Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:52

Ik ben bloeddonor en na mijn overlijden mogen alle bruikbare organen en weefsels worden gebruikt.

Maar wat ik nooit heb kunnen opbrengen: er zijn mensen die gewoon, bij leven een nier anoniem doneren.
Ik heb er diep respect voor, maar nee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:53

Anoeska schreef:
Dat jij geen hol om andere mensen geeft is vast waar, dus voor jou dan een prima reden :D

Ik geef een voorbeeld wat een beweegreden kan zijn dat ik bijvoorbeeld geen donor wil zijn. Dat betekent niet dat het zo is. Vandaar de " " ;)

Dus het dikgedrukte stuk vind ik persoonlijk nergens op slaan

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:54

Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel niet-donoren opeens heel anders tegen de zaak aan gaan kijken als de situatie een keer heel dichtbij komt... Voor de meesten is het een ver-van-je-bed-show waardoor het gemakkelijk is om te zeggen "het lijkt me zo raar om met een orgaan van een ander rond te lopen" :roll: Alsof dat nog van belang is wanneer het een kwestie van leven of dood is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:55

lifaya schreef:
Anoeska schreef:
Dat jij geen hol om andere mensen geeft is vast waar, dus voor jou dan een prima reden :D

Ik geef een voorbeeld wat een beweegreden kan zijn dat ik bijvoorbeeld geen donor wil zijn. Dat betekent niet dat het zo is. Vandaar de " " ;)

Dus het dikgedrukte stuk vind ik persoonlijk nergens op slaan

Je geeft het zelf als voorbeeld, dus ik neem aan dat het waar is, en als ik het dan herhaal, dan slaat het nergens op :?

Je hoeft het niet zo op te vatten, het was gewoon als een kwinkslag op je eigen tekst bedoeld. Ik vind het namelijk prima als dat jouw reden is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:56

Thesserd schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat heel veel niet-donoren opeens heel anders tegen de zaak aan gaan kijken als de situatie een keer heel dichtbij komt... Voor de meesten is het een ver-van-je-bed-show waardoor het gemakkelijk is om te zeggen "het lijkt me zo raar om met een orgaan van een ander rond te lopen" :roll: Alsof dat nog van belang is wanneer het een kwestie van leven of dood is.

Ja maar dat zal andersom ook wel zo zijn. Mensen die bij leven wel donor zijn, maar als de dood dichterbij komt zich toch terugtrekken van die keuze.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:57

PowerReiner schreef:
Thesserd schreef:

Ja maar dat zal andersom ook wel zo zijn. Mensen die bij leven wel donor zijn, maar als de dood dichterbij komt zich toch terugtrekken van die keuze.

Dat denk ik eigenlijk niet. Iemand die heeft gekozen om donor te zijn interesseert het waarschijnlijk niet zo veel wat er na zijn/haar dood gebeurt. Dat merk je dan immers toch niet meer. Dus, als de dood dichterbij komt verandert daar niks aan. Misschien geeft het eerder een goed gevoel, als je weet dat je met jouw dood in ieder geval nog iemand anders' leven kan redden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:00

FlyAway schreef:
chevax schreef:
FlyAway schreef:

Waarom vraag je dit nu aan mij?

Ik reageer op jouw vraag om onderbouwing. Mensen staan niet zomaar op een hoog urgentielijst.
Dat was de vraag ook niet ;)

dan heb ik het even helemaal verkeerd begrepen, sorry :o

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:03

Jij denkt niet dat het kan voorkomen dat mensen het idee van donor zijn prachtig vinden, maar als het moment nader komt ze het toch eng gaan vinden dat ze straks leeg gehaald kunnen worden. Ik denk dat die mensen er wel degelijk zijn.

Uberhaupt is de groep mensen die weten dat ze binnenkort doodgaan en nog steeds kunnen doneren heel erg klein, maar denk echt wel dat het gebeurd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:10

Ladybird schreef:
Elena, voorbeeld 1

Beenmerg kan iemand levend geven dus dat zou ik toestaan en een match met mijn nier ook. Ik denk dat ik sws wel donor zou zijn voor familie.

