Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bicci

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:22

dat vroeg ik me dus af van chocola C_arola,
ik heb nu chocola met stevia ontdekt en oke, het is niet hetzelfde, maar echt niet minder lekker.
meer idee van milka en cotdor zijn ook verschillend van smaak.

deze met stevia is gewoon echt lekker, alleen gruwelijk duur dan weer, majah.
zo eet je ook minder ervan, haha

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:40

C_arola schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst suikervrije biologische aardbeienjam van de Ekoplaza gegeten, alleen als zoetmaker aardbeien en appelsap en ik vraag me sindsdien meteen af waarom in de andere jamsoorten suiker zit, dit is al best wel zoet vind ik en erg lekker. Dan heb je al die toegevoegde suiker toch helemaal niet nodig?

Omdat suikers oorspronkelijk ook niet voor de zoet werden/worden toegevoegd, maar als conserveermiddel.
Maar aangezien de mens een grote zoetekauw is, houden de fabrikanten die suiker er lekker in en proppen er nog een zooitje chemische conserveermiddelen in :(

Zelf eet ik St. Dalfour jam, die 3x per jaar dat ik jam eet. Ook geen toevoegde suikers (of suikervervangers) en ook niet extra gezoet met (van nature zeer suikerrijk) appelsap. Voor mij als diabeet erg prettig :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:20

bicci schreef:
dat vroeg ik me dus af van chocola C_arola,
ik heb nu chocola met stevia ontdekt en oke, het is niet hetzelfde, maar echt niet minder lekker.
meer idee van milka en cotdor zijn ook verschillend van smaak.

deze met stevia is gewoon echt lekker, alleen gruwelijk duur dan weer, majah.
zo eet je ook minder ervan, haha

Die heeft mijn schoonmoeder net gekregen voor haar verjaardag van een vriendin. Ik heb 2 andere soorten rauwe chocolade voor haar gekocht. Ik ben benieuwd hoe ze het vindt want het is inderdaad erg prijzig :j

Siamsmeesje schreef:
C_arola schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst suikervrije biologische aardbeienjam van de Ekoplaza gegeten, alleen als zoetmaker aardbeien en appelsap en ik vraag me sindsdien meteen af waarom in de andere jamsoorten suiker zit, dit is al best wel zoet vind ik en erg lekker. Dan heb je al die toegevoegde suiker toch helemaal niet nodig?

Omdat suikers oorspronkelijk ook niet voor de zoet werden/worden toegevoegd, maar als conserveermiddel.
Maar aangezien de mens een grote zoetekauw is, houden de fabrikanten die suiker er lekker in en proppen er nog een zooitje chemische conserveermiddelen in :(

Zelf eet ik St. Dalfour jam, die 3x per jaar dat ik jam eet. Ook geen toevoegde suikers (of suikervervangers) en ook niet extra gezoet met (van nature zeer suikerrijk) appelsap. Voor mij als diabeet erg prettig :o

Als diabeet moet je inderdaad ook rekening houden met de appelsap, voor in de jam vind ik het lekker, wel zoet maar geen toegevoegde suiker/rietsuiker/honing :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:36

ik val nog eens binnen, ik probeer zoveel mogelijk suiker te vermijden.
Maar als ik suiker gebruik, gebruik ik palm-/kokosbloesemsuiker...

Nu heb ik laatst deze gekocht:
http://www.flickr.com/photos/kattebelletje/5078564243/
Ik wou het laatst gebruiken, maar dat hout dat erom zit, zit helemaal in de suiker geplakt..
Weet iemand hoe je dat er volledig uitkrijgt ? Gesplinterd hout wil ik niet in mijntaarten hebben! :r

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:05

Heb ooit chocola gezoet met palmsuiker gekregen, ben daar heel ziek van geworden. Ik gebruik het dus zelf niet. Maar misschien dat je het met een beetje water los kan weken?

