(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:32

Magrathea schreef:
[

Vul jij je dagen uitsluitend met activiteiten die je gezondheid verbeteren?

Ik heb het over dat ik ongevraagd jouw verslaving moet meeroken.
Als ik bier drink hoef jij niet ongevraagd ook steeds een slokje te nemen van mijn biertje terwijl jij geen zin hebt in dat biertje. Je blijft het moeilijk vinden om iets te begrijpen, of je interpreteert het constant weer anders dan ik bedoel door met een andere vergelijking te komen die werkelijk als een bos tulpen op een drumstel slaat...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:35

Magrathea schreef:
Ik moet je teleurstellen FK, op een terras is nog nooit iemand naar mij toegekomen met de vraag of ik even ergens anders kan gaan zitten. Blijkbaar houd ik toch rekening met een ander -O-

Misschien durven mensen het je niet te vragen, ik vraag het wel. Ze drukken dan een peuk uit en gaan ergens anders zitten. Je ziet nu ook al hoe aangebrand (leuke woordspeling) mensen reageren en dat het allemaal overdreven is wat een niet roker zegt.

Ik vind het heel fijn dat de norm steeds meer wordt bijgesteld, roken is vies en ongezond, 50 jaar geleden werd er zelfs in de klas gerookt, bioscoop, op je werk, in de auto en als er visite kwam vroegen ze naar de asbak. Tegenwoordig is de norm steeds meer bijgesteld, rookpalen op stations, rook zone's ver van een deur vandaan, openbare gebouwen en horeca rookvrij en van mij mag dat doorgevoerd worden dat er alleen maar rookzone's zijn, zowel in horeca als op straat. Geen peuk meer voor de deur, en door een rookgordijn lopen. Als ik als niet roker dan naar rook stink komt het omdat ik zelf een rook gedeelte heb opgezocht en is het mijn eigen schuld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:39

Fred_Kroket schreef:
Magrathea schreef:
[

Vul jij je dagen uitsluitend met activiteiten die je gezondheid verbeteren?

Ik heb het over dat ik ongevraagd jouw verslaving moet meeroken.
Als ik bier drink hoef jij niet ongevraagd ook steeds een slokje te nemen van mijn biertje terwijl jij geen zin hebt in dat biertje. Je blijft het moeilijk vinden om iets te begrijpen, of je interpreteert het constant weer anders dan ik bedoel door met een andere vergelijking te komen die werkelijk als een bos tulpen op een drumstel slaat...

Zeer zeker wel, maar je kwam aan met het non-argument dat "roken de gezondheid niet verbetert". Nee dat snap ik ook, maar achter mijn computer zitten doet dat ook niet, wil niet zeggen dat ik het daarom maar niet moet doen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:45

Magrathea schreef:
Zeer zeker wel, maar je kwam aan met het non-argument dat "roken de gezondheid niet verbetert". Nee dat snap ik ook, maar achter mijn computer zitten doet dat ook niet, wil niet zeggen dat ik het daarom maar niet moet doen.

Ja en jij maakt echt een non argument met achter een computer zitten... Ik heb toch geen last van dat jij achter een computer zit... Ook niet als jij drank drinkt op een terras of daar achter een computer zit... Ik adem jouw rook in terwijl ik dat niet wil, jij hoeft toch ook niet mijn drank ongevraagd te drinken omdat ik verslaafd ben terwijl je geen bier lust of geen wijn lust. Ik vind het vies en het is ongezond. Bedenk maar iets wat jij vies vind en ongezond is en aan mee moet doen omdat de ander dat doet terwijl je er geen zin in hebt.

Snap je het nog niet?

En het is zeker geen non argument, roken verbeterd je gezondheid niet, je vruchtbaarheid niet, je ademhaling niet, je smaak en reukvermogen niet, je conditie niet, je huid niet, je hart niet... Kortom je wordt er niet beter of fitter of vruchtbaarder van. Dat er mensen zijn die er geen last van hebben of zelfs nooit last hebben van verschijnselen is fijn voor ze maar het is allang bewezen dat je er niet gezonder op wordt als je rookt. Je krijgt niet een mooiere huid of je bent vruchtbaarder omdat je rookt... ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:53

Maar van continu zo negatief op je omgeving reageren wordt je ook niet mooier, gezelliger en zeker niet ouder. Want negativiteit is pas echt slecht voor een mens.

