Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoyJarig

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:55

Oke :)
owhnee, want dat wist ik dat je geen hulp had :')
Kan je gene voedingsschema proberen te maken?

Haha, ik ben vanmiddag in de pauze echt los gegaan :') 4 boterhammen :oo
Ik heb gister mijn eet"dagboek" niet opgeschreven.En ik heb ships en chocola naar achter gewerkt. jeej. nu zit er weer een kilo aan :(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:14

Je kan geen kilo aankomen van wat chips en chocolade. Eigenlijk kan je sowieso geen kilo aankomen van één dag eten tenzij je werkelijk imbeciele hoeveelheden wegwerkt (en dan heb ik 't over véél meer dan 2 zakken chips oid.). Gewicht schommelt altijd een beetje. :)

En 4 boterhammen als 'echt los gaan'? Dat is toch helemaal niet veel of ongezond?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:19

Nee, maar normaal eet k veel minder. Dus dan is dat opeens wel meer. EN daar kom ik dan echt veel van aan :j
En normaal eet ik geen of hooguit 2 boterhammen. Ik voelde me daar echt niet fijn over.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:21

En ik zeg dat dat niet kan. ;)
Je kan echt níet aankomen van één dagje te veel eten. Je gewicht kan iets toenemen doordat er meer eten in je maag zit en/of je meer vocht vasthoudt maar daadwerkelijk meer vetweefsel ervan krijgen is nauwelijks mogelijk.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:40

Nee dat klopt.Maar toch was ik echt zwaarder! :(

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:48

Heel eerlijk, ik vind de posts van JasmijnJoy eigenlijk best triggerend? :o

Met mij gaat het goed, heb volgende keer controle met adviesgesprek, ben benieuwd wat voor behandelplan ik dan krijg.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:52

triggerend? :')

Succes!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:23

JasmijnJoy, ik denk dat MyLittleLove bedoelt dat het moeilijk is voor haar om te lezen wat je precies gegeten hebt en dat je je daardoor dik voelt. Als iemand anders met een ES dat leest denkt die 'ik heb ook chips en chocola gegeten, dus dat betekent dat ik ook een kilo zal zijn aangekomen'. Met triggerend wordt er bedoelt dat het je op slechte gedachten kan brengen.

Voor iemand met een eetstoornis is het nogal moeilijk om jezelf en je eetpatroon niet te vergelijken met andere mensen. Eigenlijk is dat vergelijken juist heel slecht want als je een eetstoornis hebt denk je altijd dat je te veel eet en dat die ander dunner is dan jij. Als iemand anders dan een keer wat minder eet doe jij dat dan meestal ook, terwijl je niet weet of die ander misschien de dag ervoor veel heeft gegeten en daarom geen honger heeft. Zo vind je al snel altijd een excuus om weinig te eten.

Ik heb jouw posts nog nooit triggerend gevonden, maar ik heb dan ook al een hele tijd mijn eetstoornis onder controle. Om te voorkomen dat je andere mensen op slechte gedachten brengt zou je kunnen proberen om geen hoeveelheden te noemen. In plaats van te zeggen 'ik heb 4 boterhammen gegeten' kan je ook gewoon zeggen dat je goed gegeten hebt tijdens de pauze. Het noemen van je gewicht kan bijvoorbeeld ook soms confronterend zijn voor andere mensen met een eetstoornis.

Ik wil niet zeggen dat bijhouden hoeveel je eet niet nuttig is, maar het is niet altijd goed om dat te vertellen aan andere mensen met een eetstoornis.
Waarmee ik ook absoluut niet wil zeggen dat je hier niet meer mag posten JasmijnJoy, je kan hier best terecht met je gedachten en gevoelens, ik weet uit ervaring dat het oplucht om het aan iemand kwijt te kunnen. Je zou alleen kunnen proberen om er rekening mee te houden dat hier ook andere mensen met een eetstoornis meelezen, en dat je sommige dingen dan ook beter niet kan zeggen.