Die jam van Dalfour is erg lekker, hier helaas bijna nergens te koop.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:38

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:38

Hoi, ik meld me hier even :o Vind dit wel een interessant topic. Zelf ben ik een aantal maanden geleden suikervrij gaan eten. Ik heb een vorm van reuma waardoor ik met name last van mijn spieren, pezen en aanhechtingen heb. Dat zorgde voor veel hoofdpijn, vermoeidheid en pijn. Sinds ik geen suiker meer gebruik heb ik minder last van verzuring (dus pijn), hoofdpijn, vermoeidheid en voel ik mij veel fitter. Ik kan het echt iedereen aanraden en lees en klets hier dan ook graag mee als jullie dat goed vinden :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:21

Wat me trouwens opvalt is dat veel mensen zich laten weerhouden, omdat ze denken dat gezonder eten duurder is dan niet-gezonder-eten. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ten eerste omdat je bepaalde dingen van je boodschappenlijstje kunt wegstrepen. Snoep en bepaalde andere producten met suiker laat je liggen zonder er iets anders voor in de plaats te nemen. Uiteraard is dat niet altijd zo. Soms moet je iets vervangen door iets duurders, maar soms ook door iets goedkopers. Ik heb gemerkt dat sinds ik suikervrij eet, ik beter uitkom met mijn budget dan voorheen. Waarom? Ik heb minder honger en daardoor minder nodig. Ik denk van te voren goed na over wat ik die week wil eten en haal alleen dat. Laat me niet meer verleiden tot het kopen van allerlei zoetigheidjes voor tussendoor enzo... dat scheelt echt!

Bovendien hoef je veel dingen niet duur in de natuurwinkel te kopen, vaak kun je dingen heel goedkoop zelf maken. Zoals kruidenmengsels voor onder je gerechten, brood, sausjes, snackjes, koekjes, broodbeleg... je moet er wel zin in hebben en tijd voor (kunnen) maken :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:32

Ik wil ook wat bewuster met eten omgaan. Vooral minder brood en aardappels, geen snoep/koek/chips en suikerhoudende dranken. Ook geen aspartaandranken. Ik wil het twee weken proberen, vooral ook omdat ik wel wat wil afvallen en nog fitter wil worden. Ik sport 3-5 keer per week intensief en heb de khd wel nog wat nodig.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:16

@JonneN, wat voor reuma heb jij dan?
Niet omdat ik nu zo nieuwsgierig ben, maar omdat ik dezelfde voordelen ervaar van geen suikers/weinig koolhydraten. Beduidend minder hoofdpijn, spierknopen die spontaan verdwenen, en een algeheel beter lichamelijk gevoel en dus ook fitter.
Reuma runs in the family hier, maar volgens de reumatoloog zou ik het net niet hebben. Dus nu begin ik me toch wat af te vragen...

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:18

Siamsmeesje schreef:
@JonneN, wat voor reuma heb jij dan?
Niet omdat ik nu zo nieuwsgierig ben, maar omdat ik dezelfde voordelen ervaar van geen suikers/weinig koolhydraten. Beduidend minder hoofdpijn, spierknopen die spontaan verdwenen, en een algeheel beter lichamelijk gevoel en dus ook fitter.
Reuma runs in the family hier, maar volgens de reumatoloog zou ik het net niet hebben. Dus nu begin ik me toch wat af te vragen...

Ik heb ook reuma, en ik merk echt wel verschil.. Toen ik nog niet lette op de suikers had ik veel meer last. Ook geen varkensvlees meer eten helpt enorm.
Moet vanmiddag naar de reumatoloog en wil het daar ook eens aankaarten.. Misschien dat ik ipv medicijnen gezond eten vergoed kan krijgen van mijn zorgverzekering.. ;-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:56

Ik ben sinds zondag Paleo gaan eten en heb dus ook geen geraffineerde suiker binnengekregen. Nou, ik heb de afgelopen 3 maanden bijna niet geslapen, maar nu slaap ik weer als een blok :D Heerlijk <3

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:28

phormicola: wat is Paleo als ik het vragen mag?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:35

Een soort van 'oer' manier van eten: geen granen voornamelijk en minimaal peulvruchten en (zoete) aardappelen. Ik maak een uitzondering voor zuivel, noten, quinoa/witte rijst voor de sport en cranberrysap, ivm mijn zwangerschap.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:02

Krijg je dan wel genoeg voedingsstoffen binnen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:23

Ja, juist veel makkelijker dan met m'n vorige sportvoeding (veel koolhydraten en eiwitten, weinig vet)! Ik krijg elke dag alle vitamines en mineralen binnen, ik hou het bij op de Eetmeter. Met m'n sportvoeding kwam ik standaard Vitamine E, A, D en calcium tekort.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:31

SusanH schreef:
Heb ooit chocola gezoet met palmsuiker gekregen, ben daar heel ziek van geworden. Ik gebruik het dus zelf niet. Maar misschien dat je het met een beetje water los kan weken?

