Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:53

Lauratje.. ik kan me hier zooo bij aansluiten. dat gezever over dik of dun... bemoei je met je eigen lijf, zorg dat je je goed voelt, dik of dun, en geniet van het leven. Laat dat anderen ook vooral doen en veroordeel elkaar eens wat minder!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:27

Interessante discussie die ik al een paar pagina's volg.

Er wordt in de mode altijd wel een ideaal gesteld. Gebruind, bleek, dun, vol.. Het verschilt van tijd tot tijd en het verschuift nog steeds.

Eerder in het topic, ik geloof op pagina 9, maakte Geryon een opmerking in de richting van: Ik vind volslank/curvy nog erger dan dun. Als je de vormen niet hebt kun je er niks aan doen!

Andersom is dit natuurlijk net zo. Ik ben ook het volslanke/curvy type dat neigt naar een maatje meer. Maar.. Met brede heupen, schouders en grote borsten. Al zal ik mijzelf uithongeren en 20 kilo afvallen, dan nog zal ik niet dun/mager/plat worden. Ik heb die vormen nu eenmaal.

Ik vind het wel goed dat de vrouwen met een maatje 38 nu meer in de reclame's komen. Het is een realistisch beeld. En een maatje 38 heeft niks te maken met overgewicht, dus je stimuleert er ook niets negatiefs mee imo.

Verder zal ik denk ik deze discussie weer in stilte volgen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:44

Nou ik vind het een niet erger dan het ander. Maar het 'in' zijn ervan. Zelf zou ik ook nooit skinny kunnen zijn hoor. Veel te breed. Maar ik vind het niet curvy (kunnen) zijn veel beledigender dan niet skinny kunnen zijn. Gezien curvy vrouwelijk is blablabla. En dus het niet curvy zijn minder (of zelfs niet) vrouwelijk?

En dit zeg ik niet omdat ik niet curvy ben oid, want ik hoor altijd dat ik mooie vrouwelijke heupen heb en een mooie lekkere kont := Maar kan mij er gewoon goed in verplaatsen ookal geef ik niks (meer!) om wat anderen denken :+

Maar ben het wel met je eens dat een normaal gewicht nu ook normaler wordt. Alleen slaan sommigen daar nogal in door en vinden hun overgewicht om dezelfde redenen ook maar nornaal. En dat is ongezond.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:45

Wat vind ik dit af en toe een extreem kwetsend en onaardig topic, denk eens na voordat je iets roept :n Onderbouw je mening en houd het vriendelijk.

Ik denk dat veel mensen het liefst in een maatje 34 zouden passen met een plat buikje. Maar dat er ook meer dan genoeg mensen tevreden zijn met hoe ze eruit zien, of ze nou 34 of 40 hebben. En íedereen is onzeker, zeker in zijn puberjaren, het gaat erom dat je je goed voelt met hoe je eruit ziet. Want voor vele is die platte buik gewoon niet haalbaar, natuurlijke aanleg? vet op de verkeerde plaatsen? wie zal het zeggen.

En nee, obesitas en echt te dik zijn is niet goed, maar watten eten en flauwvallen op de catwalk ook niet. Ik vind een model in een maat 36/38 stukken mooier dan iemand op van die luciferstokjes.

En houd eens rekening met de mensen die er echt hun best voor doen maar waarbij het niet mogelijk is. Ik las een paar pagina's terug iets over dat het dom was om te roepen dat het fijn is als je moet werken en een maatje meer hebt, ik sta hele dagen in temperaturen tussen de 3 en 9 graden. Op dat moment ben ik heeel blij dat ik een maatje 36/38 heb, dus ook hier geldt, ieder verhaal heeft twee kanten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:49

Jette schreef:
Wat vind ik dit af en toe een extreem kwetsend en onaardig topic, denk eens na voordat je iets roept :n Onderbouw je mening en houd het vriendelijk.

