B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:20

_Jen schreef:
Kan het me dus niet voorstellen, ze verzinnen het waar ze bij staan.

Zou me niet verbazen. Wat zou nou de reden zijn voor die gereserveerde opstelling van huisartsen? Een ampul kost niet veel. Je komt aan opiaten via de huisarts makkelijker, dan aan een vitamine injectie. Voor een stripje Tramadol hoef ik de huisarts maar te bellen en ik krijg er nog net geen bonus punten bij.

Glossi schreef:
En bovendien staat in de bijsluiter bij neurologische afwijkingen; 1 injectie van 1000 microgram 1 a 2 maal per week gedurende geruime tijd, bijvoorbeeld 2 jaar. Dit is nog wel een bijsluiter van Nycomed. Kan zijn dat de bijsluiter ondertussen veranderd is?

In de bijsluiter van Takeda (nycomed) staat nog steeds hetzelfde.

MoSt81

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:36

In de bijsluiter van Hydrocobamine staat ook hetzelfde hoor. Maar ze zijn daar gewoon eigenwijs. Maar ik heb in iedergeval mijn zin gekregen. Hopelijk doen ze er wat mee voor andere (minder geinformeerde of minder assertieve) patienten. Maar ik betwijfel het.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:25

en ik ben gezegend met een huisarts die niet in B12 tekort geloofd..
Ik heb vrijdag bloedgeprikt, die ik overigens zelf mag gaan betalen..
En ik hoor de uitslag maandagmiddag, pas als er dan reden voor is willen
ze wel voor B12 gaan prikken..
Dus ik ben benieuwd, ze kijken ook weer of ik pfeiffer heb..
zo lekker zijn heb ik al een keer gehad, toen nog een ander virus/ontsteking gehad
zal lekker zijn als ik voor de 3de keer aan de beurt ben

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:57

Bloedprikken zelf betalen? :oo Hoezo dat?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:59

Ik moet dat ook zelf betalen hoor? (Of het gaat van het eigen risico af, dat durf ik nu even niet te zeggen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

Eigen risico lijkt mij :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

Ja? Ik zal er thuis eens na vragen, heb er nooit iets over gehoord dat ik dat zelf moet betalen :\

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:38

Jaa is inderdaad eigen risico
Maar de laatste keer dat ik bloed heb laten prikkeb was dat nog niet
Haha maar das al 2 jaar geleden :o
Dus verbaasde me wel een beetje haha

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:59

Zijn er onder jullie ook mensen die op eigen initiatief zelf B12 hebben besteld? Zo ja waar? En injecteren jullie je zelf...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 00:36

Lieset23, ik bestel altijd mijn B12 in Duitsland. Heb niets meer met de HA te maken. Bij Arnika appotheke: http://www.arnika-apo.de/ Als je meer wil weten mag je mij ook wel pmmen. Ik wil er namelijk weer gaan bestellen en _Jen als het goed is ook.

Dit is ook meteen een oproepje voor de rest van jullie. Als iemand B12 wil mee bestellen stuur dan ff een berichtje!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:20

We gaan vanmorgen weer eens naar de huisarts. Kijken hoever we komen. Anders krijg je een berichtje. Maar de internist adviseert dan ook foliumzuur 5mg erbij te slikken. Met deze internist heb ik dus mailcontact gehad. Hij zegt B12 266 ligt in grijze gebied. Intensieve proefbehandeling kan geen kwaad. Huisarts heeft contact gehad met hem en zegt nu dat hij heeft gezegd dat hij niet denkt dat de klachten daarvan komen dus wil de huisarts het niet doen...

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:00

Voor iedereen: Is iemand hier ook bekend met de neusdruppels?

Nu is in Duitsland ook verkrijgbaar:

Adenosylcobalamin als Ampullen zu 1mg / 10x1ml, zu 10mg / 10x1ml, als Nasenspray mit 10ml und als Kapseln mit 1mg an.

Methylcobalamin als Ampullen zu 1mg /10x1ml, zu 5mg / 10x1ml, als Tropfen mit 50ml, als Nasenspray mit 10ml und als Kapseln mit 1mg.