Die jam van Dalfour is erg lekker, hier helaas bijna nergens te koop.

Hier heeft de Jumbo het! In veel verschillende smaken ook!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:53

Mariska_87 schreef:
Ik heb ook reuma, en ik merk echt wel verschil.. Toen ik nog niet lette op de suikers had ik veel meer last. Ook geen varkensvlees meer eten helpt enorm.
Moet vanmiddag naar de reumatoloog en wil het daar ook eens aankaarten.. Misschien dat ik ipv medicijnen gezond eten vergoed kan krijgen van mijn zorgverzekering.. ;-)

Dat zou wat zijn, gezonde voeding vergoed krijgen :j
Bij mij maakt het ook veel verschil om tarweproducten te laten staan. Aardappel geeft dan weer geen problemen.

@Phormicola, hoe geef jij aanvulling aan het paleo-dieet? Ik overweeg het vaak genoeg, en zeker nu ik al een heel eind in die richting aan het schuiven ben met m'n dieet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:08

Ik zorg ervoor dat ik vooral groenten eet, die zijn het belangrijkst. Daarna komen de vetten, ik eet alleen nog maar biologische roomboter en bio kokosolie voor verhitten en bio olijfolie voor koud gebruik. Daarna komen vlees, vis, eieren en in mijn geval ook zuivel. Zo vaak mogelijk bio, maar dat past niet altijd binnen mijn budget. Daarna fruit en fruitsappen (verdunt met water).
Pas daarna maak ik ruimte voor de wat bewerkelijkere dingen. Ik had vanmorgen bijvoorbeeld overheerlijke pannekoekjes van bakbanaan gemaakt :9 Dat doe ik niet elke dag, ik hou het meestal simpel.
Ik gebruik nu nog quinoapap voor het sporten, maar tezijnertijd wil ik eventueel ook daar overstappen op Paleo, daar ben ik nog niet helemaal over uit :)

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:58

@Siamsmeesje; gisteren aangekaart maar ze zat me heel vreemd aan te kijken toen ik over voeding begon.. Volgens mij dacht ze echt van die spoort niet, maar goed; ik weet wel beter.. :D
Misschien moet ik dan ook eens een poosje tarwe laten staan.. Al zal dat best moeilijk worden vrees ik.. Gember helpt bij mij ook wel. Werkt wat ontstekingsremmend..

@ Phormicola; Hoe vul je je maaltijden in met groente? bijvoorbeeld een ontbijt? Maak je dan een smoothie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:24

Bij het ontbijt doe ik niet zo moeilijk met groenten, soms eet ik ze wel, soms niet. Lijkt mij dat je je met een pond groenten de rest van de dag geen zorgen hoeft te maken :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:16

Ik vind het vooral enorm lastig vervangers te vinden voor de koolhydraat rijke producten. Ben nu aan het lijnen maar zie vaak door de bomen het bos niet meer..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:46

Ik eet graag kwark oid als tussendoortje Mallow :) En verder zijn er veel leuke paleo-tussendoortjes op het internet te vinden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:49

Wat misschien wel interessant voor jullie ook is, is het programma Food inc. Hierin laten ze zien waar je eten vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en wat er allemaal in zit. Ik vind het erg interessant, programma duurt 1,5 uur en is via youtube te zien. Wel zijn er een paar scenes waarin dieren worden geslacht, deze scenes heb ik geskipt omdat ik dat niet wil zien en wanneer je het niet wilt zien is het goed te negeren als je even weg kijkt, er worden dan geen bepaalde slachtgeluiden gemaakt om het zo maar te noemen.
Het heeft mij veel bewustzijn gegeven, niet over standaard vlees aangezien ik alleen maar biologisch vlees eet maar wel over veel andere dingen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:19

Is er iemand hier bekend met candida? Hier een website (www.doktercandida.nl), beetje commercieel misschien maar ben het nu vaker tegengekomen en klinkt erg bekend allemaal..