Ik denk dat veel mensen het liefst in een maatje 34 zouden passen met een plat buikje. Maar dat er ook meer dan genoeg mensen tevreden zijn met hoe ze eruit zien, of ze nou 34 of 40 hebben. En íedereen is onzeker, zeker in zijn puberjaren, het gaat erom dat je je goed voelt met hoe je eruit ziet. Want voor vele is die platte buik gewoon niet haalbaar, natuurlijke aanleg? vet op de verkeerde plaatsen? wie zal het zeggen.

En nee, obesitas en echt te dik zijn is niet goed, maar watten eten en flauwvallen op de catwalk ook niet. Ik vind een model in een maat 36/38 stukken mooier dan iemand op van die luciferstokjes.

En houd eens rekening met de mensen die er echt hun best voor doen maar waarbij het niet mogelijk is. Ik las een paar pagina's terug iets over dat het dom was om te roepen dat het fijn is als je moet werken en een maatje meer hebt, ik sta hele dagen in temperaturen tussen de 3 en 9 graden. Op dat moment ben ik heeel blij dat ik een maatje 36/38 heb, dus ook hier geldt, ieder verhaal heeft twee kanten.

Heb jij een ander topic gelezen ofzo?! Vind het juist een erg netjes topic met respect voor elkaar...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:02

Ojajoh schreef:
Geryon schreef:
Inderdaad, vind dat zo lachwekkend. Mannen met een ongetraind lichaam die wel eisen een vrouw met een strak lichaam te hebben :+

hahah ja en dan zuk soort types:
http://www.distrifood.nl/Resizes/mainar ... 495I01.jpg

Jaaah hahahah inderdaad....

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:07

Geryon schreef:
Hmm die curvy vrouwen zijn toch niet echt mijn smaak :P Veel te dikke tieten haha!!

Ik merk wel dat best wat mensen met overgewicht inderdaad het afschuiven op curvy etc
Nou ja als zij zich er beter bij voelen. Maar dat is wel zonde als ze daarom maar te zwaar blijven
En dan heb ik het over de vrouwen die gewoon heel ongezond leven. Op die manier wordt overgewicht gewoon te normaal.

-O- Ze kunnen best leuk zijn :D

Ik worstel al jaren met overgewicht. En sommige dingen herken ik wel. Je zelfbeeld beetje proberen op te krikken met 'liegen' tegen jezelf. Om toch een beetje zelfvertrouwen te hebben, en hoe je het ook went of keert, dik zijn is niet goed voor je zelfvertrouwen. En tsja, als jij jezelf daar beter door voelt? Wie is die andere dan om te zeggen dat je dat niet moet doen? Pas als je jezelf kunt accepteren zoals je nu bent, ben je klaar voor een volgende stap. Je moet er zelf 100% achterstaan wil je veranderen.

En het hedendaags modebeeld wordt je nogal opgedrongen, met alle gephotoshopte modellen etc plaatjes whatever. En je wil jezelf daar ook mee kunnen meten. Je wil zelf ook passen in het straatbeeld.

En het is echt een hele openbaring om steeds meer in het hedendaagse beeld te passen. Ben nu 30 kilo kwijt, en val niet meer zo (negatief) op. Vroeger was ik dik, nu begin ik steeds meer curvy te worden, and i'm proud of it 8-). En volgens jullie maatstaven zoals ik gelezen heb, zouden jullie mij nog steeds dik noemen, maar het gaat erom wat ik van mezelf vind. Net als dat iedereen fijn zelf moet weten hoe die zichzelf omschrijft!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:08

Geryon schreef:
Jette schreef:

Heb jij een ander topic gelezen ofzo?! Vind het juist een erg netjes topic met respect voor elkaar...

