Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:18

Ik weet niet wat jullie ervaring is, maar de mijne is dat alleen wanneer je beugel nét is gezet, je 3/4 dagen echt niet kunt kauwen, daarna gaat het beter.
En als je van draad wisselt, kan dat even zeer doen, maar duurt maximaal 1 dagje.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:10

Ben benieuwd of het eten de eerste dagen bij een airaligner beugel ook pijnlijk is. Ik had gehoord dat het wel iets minder pijnlijk is dan bij een slotjesbeugel.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:20

Als het goed is kom ik hier ook meelezen.

Zelf heb ik voordat ik 18 werd jaren een beugel gehad. Een blokbeugel, slotjes en alleen een plaatje boven.
Toch ben ik niet tevreden en wil ik een afspraak maken bij een orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben alleen ontzettend bang voor alles wat met tanden te maken heeft en de tandarts heeft al verteld dat er waarschijnlijk tanden getrokken moeten worden als ik een beugel wil :o

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:58

Dat vertelde mijn tandarts ook, maar vooralsnog heb ik al mijn tanden nog! Het bleek toch niet nodig.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:02

Martine schreef:
Als het goed is kom ik hier ook meelezen.

Zelf heb ik voordat ik 18 werd jaren een beugel gehad. Een blokbeugel, slotjes en alleen een plaatje boven.
Toch ben ik niet tevreden en wil ik een afspraak maken bij een orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben alleen ontzettend bang voor alles wat met tanden te maken heeft en de tandarts heeft al verteld dat er waarschijnlijk tanden getrokken moeten worden als ik een beugel wil :o

Ik ben ook altijd al als de dood geweest voor alles wat er in m'n mond gebeurd, maar toch moesten er voordat ik met de beugel begon 6 kiezen getrokken worden. Vier verstandskiezen, waarvan er 3 nog niet door waren, en mijn 2 kleinste/voorste kiezen in de onderkaak. Kreeg hiervoor een verwijsbrief van de ortho naar de kaakchirurg en dat stelde mij al meer gerust dan als ik het door de tandarts had moeten laten doen. Heb het in 2 etappes laten doen, eerst rechts, toen links en het viel me hartstikke mee. De prikjes voor de plaatselijke verdovingen waren het minst prettig van alles, maar ook dat kan erger. Ik vond dat ik mij druk had gemaakt om niks. :j

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:04

LF_xx_D schreef:
Oh ik ben om eerlijk te zijn wel benieuwd hoeveel zoiets kost? Heb de filmpjes van beautygloss erover gezien. Ook kwam ik op een website uit en daar stond dat de invisalign niet veel duurder is dan een slotjesbeugel.

poes schreef:
Ik heb gekozen voor invisalign, dit zijn doorzichtige bitjes waarvan je elke twee weken een nieuwe in doet. Een gewone beugel zie ik niet zitten. De prijs is een pak hoger, 6000 euro, voor 1 tot anderhalf jaar.

Plaatjes/slotjes beugel kost zo'n 2000/3000 euro. Invisalign kost zo'n 2 tot 3 keer meer. Nadeel aan invisalign is wel dat je altijd de bitjes uit moet doen met eten en het proces langer duurt dan met een plaatjes/slotjesbeugel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:16

En nog een nadeel van invisalign is dat er tussentijds niet bijgestuurd kan worden, omdat alle bitjes gemaakt zijn. ik heb nu een tand die niet wil draaien, daar wordt een extra dingetje voor gemaakt. Bij de bitjes kan dat niet.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:05

_Ekenna schreef:
Ik ben ook altijd al als de dood geweest voor alles wat er in m'n mond gebeurd, maar toch moesten er voordat ik met de beugel begon 6 kiezen getrokken worden. Vier verstandskiezen, waarvan er 3 nog niet door waren, en mijn 2 kleinste/voorste kiezen in de onderkaak. Kreeg hiervoor een verwijsbrief van de ortho naar de kaakchirurg en dat stelde mij al meer gerust dan als ik het door de tandarts had moeten laten doen. Heb het in 2 etappes laten doen, eerst rechts, toen links en het viel me hartstikke mee. De prikjes voor de plaatselijke verdovingen waren het minst prettig van alles, maar ook dat kan erger. Ik vond dat ik mij druk had gemaakt om niks. :j

Hier zijn alle 4 de verstandskiezen al verwijderd. Dit heeft de kaakchirurg gedaan. Alleen toen ik daar was voor de ene kant werd me al gevraagd dat ik ze ook alle 4 onder narcose kon laten verwijderen :')

Maar dat alles moet ik gewoon aan de kant zetten. Heb een goede praktijk gevonden en nu een afspraak maken :j

Edit; Overigens staan mijn tanden wel recht, maar mijn onderkaak staat naar achter. Of de bovenkaak naar voren, tis maar hoe je dat wil zien :')

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:19

Ik kon het ook onder narcose laten doen.. maar dan moest ik een paar maanden wachten, want dan had ie daar pas tijd voor en dan moest ik ook wachten met de beugel en dat wou ik niet.