Werken deze net zo goed als de injectie's????

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:05

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:23

Oke thkz, was inderdaad op het forum aan het in-lezen ;-)

Daar mijn B12 195 is, en dus binnen de norm volgens de huisarts, maar mijn vitD is erg laag, daar word ik nu wel ( na lang zeuren en discussie's hebben) voor behandeld, maar de huisarts waarschuwde mij al van kom niet dat je dadelijk ook nog wilt prikken, daar doe ik niet aan mee met die mode hype.....

Desnoods neem ik zelf een kuur, maar eerst mn D eens op orde krijgen, wie weet zijn de klachte dan zodanig verminderd dat ik met een ander suppliment kan werken.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:46

Eet je wel normaal vlees grote vogel of dat niet.. Prima dat die huisarts niet mee doet, maar dat doet hij maar met zichzelf als hij een tekort heeft. Als jij wilt prikken of via hun, moet hij gewoon mee werken.. Het is jou lijf, en het is niet een 1 of ander schadelijk medicijn maar puur natuur

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:08

195 vind ik ook niet echt hoog. Eerder aan de lage kant. Maar ja, heb er zelf ook jaren voor moeten vechten eerdat ik weer spruiten kreeg. Echt heel irritant.
Heb er nu 3 gehad en merk al kleine verbeteringen. Krijg op vrijdag de spuit en heb het dan savond en een deel van zaterdag warm. Ipv dat ik met een trui, fleecevest, 2 dekentjes en de verwarming op 22 graden het koud heb als ik op de bank zit, kan ik gewoon in mijn normale kleren zitten. En ik ben minder misselijk. Ook heel fijn. Helaas werkt dit nog niet de hele week door. Maar ben al blij dat ik het voor elkaar heb dat ik 1x per week een spuit krijg.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:10

Ik heb net een handige site gevonden voor B12 en D supplementen! Bodyenfitshop, gratis verzenden en niet duur. Ik heb er net 2x Now Vitamine B12 1000mcg (2 potten a 100 zuigtabletten) en 1x Now Vitamine D3 5000iu (1 pot a 120 Softgels) besteld... Ben in totaal voor die 3 potten 22 euro kwijt :) De 2x b12 zijn samen 12 euro.

Zometeen prikken... Niet zo'n zin in :+ Maar ik voel me wel slecht, dus ben er wel weer aan toe.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:25

Hoeveel mcg zit er in een injectie? Kan me voorstellen dat prikken niet leuk is.....

@ Bonny, ik ben weer begonnen met vlees eten nadat mijn bandje ( maag) leeg is gehaald, hiervoor kon ik 3 jaar bijna geen vlees en vis en groente's en brood eten.....leefde op koek en snoep.....
Nu eet ik Low Carb, en voel me er prima bij, en val eindelijk eens af!

@ Jargeau, hoort koud hebben er ook bij???? Tjee, ik heb een dikke huid ( overgewicht) en de mensen snappen niet waarom ik het altijd koud heb! Vanmiddag zit iedereen in een shirt, en ik in de wintertrui in de zon :P
Ik slaap ook met en electrische deken, anders kom ik smorgens niet meer uit bed van de stijfheid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:36

GroteVogel schreef:
Hoeveel mcg zit er in een injectie? Kan me voorstellen dat prikken niet leuk is.....

1000 :)

Hydrocobamine
1000 Microgram
Hydroxocobolamine HCI
1 mg/2ml

Dit staat op mijn ampul :Y)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:23

@grotevogel: volgens mij wel, tenminste heb er hier eerder ook al iets over gelezen. Maar weet niet alle bijwerkingen uit mijn hoofd. :)
Maar als je 3 jaar zo ongezond hebt geleefd kan het B12 tekort ook daar van komen. Dan heb je misschien (hopelijk) al baat bij gewone tabletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:59

Mijn moeder heeft door haar maagverkleining ook een B12 te kort opgelopen en ijzergebrek. Nu ze om de 6 week injectie krijgt. En af en toe ijzerinfuus gaat het weer goed met haar.

