Gek van gipsverband enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:27

Hier ook even een update:

Gaat weer de goede kant op! :D Vrijdag weer even gereden (ondanks dat ik eigenlijk nog steeds een verbod heb, snap eigenlijk niet zo goed waarom :o ), en zelfs even een galopje gedaan, alles zonder pijn! :j
Zometeen weer richting stal (als het weer niet slechter wordt), en weer even lekker hobbelen :)
Vanavond weer fysio, ben benieuwd of ik vandaag al wat zwaardere oefeningen kan doen.
Paardrijden gaat pijnloos, terwijl ik nog steeds niet door mijn knieën kan zakken, want dat doet echt nog enorm veel pijn. :(
Werken gaat ook goed, maar hou het nog niet langer dan 4 uur vol.

Brechje: Mooi dat het zo goed gaat! :D Is echt heerlijk als je weer kan rijden <3

Suelza: Wat kun je al snel weer op een paard dan! :j Denk inderdaad wel dat je op die manier veel spierkracht behoud!

Veulen: Gelukkig is je eigen fysio weer terug! :P Ook fijn dat je weer even op je paard hebt kunnen zitten! :j

Veulen84

Re: Gek van gipsverband enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:49

Net met 1 kruk het ziekenhuis in gehobbeld. Veel goed nieuws, maar ook veel minder fijn nieuws.
Na 3 maanden begint de breuk in me kuitbeen te helen. Over 6 tot 8 weken gaan ze via een operatie 1 schroef verwijderen. Deze zorgt voor een beperking in de beweging en moet dus zeker weg.
De rest van het schroefwerk mag blijven zitten of wordt in het komende jaar stukje bij beetje verwijderd... Ja ze houden van snijden.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:01

Fijn dat je vooruit gaat Isa. Hoevaak heb jij fysio?
Inderdaad geweldig om weer te rijden. Maar ook de kleine dingen die ik gemist heb, paard uit de wei halen enz.

Veulen, vanochtend weer een massage gehad. Deed écht zeer. Daarna is het idd fijn dat je spieren los zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:04

@veulen, ik was het spuugzat! En ik kreeg er wonden van (maar dat kwam natuurlijk ook wel een beetje van het doorlopen/rijden/mesten/longeren etc met mijn gipspoot).

@ Isa, ik ben niet gestopt met rijden. Ik heb met breuk en al gewoon mijn cross uitgereden en net nadat ik in het gips gezet was, was ik alweer met een paard in de weer. Eerste week wel echt veel pijn gehad. Na de operatie, was het alsof ik 600 mg ibrufen had ingenomen bij een hele zware migraine aanval. Ik had de week ervoor zoveel pijn gehad, dat daarna alles meeviel...

En eenmaal het gips eraf heb ik nog 50 meter met een kruk gelopen, tot ik uit zicht van de arts was en toen zonder kruk verder gegaan. Van de week 1x gehad dat ik teveel had gedaan (had een drukke dag gehad en daarna gaan hossen op een buurtfeest) en toen was mijn voet/enkel wel paars/blauw/zwart geworden, dus daarna even iets rustiger aangedaan en nu gaat het wel aardig. Wel last, maar ik kan gelukkig gewoon mijn ding doen.

Ik ben wel benieuwd trouwens naar het verwijderen van de schroeven en het metaal. Of je daar veel last van hebt. Ik weet ook niet of ik weer onder narcose ga. Ik heb het de eerste keer wel gedaan, ik had erg veel pijn en zag enorm tegen de operatie op. Uiteindelijk zijn ze ook best lang bezig geweest. Ik denk dat ik voor het verwijderen voor een ruggenprik ga, want ik ben best ziek van de narcose geweest. Hoe was dat bij jullie?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:19

Ik heb geen idee hoe het verwijderen van de schroeven gaat. Dat hoop ik je over een paar weken te kunnen vertellen. Ben vergeten te vragen wat de opties daarvoor waren. Vermoed de zelfde als de vorige keer.

De vorige keer heb ik een ruggenprik en een roesje gehad. Dat was prima, daar ben ik helemaal niet ziek van geweest. Het voordeel is dat de pijn ook geleidelijk terug komt. Kon ik er alvast een beetje aan wennen. Was panisch om iets van bloed te zien, maar daar had ik ook geen last van door het roesje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:19

Maar dan lig je daar al die tijd maar een beetje te liggen. Vond je dat niet vervelend?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:34

Fijn te horen dat het met iedereen beter gaat.
Wat betreft het verwijderen van schroeven en platen. Wees gerust het stelt niet veel voor. En je kan het al helemaal niet vergelijken met toen het erin ging.
Zowel narcose als ruggeprik gehad. Nadeel van de ruggeprik vond ik dat het heel lang duurde voordat het uitgewerkt was. Wat dat betreft was ik sneller op de been na de narcose. Ook geen last gehad maar vooraf gevraagd om iets te krijgen tegen de misselijkheid. Na het verwijderen kreeg ik het advies een weekje rustig aan te doen. Even net sporten verder mocht ik alles.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:35

