet goed. Dus vanaf deze week ook weer daarop letten en hopelijk over 3,5 week dat ik wel wat zie veranderen op de weegschaal/in de spiegel. Want in het laatste jaartje ging de weegschaal alleen maar omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:40

Toch bestaat er geen 'spaarstand' waardoor je niet af zou vallen. Doe je vrijwel altijd hetzelfde in de sportschool, of krijg je in overleg om de zoveel tijd andere schema's? Als je bijv. elke dag 5 km hard gaat lopen, verbrand je de eerste keer veel meer calorieën dan de tweede keer. Je lichaam went aan de sport die je beoefent, waardoor het verbranden van calorieën afneemt voor die specifieke oefening.
Dit geldt ook voor andere soorten oefeningen.

Wil je je vetpercentage verlagen, is het nog altijd noodzaak om een energietekort te creëren, een andere weg is er niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:44

Geloof ook niet zo zeer in de spaarstand hoor. Althans niet in de zin dat je dan niet meer af zou vallen. Natuurlijk gaat je lichaam wel spaarzamer om met het voedsel als er te weinig binnen komt. Of eigenlijk efficienter. Maar dan nog zal je afvallen als je meer verbruikt dan dat je binnen krijgt. Ik heb jarenlang echt te weinig gegeten en geloof me ik bleef gewoon afvallen. Kijk ook maar naar mensen die gewoon te weinig te eten hebben die worden gewoon heel mager op hun oedeem buikje na.
Maar misschien kun je wel efficienter afvallen door juist meer te eten maar anders te eten. Veel te variëren in je voedingspatroon. Heb je ook meer energie om meer te verbranden.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:44

Even in het kort; ik zit nu 2,5 jaar op de sportschool en deed in het begin van alles wat: cardio, wat gewichtjes heffen, groepslessen enz. Nu doe ik ongeveer een half jaar krachttraining maar kan ook niet zeggen dat ik week in week uit het zelfde doe want ben er ook zo weer weken uit of ga even kracht doen en dan cardio of alleen cardio als ik bijvoorbeeld een beetje aan het snotteren ben. Wat ik wel altijd deed was fullbody maar nu ik 4-5x per week wil gaan sporten ben ik overgestapt op een splitschema. De ene dag upperbody en de andere dag weer lowerbody.

Ik eet nu, obv Phormicola van bokt, 350kcal onder mijn behoefte. Op sportdagen kom ik dan uit op 2200 kcal en op rustdagen op 1500 kcal. We gaan dit even 2 maanden aankijken dus ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:45

Kleine toevoeging: Wil je het spiegelbeeld positief laten veranderen en vooral aankomen in spiermassa, is het uiteraard wel van groot belang dat je daar ook een goed dieet op nahoudt. Dan moet je inderdaad wel voldoende calorieën binnenkrijgen anders kun je nooit die massa opbouwen.