Mee eens.. en lucifersstokjes? De discussie ging er juist over dat vrouwen in het algemeen op moesten houden met elkaar niet te accepteren.. dus inderdaad niet gemeen doen richting dikkere mensen, maar óók niet de dunnere mensen uitmaken voor skeletten met lucifersstokjes die alleen maar watten eten..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:32

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:21

Jette schreef:
Maar dat er ook meer dan genoeg mensen tevreden zijn met hoe ze eruit zien, of ze nou 34 of 40 hebben. En íedereen is onzeker, zeker in zijn puberjaren, het gaat erom dat je je goed voelt met hoe je eruit ziet.

Ik vind een model in een maat 36/38 stukken mooier dan iemand op van die luciferstokjes.

Je eerste zin ben ik het volstrekt mee eens. Waarom dan zelf toch denigrerend doen over een dun iemand? Heeft die dan niet het recht om zich mooi te voelen? Dit is precies waarom de TS het topic heeft geopend. Dikke/stevige/volslanke mensen moeten in hun waarde gelaten worden. Maar dunne mensen óók!
Want net als dat er talloze redenen kunnen zijn waarom iemand overgewicht heeft, geldt dat ook voor mensen 'zonder vrouwelijke vormen'. Je kunt niet zomaar zeggen dat die zich uithongeren om dun te zijn, net als dat niet iedereen met overgewicht zich volpropt.

Dus 'watten eten' en 'luciferstokjes'... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:41

Wat mij zo opvalt aan dit topic is dat kledingmaten als vaststaand beschouwd worden. Terwijl het al meermalen gebleken is dat de maat 38 van nu net zo groot is als de 40 van een paar jaar terug!

Mijn persoonlijke mening is dat als je je eigen kledingmaat aan het verdedigen bent, of het nu om een maat 32 of 42 gaat, je niet tevreden bent met je lichaam. Gezond eten, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen leveren het voor jou perfecte lichaam op, welke maat dat dan ook is. En dan zou je je maat helemaal niet hoeven of moeten willen verdedigen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:30

Jette schreef:

Nee joh, jij bent beslist aardig en kwetst hiermee niemand :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:30

Liek_ schreef:
Wat mij zo opvalt aan dit topic is dat kledingmaten als vaststaand beschouwd worden. Terwijl het al meermalen gebleken is dat de maat 38 van nu net zo groot is als de 40 van een paar jaar terug!

Mijn persoonlijke mening is dat als je je eigen kledingmaat aan het verdedigen bent, of het nu om een maat 32 of 42 gaat, je niet tevreden bent met je lichaam. Gezond eten, regelmatig bewegen en genoeg ontspannen leveren het voor jou perfecte lichaam op, welke maat dat dan ook is. En dan zou je je maat helemaal niet hoeven of moeten willen verdedigen!

Sterker nog, was vanochtend bij Miss Etam, waar een medewerkster vertelde dat de maten weer aan het veranderen waren. Wat eerder maat 40 was, heet nu bij een aantal kledingstukken maat 38!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:35

Janine1990 schreef:
Liek_ schreef:

Sterker nog, was vanochtend bij Miss Etam, waar een medewerkster vertelde dat de maten weer aan het veranderen waren. Wat eerder maat 40 was, heet nu bij een aantal kledingstukken maat 38!!

Whut... Hoezo inspelen op onzekerheden, pfff :D.

Nou, dan heb ik straks maatje 38 en ik heb er niks voor hoeven doen, whooptiedoo :D!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:39

_San87_ schreef:

Nou, dan heb ik straks maatje 38 en ik heb er niks voor hoeven doen, whooptiedoo :D!

Het gebeurt al jaren hoor! Enkele jaren geleden is DEPT er mee in het nieuws geweest. Nouja 'nieuws', niet op de voorpaginas van de kranten hoor.

En nu komen er merken duidelijk voor uit schijnbaar... Dat liever dan dat mensen zichzelf voor de gek houden, want dat gebeurt echt veel hoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:52

_San87_ schreef:
Janine1990 schreef:

Haha, ja een vriend van mij die zei een paar jaar geleden al dat hij heel snel rijk zou kunnen worden door simpelweg kledinglabeltjes te verkopen met s, xs, xxs erop; kun je zelf in je kleding naaien! :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:59

Ik snap niet dat ze de kledingmaten daarvoor veranderen. Zo moeilijk is het toch niet om realistisch naar jezelf te kijken?