Magrathea

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:57

Laat maar FK, ik denk dat jij degene bent die het hier niet snapt. :) Ik zal wel nooit meer de deur uit komen, want wie weet heeft iemand wel last van mij en raakt daardoor geïrriteerd wat weer slecht is voor diegene (want stress en negativiteit).

Leg je er nou maar bij neer dat dat kleine aandeel van alle dingen die ongezond zijn in het leven, rokers zijn. Maar je zult heus geen longkanker krijgen van iemand die uit de wind drie tafeltjes verder op een terrasje een sigaret opsteekt.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:02

Jij snapt het ook niet.. vooral het "uit de wind" roken is zeer hinderlijk.. de rook blijft veel.langer hangen..

En ja je bedoelt vast dat de rook niet naar de andere gasten waait.
Laatst bijgewerkt door czarina op 26-06-14 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:03

Magrathea schreef:
Laat maar FK, ik denk dat jij degene bent die het hier niet snapt. :) Ik zal wel nooit meer de deur uit komen, want wie weet heeft iemand wel last van mij en raakt daardoor geïrriteerd wat weer slecht is voor diegene (want stress en negativiteit).

Leg je er nou maar bij neer dat dat kleine aandeel van alle dingen die ongezond zijn in het leven, rokers zijn. Maar je zult heus geen longkanker krijgen van iemand die uit de wind drie tafeltjes verder op een terrasje een sigaret opsteekt.

Zou je inhoudelijk in kunnen gaan op mijn argument. Zou jij het leuk vinden om ongevraagd bier te drinken omdat iemand naast je bier drinkt terwijl je het niet lust en het is ongezond... (stel je hebt een leveraandoening)

Dat is nou precies een rokersmentaliteit die ik bedoel, als het een beetje te lastig wordt overdrijft een niet roker altijd. spotten dat ik vast geen longkanker zal krijgen vind ik al helemaal ongepast...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:04

czarina schreef:
Jij snapt het ook niet.. vooral het "uit de wind" roken is zeer hinderlijk.. de rook blijft veel.langer hangen..

Dat je rookt zonder dat er wind staat, wat dacht je van roken waar niemand last van heeft...

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:11

Er zijn al 116,000 geregistreerde astmapatienten onder de 13 jaar. Dat is 1 op de 6.

Volwassenen zitten tegen de 600,000 .. dat zijn behoorlijk wat mensen die in meer of mindere mate last hebben..

Reken daar de copd en andere longaandoeningen bij op.

Na het rookverbod in openbare ruimten zijn de aantallen stabieler geworden..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:14

Fred_Kroket schreef:
czarina schreef:

Dat je rookt zonder dat er wind staat, wat dacht je van roken waar niemand last van heeft...

Bedoelde magrathea ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:31

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:37

Roken wordt hier bijna als onschuldig getypeerd. Nee, ik ben niet altijd bezig met 100% gezond te leven. Maar we gaan nu toch niet belachelijk doen he? Eens een keer een extra chipsje pakken is heus niet zo ongezond als een peuk opsteken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:48

Roken is alleen gunstig voor de overheid wat dat betreft; niets zo duur als oud worden en gemiddeld gaan rokers eerder dood. Overgewicht net zo overigens; dikke mensen worden gemiddeld ook minder oud en piepen er eerder tussen uit, dus scheelt weer in de ouderenzorg. Gezondheidsklachten duren vaak wel even voordat ze ontstaan, dus de kosten blijven eerst uit. Nu hebben rokers wel het grote voordeel dat ze accijns betalen. Dus heel zakelijk bekeken is er zeker wat voor het roken te zeggen :j

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:09

Oh wat een aannames en goden hier in dit topic. Werkelijk walgelijk!

Het is nooit goed he. Ik heb vandaag serieus pas gerookt toen ik weer thuis was om 17.00 vanwege een of ander kinder gedoe in het winkelcentrum bij ons. En ja ik had het zwaar, echt heel zwaar. Maar heb besloten niet bij die kinderen te willen roken. En dat komt niet door dit topic maar omdat ik dat hiervoor ook al deed.

Maar ik blijf in het vervolg wel binnen, misschien dat al die wannabe belangrijke jopies dan wel een keer blij zijn. Want wat je ook doet, goed doe je het toch niet :')

Door bepaalde opmerkingen te maken zorg je juist voor een averechts effect. Door mijn post (die precies op deze manier is geschreven om dit te laten zien) zie je ook dat alle niet-rokers op hun achterste poten gaan staan. En dat is terecht.
Maar draai het eens om. Door niet een beetje respect te tonen en het eerst normaal te vragen waar nodig (tenzij die rokers gewoon aso zijn en nergens naar omkijken) krijg je het ook niet terug. Door verschillende uitspraken die hier worden gedaan gaan juist de rokers op hun achterste poten. En dat is niet vreemd.

