"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:24

"Mollig" is de nieuwe standaard? Luidt de vraag.

Imo niet, ik denk zelf juist dat men over het algemeen liever slanke mensen ziet dan de wat vollere. Hierover heb ik 2 gedachtes waarom ik dit denk.
1; Ik ken een meisje van 16 die rete dik is, gewoon echt niet gezond. Ik "volg" haar op twitter, en volgen tussen haakjes omdat ik op mijn mobiel een app heb van twitter waar ik mijn timeline heb. Op internet heb ik dan nog een tabblat open staan van twitter, op haar account. Ik lees veel wanhopige tweets, best sneu. Ze komt niet aan de man. Imo willen mannen haar niet omdat zij zo dik is. Ik denk dat mannen liever een slanke of ietwat vollere vrouw willen. Na een aantal jaren van vrijgezel zijn en soms wel iemand leuk vinden maar die persoon mij niet, of bezet of homo ben ikzelf nu aan de vrouw. Dit is dus gedachte 1.

Gedachte 2; Ik ga de hotellerie in, front office. Ik ben opzoek naar een stage en bij 2 hotels afgewezen. 1 hotel vertelde wel waarom het andere niet. Maar imo kunnen ze ook andere redenen "verzinnen" om mij af te wijzen, zodat ze me niet hoeven "af te kraken" op mijn uiterlijk. Veel receptionisten zijn slank, vandaar deze gedachte.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:25

njiloj schreef:
ik ga me verder niet bemoeien met deze discussie, maar ik wilde het volgende met jullie delen:

http://muchmorethanfood.com/wp-content/ ... s-dove.jpg

of

http://www.stylehasnosize.com/wp-conten ... mpaign.jpg

tja, het kan allemaal. We hebben onze eigen voorkeur, onze eigen bouw, enz...

Ik heb het figuur van het bovenste plaatje van mezelf. (wel met een cupmaat meer boobs)
Zelf doe ik er niks voor en heb ik heel veel moeite met aankomen.

Dove stelt nu eigenlijk dat het niet 'gezond' is. Dat is ook onzin.
Het is eigenlijk nooit goed en laat iedereen toch lekker zijn eigen bouw hebben.

Het wordt pas ongezond of niet mooi als het de extreme en ongezonde kant op gaat. Té dik of on natuurlijk dun door sport en eet patroon.

edit/ Plus mollis als het nieuwe standaard? Volgens mij heeft iedereen ene persoonlijke invulling over wat mollig is. Sommige vrouwen bestempelen iets als mollig wat ik persoonlijk echt al dik bestempel. Dus het is zowiezo een onzin term om te hanteren.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:28

Naar is dat he; als je op je gewicht wordt veroordeeld (of gebrek aan)!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:34

Nouja als het je niets kan schelen dat je dik bent dan moet je vooral lekker van het cakebeslag blijven snoepen toch?

Dat is nu het gemene, ik eet de taarten niet eens terwijl mijn zus zich iedere dag te buiten gaat aan die fondant/marsepeinmeuk
Ook sport ik veel meer dan haar, het is niet eerlijk verdeeld, vind het wel degelijk balen dat ik fors te dik ben maar dat is meer omdat ik last van
mijn gewrichten heb.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:37

Maar gaat de discussie 'kijk ik ben mollig en dat is gezond' vs 'ik ben slank en ik ben gezond' niet meer om hoe jij je er zelf bij voelt? Als ik mijzelf neem: Ik heb maatje 34. Maar daar moet ik wél hard voor werken. En dat doe ik ook omdat ik mij fijn voel bij het 'fit is the new skinny' lichaam. En dat lichaam heb ik voor mijzelf, niet voor pietje, klaasje of beppie die er commentaar op heeft. Wat mij betreft mogen ze van alles naar mijn hoofd gooien, zolang ík maar blij ben met mijn lichaam. (En ja tuurlijk, als iemand erop door blijft zagen dan gooi ik het onder jaloezie. Zo ben ik dan ook wel weer)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:37

Om eerlijk te zijn schrok ik een beetje van die opmerking. En dat van iemand die zelf gepest is geweest enz.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:40

Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn schrok ik een beetje van die opmerking. En dat van iemand die zelf gepest is geweest enz.

Wie bedoel je?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:44

IndezzW schreef:
Nouja als het je niets kan schelen dat je dik bent dan moet je vooral lekker van het cakebeslag blijven snoepen toch?

Ik ben zelf dik geweest en ik trok het me heel erg aan dat ik gepest werd. Ook voelde ik me onprettig tijdens gym op school en durfde ik geen badkleding aan. Om te moeten afvallen heb je veel discipline nodig en moet je een doorzetter zijn, maar het is me wel gelukt.