Dus het kan ook door de maagband komen die je gehad hebt.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:08

Ik moet over 4 weken terug naar de chirurg.
Mijn tekorten kunnen zeker te maken hebben met de maagband, temeer omdat ik veel niet kon eten.
Ik ga bespreken met de arts wat hij evt adviseerd voor mijn normaal/lage waarde B12, misschien inderdaad een suppliment.
Jammer dat de huisarts er niks van wil horen.
Ik slik trouwens zo lang als ik de maagband heb davitamon multi 2x daags, 1x VitC1500, en chroom .

@ Daphne, je hebt die Vitamines besteld, ik lees dat B12 1000 is, dat zit ook in injectie's dus, stel ik zou geen opname probleem hebben dan zou dat voor mij de uitkomst zijn?
Heb je ook een vitD tekort? Die van mij was onder de 10, ik heb nu een drankje van 50.000 eenheden voor 3 maanden, daarna prikken en onderhouds dosering tabletjes van 800 eenheden.
Die wat je nu besteld hebt zijn 5000 eenheden, waarom zo hoog? Is het misschien ook raadzaam dat ik hoger ga zitten als onderhoud?
Ik lees bv op het Vitamine D forum dat 2000 per dag gangbaar ( ook aan de hogere kant) is.
Nu kun je gelukkig niet over doseren, denk liever iets te hoog zitten dan weer te laag?

Ik zal ook nu de komende zomer niet veel in de zon komen, zal proberen minimaal 20 minuten, maar dan nog, ben erg gevoelig in huid, en krijg heel snel migraine van de zon......

Zijn er nog meer mensen hier met een VitD tekort?
Merken jullie eigenlijk echt verschil nu dat de tekorten zijn aangevuld?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:20

Vitamine D kun je wel overdoseren, maar niet zo snel. Af en toe bloedprikken is wel handig om het verloop een beetje in de gaten te houden. 5000IE is wel een goede dosis als je een tekort wilt wegwerken (gelijkmatiger dan af en toe een drankje.)
Voor onderhoudsdosering is het vooral ook belangrijk dat je waarde goed blijft ( >80, mag ook rustig >100 zijn.) Ik heb het idee dat de juiste onderhoudsdosering ook hierbij erg per persoon verschilt.

Ik merkte zelf na een korte tijd aanvulling dat ik weer veel beter tegen de zon kon. Ik werd eerst helemaal naar als ik een tijdje in de zon had gezeten, dan stak de zon heel erg. Dat is weer grotendeels verdwenen.
Ik weet het niet helemaal zeker wat hierop van invloed was, omdat ik toen met meerdere vitamines ben begonnen, waaronder ook B12, maar toch had ik het idee dat dit het domein van de vitD was.

En in het algemeen merk ik veeeeeel verschil. Zoals gezegd: ik kan niet zeggen wat precies waarvoor helpt, maar er is een flink arsenaal aan spul ingezet en dat maakt toch behoorlijk verschil!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:52

Dank voor je reactie Shadow0 !

Ik zit nu pas in de 2e week dat ik 1 ml ( 50.000 IE ) drankje neem. Deze moet ik iedere week nemen.
Ik wil te snel iets merken hihi ;-)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:05

Ik heb ook Vitamine D tekort :j Hij was 8 en later iets hoger, maar het schiet niet echt op, slik nou al meer dan een jaar. M'n internist zei dat ik Devaron moest slikken, 3 pilletjes in totaal 1200IE. Maar op het forum van de stichting kreeg ik het advies om meer te nemen dan 1200, omdat dat voor mijn tekort veel te weinig was en mijn internist goed is met B12, maar wat minder met D.

Ik denk opzich dat als je geen opnamestoornis hebt, dat de pillen van NOW wel kunnen. Die worden ook aangeraden door de stichting, maar dan voor mensen met een opnamestoornis om tussen het prikken te slikken.. je moet ze onder je tong laten smelten en dan worden ze daar opgenomen.
Maaaar ik denk dat ze dat bij de stichting beter weten... Weet wel het een en ander over b12 tekort en de behandeling, maar niet zo super veel dat ik met zekerheid durf te zeggen of je pillen kunt nemen :Y)