Yoga

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:14

joyce2 schreef:
@11A: Haaai! Ik had op Pinterest al gespot dat je into Yoga bent, dus het verbaasd me niets dat ik je in dit topic tegenkom :D

@Kehdra: Haha ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;) Ben al ruim een half jaar bezig met hamstrings oprekken en inmiddels kan ik mijn rug "afrollen" en met mijn handen net boven mijn enkels komen. Een paar maanden geleden kwam ik tot ongeveer mijn knieën. Ik ga dus vooruit, maar met rechte benen zitten gaat hem nog even niet worden...

haha, klopt, ik heb best veel filmpjes met oefeningen op mijn pinterest staan: http://www.pinterest.com/11afotografie/yogaspiritueel/ Mocht iemand interesse hebben!

haha, dat gevoel ken ik. Ik begin ook eindelijk bij mijn enkels te komen met gestrekte benen, maar dat doet nog flink zeer... En mijn tenen zijn ook nog niet binnen handbereik als ik sta. Maar gaat goed komen!

Die Ab Challenge ga ik doen als ik deze challenge heb afgerond. Ben er heel benieuwd naar!

Gecondoleerd, Bootsiebob. Ik snap dat je hoofd dan helemaal niet naar yoga staat!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:31

Gecondoleerd met je opa Bootsiebob, dat is vreselijk nieuws :( Was het plotseling, of zag je het wel al aankomen?

Die pinterest is gaaf! Ik heb net weer een heerlijk yoga uurtje gehad dus heb weer bergen motivatie. Bedankt voor de link!

11AFotograaf

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:33

Graag gedaan!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 15:54

Nog gecondoleerd BB...

Fijne Pinterest 11A! Weer wat inspiratie opgedaan :D.

Mijn heupopeners gaan tegenwoordig onwijs goed! Weet nog dat ik in het begin van het topic zo aan het zeuren was over heupopeners, maar tegenwoordig vind ik ze eigenlijk best heel fijn :D.

Crowpose heb ik al een tijdje niet meer gedaan, knap hoor!

Zal binnenkort even weer foto's maken.

Ik ben eergister best hard van een paard gestuiterd (noodstop vanuit galop, hup, zó over z'n nek :+), en was gister een beetje ziek van de spierpijn en builen. Vandaag waren de builen beter, maar de spierpijn was er nog, en voelde me nog steeds gaar. Zonet maar een flinke straffe yoga sessie gehad, en voel me zo onwijs goed nu! Hooray for yoga!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:34

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:17

Dankjullie. Vandaag de begrafenis gehad. 92 is een hele mooie leeftijd, maar het blijft verdrietig, we hadden een hechte band.

Leuke link Britt haha. Ik zie het mezelf nog niet doen...

Oei Kehdra, hopelijk blijft de yoga helpen. Pijnlijk zo'n landing :j

heb eergister weer eens wat actieve yoga gedaan en vandaag kreeg ik de yoga for better sleep, dag 29. Daar verheug ik me al op :z
miin splits moet ik nog flink oefenen. Mijn schouders worden al sterker. Misschien komt die crowpose er nog wel haha

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:45

Sterkte BootsieBob :j.

Ik kan eigenlijk altijd wel slapen na yoga :P, heb ik niet eens opntspanningsyoga voor nodig :D.

Haha, Britt, ik zal het eens aan de paarden hier laten zien, en vragen of het ze wat lijkt :+ (ik betwijfel het :+ ).
(Dat is overigens al een oud filmpje, zag hem vorig jaar ook al, toen een hele tijd niet gezien, en nu zomaar komt hij overal weer opduiken. Vraag me altijd af hoe dat kan :+)

Ben net weer terug van rijden, en vraag me af of ik straks nog een sessie wil doen voor het slapen. Zal m'n yoga-juf eens mailen of het slim is, met zo'n 5/6 uur ertussen... Moest m'n sessie vanmiddag kort houden maar ben wel heel flink geweest, misschien straks dan een iets langere maar mildere sessie?