LoveBodin, ik ben het geheel met je eens. Ook mensen met een langzame spijsvertering en mensen die snel aankomen (zoals ik) kunnen afvallen en slank blijven. Maar daarvoor moet je wel op een bepaalde manier leven. Ik zou zelf nooit meer dik willen zijn, al kreeg ik er een miljoen voor. Daarom heb ik het er voor over om nooit te snoepen (ik kom echt overal van aan) en weinig te eten (daar wen je op een gegeven moment aan, ik heb nooit een honger gevoel).

Heb je dat er niet voor over, dan blijf je gewoon dik en kun je 100 diëten proberen, maar als je niet minder gaat eten en meer gaat sporten werken die inderdaad allemaal niet. Je maag krimpt vanzelf als jij genoeg discipline hebt om minder te eten, waardoor je minder snel honger zult krijgen bij je nieuwe voedingspatroon.
Heb je die discipline niet of heb je geen geduld om te wachten, dan kun je altijd nog een operatie laten doen. Het komt allemaal neer op minder en bewuster eten en als je dit er niet voor over hebt dan zul je dus nooit afvallen. Het gaat niet vanzelf.

Dit. :x Vond het een rot-opmerking en de algemene toon is echt die van "ik breek een ander af om mezelf beter te voelen want ik doe het wel goed en jij niet"

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:47

Ik ben et niet met je eens TS. Ik heb maat xs in shirt en 34 in broek. (dus eigenlijk 2x maatje xs)
En ik word helemaal niet dun, of anorexia persoontje genoemd. EN ik zie juist overal dunne, lange, zandloper figuur modellen.En als je op goed gewicht zit helemaal perfect. Ik zit in alles goed. (vetpercentage hoe moet je die berekenen?) En ik heb een buikje, een flinke kont, en gewoon normale borsten. Ik word helemaal niet gepest of iets. Iedereen vind me juist mooi zo. (Maar ik wil eigenlijk wel dunner zijn.) Dus ik ben niet dik. Maar inderdaad wel mollig. EN ik zie ook veel vergelijkingen. Maar weetje. Ik vind dat molligge als ik eerlijk ben helemaal niet mooi :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:50

Met maatje 34 ben je niet mollig. Dan heb je een heeel vertekend beeld van je lichaam.
Bovendien ben je nog maar 14, er gaat nog een boel veranderen aan je lichaam. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:52

Ayasha schreef:
Met maatje 34 ben je niet mollig. Dan heb je een heeel vertekend beeld van je lichaam.
Bovendien ben je nog maar 14, er gaat nog een boel veranderen aan je lichaam. :)

Inderdaad.

Nja ik heb ook wel vetjes hoor, maar dat heb je met elk gewicht sowieso wel als je er niks aan doet denk ik.

LoveBodin

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:52

Iedereen heeft wel wat vetjes, behalve als je écht heel mager bent.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:53

Laura01234 schreef:
In mijn omgeving is mollig nog steeds niet de standaard hoor? veel meiden met maatje M of 40 die benijden juist de gewoon mooi slanke meisjes met een platte buik :)

Bovenstaande reactie somt een beetje op waar ik me dit hele topic al over verbaas. Sinds wanneer is maatje M mollig en niet mooi slank?

Ik heb een maatje M en brede heupen, dus ik kan mij echt met geen mogelijkheid in een S of 36 wurmen. Maar ik heb een gezond gewicht, zit strak in m'n vel en ben zeker niet mollig. Belangrijker nog, ik voel mij heerlijk zo! Wie is iemand anders dan om daar commentaar op te hebben? Als jij je prettig voelt in een maatje 34 of een maatje 44, so be it! Zolang je geen ongezonde capriolen uithaalt en goed voor jezelf zorgt, is het toch prima?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:53

JasmijnJoy schreef:
Maar inderdaad wel mollig. EN ik zie ook veel vergelijkingen. Maar weetje. Ik vind dat molligge als ik eerlijk ben helemaal niet mooi :=

Als ik in je profiel kijk zie ik een slank persoon van klein postuur: ofwel precies goed ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:55

Winged schreef:
Ayasha schreef:

Inderdaad.

Nja ik heb ook wel vetjes hoor, maar dat heb je met elk gewicht sowieso wel als je er niks aan doet denk ik.

Iedereen heeft vetjes tenzij je ongezond mager bent.
Ons lichaam heeft een bepaalt procent aan vet nódig voor oa bescherming van bepaalde organen en de opname van vit A, D, E en K. Die zijn nl. vetoplosbaar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:55

Ayasha schreef:

Als 14-jarige kun je wel degelijk "mollig" zijn in maatje 34. Dan pas je simpelweg niet meer (perfect) in de kindermaatjes, bent bijvoorbeeld klein. Kleine damesmaatjes kunnen dan prima passen, juist omdat er nog een hoop moet veranderen aan het lichaam van het gros van de 14-jarigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:57

CecileDV schreef:
Ayasha schreef:

Als 14-jarige kun je wel degelijk "mollig" zijn in maatje 34. Dan pas je simpelweg niet meer (perfect) in de kindermaatjes, bent bijvoorbeeld klein. Kleine damesmaatjes kunnen dan prima passen, juist omdat er nog een hoop moet veranderen aan het lichaam van het gros van de 14-jarigen.

