Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polderke

Re: Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:57

Ik ga het ook gewoon volhouden, ik moet wel, heb een flinke wake up call gehad betreffende mijn longen.
Na jaren aanmodderen met mijn merrie heb ik nu een ontzettend leuke jonge fries en ik kan er momenteel misschien 4 rondjes op draven of galopperen voordat ik geen adem meer heb. Echt verschrikkelijk en ik ga dit dus gewoon volhouden om mijn puppy fries fatsoenlijk te kunnen rijden anders kan ik hem net zo goed verkopen want het is zonde van het paard.
Bijwerkingen : grieperig, ontzettend moe, zo nu en dan misselijk, hoofdpijn. Maar vooral ontzettend moe en lamlendig.
Tja en dat aankomen, vanaf volgende week op de fiets naar t werk, zal vast een beetje helpen hoop ik.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:01

Goed hoor Polderke! Volhouden.
Die bijwerkingen zijn wel vervelend, zou ook van de medicijnen kunnen zijn. Sterkte de komende tijd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:11

Toen ik gestopt ben, ben ik in een half jaar 10kg aangekomen.
Niet doordat ik meer ging eten, maar omdat je stofwisseling gewoon trager wordt als je stopt ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:18

ik ga denk ook maar champix vragen aan de HA, als ik dan probeer te stoppen kan ik maar beter stoppen met de gedachte dat champix me helpt toch. Anders weet ik bij voorbaad al dat het niet gaat lukken..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 16:48

Wow Polderke, jou longen! :n die zijn idd. in slechte staat dan.
Die longen zijn ge-asfalteerd? als jij al zó snel buiten adem bent.
Je móet idd. wel volhouden,voor je paardje en voor je longen!

Dat grieperige? het heerst op het moment nog steeds he.

Casarell
10 kilo das echt veel.Zou voor mij nog wel kunnen,dan kom ik totaal uit op 60 kilo.
Maar dat ga ik nooit redden,ik haal de 56 kilo amper.

Ladygiroc
Die champix helpt alleen als jij ook zélf voor de 100% wil stoppen!

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:33

polderke schreef:
Ik ben sinds donderdagavond 18.00 uur gestopt na 25 lange jaren meer dan een pakje per dag te hebben gerookt, wel met behulp van Champix. De eigenlijk stopdag was gepland voor vandaag, maar het ging spontaan wat sneller dan gedacht, terwijl er gewoon nog een vol pakje in mijn tas zit. Maar ik heb echt geen behoefte om te roken, alleen is mijn lijf wel ontzettend vervelend. Er zijn nogal wat bijwerkingen, of van het niet roken of van de champix.
Mijn grootste angst is inderdaad om veel aan te komen.

Ah, jou ga ik even volgen, het is voor mij ook de bedoeling te stoppen met behulp van Champix (Moet nog naar de HA).
Heb alleen begrepen dat het maar 1X vergoed wordt, dus moet het ook in 1X lukken!
Ben mij nu mentaal aan het voorbereiden.

Succes!!
Je kunt het :j

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:35

Tja, astmatisch zijn, jaren stevig roken en ondertussen 40+ doet geen goed aan je longen.
Nooit ergens echt last van gehad en van het ene op het andere moment was t prijs !
Zelfs een kuur prednision gehad om door het ergste heen te komen, want zelf in rust had ik een tijd geen adem. Dan ga je wel beseffen dat je verkeerde bezig bent. Verstandelijk dan toch en dan moet je jezelf ook gevoelsmatig zo ver zien te krijgen. Na lang wachten op de champix ben ik nu ook wel zover.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:38

Duurt het lang voor je de Champix in handen had dan, Polderke?
Dan ga ik aankomende week al bij de HA aan de bel trekken, dan heb ik het maar vast.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:48

Ja dat duurt wel even want om het vergoed te krijgen moet het via de nationale apotheek besteld worden en moet je ook je huisarts een formulier in laten vullen en meesturen. Tenminste voor mijn verzekering dan toch (VGZ). Heeft bijna een maand geduurd voordat ik het in huis had.
https://www.nationale-apotheek.nl/Actie ... met-roken/

Sorry Goyha dit is jouw topic over jouw behaalde succes ! Als je het vervelend vind kunnen we ook naar het stoppen met roken topic verhuizen? Ik vind het in ieder geval razend knap van je !!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:02

Goyha, ik wil ook stoppen maar als ik tussen m'n oren kan houden dat die champix helpt kan ik mezelf een smoesje voorhouden dat het helpt. Snap je?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:10

polderke
Natuurlijk vind ik het niet vervelend hoor,vertel alles wat je vertellen wil.
Anderen kunnen ook weer dingen halen uit jou verhaal en jou ervaring.