Who the hell heeft eigenlijk het woord 'curvy' verzonnen. Wat een verschrikkelijk irritant woord. Doet me denken aan furby :7.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:06

Poiuytrewq schreef:
Ik snap niet dat ze de kledingmaten daarvoor veranderen. Zo moeilijk is het toch niet om realistisch naar jezelf te kijken?

Who the hell heeft eigenlijk het woord 'curvy' verzonnen. Wat een verschrikkelijk irritant woord. Doet me denken aan furby :7.

Ik denk dat de maten wel in rap tempo veranderen nu.

Maar ik heb toevallig de deluxe edition dvd van Titanic, waarin ze dus ook allerlei interessante weetjes vertellen. Zo hebben ze een heel aantal vertrekken uit de Titanic exact op maat nagemaakt van de blauwdrukken uit begin 1900. Waarvan ook de 'grand staircase', het was echter niet mogelijk anno 1996 de trap in de juiste maten na te maken, omdat mensen zoveel langer (en breder?) waren geworden. Daarom zijn de treden hoger dan oorspronkelijk en is de trap breder gemaakt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:10

ja mensen zijn vooral veel groter geworden niet alleen maar dikker

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 02:12

Oeps, komt over een paar jaar dan ook maat xxxxxxxs? Mijn xs broek zakt nu al af.
Leuk topic dit. Inderdaad, bemoei je met je eigen lijf. Heb al zo vaak denigrerende opmerkingen over zware mensen gehoord. Andersom ook, aan mijn xs adres. 'Je moet meer vreten' 'heb je anorexia?' 'Jij bent echt mager' 'mannen houden van rondingen, niet van plat'. 'Hier neem nog een stuk taart dan word je wat gezonder'. Of op bokt, over de zgn 'bonenstaak amazones.
Ik zal een stevig persoon nooit beledigen of een sonja Bakker boek aanbieden maar zou het fijn vinden als ik niet voor onsexy strijkplank versleten word... :n

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:17

Muppet.. ik ben jouw xl tegenover gestelde;-) en sluit me erbij aan.. waarom toch steeds die beledigende wootden over en weer?!
wees verdorie trots op wie je bent en daarbij... als men elkaar nu eens in de waarde zou laten, zouden heel wat meer mensen trots op zichzelf zijn!!!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:16

Helemaal mee eens. Zeker als je worstelt met zelfacceptatie zijn dergelijke opmerkingen pijnlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen :P is een beetje veel :P
Maar ik ben best stevig, heb ook overgewicht voor mijn lengte en ben me daar bewust van. Helaas lukt gezond eten me gewoon niet altijd, werk bij een fastfoodketen, en dan zit je daar vaak al aan vast betreft lunchen etc. Ik ben niet moddervet, ik vind mezelf ook niet lelijk ofzo... foto van vandaag voor een beeld: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3409_n.jpg

Helaas word ik wel thuis bij alles zowat beperkt. Ik krijg altijd sneren naar mijn hoofd als ik eens een stukje taart wil of ijs ofzo. Zelfs op mijn eigen verjaardag :+ Ik word de hele tijd gepushed met "wanneer is de laatste keer dat je op de weegschaal hebt gestaan?" , "ik zie je dichtgroeien!" en "wanneer ga je nou naar een dietiste..."... Ik word daar echt gek van en werkt juist demotiverend. Afvallen moet vanuit mij komen, niet vanuit mijn omgeving...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:31

Dat ken ik wel Lifaya, krijg ik zo'n veelbetekenend klopje op mijn buik ^)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:00

Ik kwam deze tegen en vond het wel grappig dat de tijden/idealen nu zo veranderd zijn
Reclame van vroegah:

Afbeelding