Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:43

Ik heb het ook, maar werkt voor geen meter..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 06:40

Daar was volgens mij wel iets mee. M'n ouders gebruikten dat vroeger en toen werkte 't nog echt goed. Maar tegenwoordig werkt 't idd niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:02

Nee is biologisch afbreekbaar geworden en dus milieuvriendelijk, is zonde van de portemonix en nog duur ook.

Vroeger als je het puur deed, groeide er niets meer op die plaats :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:54

russel schreef:
Nee is biologisch afbreekbaar geworden en dus milieuvriendelijk, is zonde van de portemonix en nog duur ook.

Vroeger als je het puur deed, groeide er niets meer op die plaats :D

Bij de term biologischafbreekbaar moet je je altijd afvragen....waar wordt de stof in afgebroken?
In het geval van glyfosaat(de werkzamestof in roundup)is dit ampa....een zeer milieubelastende stof,die absoluut niet goed voor je is.
Een van de problemen is dat 1L roundup evolution voldoende is voor de behandeling van 1Ha.
De gemiddelde consument doet er echter hooguit 200M2 mee,en doet dan nog een scheutje ekstra......
Dit is echter wel het enige chemische middel met een toelating voor het gebruik voor bestrating,en harde opppervlaktes,vandaar dus algemeen in gebruik bij gemeentes en overheden.
Ander probleem is het gebruik op landbouw gewassen zoals soja.
Deze gewassen zijn dmv genetischemanipulatie bestand tegen roundup.
Je kunt dus een perseel spuiten,de soja blijft staan,het onktuid gaat dood.....
Erg handig zou je zeggen.......dat wel ,echter de soja neemt het glyfosaat wel op,en dit komt zo in de voedselketen.
Foute boel dus....
Hoe komt het dat dit is toefestaan?
Monsanto,de maker van roundup,is tevens de grootste genetische manipulator ter wereld,en ook nog de financier van de campagnes van de laatste presidenten van de USA.
Een politiek steekspel met grote belangen dus....een beerput die angstvallig verborgen gehouden wordt.
Dit alles is echter erg offtopic,en heeft niets met dikmakers te maken.
Mochten jullie geinteresseerd zijn in deze problematiek,dan wil ik daar best een topic over openen.....mits bokt dat toestaat,want er komt dan wel erg veel gevoelige bagger boven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:03

De meerderheid zal op zo'n topic toch reageren met 'conspiracy theory!' en dat 't allemaal onzin is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:11

Dat zal dan idd in een ander topic moeten denk?

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:59

@Papa-G: [MW] Monsanto brrrrr
Topic wordt vanaf pag. 4 erg informatief.

OT: Ik eet o.a. om deze reden geen soja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:50

De echte round up is er nog, maar dan moet je een spuitlicentie hebben. Alle huis tuin en keuken onkruidverdelgers, werken absoluut niet, ook niet als je puur spuit...de brandnetels groeien er wel bi en al het andere ook.

Ik snap best dat er regels moeten zijn, maar als het niet werkt, gooi je toch een hoop troep in de grond.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:12

LotteEnRypke schreef:
@Papa-G: [MW] Monsanto brrrrr
Topic wordt vanaf pag. 4 erg informatief.

OT: Ik eet o.a. om deze reden geen soja.

Bedankt voor de link ik ga straks even. kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:37

Wat erg, maar daar kan. Iemand wat tegen inbrengen, die macht is onbreekbaar, het geld en de omkopingen zullen altijd sterker zijn..

We eten dus puur gif zonder dat we het willen en kunne vermijden, alle granen via de wereldmarkt zitten vol troep, keuze heb je gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:31

Eh, volgoens mij zijn er wel alternatieven, hoor.
Ik eet bijv. wel soya - maar alleen van bedrijven die ik heb onderzocht en vertrouw.

Je kunt onbespoten en niet bewerkt eten kopen, niet alleen in NL, maar ik kwam van de week deze website tegen: www.summ.nl/gebruiker/sekem.
(Ofwel: het gaat niet om een klein clubje met goede bedoelingen dat wat in een rijk land in de marge aan het werk is - het is veel breder.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:41

Biologisch geteelde granen etc zijn in principe ook niet genetisch gemanipuleerd.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:59

fransje23 schreef:
Biologisch geteelde granen etc zijn in principe ook niet genetisch gemanipuleerd.

Volgens mij hoeft dat niet persee.. Pitloze druiven zijn bv producten van genetische modificatie, dat wil niet zeggen dat ze ongezonder zijn dan pitdruiven. Biologisch geteelde producten betekent volgens mij alleen dat ze onbespoten zijn en er bv geen kunstmest is gebruikt.