Voorbeeld 2
Nee ik hoef geen nieuw hart! Ook al is mijn kindje 6. Mijn kindje zal mij missen! Maar zonder mij zal hij ook door leven. Schijnbaar is het voor mij dam de tijd om te gaan. Maar dat voelt meer als een geloofskwestie denkik

dank je voor je eerlijke antwoord lady..

en dan snap ik je keuze ook beter.. voor familie doneren wel, na de dood niet omdat je er geen invloed op hebt waar je organen naartoe gaan..

zelf denk ik dat de beoordeling op ontvangst strict genoeg zijn zodat mijn organen eventueel wel een goed plekje zullen vinden.

ik ben heel blij dat je wel zou doneren als het familie banden zijn.. dat het niet puur is.. eens aan mij gegeven door de natuur, blijft van mij ;)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:15

Salsa schreef:
Pearlx schreef:
Maar voor zover ik weet zijn er al een hoop mensen die via een omweg betalen/betaald worden voor een orgaan. (Onder andere op marktplaats "u koopt mijn huis, ik geef u mijn nier" en meer) om nog niet te zwijgen over het illegale circuit natuurlijk.

Wat een dikke onzin zeg! :')

Dit is bij wet verboden en wat heb ik in godsnaam aan een niet als je een huis wil kopen

Dit maakt mij net als een aantal andere echt kwaad. Heb je een goede reden prima, heb je een imo minder goede reden ala, maar kom niet met dit soort rare spookverhalen.

Dat is geen dikke onzin, mijn voorbeeld is zelfs echt gebeurd. Mensen proberen via rare omwegen hun organen te verkopen als ze het moeilijk hebben. In dat geval wat ik noemde was er een meneer die dan zijn orgaan zou 'geven' aan degene die zijn huis zou kopen en hem dus uit de financiële rats zou helpen. Op papier geen ruil/verkoop van een orgaan, maar als mondelinge afspraak wel.

Gruis

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:16

Maar je kan zelf toch helemaal niet kiezen aan wie je je orgaan geeft :?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:18

Gruis schreef:

Daar heb ik verder geen verstand van, volgens mij wel als je familie/kennis van iemand bent? dan kun je toch je orgaan doneren aan iemand die het nodig heeft? Ik heb het destijds op tv gezien, heb me verder niet in dat specifieke geval verdiept.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:19

Pearlx schreef:
Maar voor zover ik weet zijn er al een hoop mensen die via een omweg betalen/betaald worden voor een orgaan. (Onder andere op marktplaats "u koopt mijn huis, ik geef u mijn nier" en meer) om nog niet te zwijgen over het illegale circuit natuurlijk.

Dat is geen dikke onzin, mijn voorbeeld is zelfs echt gebeurd. Mensen proberen via rare omwegen hun organen te verkopen als ze het moeilijk hebben. In dat geval wat ik noemde was er een meneer die dan zijn orgaan zou 'geven' aan degene die zijn huis zou kopen en hem dus uit de financiële rats zou helpen. Op papier geen ruil/verkoop van een orgaan, maar als mondelinge afspraak wel.

je organen mag je niet weggeven aan wie je wilt.. tenzij het familie betreft en er een match is, maar dit wordt vanuit het ziekenhuis onderzocht..

illegale handel in organen, gaat niet via de normale wegen, het laten inzetten van zo'n donororgaan gaan dan ook in een malafide operatiepraktijk met alle risico's vandien..

ik snap niet helemaal hoe illegale donorhandel nu ineens in deze discussie verzeilt is geraakt.

het aanbieden van je organen tegen betaling, zelfs mondeling of 'in nature' is strafbaar niet alleen in nederland maar overal in de wereld
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-08-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:19

Nee tuurlijk niet. Geen enkele arts werkt daar aan mee. Daarnaast is d ie kans dat het match klein. Niet in NL

Echt kul dit. Je mag mijn nier hebben als het waar is ;)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:22

Pearlx schreef:
Gruis schreef:

Daar heb ik verder geen verstand van, volgens mij wel als je familie/kennis van iemand bent? dan kun je toch je orgaan doneren aan iemand die het nodig heeft? Ik heb het destijds op tv gezien, heb me verder niet in dat specifieke geval verdiept.