Maar spannend! Ben benieuwd. :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:28

moest bij jullie je verstandskiezen er eeerst uit voor je de beugel kreeg?
Bij mij was de voorkeur liever ze er eerst uit. Maar doordat er een lange wachtijd was en toen het eindelijk zo ver was kon het ziekenhuis niet meer dus nu nog langer verzet.... Dus nu gaat de beugel er al in voor ze er uit zijn.

Morgen worden er elastiekjes geplaats, (5min afspraak). Heb alleen geen idee waarvoor. Zal wel zijn om ruimte te maken. Volgende week gaat de beugel er in. Ik neem aan boven en onder tegelijk. Heb maar 1 afspraak hoeven maken. Dacht dat ze dat altijd apart van elkaar deden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 06:46

Invisalign ben ik inderdaad 6000 aan kwijt.Ik heb geen pijn of last en uitdoen omte eten is zo gebeurd. Tenzij Ik er wat van zeg ziet niemand het.
Het hangt af van Hoe je tanden staan. Bij de een is het sneller en bij de ander trager dan een gewone beugel.
Het feit dat ze het proces tussendoor niet aanpassen is ook hetgene wat me het meeste zorgen baart. Mocht het echt fout gaan kan ik wel vragen om opnieuw te happen en kunnen ze opnieuw bitjes maken.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:57

kosseh schreef:
Bij mij was de voorkeur liever ze er eerst uit. Maar doordat er een lange wachtijd was en toen het eindelijk zo ver was kon het ziekenhuis niet meer dus nu nog langer verzet.... Dus nu gaat de beugel er al in voor ze er uit zijn.

Morgen worden er elastiekjes geplaats, (5min afspraak). Heb alleen geen idee waarvoor. Zal wel zijn om ruimte te maken. Volgende week gaat de beugel er in. Ik neem aan boven en onder tegelijk. Heb maar 1 afspraak hoeven maken. Dacht dat ze dat altijd apart van elkaar deden.

Bij mij moesten alle kiezen er eerst uit ja, maar dat kwam omdat mijn 2 kleinste kiezen in de onderkaak er ook uit moesten en die in de weg zouden zitten als de beugel geplaatst zou worden. Een beugel wordt 9/10 keer in 1 keer geplaatst, dus direct onder en boven. :-)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:21

kosseh schreef:

Bij mij gaan morgen de elastieken eruit, ik moet een hyrax en die gaat met bandjes om de tanden heen. Dus bij mij waren de elastieken inderdaad om ruimte te maken.
In het begin is het vreemd om ermee te eten, maar het went relatief snel. Ik had ook 1 dag en nacht heel veel last van mijn tanden, maar dat komt omdat ik dus al te veel tanden in mijn mond heb en met die elastieken was het helemaal vechten om een plaatsje :P .

Nog over kiezen trekken, bij mij gaan mijn verstandskiezen eruit en 4 kleine kiezen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:25

poes schreef:
Invisalign ben ik inderdaad 6000 aan kwijt.Ik heb geen pijn of last en uitdoen omte eten is zo gebeurd. Tenzij Ik er wat van zeg ziet niemand het.
Het hangt af van Hoe je tanden staan. Bij de een is het sneller en bij de ander trager dan een gewone beugel.
Het feit dat ze het proces tussendoor niet aanpassen is ook hetgene wat me het meeste zorgen baart. Mocht het echt fout gaan kan ik wel vragen om opnieuw te happen en kunnen ze opnieuw bitjes maken.

Hoeveel bitjes moet jij dan in totaal? Want bij de airaligner ben ik voor 22 bitjes en alle zorg inclusief nog geen 3000,- kwijt. Nu is het bij mij geen hele grote verandering, alleen wat tanden recht zetten en er hoeft ook niets getrokken te worden.
Wat me wel lastig lijkt is dat je geen tussendoortjes meer kan. Ja of je moet dat ding uit, eten, alles poetsen en dat ding weer in. Lijkt me best een gedoe.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:42

mooney schreef:
kosseh schreef:

Bij mij gaan morgen de elastieken eruit, ik moet een hyrax en die gaat met bandjes om de tanden heen. Dus bij mij waren de elastieken inderdaad om ruimte te maken.
In het begin is het vreemd om ermee te eten, maar het went relatief snel. Ik had ook 1 dag en nacht heel veel last van mijn tanden, maar dat komt omdat ik dus al te veel tanden in mijn mond heb en met die elastieken was het helemaal vechten om een plaatsje :P .

Oover kiezen trekken, bij mij gaan mijn verstandskiezen eruit en 4 kleine kiezen.