Genetische manipulatie
Door veranderingen aan te brengen in het DNA van levende organismen kunnen bepaalde eigenschappen veranderd worden. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld gewassen gecreëerd worden die zelf een bepaald afweermiddel tegen `ongedierte` aanmaken, of pitloze mandarijnen gekweekt worden. Door deze handelswijze ontstaat er een frictie tussen de fysieke delen van
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10389

Biologische teelt
(Biologische teelt, ) De gewassen zo natuurlijk mogelijk laten groeien. Er wordt geen kunstmest gebruikt en ook geen chemische producten. Er wordt bemest met plantaardige en dierlijke materialen. -teeltmethode, biologisch tuinieren
Gevonden op http://www.houtwal.be/vakjargon/_vaktaal_index.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:55

Maar als je soya uit het buitenland komt, weet je niet hoe het is verbouwd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:40

Buiten dat....ook al is het biologischeteelt,ik verrek het om monsanto gewassen te eten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:06

russel schreef:
Maar als je soya uit het buitenland komt, weet je niet hoe het is verbouwd.

Eh, ook in het buitenland hebben ze keuringzinstanties.

En biologisch betekent nou krek dat Monsanto niet de dienst uitmaakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:21

Romyv schreef:
fransje23 schreef:

Volgens mij hoeft dat niet persee.. Pitloze druiven zijn bv producten van genetische modificatie, dat wil niet zeggen dat ze ongezonder zijn dan pitdruiven. Biologisch geteelde producten betekent volgens mij alleen dat ze onbespoten zijn en er bv geen kunstmest is gebruikt.

Van de site van SKAL, die de certificering doet van biologische producten/ producenten

• Genetisch gemodificeerde producten
    Het gebruik van genetische gemodificeerde organismen (GGO’s) is niet toegestaan in biologische producten. Als u gangbare ingrediënten gebruikt, moet u bewijzen dat deze zijn geproduceerd zonder het gebruik van GGO’s. U moet een GGO-vrij verklaring bij uw leverancier aanvragen en deze in uw administratie bewaren. Een GGO-vrij verklaring mag maximaal één jaar oud zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:52

Ook jammer dat mn quaker havermout van Monsanto is... Nou ja, ik heb nog geen groene neus dus het zal allemaal wel meevallen denk..

Overigens, is het dan zo dat genetisch gemanipuleerd eten ervoor zorgt dat mensen overgewicht hebben? Gezien de kant die het topic op gaat :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:31

Het zal idd nog wel even duren tot jouw neus groen wordt :) ;)daar twijfel ik niet aan.
Dus wees gerust.
Maar Monsanto doet ook hele andere dingen - met het milieu, met mensen die als kleine zelfstandige of in coöperatief verband willen boeren, met de bijenstand en ga zo maar even door.
Dus wat er nu precies gaat "meevallen" is nog een vraag.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:56

Monsanto zou je kunnen aanmerken als criminele organisatie...t is bijna maffia.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:07

fransje23 schreef:
Romyv schreef:

Van de site van SKAL, die de certificering doet van biologische producten/ producenten

• Genetisch gemodificeerde producten
    Het gebruik van genetische gemodificeerde organismen (GGO’s) is niet toegestaan in biologische producten. Als u gangbare ingrediënten gebruikt, moet u bewijzen dat deze zijn geproduceerd zonder het gebruik van GGO’s. U moet een GGO-vrij verklaring bij uw leverancier aanvragen en deze in uw administratie bewaren. Een GGO-vrij verklaring mag maximaal één jaar oud zijn.

Hoe verklaar je deze dan:
http://www.ah.nl/appie/producten/produc ... ze-druiven

Je gaat mij niet wijsmaken dat de druivenplant zonder genetische modificatie zelf vruchten zonder zaden produceert :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:17

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:21

http://www.nu.nl/binnenland/3549842/ah- ... leidt.html

Zolang de "pitloze druiven" geen SKALnummer hebben, is er weinig aan de hand.

(Skal/ dat zwarte vierkantje met "eko" is het enige keurmerk dat ik echt vertrouw. Wat Appie Heijn als puur en eerlijk wenst aan te prijzen voldoet daar lang niet altijd aan. Net zoals wel 15 verschillende aanduidingen voor "kippen die een uitloop hebben" of ga zo maar door: dat zijn doorgaans bio industrie dierne die het een klein beetje beter hebben dan anderen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:26

...en dan hebben we het er ook niet over, dat nu juist in die druivenpitten veel waardevolle stoffen zitten.

(proanthocyanidinen - krachtige bioflavonoïden, opgebouwd uit eenheden catechine en epicatechine.)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:32

het gaat niet over het label puur&eerlijk, het gaat er om dat een -in dit voorbeeld- pitloze druif altijd genetisch gemodificeerd is.

In de artikelen zoals hierboven gedeeld staat ook dat het een gekweekt ras is (kruisen, ofwel modificatie) wat nu dmv stekjes voortgezet wordt. De voorbeelden van fruit die van nature pitloos zijn, zijn ook geen pitvarianten van bekent; zoals de aardbei.