MyLittleLove, succes met je adviesgesprek en hopelijk komt er een goed behandelingsplan uit!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:43

GeekGirl schreef:
JasmijnJoy, ik denk dat MyLittleLove bedoelt dat het moeilijk is voor haar om te lezen wat je precies gegeten hebt en dat je je daardoor dik voelt. Als iemand anders met een ES dat leest denkt die 'ik heb ook chips en chocola gegeten, dus dat betekent dat ik ook een kilo zal zijn aangekomen'. Met triggerend wordt er bedoelt dat het je op slechte gedachten kan brengen.

Voor iemand met een eetstoornis is het nogal moeilijk om jezelf en je eetpatroon niet te vergelijken met andere mensen. Eigenlijk is dat vergelijken juist heel slecht want als je een eetstoornis hebt denk je altijd dat je te veel eet en dat die ander dunner is dan jij. Als iemand anders dan een keer wat minder eet doe jij dat dan meestal ook, terwijl je niet weet of die ander misschien de dag ervoor veel heeft gegeten en daarom geen honger heeft. Zo vind je al snel altijd een excuus om weinig te eten.

Ik heb jouw posts nog nooit triggerend gevonden, maar ik heb dan ook al een hele tijd mijn eetstoornis onder controle. Om te voorkomen dat je andere mensen op slechte gedachten brengt zou je kunnen proberen om geen hoeveelheden te noemen. In plaats van te zeggen 'ik heb 4 boterhammen gegeten' kan je ook gewoon zeggen dat je goed gegeten hebt tijdens de pauze. Het noemen van je gewicht kan bijvoorbeeld ook soms confronterend zijn voor andere mensen met een eetstoornis.

Ik wil niet zeggen dat bijhouden hoeveel je eet niet nuttig is, maar het is niet altijd goed om dat te vertellen aan andere mensen met een eetstoornis.
Waarmee ik ook absoluut niet wil zeggen dat je hier niet meer mag posten JasmijnJoy, je kan hier best terecht met je gedachten en gevoelens, ik weet uit ervaring dat het oplucht om het aan iemand kwijt te kunnen. Je zou alleen kunnen proberen om er rekening mee te houden dat hier ook andere mensen met een eetstoornis meelezen, en dat je sommige dingen dan ook beter niet kan zeggen.

MyLittleLove, succes met je adviesgesprek en hopelijk komt er een goed behandelingsplan uit!

Omg, het spijt me zo! Dat wist ik helemaal niet :oo
Echt duizend maal sorry mensen! Echt ik meen het als het verkeerd over kwam. Sorry! Zo bedoelde ik het echt niet. Ik zal het niet meer doen. Echt ik meen het sorry! Ik zal het niet meer doen :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:15

Ik snap inderdaad wat Annemarie bedoelt. Ik wilde ook al een melding zetten, dat het wel een steun-topic moet blijven, en geen half pro-ana topic. (Daar heb ik al genoeg ervaring mee, haha :') )

Misschien kan je zulke dingen in een spoiler zetten, Jasmijn? Of evt die info per pb verstrekken, mocht het relevant zijn voor een vraag oid. Is natuurlijk wel fijn als je gewoon je hart kan luchten :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:17

Ik heb geen idee wat een spoiler is. Maar het spijt me echt. Ik liet me een beetje gaan. Niet nadenkend.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:20

Geeft niets hoor!

Een spoiler maak je door de tekst tussen spoiler-tags te zetten. Dus [ spoiler] en [/ spoiler]
Ziet er dan zo uit:
Spoiler:
blab

Overigens heb ik een vraagje. Ik ben dit jaar voor de tweede keer aan de uni begonnen, maar vind de opleiding wederom niks. Daarnaast heb ik niet voldoende punten om door te gaan. Dit komt met name doordat mijn eetstoornis mij ontzettend afleidt. Ik zou kunnen proberen om toch door te mogen, maar aangezien de studie me toch niet 100% ligt, heb ik besloten te stoppen.
Ik ben nu op zoek naar een nieuwe opleiding (WO of HBO), en vind Voeding en Dietetiek heel interessant. Heb hier vorig jaar ook over nagedacht, maar wilde toen liever in Utrecht blijven, en heb daarom voor een studie in Utrecht gekozen. Nu ben ik wel bereid om naar A'dam te gaan, en zit ik dus toch weer aan deze opleiding te denken. Maar... Denken jullie dat dit oké is, als je een eetstoornis hebt? Zou het mijn ES kunnen triggeren? Beschrijving over de studie vind je hier: http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/voe ... dietetiek/
Ben benieuwd hoe jullie erover denken!
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 12-04-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:22