Hyrax is toch om je kaak te verbreden?

Ik heb ze nu net gekregen en voel ze nog niet. Heb er ook al mee gegeten, geen probleem Is het voordeel wel dat echt alleen mijn achterste kies op elkaar staat, dus de elastiekjes raken elkaar niet :)
Wel is alleen onder gedaan terwijl ik dacht dat maandag boven en onder de beugel er in ging.

Heb nog geen uitleg gehad. Kreeg alleen door dat ik deze afspraak moest maken en Die voor volgende week die 1,5 uur zou duren. Dus nu nog de vraag wat ik maandag krijg.....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:26

Yza: boven 40 en onder 60
Verder zijn mijn verdtandskiezen eruit. Vind het gedoe best meevallen

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:17

@poes ahh ja dat zijn er ook wel flink wat meer dan ik. Dan ben jij ook nog wel even bezig dus. Maar eet jij nu echt 3 keer per dag of wel vaker ook iets tussendoor?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:46

Ik probeer niet te veel tussendoor maar ik haal ze gewoon uit als ik echt wat wil hoor.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:00

Hoi mede beugelaars,
Even een baalmomentje hier... Ik ben mijn beugel echt meer dan zat. Staat me laatste tijd enorm tegen. Heb hem nu bijna 2jaar en was in de veronderstelling dat ik 2015 beugelloos in zou gaan, dat viel dus even mooi tegen. Elke keer is er weer iets wat erbij komt/erbij moet. Nu stelde de ortho voor om weer een stangetje tussen mijn tweede kiezen in mijn onderkaak te plaatsen. Iets waar ik echt niet blij mee ben. Dit heb ik zo'n 1,5jr geleden ook gehad en vond het echt een onding. Kon er slecht mee praten (en voor mijn werk moet ik de hele dag met mensen praten), eten is lastig en je ziet het ook nog eens vrij goed.

Na de balans opgemaakt te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die stang gewoon niet wil. Dit heb ik aangegeven bij mijn ortho maar hij zegt weer dat het noodzakelijk is om mijn kiezen te doen kantelen. Anders is de kans op verschuiven groter. Enerzijds vind ik dat ik na al die moeite dit ook maar moet doen om de kans op een blijvend mooi gebit te vergroten, anderzijds heb ik het idee dat de ortho bij alles roept dat de kans op verschuiven groter is en vraag ik mij af of het echt zoveel uit zou maken. Daarbij speelt mee dat ik het dus eigenlijk echt niet wil...

Weet slecht wat ik ermee aan moet, kan iemand me helpen met deze keuze? Iets wat herkenbaar is voor jullie? Volgende week staat de afspraak...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:05

Kan je niet een second opinion aanvragen bij je tandarts of een andere ortho?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:32

Vervelend denica. Ik kan me goed voorstellen dat je er radeloos van wordt. Ik zou ik eens voor een tweede mening gaan denk ik.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:29

Whiehooo, zojuist bij de tandarts geweest en mijn langste tijd met beugel is geweest! Volgende maand moet ik happen voor een kunststof plaatje voor boven en onder. Onder krijg ik ook nog een spalkje. Dus met een beetje mazzel over twee maanden beugelvrij. Ik weet nu alleen niet precies wat voor plaatjes het zijn. Meende dat het iets van invisaligne ging worden. Iemand ervaring of suggesties?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:12

@kosseh: Hyrax is inderdaad voor het verbreden van de kaak (ik mag bijna alle procedures doorlopen, klopt niets van mijn kaken haha). Morgen operatie.
@denica vervelend zeg.
@moska: fijn dat het er voor jou bijna op zit! Over die plaatjes weet ik niets.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:24

Moska schreef:
Whiehooo, zojuist bij de tandarts geweest en mijn langste tijd met beugel is geweest! Volgende maand moet ik happen voor een kunststof plaatje voor boven en onder. Onder krijg ik ook nog een spalkje. Dus met een beetje mazzel over twee maanden beugelvrij. Ik weet nu alleen niet precies wat voor plaatjes het zijn. Meende dat het iets van invisaligne ging worden. Iemand ervaring of suggesties?

Invisalign heten dat soort bitjes. Even de zoekfunctie gebruiken in dit topic. Is nog recent over gepraat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:03

moony, succes met de operatie morgen :)

moska, mooi eindelijk het einde in zicht. HOe lang heb je er mee gelopen?

Ik heb gister mijn beugel onder gekregen. gewoon de normale slotjes. Je ziet er niks van gelukkig. ondertanden zijn bij mij niet zichtbaar tijdens het praten en lachen enzo.
Heb er ook nog geen last van met eten. Had meer last van die vieze elastiekjes.
over maandje ongeveer komt boven er als het goed is ook in, die is wel zichtbaar.