Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:53

Shadow0 schreef:
Mindim: om er nog eens een fijne generalisatie tegenaan te gooien: de zorg vindt het regelmatig heel moeilijk om 'eigen keuze' te respecteren. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hun wens het goede te doen, en de overtuiging dat zij ook de kennis hebben om te weten wat het beste is. In de praktijk blijkt het nog wel eens tot botsingen te leiden als de 'patient' (in dit geval niet de juiste term natuurlijk) een andere visie heeft of andere dingen belangrijk vindt.

Ik reageerde op een reactie van iemand anders, ik heb het kindersterfte argument niet in het topic gezet hoor.

Excuus, daar ging het niet om, dus te snel gereageerd Y;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:53

Ik heb zelf hooguit een week bv gehad als baby. Had er gewoon niet genoeg aan. Dus over op de melkpoeder. Dat hield ik niet binnen. En toen kreeg mijn moeder als tip van de huisarts dat ik gewoon over op de pap moest. Aangezien ze daar eerder ook groot op zijn geworden. En sindsdien hield ik ook alles binnen. En ben nergens allergisch voor.

Bij mijn zusje kon mijn moeder geen bv geven. Omdat ze met 10 dagen een zware hartoperatie is ondergaan. Maar die is ook op de pap groot gebracht. En is verder ook hartstikke gezond.

Tegenwoordig is pap not done. Maar mijn ouders, opa en oma enzovoort zijn er ook op groot gebracht.

En als moeder zijnde moet je zelf weten als je borstvoeding wilt geven of niet. Snap niet waarom er altijd zo moeilijk over moet gedaan worden. Respecteer elkaar gewoon!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:54

dammie1 schreef:
TS, laat je niet aanpraten dat vroeger borstvoeding de norm was, en dat vroeger iedere moeder borstvoeding gaf...dat is niet zo.
Vroeger had je minnen: vrouwen die ingehuurd werden om borstvoeding te geven. Dat beroep was nodig omdat a) de kraamvouwensterfte hoog was en b) moeders niet altijd genoeg borstvoeding hadden of net zulke problemen hadden als jij.

Dus (wat een paar posten zeggen) dat vroeger de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgedragen werd, en dat er daarom meer borstvoeding gegeven werd, durf ik te betwijfelen. Ik denk wel dat er meer kinderen overleden, omdat er geen veilige flessevoeding was.

Ik heb bij mijn zwangerschapscursus in 1993 nog een medecursiste meegemaakt die vertelde dat ze als baby door een min gezoogd was...
Verder: mijn oma was doodziek van de borstontstekingen. Vroeger ging het zelf voeden ook al niet van een leien dakje.
Mijn schoonmoeder had dolgraag zelf willen voeden, maar had geen druppel.

@Margreet W: die moeder was vast lid van La Leche League... daar laten ze kinderen inderdaad zo extreem lang zogen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-06-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:55

Dat is wel heul bijzonder dat de moeder daarvoor naar school moet komen Margreet := . Ik bepaalde dat idd zelf, maar het pushen gebeurt dus ook vanaf de andere kant, dat bedoelde ik ermee te zeggen :) .

De natuurlijke afspeenleeftijd van een mensenkind ligt tussen de 3 en 7 jaar trouwens.

Wij gaan ermee door totdat een van ons beide het niet meer wil. Hopelijk duurt dat nog lang :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:56

Mindim: ik reageerde (in gedachten :P ) op onderstaande uitspraak:

Mindim schreef:
Ik snap niet waarom er zo gepusht wordt door het ziekenhuis, de kraamhulp, de vroedvrouw over borstvoeding als je dat gewoon niet wilt.

Daar schreef ik op dat de zorg het wel vaker moeilijk vindt om eigen keuze te respecteren. Ik heb de quote ook even aan het oorspronkelijke berichtje toegevoegd nu. Had verder idd niks met kindersterfte te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:57

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Ik snap niet waarom er zo gepusht wordt door het ziekenhuis, de kraamhulp, de vroedvrouw over borstvoeding als je dat gewoon niet wilt.