Je kunt niet alleen rokers de schuld geven voor het stijgen van de prijs van je zorgverzekering. Je kunt niet zeggen dat alle rokers het allemaal niets boeit. Want dat is gewoon niet zo. In ieder geval geld dat niet voor mij. Want wat ik beschreef over het niet gerookt hebben tot 17.00 is echt waar.

Mag het even duidelijk zijn dat de toon in het begin van mijn bericht dus alleen was om te laten zien wat een toon met een bericht kan doen. Want op de manier zoals ik daar schreef, zo komen veel postst hier over die tegen de rokers zijn bedoeld.

En ik typ op mijn mobiel, sorry voor typefouten.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:03

Wow Ilaan, relax!!

Goed van je dat jij zo rekening houd. Dat is al vaker gezegd. Laat anderen er een voorbeeld aan nemen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:07

Dat probeer ik ook. Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg -O-

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:17

Jullie voelen je als persoon aangevallen. Als karakter. Dat is niet de bedoeling. Van vele niet denk ik.

Ik weet niet meer hoe ik het duidelijk moet maken.. mijn woorden zijn op. :\

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:20

ilaan schreef:
Oh wat een aannames en goden hier in dit topic. Werkelijk walgelijk!

Het is nooit goed he. Ik heb vandaag serieus pas gerookt toen ik weer thuis was om 17.00 vanwege een of ander kinder gedoe in het winkelcentrum bij ons. En ja ik had het zwaar, echt heel zwaar. Maar heb besloten niet bij die kinderen te willen roken. En dat komt niet door dit topic maar omdat ik dat hiervoor ook al deed.

Maar ik blijf in het vervolg wel binnen, misschien dat al die wannabe belangrijke jopies dan wel een keer blij zijn. Want wat je ook doet, goed doe je het toch niet :')

Door bepaalde opmerkingen te maken zorg je juist voor een averechts effect. Door mijn post (die precies op deze manier is geschreven om dit te laten zien) zie je ook dat alle niet-rokers op hun achterste poten gaan staan. En dat is terecht.
Maar draai het eens om. Door niet een beetje respect te tonen en het eerst normaal te vragen waar nodig (tenzij die rokers gewoon aso zijn en nergens naar omkijken) krijg je het ook niet terug. Door verschillende uitspraken die hier worden gedaan gaan juist de rokers op hun achterste poten. En dat is niet vreemd.

Je kunt niet alleen rokers de schuld geven voor het stijgen van de prijs van je zorgverzekering. Je kunt niet zeggen dat alle rokers het allemaal niets boeit. Want dat is gewoon niet zo. In ieder geval geld dat niet voor mij. Want wat ik beschreef over het niet gerookt hebben tot 17.00 is echt waar.

Mag het even duidelijk zijn dat de toon in het begin van mijn bericht dus alleen was om te laten zien wat een toon met een bericht kan doen. Want op de manier zoals ik daar schreef, zo komen veel postst hier over die tegen de rokers zijn bedoeld.

En ik typ op mijn mobiel, sorry voor typefouten.

+1

Je hebt altijd wannabe hippies rond lopen...
Wereld verbeteren maar moeten ze ook eens naar hun eigen gedrag kijken!

Als ik alles moet laten wat slecht voor me is moet ik heel mijn leven op mijn stoel blijven zitten ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:26

Ik kijk inderdaad ook naar mijn eigen gedrag en zal vast nog wel eens fouten maken, waaruit maak jij op dat ik dat niet doe en alleen naar de rokers wijs?
Je moet niet alles laten wat slecht voor je is, maar wanneer dat "slecht" ook nog eens slecht is voor de mensen in je omgeving, dan moet je gewoon oppassen.
Een alcoholicus mag zich van mij helemaal van de wereld drinken, tot als die niet meer weet wat zijn eigen naam is, maar dan wel thuis. Van zodra die de deur uitgaat en in de auto stapt of gaat roepen langs de straten of gaat wildplassen of.... van zodra hij overlast veroorzaakt, gaat die te ver.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 07:33

Waarom zou je gelijk een wannebe zijn als je aangeeft dat je last hebt van rook?