Ik zou eigenlijk die ab-challenge eens moeten doen, maar denk dat dat voor mij net zo vervelend is als voor jullie je tenen aanraken :+. Zo geen zin in, maar denk dat ik me er binnenkort toch aan ga wagen....

Hoever zijn jullie allemaal in jullie challenge, en is iedereen die eraan begonnen is nog mee bezig?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:17

Gecondoleerd BB!

Ik heb vandaag weer les gehad. ik twijfel of ik nog verder moet gaan want ik heb er eigenlijk niet zoveel lol in op het moment :\ Bepaalde poses lukt me gewoon nauwelijks omdat ik een pijnlijke rechterhand heb ( = kan ik niet op steunen bij bijv down-dog en plank), gevoelige linkerknie ( = niet heel diep in staande posities kunnen). Verder zit mijn eigen lichaam me heel erg in de weg... Ik heb een behoorlijke cupmaat en best wel een buikje, dus ik geraak nooit helemaal in de ploeg en dingen waarbij je moet dubbelvouwen op je been zijn ook lastig (ook omdat mijn onderrug heel erg vast zit, maar het wordt ook gewoon niet beter). En ik heb zulke forse bovenbenen dat ik niet eens mijn hielen raak bij het op mijn knieën zitten |(

Sorry voor de ego, maar ik zie het gewoon effe niet meer zitten, dat yoga :\ ook omdat het gemiddelde meisje dat naar de les komt 2x in mij past, lijkt het. Ik weet ook wel dat je niet naar anderen moet kijken in de les maar dat lukt me gewoon niet! Ik raak altijd afgeleid.

Pfft. Iemand ideeën?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:33

Magrathea: vooral doen wat goed voelt! Ik heb een tijdje yoga les gehad van iemand met ongeveer jouw omschrijving. Denk dat ze zelfs nog wel forser was. De Boom balans kon ze niet, in kleermakerszit zitten kon ze niet zonder een kussen en dat soort dingen. En zij is afgestudeerd als yoga docente... Het is dus altijd goed bij yoga!
Bij Child Pose raak ik ook mijn hielen niet en ik kom ook niet bij mijn tenen...
Voelt het fijn, dan moet je wel door gaan, anders moet je eens kijken welke houdingen voor jou wel fijn zijn en die vooral gaan doen.

Ik had gisteren ook les 29 gekregen en vannacht heerlijk geslapen.
Ik heb les 28 nog niet gedaan en vandaag de laatste les binnen gekregen, dus eigenlijk wel de hele challenge volgehouden! Alleen de les met de hoofdstand heb ik overgeslagen. Dit hadden we pas in de les en ik werd er compleet duizelig van. Die komt later misschien nog wel een keer!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:40

@margrathea je bent niet de enige hoor. Toen ik vorig jaar begon was ik 86kg voor mij echt enorm. Nu een jaar later weeg ik 68kg. Omdat ik erg blessure gevoelig ben en met mijn handen werk doe ik eigenlijk geen houdingen waarbij ik op m'n polsen moet steunen. Zelf doe ik de bikram yoga. Ik vind het een praktische vorm van yoga waarbij je alle spieren lekker meeneemt zonder ingewikkelde poses. Tenminste zo lijkt het want ik vind het verdomd moeilijk soms. Maar ja is dat met het paardrijden ook niet zo? Dat wordt ook steeds moeilijker als je verder komt.
Er zijn ook ander vormen van yoga die misschien beter bij je passen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:49

Ik ben ook "groot" hoor margratea en daarom twijfel ik ook zo erg om op les te gaan

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:57

Nog steeds ben ik die yogie met die dikke kont maar ondertussen al lang niet meer de slechtste :D . Soms zie ik zo'n nieuw grietje een kijken. Tot we beginnen dan zie je ze gewoon denken oliebol die kan het wel echt veel beter.
Mijn eerste les stond ik tussen een man van minstens 70 en een dame minimaal 8 maanden zwanger. En elke keer als ik dacht dit kan ik niet keek ik eens opzij. Als zij het kunnen kan ik het ook.
Yoga is ook oké zijn met jezelf. Als je het goed doet is je focus bij jezelf en op je mat en niet verder. Het voordeel van de bikram is dat niemand er na 10 min nog goed uit ziet. Iedereen is zwaar bezweet, heeft uitgelopen make up, rooie kop en raar haar }:0

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:02

Magrathea schreef:
Gecondoleerd BB!