Hahha, sorry :') Maar dat vond ik grappig zo'n spoiler. En toen klikte ik erop en toen schrok ik, stond er blab _O- Oke sorry.
Ik wet niet hoe je dat moet doen. Maar ik zal die dingen niet meer posten. Want daar is dit topic niet voor bedoeld ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:28

Heb er intussen bij gezet hoe je zo'n spoiler maakt, Jasmijn ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:09

Zo'n opleiding lijkt me wel heel interessant xSwanHeart! Maar ik denk wel dat je daarvoor je eetstoornis onder controle moet hebben. Tijdens die opleiding zal de aandacht heel vaak op voeding liggen en waarschijnlijk ook op gewicht. Daarom moet je sterk genoeg in je schoenen staan om je niet te laten meeslepen door de drang om af te vallen.

Ik heb ook nog overwogen om zo'n opleiding te volgen, maar uiteindelijk heb ik dat niet gedaan omdat ik niet de rest van mijn leven met eten wil bezig zijn. Ik ben bang dat ik niet sterk genoeg ben om die confrontatie elke dag opnieuw te moeten aangaan.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:30

Ik denk dat het me aan de ene kant heel erg kan triggeren, maar dat het me misschien ook een idee geeft over wat écht gezond is, en hoe ik evt beter kan eten zonder er een schuldgevoel op na te houden. Ik denk dat ik bewuster met eten om zal gaan dan nu. Of in ieder geval verstandiger, misschien is dat een beter woord.
Inderdaad is het niet leuk om dagelijks de confrontatie aan te gaan, maar ik denk dat ik dat júíst graag wil. Ik wil dat eten een normaal deel van mijn dagelijks leven gaat uitmaken. En misschien dat het zien van anderen met overgewicht/ondergewicht/speciale diëten me beter laat relativeren...

Maar ik blijf bang voor de trigger-kant... :(
Nouja, eerst maar eens een open dagje doen.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:15

xSwanHeart schreef:
Ik denk dat het me aan de ene kant heel erg kan triggeren, maar dat het me misschien ook een idee geeft over wat écht gezond is, en hoe ik evt beter kan eten zonder er een schuldgevoel op na te houden. Ik denk dat ik bewuster met eten om zal gaan dan nu. Of in ieder geval verstandiger, misschien is dat een beter woord.
Inderdaad is het niet leuk om dagelijks de confrontatie aan te gaan, maar ik denk dat ik dat júíst graag wil. Ik wil dat eten een normaal deel van mijn dagelijks leven gaat uitmaken. En misschien dat het zien van anderen met overgewicht/ondergewicht/speciale diëten me beter laat relativeren...

Maar ik blijf bang voor de trigger-kant... :(
Nouja, eerst maar eens een open dagje doen.

Ik weet niet hoe je in het echt bent. Maar ik denk dat dit wel ene goed "hulpmiddel"is. Maar misschien ben je dan weer juist té veel met eten bezig. Omdat het je elke dag confronteert.
En dan gaat je studie weer naar de knoppen.En misschien val je er juist door terug?
Een open dag lijkt me heel verstandig, en misschien een weekje meelopen? :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:19

xSwanHeart schreef:
Trouwens, ik stuitte een aantal weken geleden op deze docu. Vond het persoonlijk heel interessant, en vreselijk herkenbaar (vooral het verhaal van Rowena, die qua uiterlijk ook nog eens ziek veel op mij lijkt, haha). Mede door die herkenning ben ik gaan inzien dat ik wel degelijk een probleem heb, en dat het eigenlijk niet langer zo kan. Misschien voor jullie ook een tip om te kijken? :) (Gaat over Boulimia en NAO)

[ Video ]