Mindim: om er nog eens een fijne generalisatie tegenaan te gooien: de zorg vindt het regelmatig heel moeilijk om 'eigen keuze' te respecteren. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hun wens het goede te doen, en de overtuiging dat zij ook de kennis hebben om te weten wat het beste is. In de praktijk blijkt het nog wel eens tot botsingen te leiden als de 'patient' (in dit geval niet de juiste term natuurlijk) een andere visie heeft of andere dingen belangrijk vindt.

Edit: quote waar ik op reageerde toegevoegd

Maar goed, we leven in een vrij land. Als ik die keuze maak dan is dat mijn zaak. Het kan me dan niet zo veel schelen of de zorg dat moeilijk te accepteren vindt. Ik vind een botsing daarin ook onbehoorlijk. Het gaat om voeding, niet om een halszaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:59

Rinske schreef:
Dat is wel heul bijzonder dat de moeder daarvoor naar school moet komen Margreet := . Ik bepaalde dat idd zelf, maar het pushen gebeurt dus ook vanaf de andere kant, dat bedoelde ik ermee te zeggen :) .

De natuurlijke afspeenleeftijd van een mensenkind ligt tussen de 3 en 7 jaar trouwens.

Wij gaan ermee door totdat een van ons beide het niet meer wil. Hopelijk duurt dat nog lang :D .

Jeetjemina das laat! :wow: Lijkt mij erg, uhm, apart om te zien.

Anoniem

Mijn man heeft gecondenseerde melk gehad vanaf de geboorte en niets anders zelfs.

_Friemel

Delphi schreef:
Wat ontzettend jammer dat vrouwen elkaar zo aan kunnen vallen op elkaars keuze. Volgens mij wilt iedere moeder toch het beste voor haar kindje. Ook al is het niet jouw manier van doen, in dit geval voeden, respecteer dan toch de keuze van de moeder.
De voeding van een pasgeboren baby is maar zo'n klein onderdeel van het groot brengen van je kind. Soms lijkt het alsof het alleen om BV/KV draait, terwijl er zoveel meer factoren zijn die bepalen of je kind gezond en gelukkig op kan groeien.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, ik wilde borstvoeding geven maar heb nooit zoiets gehad dat ik dit aan andere mensen wilde opdringen.

http://steunpunthg.nl/phpBB/viewtopic.php?f=25&t=604

Hier staat mijn verhaal (wel lang). Ik heb een hele zware bevalling gehad en dat is uiteindelijk uitgelopen tot een ritssluiting van links naar rechts omdat mijn zoon klem zat in mijn bekken, eenmaal geboren werd hij een tel boven het doek gehouden en weg was mijn baby, ik ben in dekens gewikkeld en werd wakker om de IC met allemaal toeters en bellen aan me die me om de minuut aan het meten waren, na 3 uur kreeg ik eindelijk mijn baby te zien voor 10 minuten, de volgende middag kwam hij pas bij me en ben ik begonnen met borstvoeding, ik was te zwak door mijn hypermesis en doordat ik hem niet op mijn borst heb gehad is er ook geen stofje vrij gekomen die mij daarbij had kunnen helpen.

3 dagen heb ik stug volgehouden, JB was 150 gram afgevallen en de korsten op mijn tepels brandde als de malle, ik heb toen de overstap gemaakt naar flesvoeding, ik heb hier nooit spijt van gehad, ik heb nu een rete vrolijke baby die van 19.00 tot 7.00 slaapt en alleen maar de hele dag door lacht en nooit huilt. (nooit gedaan ook)

Ik denk dat hij het ook heel niet erg vind om de fles te krijgen :) doet me wel heel erg veel pijn dat er borstvoedingnazi's zijn die vinden dat ik niet genoeg heb volgehouden.