En als je niet meer in de kindermaten past ben je mollig of wat? :?

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:59

Ayasha schreef:
CecileDV schreef:

Nee dat bedoel ik niet te zeggen. Het staat er enigszins krom lees ik. Ik bedoel dat je als mollig kind sneller overgaat op damesmaatjes, omdat kindermaatjes natuurlijk ook een maximum hebben. Ik ken kindertjes genoeg die klein genoeg zijn voor kindermaatjes, maar net iets te vol en daardoor damesmaatjes dragen. Dat bedoelde ik, maar ik heb het niet helemaal lekker verwoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:01

Kijk eens in dat meiske haar profiel.... Als dat mollig is weet ik het ook niet meer...
34 is eigenlijk een veredelde kindermaat... (vermoedelijk om ukken als ik van 1.52 het gevoel te geven dat ze toch bij de grote mensen wereld horen _O- )

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:03

Ayasha schreef:
Kijk eens in dat meiske haar profiel.... Als dat mollig is weet ik het ook niet meer...
34 is eigenlijk een veredelde kindermaat... (vermoedelijk om ukken als ik van 1.52 het gevoel te geven dat ze toch bij de grote mensen wereld horen _O- )

Ik had het ook niet over dit meisje specifiek. Ik wil haar niet aanmoedigen te denken mollig te zijn, ik zeg alleen wat ik meer dan eens zie.
Een opmerking over veertienjarigen in het algemeen. Want het is gewoon niet zo dat iedereen in maatje 34 skinny is.

[edit] En inderdaad, mijn opmerking geldt zeker niet voor dit meisje. Ik kan niets molligs ontdekken op de foto in haar profiel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:10

Ayasha schreef:
CecileDV schreef:

Natuurlijk niet, maar een 14 jarige die nog niet heel hard is begonnen aan op hol slaande hormonen heeft misschien wel smallere heupen en weinig voorgevel waardoor je best iets molliger kan zijn en toch in maat 34 kan passen.

Overgens hebben sommige mensen ook een ander beeld bij mollig dan andere, ik zie mollig niet als echt dik.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:29

Ayasha schreef:
IndezzW schreef:

Ik ben zelf dik geweest en ik trok het me heel erg aan dat ik gepest werd. Ook voelde ik me onprettig tijdens gym op school en durfde ik geen badkleding aan. Om te moeten afvallen heb je veel discipline nodig en moet je een doorzetter zijn, maar het is me wel gelukt.

LoveBodin, ik ben het geheel met je eens. Ook mensen met een langzame spijsvertering en mensen die snel aankomen (zoals ik) kunnen afvallen en slank blijven. Maar daarvoor moet je wel op een bepaalde manier leven. Ik zou zelf nooit meer dik willen zijn, al kreeg ik er een miljoen voor. Daarom heb ik het er voor over om nooit te snoepen (ik kom echt overal van aan) en weinig te eten (daar wen je op een gegeven moment aan, ik heb nooit een honger gevoel).

Heb je dat er niet voor over, dan blijf je gewoon dik en kun je 100 diëten proberen, maar als je niet minder gaat eten en meer gaat sporten werken die inderdaad allemaal niet. Je maag krimpt vanzelf als jij genoeg discipline hebt om minder te eten, waardoor je minder snel honger zult krijgen bij je nieuwe voedingspatroon.
Heb je die discipline niet of heb je geen geduld om te wachten, dan kun je altijd nog een operatie laten doen. Het komt allemaal neer op minder en bewuster eten en als je dit er niet voor over hebt dan zul je dus nooit afvallen. Het gaat niet vanzelf.

Dit. :x Vond het een rot-opmerking en de algemene toon is echt die van "ik breek een ander af om mezelf beter te voelen want ik doe het wel goed en jij niet"

Het was juist absoluut niet onaardig bedoel. Zij schrijft dat ze taarten bakken en dat haar zus dun is en zij dik is (dat zijn haar eigen woorden). Daarna zegt zij: wat is dan voor haar de meerwaarde om steeds te blijven zeggen dat ik dik ben, dat snapt mijn kont ook wel, het zal mij persoonlijk worst zijn of iemand dik dan wel dun is.
Daaruit concludeer ik dat zij zelf heus wel weet dat ze dik is en dat het haarzelf niet kan schelen of iemand dik of dun is.
Aangezien mij dat ook niet kan schelen; iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, zeg ik: als het je niet kan schelen dat je dik bent moet je lekker door blijven snoepen van het beslag (als in, doe lekker waar je je prettig bij voelt!!).
Dus ik denk dat jullie me verkeerd begrepen hebben.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:11