Ik ken het meisje met de bruine haren, hele mooie docu.. :)

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:53

Lees al een hele poos mee en voel jullie strijd.
Maar ik wil toch even wat zeggen:

xSwanHeart, over die opleiding:

Allereerst je moet doen wat je echt leuk vindt, dat staat voorop.
Maar ik denk persoonlijk dat zo'n opleiding niet heel handig is, je zegt, dan kan ik leren gezond te eten (daar is niks mis mee).
Maar je moet juist los komen van al dat eten.
Het moet je niet beheersen en de hele dag bezig houden.
Want als je elke dag bezig bent met eten en gewicht en gezond zijn, dan blijf je in die cirkel.
Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, je bent een vrij mens, maar uit ervaring weet ik dat juist afleiding mij heeft geholpen.
Zo ging ik meer paardrijden en toen had ik iets om mee bezig te zijn en mijn aandacht op te richten.

Nu vind ik mijzelf nog wel moeilijk om te zien, maar als ik lekker bij mijn paard ben, dan kan mij dat allemaal niks schelen,
want nu kan ik weer normaal paardrijden en Pien (mijn verzorgpony) kan het echt niks schelen hoe ik eruit zie.
Als ik maar mijzelf ben en eerlijk en duidelijk naar haar ben.

Het allerbeste toegewenst en alle meiden hier: ik wens jullie al het goed toe en blijf vechten en strijd dan ook de goede strijd!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:14

xSwanHeart schreef:

Als je er zo tegenover staat heb je volgens mij wel een goeie ingesteldheid. Als je het echt graag wil doen moet je het gewoon doen denk ik.
Je kan ook altijd de open dag afwachten om te beslissen.

Sommige dingen die je daar leert zullen wel triggeren, maar dat hangt af van jou en hoe jij met die kennis omgaat. De informatie die je daar zal krijgen zal altijd op 2 manieren kunnen worden geïnterpreteerd, aan de ene kant is er de gezonde en rationele ik die ervoor zal zorgen dat je je meer bewust wordt van je ongezonde eetgewoonten, maar aan de andere kant is er de eetgestoorde ik die deze gegevens steeds zal gebruiken als excuus om af te vallen.

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je echt wil doen, en dat je vanaf het begin zal moeten eerlijk zijn met jezelf wat betreft het ontwikkelen van slechte gedachten of gewoontes.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:00

Ik wilde die opleiding ook doen. Totdat ik geen eetstoornis meer had. Toen vond ik het ineens helemaal niet meer interessant... Denk toch dat je gauw naar iets met eten gaat omdat je nog veel bezig bent met eten en gewicht.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:53

Ik vind het een enorm eetgestoorde keuze om zo'n opleiding te gaan doen. En 'beter eten zonder schuldgevoel', kom op, dat hele schuldgevoel ís eetstoornis. Ik zou echt nooit zo'n opleiding kiezen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 01:07

Ik heb boulimia gehad, ik schommelde tussen de 43 en 45 kilo. Ik ben 1.72. Ik ben er gelukkig overheen gekomen zonder hulp. Maar het heeft me veel problemen gebracht destijds.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:29

DaniBanani schreef:
Ik vind het een enorm eetgestoorde keuze om zo'n opleiding te gaan doen. En 'beter eten zonder schuldgevoel', kom op, dat hele schuldgevoel ís eetstoornis. Ik zou echt nooit zo'n opleiding kiezen. :n

Helemaal mee eens!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:04

Ik zou het vooral niet doen omdat ik weet dat mijn eetstoornis de enige reden was dat ik zo geïnteresseerd was in eten. Nu het beter gaat vind ik al die calorieën en zo gewoon niet interessant meer en ben ik blij dat het mijn leven niet meer overheerst. Ik zou er dan ook nooit bewust voor kiezen om er de rest van mijn leven mee bezig te zijn.

Ik denk dat xSwanHeart gewoon moet eerlijk zijn over de motivatie om die studie te doen. Was je er altijd al in geïnteresseerd? Of is dat pas sinds je eetstoornis? Wat wil je later gaan doen met dit diploma?