Ik heb vandaag weer les gehad. ik twijfel of ik nog verder moet gaan want ik heb er eigenlijk niet zoveel lol in op het moment :\ Bepaalde poses lukt me gewoon nauwelijks omdat ik een pijnlijke rechterhand heb ( = kan ik niet op steunen bij bijv down-dog en plank), gevoelige linkerknie ( = niet heel diep in staande posities kunnen). Verder zit mijn eigen lichaam me heel erg in de weg... Ik heb een behoorlijke cupmaat en best wel een buikje, dus ik geraak nooit helemaal in de ploeg en dingen waarbij je moet dubbelvouwen op je been zijn ook lastig (ook omdat mijn onderrug heel erg vast zit, maar het wordt ook gewoon niet beter). En ik heb zulke forse bovenbenen dat ik niet eens mijn hielen raak bij het op mijn knieën zitten |(

Sorry voor de ego, maar ik zie het gewoon effe niet meer zitten, dat yoga :\ ook omdat het gemiddelde meisje dat naar de les komt 2x in mij past, lijkt het. Ik weet ook wel dat je niet naar anderen moet kijken in de les maar dat lukt me gewoon niet! Ik raak altijd afgeleid.

Pfft. Iemand ideeën?

Kan me voorstellen dat dat demotiverend werkt. Maar nergens voor nodig, want yoga is er juist om je eigen grenzen op te zoeken en te kijken wat je daarbinnen kunt bereiken vind ik! Bij ons in de les zit bijvoorbeeld een oudere dame die ook lang niet alles mee kan doen. Zij doet de plank op haar buik, loopt 9 van de 10x achter op de rest omdat ze de bewegingen niet kan maken, maar heeft er lol in en is net zo trots als wij als zij in de ploeg halverwege komt. Of inderdaad iemand die wat forser is en sommige oefeningen daardoor niet perfect volgens het boekje uitvoert, maar ook zij zegt na afloop altijd dat het weer heerlijk was. Denk dat het een kwestie is van je lat iets minder hoog instellen en kijken naar jezelf in plaats van de rest, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan :P Maar probeer wel in je hoofd te houden dat yoga om jou gaat, en niet om wat de anderen kunnen!

Ondertussen ben ik vanwege tentamens even gestopt me de 30days challenge. Was op dag 14 blijven hangen, dus wil aankomende week iedere dag 2 lessen doen en dan ben ik klaar :D Ik had afgelopen maandag trouwens een yogablunder: ik dacht bij de eerste les van de gevorderde cursus te komen, maar het was blijkbaar de laatste van het vorige semester :') Ik heb nog steeds spierpijn, maar het was stiekem wel heel gaaf en een paar oefeningen kon ik toch mooi meedoen!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:07

xlrlijn, da's best grappig dat je bij een heel gevorderde les kwam. Ik zie nu zo'n comedie moment voor me :D (dat zou mij gebeuren in elk geval).

Ik ben met yoga begonnen toen er net een auto immuunziekte bij me is vastgesteld en had veel lichamelijje klachten. Toch raden ze yoga aan, net als bij veel andere ziektes of bijv. herstel na chemokuren en borstkanker.
Als je het zo bekijkt en met alleen het doel eraan begint om je lichaam te helpen, dan maakt het niets uit hoe ver je komt of welke houdingen wel of niet gaan. Ik snapte veel houdingen ook niet zo goed. Tot ik een dvd kreeg. Daarom vind ik het ook zo interessant welke organen gestimuleerd worden door welke houdingen. En bijvoorbeekd hartopeners hebben ook veel met je innerlijk openstellen te maken. Ik zou niet de eerste zijn die ineens in tranen in de yoga les zit. Puur omdat ik me even heel kwetsbaar voelde zonder beschermingsmechanisme.