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms ook wel eens af wat mensen allemaal aan hun kinderen geven.
Ik weet nog wel dat wij vroeger welgeteld 1 of 2 snoepjes mochten en kregen in het weekend soms 4 chipjes in een klein plastic bakje. Verder werden er enkel tarwe koekjes gegeten voor tussendoor.
Als ik bij vriendinnetjes kwam kreeg ik wel eens cola bij het eten e.d. Dat was voor mij iets heel bijzonders dat je alleen op feestjes kreeg. Zo heb ik een collega die zijn hele leven nog geen water gedronken heeft omdat hij dat niet 'lust'. Hij drinkt alleen maar frisdrank en zeurt dan tegen mij dat ik zo dun ben 8)7
Al mij Duitse collega's eten warm tussen de middag, maar vaak ook nog een keer in de avond....tja dan zou ik ook flink aankomen,Op school halden die vroeger ook al vaak een doner of pizza voor de lunch terwijl ik niet eens genoeg geld mee kreeg om bij wijze van spreke een roze koek te kopen, maar at braaf mijn 8 bruine boterhammen. Fietste 15km en 15 terug en mestte daarna 6 boxen uit.
En dan nog mensen die beweren dat je gewoon een snelle spijsvertering hebt :')

Hangt er vanaf wat of hoeveel je eet. Ik eet ook 2 keer per dag warm. Tussen de middag altijd pasta (woon in Italie :P ) en 's avonds groente, vaak met vlees. Ik heb geen weegschaal, maar al mijn kleren passen nog steeds dus ik ben er niet van aangekomen en volgensmij heb ik een gewone vertering enzo. Uiteindelijk is denk ik een bord pasta (pasta en saus van tomaten of bijv geraspte courgette, dus zelf gemaakt en vers) beter/hetzelfde dan broodjes met allerlei soorten beleg, sowieso niet calorierijker.

Verder denk ik niet dat mollig de nieuwe standaard is al, maar het verschuift wel steeds meer naar wat zwaarder. Dat zie je ook aan de kledingmaten die steeds groter worden (oude 40 is nu 38). Het wordt steeds normaler om te zwaar te zijn.

Trouwens, hier reageren heel veel meisjes van een jaar of 15 (nog in de puberteit iig) die maat 34 hebben en heel mager zijn enzo, dat is normaal op die leeftijd. Zo vanaf je 18e krijg je (althans, de meeste mensen ;) ) er wel wat vetjes bij. Dus ik zou met niet helemaal gaan volproppen met allerlei ongezond eten, want straks ben je uit de puberteit maar heb je nog wel dat voedingspatroon en dan vliegen de kilo's eraan (spreek uit ervaring :') ik was niet te dik maar wel wat mollig, het is er weer af gelukkig :D ).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:18

Als ik zo die plaatjes bekijk van dove vind ik het alsnog niet zo realistisch. Ik zie eerder gewoon vrouwen met dikke boobs en dikke billen. Net de ''mollige'' (sommigen ervan vind ik echt niet mollig, sommigen vind ik wel iets teveel vet hebben om gezond te vinden) met die mooie vrouwelijke rondingen terwijl merendeels van de mensen met een maatje meer niet zo een mooi maatje meer lichaam hebben..

Als je dan zo realistisch en healthy wilt doen, kies dan ook gemiddelde maatjes meer.

En dit geldt natuurlijk ook precies andersom, voor slanke mensen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:33

Geryon schreef:
Als ik zo die plaatjes bekijk van dove vind ik het alsnog niet zo realistisch. Ik zie eerder gewoon vrouwen met dikke boobs en dikke billen. Net de ''mollige'' (sommigen ervan vind ik echt niet mollig, sommigen vind ik wel iets teveel vet hebben om gezond te vinden) met die mooie vrouwelijke rondingen terwijl merendeels van de mensen met een maatje meer niet zo een mooi maatje meer lichaam hebben..

Als je dan zo realistisch en healthy wilt doen, kies dan ook gemiddelde maatjes meer.

En dit geldt natuurlijk ook precies andersom, voor slanke mensen.

Tja, het zijn natuurlijk ook allemaal mensen met een puntgave huid, een leuk koppie etc dan is er ook nog goed licht, perfecte make-up en goed gestyled haar. Ik snap ook niet waarom iedereen zo blij word van dikkere modellen. Alleen dat ze dikker zijn maakt niet dat het realistischer/gemiddelder word. Van mij hoeft dat trouwens ook helemaal niet, dat is namelijk niet wat je probeert te berijken als mode concern of reclame maker, dat mensen denken dat je heel gemiddeld word van jou producten :P