Ja maar daar liggen moet je toch al. Ze laten je toch pas de volgende dag gaan. Maar dan is het wel zo prettig als je niet misselijk bent. Overigens vond ik mijn verblijf ook niet prettig. Nuchter moeten blijven is niks voor mij. Maar na de operatie mocht ik ook niet meteen wat eten. Duurde uren voordat het van hen mocht (toen had ik er al iemand op uit gestuurd voor broodjes).
Na 1 dag en nacht was ik het wel helemaal zat. Ik werd gek van de bemoeienissen en de mensen om me heen. Toen wilde ze me eigenlijk niet laten gaan (had een hartslag van 166 in rust en hoge bloeddruk). Maar stond op het punt om door te draaien, dus hebben ze me uiteindelijk laten gaan.

Er uithalen is een dagbehandeling, dat weet ik wel zeker. Heb ik gevraagd. Van me lang zal ze leven niet dat ik nog een nacht ga doorbrengen in een ziekenhuis.

Vajramani: heb je voor verwijdering de ruggenprik gehad?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:51

Vajramani schreef:
Fijn te horen dat het met iedereen beter gaat.
Wat betreft het verwijderen van schroeven en platen. Wees gerust het stelt niet veel voor. En je kan het al helemaal niet vergelijken met toen het erin ging.
Zowel narcose als ruggeprik gehad. Nadeel van de ruggeprik vond ik dat het heel lang duurde voordat het uitgewerkt was. Wat dat betreft was ik sneller op de been na de narcose. Ook geen last gehad maar vooraf gevraagd om iets te krijgen tegen de misselijkheid. Na het verwijderen kreeg ik het advies een weekje rustig aan te doen. Even net sporten verder mocht ik alles.

Maar het gaat toch weer allemaal open? Daar heb je weinig last van?

En wat zou jij doen? dan toch maar weer narcose?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:53

Verwijderen is inderdaad een dagbehandeling
Tenzij je laat op de middag geholpen wordt dan is de kans groter dat je een nacht moet overblijven. En als je complicaties krijgt. Ik heb trouwens 3 schroeven laten verwijderen onder plaatselijke verdoving. Dat beviel me ook wel. Met een uur stond ik weer buiten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:53

Veulen84 schreef:
Ja maar daar liggen moet je toch al. Ze laten je toch pas de volgende dag gaan. Maar dan is het wel zo prettig als je niet misselijk bent. Overigens vond ik mijn verblijf ook niet prettig. Nuchter moeten blijven is niks voor mij. Maar na de operatie mocht ik ook niet meteen wat eten. Duurde uren voordat het van hen mocht (toen had ik er al iemand op uit gestuurd voor broodjes).
Na 1 dag en nacht was ik het wel helemaal zat. Ik werd gek van de bemoeienissen en de mensen om me heen. Toen wilde ze me eigenlijk niet laten gaan (had een hartslag van 166 in rust en hoge bloeddruk). Maar stond op het punt om door te draaien, dus hebben ze me uiteindelijk laten gaan.

Er uithalen is een dagbehandeling, dat weet ik wel zeker. Heb ik gevraagd. Van me lang zal ze leven niet dat ik nog een nacht ga doorbrengen in een ziekenhuis.

Vajramani: heb je voor verwijdering de ruggenprik gehad?

De volgende dag? Echt niet! Ik ben een paar uur na het ontwaken weggegaan hoor! Ze wilden mij wel langer houden, maar heb gezegd dat ik neeeeeeeeeeeeeeergens last van had. Even een paar boterhammen naar binnen gepropt, mezelf op de been gehouden, ziekenhuis uit, alles uitgespuugd, thuis 2 uurtjes op de bank geslapen en toen stond ik al weer in de stal :')

Maar goed, ik ben ook wel wat (te) hard voor mezelf. Ik was wel erg goed hersteld, de arts vond het bijzonder dat ik zo weinig spierkracht was verloren en nog zo beweeglijk was. Heb maar niet gezegd wat ik de afgelopen 6 weken had uitgespookt. Alhoewel de gipsmeester er wel een beeld bij had, die ging bijna over haar nek bij het verwijderen van het gips en vroeg geschokt hoe het mogelijk was dat mijn gips zo zwart was :') En dan te bedenken dat ik dat gips nog geen week had zitten, want de week ervoor hadden we mijn oude gips natuurlijk al afgezaagd :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:54

Vajramani schreef:
Verwijderen is inderdaad een dagbehandeling
Tenzij je laat op de middag geholpen wordt dan is de kans groter dat je een nacht moet overblijven. En als je complicaties krijgt. Ik heb trouwens 3 schroeven laten verwijderen onder plaatselijke verdoving. Dat beviel me ook wel. Met een uur stond ik weer buiten

Dat lijkt me naar...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:12

Plaatselijke verdoving lijkt me ook weer niks. Straks voel je er wel wat van zeg... Brrr...