ik weet niet of je op internet misschien iets kunt vinden als yoga tips wanneer je wat zwaarder bent. Ik heb wel eens yoga tips bij pijn in bijvoorbeeld armen of knieën gelezen.
Met mezelf met anderen vergelijken ben ik opgehouden. Da's ook het fijne aan yoga thuis doen. Maar ook in de les, het gebeurt toch vaak vanzelf, maar dan denk ik yoga doe ik voor mezelf en om mijn lichaam een plezier te doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:54

Bij ons zat iemand (en die begint volgende maand weer) die amper iets kon doen door zeer zware rugklachten. Maar zij deed wat ze kon, je zit toch (wij dan in elk geval) met je ogen dicht je te concenteren op je eigen lichaam, en wat een ander doet of kan of juist niet doet of kan, daar ben je toch niet mee bezig? En bij onze les zijn meiden die een keer zo oud zijn als ik en die zichzelf zo dubbelvouwen, maar ook zwaardere meiden die dat niet kunnen en die zijn ons net zo dierbaar.

Geniet van wat je wél kan, ipv je te focussen op wat je niet kan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:08

Ik kan de ploeg ook niet goed hoor, kan geen ademhalend door in de weg hangende borsten. Om je dan maar een riem onder het hart te steken (zeg je dat zo? :+), ga ik mijn ploeg foto van een jaar geleden plaatsen... met enige schaamte :+
Afbeelding
Ik was toen ook een maatje groter als nu, maar denk wel ietsjes flexibeler.

Oh en waarom je nooit een balans oefening ziet bij mij? Omdat ik ze niet kan :+. Niet druk om maken, komt later wel eens, wanneer het goed voelt.

Weet je, in yoga moet je doen wat lekker voor jou voelt. Voelt het niet lekker, pas het dan aan, of doe desnoods iets waarbij je je wel fijn voelt.
Als je je in een les niet op jezelf kan concentreren, doe dan lekker yoga thuis, daar heb je (als het goed is) niks om je zelf mee te vergelijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:52

He meiden, dankjewel voor de berichtjes! :)

Ik snap wel dat het gaat over het opzoeken van je eigen grenzen enzo, maar het gaat allemaal zo traag! Ik ben de vorige keer dat ik yoga deed, enkele jaren terug, met één les per week al onwijs snel vooruit gegaan. Nu lijkt het vooral slechter te gaan, ik snap niet waarom! :( Ik wil gewoon een gezond en sterk lichaam, maar het stelt me op het moment een beetje teleur :\

Nou jeetje kehdra, als ik jouw maatje had mocht in m'n handjes knijpen hoor denk ik! :P Ik weet niet hoeveel ik weeg op het moment aangezien de weegschaal maar tot 100 gaat in de sportschool... Maar volgens mijn BMI zou ik maximaal 80-85 mogen wegen :') Ik weet uit eigen ervaring dat ik bij een gewicht van 85-90 kg mooi slank ben dus daar wil ik weer naartoe.

Yoga thuis wordt heul lastig :P ik kan nét een liggende positie doen op de vloer in mijn woon/slaap gedeelte, maar dan moet ik niet willen omdraaien ofzo := ook zijn veel zittende posities lastig waarbij je je armen moet spreiden enzo. Dus dat zal even moeten wachten tot over een paar maandjes, dan ben ik verhuisd :)
Alleen vind ik sowieso lastig, maar dat is een kwestie van oefenen denk ik. Vanwege mijn rug is het ook wel moeilijk om recht te zitten dus ik heb wel een spiegel nodig om af en toe even te kunnen checken.

Zo nu stop ik even met ego-en hoor want ik ga me nog schuldig voelen :o

Irlijn, dat zal vast wel even lastig zijn geweest haha! Ach, vind het wel heel cool van je dat je de les gewoon uit hebt gezeten :D en nu heb je al een streepje voor als je daadwerkelijk begint!

