Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoeska schreef:Dat jij geen hol om andere mensen geeft is vast waar, dus voor jou dan een prima reden
lifaya schreef:Anoeska schreef:Dat jij geen hol om andere mensen geeft is vast waar, dus voor jou dan een prima reden
Ik geef een voorbeeld wat een beweegreden kan zijn dat ik bijvoorbeeld geen donor wil zijn. Dat betekent niet dat het zo is. Vandaar de " "
Dus het dikgedrukte stuk vind ik persoonlijk nergens op slaan
Thesserd schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel niet-donoren opeens heel anders tegen de zaak aan gaan kijken als de situatie een keer heel dichtbij komt... Voor de meesten is het een ver-van-je-bed-show waardoor het gemakkelijk is om te zeggen "het lijkt me zo raar om met een orgaan van een ander rond te lopen"Alsof dat nog van belang is wanneer het een kwestie van leven of dood is.
PowerReiner schreef:Thesserd schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel niet-donoren opeens heel anders tegen de zaak aan gaan kijken als de situatie een keer heel dichtbij komt... Voor de meesten is het een ver-van-je-bed-show waardoor het gemakkelijk is om te zeggen "het lijkt me zo raar om met een orgaan van een ander rond te lopen"Alsof dat nog van belang is wanneer het een kwestie van leven of dood is.
Ja maar dat zal andersom ook wel zo zijn. Mensen die bij leven wel donor zijn, maar als de dood dichterbij komt zich toch terugtrekken van die keuze.
Ladybird schreef:Elena, voorbeeld 1
Beenmerg kan iemand levend geven dus dat zou ik toestaan en een match met mijn nier ook. Ik denk dat ik sws wel donor zou zijn voor familie.
Voorbeeld 2
Nee ik hoef geen nieuw hart! Ook al is mijn kindje 6. Mijn kindje zal mij missen! Maar zonder mij zal hij ook door leven. Schijnbaar is het voor mij dam de tijd om te gaan. Maar dat voelt meer als een geloofskwestie denkik
Salsa schreef:Pearlx schreef:Maar voor zover ik weet zijn er al een hoop mensen die via een omweg betalen/betaald worden voor een orgaan. (Onder andere op marktplaats "u koopt mijn huis, ik geef u mijn nier" en meer) om nog niet te zwijgen over het illegale circuit natuurlijk.
Wat een dikke onzin zeg!![]()
Dit is bij wet verboden en wat heb ik in godsnaam aan een niet als je een huis wil kopen
Dit maakt mij net als een aantal andere echt kwaad. Heb je een goede reden prima, heb je een imo minder goede reden ala, maar kom niet met dit soort rare spookverhalen.
Gruis schreef:Maar je kan zelf toch helemaal niet kiezen aan wie je je orgaan geeft
Pearlx schreef:Maar voor zover ik weet zijn er al een hoop mensen die via een omweg betalen/betaald worden voor een orgaan. (Onder andere op marktplaats "u koopt mijn huis, ik geef u mijn nier" en meer) om nog niet te zwijgen over het illegale circuit natuurlijk.
Dat is geen dikke onzin, mijn voorbeeld is zelfs echt gebeurd. Mensen proberen via rare omwegen hun organen te verkopen als ze het moeilijk hebben. In dat geval wat ik noemde was er een meneer die dan zijn orgaan zou 'geven' aan degene die zijn huis zou kopen en hem dus uit de financiële rats zou helpen. Op papier geen ruil/verkoop van een orgaan, maar als mondelinge afspraak wel.
Pearlx schreef:Gruis schreef:Maar je kan zelf toch helemaal niet kiezen aan wie je je orgaan geeft
Daar heb ik verder geen verstand van, volgens mij wel als je familie/kennis van iemand bent? dan kun je toch je orgaan doneren aan iemand die het nodig heeft? Ik heb het destijds op tv gezien, heb me verder niet in dat specifieke geval verdiept.
Gruis schreef:Weet je wel zeker dat dit in NL was?
Pearlx schreef:Gruis schreef:Maar je kan zelf toch helemaal niet kiezen aan wie je je orgaan geeft
Daar heb ik verder geen verstand van, volgens mij wel als je familie/kennis van iemand bent? dan kun je toch je orgaan doneren aan iemand die het nodig heeft? Ik heb het destijds op tv gezien, heb me verder niet in dat specifieke geval verdiept.
Sammie schreef:Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien
lifaya schreef:Sammie schreef:Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien
was laatst een aflevering van bij CSI. meisje werd gebruikt als donor voor broer en op gegeven moment faalt orgaan broer en moet meisje dat afstaan. Zij heeft geen keuze in dit verhaal. Vind dit nog het ergste van allemaal.