Tandartsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Re: Tandartsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:27

Ach ik dacht bij mijzelf ik kies bewust voor een keizersnede dan moet dit ook lukken. Maar ben wel erg trots op mijzelf.
En wat ik mij echt afvraag is waar ben ik zolang bang voor geweest, ik ben er sinds vorig jaar achter dat ik een mega hoge pijngrens heb. Nu ook de verdoving is uitgewerkt, maar pijn heb ik niet, en in mijn hoofd ben ik vreselijk bang voor pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:39

Wat super dat er al zo veel mensen naar aanleiding van dit topic de stap hebben durven nemen en naar de tandarts zijn gegaan! *\o/*

Hier helaas minder fijn, de vulling van mijn verstandskies die er in oktober vorig jaar in is gezet is al vanaf dag 1 gevoelig geweest. Al twee keer voor terug geweest, maar ik kreeg te horen dat dat normaal was en dat de gevoeligheid in de maanden erna weg zou gaan trekken. Niet dus :( .
Vanavond is de vulling voor een stuk afgebroken, dus ik vrees dat ik maandag naar de ta zal moeten := .
Een dienstarts of weekendarts durf ik echt niet te bellen.
Ik zie er nu al tegenop....

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:56

Hier vullen ze de verstandskies niet. Hopelijk valt het mee maandag! Ik ben trouwens ook erg gehecht d'n mijn ta, in de vakantie kiespijn gehad, en het idee dat ik misschien naar een andere ta zou moeten brrr, ik schoot gelijk weer in de stress

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:55

Wat goed dat de meesten hier nu weer meer naar de tandarts gaan.. Ik heb zelf ook enorme angst.

Ben nu 2 jaar niet geweest denk ik, durfde gewoon echt niet.. Nu had ik afgelopen weekend zo'n pijn, dus naar de spoedtandarts geweest, helemaal overstuur (ik raak de controle over alles kwijt dan, moet altijd iemand met me mee, ben 22, maar schiet helemaal van de kaart). Die dacht dat het een drukkende verstandkies was, maar verder niets gedaan.

Nu heb ik de stap gezet en een angsttandarts aangeschreven in Lelystad. Hier heb ik aankomende vrijdag al mijn intakegesprek, en als mijn "angst" het toelaat een controle. Heb nog steeds wel pijn en nu ook doorgeslagen op mijn oren, dus ik hoop echt dat het goed gaat vrijdag..

Heb vroeger een trauma opgelopen dus weet wel waar het weg komt.. En heb nu ook gezegd tegen mezelf ik wil het gewoon weer op de rit krijgen elk half jaar controle.

Nemen jullie wel eens een rustgevend middel voor je heen gaat? Een vriendin begon hierover, maar nooit geprobeerd....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:58

Wij zijn gisteren weer voor controle geweest. Dat durf ik inmiddels fluitend, want bij controle doen ze sowieso geen enge dingen :+
Ik had alleen wat tandsteen en een tandhalsje ligt bloot. Dat was iets minder toen het haakje daar tegenaan ketste. Maar met wat tandpasta erop smeren moet dat goed komen! *\o/*

Mijn vriend ging ook weer, voor het eerst in 3 jaar! Ik ben erg trots op hem :) Hij heeft wel veel tandsteen en daardoor ontstekingen. Die mag dus over 2 weken naar de mondhygiëniste. Maar verder had hij geloof ik ook geen gaatjes. Het is hem allemaal erg meegevallen, maar mijn tandarts straalt ook echt heel veel rust uit, dus dat scheelt al ontzettend veel.

Goed zo Simoon! Ik heb valeriaan geprobeerd, maar dat hielp bij mij niet. Ik moet in januari naar de kaakchirurg en onbewust kan ik dan helemaal uit mijn stekker gaan van de stress. De laatste keer kreeg ik na afloop een hyperventilatieaanval. Bij mij helpt het om een valiumpje te slikken. Die haalt net de ergste randjes er vanaf. Ik krijg dat op recept via de kaakchirurg.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:06

Succes Simoon! Knap dat je de stap hebt gezet +:)+

Ik ben ook 22 en neem altijd iemand mee (of paps of vriendlief), voel me er gewoon zekerder door. Dus als het je helpt, waarom niet...
Rustgevend middel is slim bedacht, heb het zelf nog nooit geprobeerd. Zou wel even advies vragen, bij sommige middelen moet je volgens mij een week van te voren ofzo beginnen.
Ik heb volgens mij valeriaan geprobeerd bij m'n wedstrijd (bang + spanning) dat hielp niet echt. Misschien dat iemand anders hier wat weet?

