Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
C_arola schreef:Ik heb vandaag voor het eerst suikervrije biologische aardbeienjam van de Ekoplaza gegeten, alleen als zoetmaker aardbeien en appelsap en ik vraag me sindsdien meteen af waarom in de andere jamsoorten suiker zit, dit is al best wel zoet vind ik en erg lekker. Dan heb je al die toegevoegde suiker toch helemaal niet nodig?

bicci schreef:dat vroeg ik me dus af van chocola C_arola,
ik heb nu chocola met stevia ontdekt en oke, het is niet hetzelfde, maar echt niet minder lekker.
meer idee van milka en cotdor zijn ook verschillend van smaak.
deze met stevia is gewoon echt lekker, alleen gruwelijk duur dan weer, majah.
zo eet je ook minder ervan, haha

Siamsmeesje schreef:C_arola schreef:Ik heb vandaag voor het eerst suikervrije biologische aardbeienjam van de Ekoplaza gegeten, alleen als zoetmaker aardbeien en appelsap en ik vraag me sindsdien meteen af waarom in de andere jamsoorten suiker zit, dit is al best wel zoet vind ik en erg lekker. Dan heb je al die toegevoegde suiker toch helemaal niet nodig?
Omdat suikers oorspronkelijk ook niet voor de zoet werden/worden toegevoegd, maar als conserveermiddel.
Maar aangezien de mens een grote zoetekauw is, houden de fabrikanten die suiker er lekker in en proppen er nog een zooitje chemische conserveermiddelen in
Zelf eet ik St. Dalfour jam, die 3x per jaar dat ik jam eet. Ook geen toevoegde suikers (of suikervervangers) en ook niet extra gezoet met (van nature zeer suikerrijk) appelsap. Voor mij als diabeet erg prettig
Vind dit wel een interessant topic. Zelf ben ik een aantal maanden geleden suikervrij gaan eten. Ik heb een vorm van reuma waardoor ik met name last van mijn spieren, pezen en aanhechtingen heb. Dat zorgde voor veel hoofdpijn, vermoeidheid en pijn. Sinds ik geen suiker meer gebruik heb ik minder last van verzuring (dus pijn), hoofdpijn, vermoeidheid en voel ik mij veel fitter. Ik kan het echt iedereen aanraden en lees en klets hier dan ook graag mee als jullie dat goed vinden
Siamsmeesje schreef:@JonneN, wat voor reuma heb jij dan?
Niet omdat ik nu zo nieuwsgierig ben, maar omdat ik dezelfde voordelen ervaar van geen suikers/weinig koolhydraten. Beduidend minder hoofdpijn, spierknopen die spontaan verdwenen, en een algeheel beter lichamelijk gevoel en dus ook fitter.
Reuma runs in the family hier, maar volgens de reumatoloog zou ik het net niet hebben. Dus nu begin ik me toch wat af te vragen...
Heerlijk
SusanH schreef:Heb ooit chocola gezoet met palmsuiker gekregen, ben daar heel ziek van geworden. Ik gebruik het dus zelf niet. Maar misschien dat je het met een beetje water los kan weken?
Die jam van Dalfour is erg lekker, hier helaas bijna nergens te koop.
Mariska_87 schreef:Ik heb ook reuma, en ik merk echt wel verschil.. Toen ik nog niet lette op de suikers had ik veel meer last. Ook geen varkensvlees meer eten helpt enorm.
Moet vanmiddag naar de reumatoloog en wil het daar ook eens aankaarten.. Misschien dat ik ipv medicijnen gezond eten vergoed kan krijgen van mijn zorgverzekering..

Dat doe ik niet elke dag, ik hou het meestal simpel.
En verder zijn er veel leuke paleo-tussendoortjes op het internet te vinden!