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:53

Nou heb er niets van gevoeld. Arts stond mij wel wat raar aan te kijken
Wordt wel vaker gedaan maar dan meestal bij 1 schroef. Heb er ook geen moment spijt van gehad en zout het zo weer doen. Heb het ook gedaan omdat ik anders nog langer moest wachten voordat ik mocht belasten
. Ben blij geweest, want dit was niet de moeite geweest voor een ruggeprik en een dag in het zh liggen

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:19

Brechje: Ik heb 2x in de week fysio! :j Hoevaak moet jij? :)

Veulen: Dan heb je nog heel wat te gaan.. Hoelang gaat dat allemaal duren?

Ik heb geen ervaringen met operaties enz. maar mijn moeder is 3 jaar geleden geopereerd aan haar nieren, met een ruggenprik. Ze hebben verkeerd geprikt, en hebben daarbij een zenuw geraakt waardoor ze nu haar hele leven lang met een doof gevoel in haar rechterbovenbeen rondloopt. :n
Hierdoor weet ik wel voor mezelf, dat als ik ooit een operatie moet ondergaan, ze mij onder volledige narcose mogen brengen. :')

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:15

Isa, ik moet 1x per week. Na hoelang ben jij meestal klaar?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:23

xxIsaa: De laatste schroef mag er pas over 9 maanden uit. Dus zolang gaan ze er over doen denk ik. Die chirurg heeft geen haast hoor.

Wat weten jullie hier trouwens over kraakbeen schade? Ze vermoeden dat ik daar last van heb en dat het op termijn artrose kan veroorzaken. Maar zit me af te vragen of ik daar nog iets tegen kan doen. Preventief, zal het donderdag ook eens aan de fysio vragen. Maar misschien hier nog ideeën?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:39

Ik ben meestal driekwartier bezig! :j
Warming-up, oefeningen doen onder begeleiding van fysio, en daarna wordt m'n knie nog even ingetaped, zodat de knieschijf geen kant op kan. :)

Weet geen dingen over kraakbeenschade, hoewel er wel een jongen loopt bij mijn fysio die een kraakbeentransplantatie heeft gehad! :j Verder geen idee wat dit inhoud, en waar het bij helpt etc.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:51

Glucosamine slikken

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:10

xxIsaa schreef:
Ik heb geen ervaringen met operaties enz. maar mijn moeder is 3 jaar geleden geopereerd aan haar nieren, met een ruggenprik. Ze hebben verkeerd geprikt, en hebben daarbij een zenuw geraakt waardoor ze nu haar hele leven lang met een doof gevoel in haar rechterbovenbeen rondloopt. :n
Hierdoor weet ik wel voor mezelf, dat als ik ooit een operatie moet ondergaan, ze mij onder volledige narcose mogen brengen. :')

:oo

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:14

Ach, glucosamine, chondroteine, hyaloronzuurinjecties...
Mijn reumatoloog vatte het ooit kort samen : als het echt hielp zou ik het wel voorschrijven ....
Helaas is er nog niet iets gevonden, maar het reumafonds besteed er veel aandacht en onderzoek aan, om te voorkomen en behandelen.

Ik ben vandaag voor het laatst bij de fysio geweest. Ben terug op mijn belastbaarheid niveau van voor mijn scheenbeen plateau breuk., en in principe kan en doe ik alles weer.
Op zich sneller dan verwacht , dus fijn.
Nu afwachten of de inlegzolen gaan helpen met de artrose in mijn enkel, anders aangepaste schoenen.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:35

Fijn dat je nu klaar bent met fysio, proudmama! :)

Ik kom net weer bij de fysio vandaan, het ging vandaag ontzettend goed! :D
Heb bijna m'n volledige spierkracht weer terug, en dus heb ik vandaag eindelijk groen licht gekregen van mijn fysio om weer te mogen paardrijden <3
Morgen voor het eerst de les weer in, maar moet na een halfuurtje wel stoppen, en dit steeds verder opbouwen!

Mag ik vragen waar je woont in Assendelft, proudmama? :) Ik rijd namelijk op HC de Delft! :D

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:48

Ik woon in assendelft-noord bij de blauwe ring in de buurt.
Mijn dochters zijn lid van de rijvereniging die in de Delft zit en mijn oudste is met onze 5 jarige Dolce Vita clubkampioen geworden in de B en kring kampioen in juli :D

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:03

Fijn dat het met iedereen goed gaat!

offtopic, mijn oom woonde in Assendelft.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:00

Whahah ik start vaak op HC de Delft en de NRPS keuringen was ik altijd vaste voorbrenger. Ik kom van de winter weer starten daar (springen en dressuur).

Is wel heeeeul offtopic maar oke... Net terug van trainen bij Lammert Haanstra. Stond al even gepland, maar ik zag er een beetje tegenop, omdat ik net uit het gips ben, maar ging eigenlijk heel goed! Geen last gehad *\o/*