Super Cayenne +:)+ ! En helemaal fijn dat alles goed was.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:10

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:15

In valdispert zit ook valeriaan :j Ik was er 10 dagen van tevoren al mee begonnen, maar merkte helaas geen verschil :n

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:16

Oww wacht die heb ik gehad haha. Ik had alleen de minder sterke variant.

Weetje wat m'n vriend trouwens opmerkelijk vond :)) .. ik ben wél bang bij de tandarts maar niet bij de ortho (waar ik overigs al kom vanaf dat ik baby ben). Kaakchirurg is per keer verschillend maar meestal wel super gespannen.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:18

Hielp het wat Santos?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:19

Euhm nee niet echt :') maar dat verschilt wel per persoon. Stalgenootje gebruikt het ook en daar werkt het dan weer wel bij.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:20

Maar ik ben normaal een dag van te voren er al ziek van, wat nu al, dus ik vrees dat het ook niet heel veel effect zal hebben..

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:21

Misschien even met de huisarts bellen? Voor iets sterkers?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:28

ja misschien kan ik die nog wel even bellen vandaag, bedankt voor de tip! :)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:24

Succes simoon!

Cayenne logisch dat je trots bent!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:47

Zeker even overleggen met de huisarts. Wat zij mogen voorschrijven heb ik goede resultaten van gezien.

En wat hier gezegd wordt. Controle is kijken en niets doen. Kan voor sommigen ook al een hele geruststelling zijn.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:45

De meeste angstta hebben.lachgas, dus dat kan hij jou dan geven.om.rustiger te worden

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:59

ik heb ook schrik van de tandarts

en ben toen naar de CDC kliniek in Best gegaan,

ben onder volledige narcose gegaan en er is toen een kies getrokken en mijn 4 verstandskiezen zijn eruit gehaald. ook is de boel weer nagekeken etc..

ideaal!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:01

Onder narcose lijkt me ook best eng eigenlijk :=
En eigenlijk is het ook geen oplossing voor het eigenlijke probleem. Moet je dan bij de volgende behandeling opnieuw onder narcose? Want dat geeft je lichaam ook weer een optater.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:04

nee dan hoeft dat niet, maar een kies trekken en 4 verstandskiezen eruit halen durfde ik echt noooooooit gewoon zo.

en nu is mijn gebit weer fris etc en heb ik eigenlijk niks geks meer hoeven te laten doen bij de controles.

vandaar dat de stap nu naar de tandarts gaan anders is geworden dan hiervoor.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:58

Ik bler ook al jaren dat zodra m'n verstandskiezen eruit moeten dit onder narcose gaat gebeuren. Heb ooit 1 tand laten trekken onder verdoving, was een hel vond ik. Voor m'n beugel moesten er meerdere getrokken worden en dat is onder narcose gebeurd. Vond het ideaal.

Mehhh zit al meer dan een uur naar t nummer van de TA te kijken. Zit steeds te bedenken dat de pijn wel mee valt :')

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:09

Goed zeg dat er een aantal weer zijn behandelt +:)+

_SantOs_ Gewoon bellen en anders iemand anders het voor je laten doen ? :)

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:34

Heb je nog gebeld santos? Ik schoof het ook steeds voor mij uit, en heb toen een groepje vriendinnen in vertrouwen genomen (app groep) zij hebben mij erop aangespoord om te bellen

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:21

Nee nog niet gebeld := . Zat alweer in de stress, brief binnen voor m'n griepprik.. maar ga niet op de datum zelf. M'n fobie werd namelijk iets minder maar met die massa naalden word t um nog niet :')

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:17

Ik schop dit topic maar weer eens omhoog.

In april dit jaar brak m'n vulling van m'n kies af en een stukje tand. Is toen gerepareerd maar TA zei wel dat als het nog een keer zou gebeuren er waarschijnlijk een kroon in/op moest omdat de vulling bijna groter is dan de kies. Helaas gebeurd het net weer, heb net gebeld eerst volgende plekje is maandag 26 september ;( 't doet behoorlijk zeer (stukje kies/vulling zit los dus prikt in m'n gehemelte) maar nee eerder hadden ze echt geen plek

Loop me nu al volledig op te winden en moet nog zo'n tijd wachten |(