Ik ga toch denk ik eens die yoga challenge opzoeken, lijkt me echt gaaf! Is er toevallig ook een vervolg op? (Hihi vooruit denken :D )

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:59

Ik heb vandaag bij de Ashtanga yoga zelfstandig de hoofdstand gedaan! Wel met opgetrokken knieën want als ik mijn benen strek val ik nog om.. Maar wel een fijne uitdaging weer :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:28

Super! :D Dat lijkt me zo eng, ik vind het echt knap dat het is gelukt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:29

Ik kan op het moment echt niks met mijn polsen.. zelfs de zonnegroet gisteren deed echt ontzettend veel pijn :\ :\ toch maar eens sportspalken halen..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:35

Oh wat knap zeg die hoofdstand!!! Heerlijk om een tijdje op de kop te staan met een muur als ondersteuning.
Ik kon hem ooit ook, kón...

Volgens mij is er geen vervolg op de challenge, maar je kan hem altijd meerdere keren doen. Je zal vast de eerste keer niet alles perfect hebben kunnen doen, dus heb je iets om naartoe te werken :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:18

kehdra schreef:
Oh wat knap zeg die hoofdstand!!! Heerlijk om een tijdje op de kop te staan met een muur als ondersteuning.
Ik kon hem ooit ook, kón...

Volgens mij is er geen vervolg op de challenge, maar je kan hem altijd meerdere keren doen. Je zal vast de eerste keer niet alles perfect hebben kunnen doen, dus heb je iets om naartoe te werken :).

Jij bent slim! :)*

Een tijdje terug heb ik een workshop ashtanga yoga gedaan hier op het cultuurcentrum. Het stel dat de les gaf heeft ook eens studio, als ik straks samenwoon en dus minder kosten heb ga ik daar misschien heen :) waren lieve mensen! Ik zie op hun site dat ze ook anderhalf jaar in India in zo'n centrum hebben gezeten, super gaaf :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:04

kehdra schreef:

Klopt, er is geen vervolg, maar wel die MyYogaPro. Ik zit er aan te denken om mij daar wel voor aan te melden, want ik vind de lessen van Erin erg fijn naast mijn standaard lessen 1x per week.

Ik heb gisteren de challenge afgerond, maar kan de komende tijd geen boot... Ben vorige week van een tafel gevallen precies op de plek waar je op je billen leunt in de boot. De pijn viel toen wel mee, maar nu schiet er een flinke pijnscheut als ik de boot probeer in te zetten.

Ik ga de 30 dagen challenge wel opnieuw doen en misschien ook de 10 dagen ab challenge uitproberen. Ben benieuwd wat die doen.

Magrathea, vooral niet denken dat je geen yoga moet doen omdat je het niet kan. Ik kom na een half jaar nog steeds maar tot 20 cm van de grond bij de vooroverbuiging... En dat terwijl ik wel maatje 40 heb. Dus het zegt helemaal niets en daar gaat het ook niet om!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:06

Van een tafel gevallen? :oo Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan?

Ik heb intussen wel voor mezelf besloten dat ik wel naar die andere yogastudio wil na de verhuizing (dan heb ik het financieel wat ruimer). Ik heb een keer les gehad van die mensen en ze waren heel lief. Ze hebben ook "rustige" hatha-lessen, geschikt voor oa ouderen ( :o ) maar ook voor mensen met blessures. Perfect voor mij dus! :) Woehoe!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:52

haha, niet zo moeilijk: Voor een foto-opdracht moest ik mensen van bovenaf fotograferen, dus was ik op een tafel gaan staan. Ik moest alleen iets verder naar achteren en toen hield opeens de tafel op. Ze riepen wel op tijd, dus ik kon mezelf redelijk opvangen en mijn spieren ontspannen. Omdat ik al in elkaar gedoken stond, ben ik dus echt op dat punt gevallen. Dankzij mijn yoga heb ik voor mijn gevoel wel een goed deel van mijn val opgevangen, maar dus wel mijn stuitje en omstreken flink gekneusd...