En als je zo goed rekening houdt met iedereen, dan zou je je Door dit topic niet aangesproken voelen. Echter lees ik toch bepaalde berichten van mensen die het tegendeel bewijzen - al vinden ze zelf dat ze goed rekening houden. Zoals als er iemand gaat kuchen er nog 1 opsteken- juist daarom.....tja

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 08:07

Bijv, als iemand aangeeft dat hij paardenlucht vreselijk vind, dan kan ik mij dat voorstellen. Als hij last heeft van paardendrollen op het fietspad, dan ga ik ook niet zeggen dat hij zich aan stelt.

Of met bang zijn voor honden.... dan hou ik ook mijn hond op afstand. Bij bezoek gaat hij ook vaak in de kennel, omdat ik weet dat niet iedereen zit te wachten op een knuffel van onze berner. ..

toch van verschillende rokers krijg je de opmerking dat je je aan stelt om dat beetje (giftige) rook. Dan kun/wil je je blijkbaar niet inleven.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:24

sneeuwpop schreef:
Waarom zou je gelijk een wannebe zijn als je aangeeft dat je last hebt van rook?

En als je zo goed rekening houdt met iedereen, dan zou je je Door dit topic niet aangesproken voelen. Echter lees ik toch bepaalde berichten van mensen die het tegendeel bewijzen - al vinden ze zelf dat ze goed rekening houden. Zoals als er iemand gaat kuchen er nog 1 opsteken- juist daarom.....tja

Ik heb niet gezegt dat iedereen wannabe hippie doet de manier dat sommige het verkondigen. Op een agressieve toon nee sorry daar kan ik niet mee om...

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:48

sneeuwpop schreef:
Echter lees ik toch bepaalde berichten van mensen die het tegendeel bewijzen - al vinden ze zelf dat ze goed rekening houden. Zoals als er iemand gaat kuchen er nog 1 opsteken- juist daarom.....tja

Alles valt of staat met tonaties waarop mensen communiceren.
Ga je je aggresief opstellen zul je dat vaak ook terug krijgen, daarom ben ik nog steeds van mening dat samen oplossen beter is. Stap op die roker af, geef vriendelijk aan dat je er last van hebt en de meeste zullen je meteen tegemoet komen door te verplaatsen of uit te maken. Stap er op af met een mentaliteit zoals FK hier af en toe laat zien in aanpak van rokers, dan bereik je vaak het tegenovergestelde.

Ooit jaren geleden, ik meen 1996, zat ik samen met mijn moeder (niet roker) op een bagagewagentje voor Los Angelos airport vanwege vertraging een sigaret te roken. LAX is een heel groot vliegveld en er stonden die dag een mooie file van auto`s met ronkende motoren, ik denk al gauw een 100+.
Daarnaast was er die dag heel veel smog, je kon het letterlijk in gele slierten zien drijven. Afbeelding
Er stopt op een paar meter van ons een limousine, hieruit stapte een wat oudere vrouw en 2 kinderen. Zodra ze mij in het oog kreeg begon ze meteen te schreeuwen " Put your hand over your nose!, put your hand over your nose, they are smoking!!" Deze situatie was natuurlijk zo ridicul dat zelfs mijn moeder, als niet roker, mijn sigaret uit mijn handen griste en rook de lucht in ging blazen.

Door de houding van deze mevrouw bereikte ze dus het tegenovergestelde. Inplaats van meewerking kreeg ze zelfs tegenwerking van een niet roker.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:08

Ben het helemaal met je eens dat normaal communiceren het beste werkt.

Maar hetgeen wat me zo tegen staat is dat veel rokers niet willen inzien dat ze veelal een sigaret opsteken terwijl je imo er van uit kunt gaan dat niet iedereen daar blij mee is. Zoals naast een in en uitgang en op een druk terras waar ook kinderen zitten te eten.waarom moeten mensen vragen of je hem uit wil doen? Waarom kun je zelf niet vragen of mensen er last van hebben als je hem aan wil steken en beter nog, ga ff verderop staan en kom daarna weer gezellig terug.

Dan kun je zeggen, ik kan het niet iedereen naar de zin maken. Helemaal gelijk, maar met roken vind ik het wel wat ernstiger omdat het gewoonweg giftig is. Dat je het zelf doet prima, maar meeroken is ook heel schadelijk dus zorg je ervoor dat anderen er geen last van hebben of iig zo min mogelijk.