Blabla1980

Ik heb bij mijn eerste dochtertje geen borstvoeding gegeven en ga dat bij de 2e ook niet doen.
Nu had ik het "geluk" dat mijn VK wel door had dat ik niet op een pro borstvoedings verhaal zat te wachten om me te overtuigen.
Daarna kwam ik bij de gyn terecht en toen ik daar vertelde dat ik KV ging geven gaf hij aan dat dat tegenwoordig prima is en al lang niet meer onder doet voor BV.

Toch heb ik ook wel gemerkt dat mensen nog steeds menen dat bv beter is en ze vooral vinden dat ze je hun mening keer op keer weer moeten verkondigen. Zo ook mijn schoonzus en een vriendin die zelf niet eens kinderen heeft of ooit gaat krijgen.

Maar ey, mijn kind, mijn lijf...ik doe lekker zoals ik het wil en bijt wel van me af als ik t gezeur zat ben ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:00

Rinske schreef:
Mindim je moest eens weten hoe vaak de vraag wanneer ik onderhand eens ga stoppen al voorbij gekomen is....

Owww ja, dat heb ik ook heeeel vaak gehoord. Gelukkig had ik een kinderarts die het bleef stimuleren dat ik mijn allergische, premature, dysmature baby zo lang mogelijk BV gaf! Dat gaf mij genoeg steun om door te gaan.

TS, ik weet als geen ander hoe moeilijk BV kan zijn (ik had een kleintje dat niet aan kon happen omdat ze simpelweg te klein was, dus ik heb weeeeekenlang iedere 2 uur - ook midden in de nacht - gekolfd en dat daarna met een spuitje gegeven. Eindelijk kon ze happen en werd ze ziek, koemelkallergie, waardoor ik een jaar zelf op een koemelkvrij dieet heb gestaan), maar ook hoe mooi en hoe goed het kan zijn.
Wat ik echter ook heel goed weet is dat gedoe en pijn je kraamweek ongelofelijk kunnen verpesten, terwijl een fijne kraamweek juist iets is dat ontzettend belangrijk is om een goede band met je kindje te ontwikkelen en om te wennen aan je nieuwe leven. Kies wat voor jou goed voelt. Dat is het allerbelangrijkste.

Rinske

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:02

Ik zeg altijd: zolang er nog opvolgmelk te koop is voor haar leeftijd, kan ze dus ook mamamelk krijgen :D .

Mijn eerste week was ook niet tof overigens, echt niet :\ .

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:03

geen ervaringsdeskundige hier, maar weet wel dat mijn broertje en ik ook allebei met de fles zijn grootgebracht - maar dan wel met sojamelk omdat we allebei een koemelk-allergie hadden. we zijn zelden ziek, ook in jeugd nauwelijks geweest, en ik geloof echt niet dat mijn afweersysteem het nu heel erg gemist heeft.

ik weet niet hoe ik het zelf ooit later ga doen, maar weet wel dat ik er niet slechter van ben geworden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:04

Sojamelk wordt overigens tegenwoordig ook gemeld als allergiegevoelig. Hypo-allergene melk is koemelk waarvan de eiwitketens klein zijn gemaakt, waardoor ze makkelijker te verteren zijn.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:15

Mindim schreef:
Als iemand borstvoeding wil geven, dan maak ik daar ook geen heisa over, push ik ook niet om op flesvoeding over te stappen. of doe moeilijk over in het openbaar voeden. Je wordt wel van alle kanten richting borstvoeding geduwd en dat vind ik gewoon betuttelend.