Weet je wel zeker dat dit in NL was?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:28

Gruis schreef:
Weet je wel zeker dat dit in NL was?

Nu je het zegt, dat weet ik niet zeker. Zoals ik al zei, ik heb me er verder niet in verdiept kan me alleen de uitzending herinneren omdat ik het ook heel apart vond.

Het is wel al een jaar of twee geleden, maar het was een interview met een man die een dergelijke advertentie op een site als marktplaats (of misschien ebay) had gezet waarin hij dus aanbood zijn nier/long/etc te schenken aan iemand die zijn huis zou kopen. Dat is hem uiteindelijk niet gelukt, wel bijna maar de man die interesse had was geen match. Ik snapte ook niet dat hij er dan dus openlijk over ging praten op tv, maar niet gearresteerd was of iets dergelijks.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:42

Pearlx schreef:
Gruis schreef:

Stel: iemand heeft een akelige, progressieve nierziekte.
Dan kan een arts vroeger of later tactisch en respectvol de patiënt adviseren om in de familie rond te vragen.
Gesteld dat iemand een nier wil doneren wordt gekeken of dit biologisch mogelijk is. Zo ja, dan kan donatie bij leven aan een familielid volgen.

En waar sommigen voor kiezen maar wat ik nooit op heb kunnen brengen: een nier bij leven doneren aan een onbekende.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:50

Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:52

Sammie schreef:
Nieren mag je aan bekenden doneren hoor. (Naast familie e.d.). En onbekenden ook. Beenmerg ook. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die een tweede of derde kind namen om de eerste van beenmerg te kunnnen voorzien :)

Heb ik ook van gehoord, donorkindjes zijn dat.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:57

Heb ook een docu gezien over illegale handel van organen. Maar dat gebeurde toch vooral in die twijfelachtige landen als Polen, India en Mexico bijvoorbeeld. Niet in NL, hier wordt alles zo gecontroleerd...

Neemt niet weg dat de kosten van een vlucht(want zo deden ze dat) heel klein zijn in vergelijking met wat je ervoor terug zou krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:03

Mijn familie mag beslissen wat ze met me doen wanneer ik dood ben. Ik heb al vaker meegemaakt dat een familie het heel rot vind om een lichaam mee te geven zo kort na overlijden zodat er in gesneden kan worden...

Ik voel/merk er niets meer van, dus vind alles prima.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:08

Sammie schreef:

was laatst een aflevering van bij CSI. meisje werd gebruikt als donor voor broer en op gegeven moment faalt orgaan broer en moet meisje dat afstaan. Zij heeft geen keuze in dit verhaal. Vind dit nog het ergste van allemaal.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:10

lifaya schreef:
Sammie schreef:

was laatst een aflevering van bij CSI. meisje werd gebruikt als donor voor broer en op gegeven moment faalt orgaan broer en moet meisje dat afstaan. Zij heeft geen keuze in dit verhaal. Vind dit nog het ergste van allemaal.

Kijk wat je zelf zegt. Bij CSI :')

Neemt niet weg dat het gebeurd met beenmerg. Vind ik wel erg. Je moet kinderen nemen als je dat wil en niet om een ander broertje of zusje te redden. Komt het zo uit mooi maar je moet dat niet als doel hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:12

Ik noem een voorbeeld :') tuurlijk is dat een serie, maar dat het gehele gebeuren is dus wel waar. Donorkinderen hebben niks te zeggen over hun eigen lijf heb ik het idee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:18

Op basis van wat ben je eigenlijk niet meer bruikbaar als donor? Ik mag bv geen bloed geven.