Ik kan de keren dat ik heb gehoord beter over te kunnen stappen naar fv niet op 2 handen tellen hoor. Als ik een euro had gehad voor iedere keer dat iemand dat tegen me zei dan had ik het eerstkomende jaar niet hoeven te werken. Dat gebeurt echt veel vaker dan je denkt. Ik ben zelfs geswitched van CB omdat die in Uddel heel borstvoedingsonvriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:16

Anoeska27 schreef:
Mindim schreef:
Als iemand borstvoeding wil geven, dan maak ik daar ook geen heisa over, push ik ook niet om op flesvoeding over te stappen. of doe moeilijk over in het openbaar voeden. Je wordt wel van alle kanten richting borstvoeding geduwd en dat vind ik gewoon betuttelend.

Ik kan de keren dat ik heb gehoord beter over te kunnen stappen naar fv niet op 2 handen tellen hoor. Als ik een euro had gehad voor iedere keer dat iemand dat tegen me zei dan had ik het eerstkomende jaar niet hoeven te werken. Dat gebeurt echt veel vaker dan je denkt. Ik ben zelfs geswitched van CB omdat die in Uddel heel borstvoedingsonvriendelijk is.

Nu ja, dan hebben we toch allemaal het zelfde probleem. Je wordt altijd in een andere richting gepusht, dan de richting waarvoor je hebt gekozen :D

Jupi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:20

Niemand heeft er wat mee te maken of je borstvoeding gaat geven of niet. Dat is jouw beslissing.
Mijn eerste kindje heb ik 9 maanden borstvoeding gegeven. dat ging allemaal super gemakkelijk en was het ook leuk voor allebei. Mijn 2 e kindje heb ik 6 weken borstvoeding gegeven. dit ging van geen meter, alles lag open en ik ging er erg tegenop zien om te gaan voeden. Het lijkt mij dat het voor allebei leuk en pijnloos moet blijven.
ik ben nu 33 weken zwanger van de 3e en ga zeker weer borstvoeding proberen, ook omdat ik weet hoe leuk en fijn het kan zijn. Lukt het niet dan is dat heel erg jammer maar helaas.
Wat ik wel zou willen 'adviseren' is wanneer je het zonder die rotervaring nu ook borstvoeding zou willen geven, probeer het even. Misschien gaat het dit keer wel goed. Gaat het niet, gewoon stoppen, wat je omgeving ook ervan vindt.
en zeker niet je zwangerschap laten verpesten!!!!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:24

Mindim schreef:
Nu ja, dan hebben we toch allemaal het zelfde probleem. Je wordt altijd in een andere richting gepusht, dan de richting waarvoor je hebt gekozen :D

Iedereen uit mijn omgeving kijkt raar, omdat ik echt redelijk antiborstvoeding was voor mijn zwangerschap :D Maar bv was vanwege een zware infectie van de kleine in mijn geval gewoon de best keuze. Maar ik vind het wel moeilijk hier te lezen dat we zelfs nazi's genoemd worden. Ik vind dat de bv-mamma's hier heel netjes reageren en het niet verdienen om zo genoemd te worden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:28

Als vervanging voor koemelk kun je beter paardenmelk gebruiken, is er ook in poedervorm te krijgen.

delvira

je maakt je eigen keuzes of je nu kiest voor FL of BV...

PardoesJessi

Als ik sommige reacties toch lees......dan lezen sommige mensen toch alleen wat ze willen lezen.......jammer vind ik dat altijd....

Als er over maffia of nazi's gesproken word (nou vind ik dat laatste ook niet geweldig) gaat het eigenlijk nooit over de mama's die voor zichzelf de juiste keuze maken.
Maar altijd over de profi's op cb ed enz......Dus waarom je zo aangevallen voelen?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:32

:j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:34

Je gaat iemand die borstvoeding geeft/promoot toch niet vergelijken met een nazi????? Dat gaat écht veel te ver. Nazi's hebben joden vermoord, kinderen op transport gezet en vergast. Die kun je daar toch niet mee vergelijken??? :n :n

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:36

kom op dames laten we het even gezellig houden..

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:57

Dat gaat wel heel erg ver hoor, ik denk dat je voor dat woord het beste toch even je excuses kunt aanbieden.