Ladygiroc
Het zijn je hersens die jou voor de gek houden en zeggen dat je niet zonder roken kunt.
Dus je zou dan je hersens voor de gek moeten houden met die Champix,maar of dat kan?
Miss. als je supersterk bent én er zeker van bent dat jij sterker bent en zegt tegen jezelf: ik stop gewoon met roken,klaar!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:14

Gohya.. ik woog toen ik nog rookte slechts 50 kg. met mijn 1.65m.
Ik was eigenlijk ook te slank voor het mooie..
Nu weeg ik 60 kg.. en dat ziet er toch beter uit :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:18

Casarell schreef:
Gohya.. ik woog toen ik nog rookte slechts 50 kg. met mijn 1.65m.
Ik was eigenlijk ook te slank voor het mooie..
Nu weeg ik 60 kg.. en dat ziet er toch beter uit :j

Ja en dat wil ik dus ook! ik ben dan wel een stuk kleiner [1.58m.]maar ik zie er nu al beter uit zeggen ze,nu ik 5 kilo erbij heb.Ik wil gaan tot de 60kilo,maar ben bang dat ik die niet ga halen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:24

Ah, tsja... dat aankomen gebeurd als je niet meer rookt. Je stofwisseling wordt idd. wat trager. Ook ik heb wat gewicht erbij gekregen... ook zo'n 10 kilo totaal. Nou, eerdaags zal ik wel proberen om weer wat kilo's kwijt te raken. Beter ietsje te zwaar... als stug doorroken.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:17

Houden jullie er wel rekening mee dat Champix wel van het eigen risico af gaat? Tenminste zo begreep ik het van verschillende sites :\ Ik vond het ook interessant, maar dan toch minder...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:36

Voor zover ik weet komt het stoppen met roken weer [vanaf 1 januari] in het basis pakket bij sommige verzekeraars.
Dat begreep ik van mijn H.A. assistente.Voor mij telde dat niet omdat ik dus vorig jaar ermee ben begonnen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:03

Ook het basispakket telt qua medicijnen toch voor het eigen risico? Of niet? Zilveren Kruis hanteert voor stoppen met roken het eigen risico voor zover ik kon ontdekken. Als iemand het tegendeel weet? Graag :D

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:04

polderke schreef:
Ik ben sinds donderdagavond 18.00 uur gestopt na 25 lange jaren meer dan een pakje per dag te hebben gerookt, wel met behulp van Champix. De eigenlijk stopdag was gepland voor vandaag, maar het ging spontaan wat sneller dan gedacht, terwijl er gewoon nog een vol pakje in mijn tas zit. Maar ik heb echt geen behoefte om te roken, alleen is mijn lijf wel ontzettend vervelend. Er zijn nogal wat bijwerkingen, of van het niet roken of van de champix.
Mijn grootste angst is inderdaad om veel aan te komen.

Dat was inderdaad ook mijn grootste angst en dat weerhield me ervan om te stoppen. Maar geloof dat ik nu wel stabiel ben, dus nu weer aan de lijn. Maar hoe bevalt het stoppen je nu? Hou je het nog vol?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:21

*kijkt in haar pakje peuken, nog 1*
Misschien moet ik maar gewoon geen nieuw pakje meer kopen.. Als jij het kan, moet het mij ook lukken! Ik rook 1 pakje in de 2 a 3 dagen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:26

Coot
Ik weet wel zeker dat als zelfs ik het kan,jij het ook zeker kan.
Ik zou zeggen: Ga ervoor!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:29

Dan moet ik niet tanken bij een tankstation met shop.. want daar gaat het ALTIJD mis...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:36

Weet je dat heel zeker dat je daar de mist in gaat?
Ik was nog maar net gestopt en ik ben gewoon de pomp binnen gegaan om voor mijn zoon een pakje sigaretten te halen.Kon ik ze daar ook gelijk melden dat ze geen 2 pakjes Winston meer op de balie hoefde te leggen als ik binnen kwam.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:52

Het gaat niet mis bij een benzinepomp, het gaat mis in je koppie.. :+
Gewoon niet kopen, zo moeilijk is dat toch niet?
En dan niet gaan denken dat het moeilijk is om er vanaf te blijven, maar juist denken dat het makkelijk is :j
Niets gekocht = *\o/* *\o/* *\o/*

Want juist die stomme hersenspinsels zorgen ervoor dat je mogelijk terug valt in je oude systeem..
Je lichaam is juist blijer als je er geen meer opsteekt.. al lijkt het dat je lichaam nicotine nodig heeft (dat heeft het lichaan dus niet)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:19

Hmm.. daar hebben jullie een punt...

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:17

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of dit niet van mijn eigen risico af gaat, maar dat maakt niet uit, want kan toch ieder jaar alles zelf betalen en als mijn eigen risico eindelijk op is, is het jaar ook voorbij. Dus betalen doe ik toch wel.

Hier gaat t eigenlijk wel lekker, ik zeg niet dat het makkelijk is, en dat ik nergens last van ben, maar het is nou ook niet het grote drama wat iedereen denkt dat t is. Ik had trouwens verwacht dat ik het meest moeite zou hebben met de ochtend/koffie sigaret en de na het eten sigaret, maar dat zijn nu juist degene waar ik echt het minst moeite mee heb, dat doet me echt helemaal niks. En de rest valt over het algemeen ook best goed mee hoor. Voor mijn gevoel heb ik juist minder stress, want ik hoef er niet meer mee bezig te zijn of ik mijn sigaretten wel heb, of ik nog wel genoeg heb, wanneer ik kan gaan roken (bv op werk), etc. Dat scheelt heeeeel veel tijd en stress. Op het moment dat de gewoonte weer de kop op steekt en ik trek krijg, pakken we gewoon een lolly !
En ik heb ook besloten iedere dag op de fiets naar t werk te gaan ipv de auto, dan doorbreek ik meteen de ochtendroutine. Oke, ik geef toe, het viel niet mee vanochtend, op heenweg koud en op terugweg regen, puf, puf, hijg en kreun... ik kan je verzekeren dat ik niet aan een sigaret gedacht heb ! Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door mijn vriend die klaarstond met een handdoek en een bloemetje !!!!
Ook raar is, dat ik voor mijn gevoel "moest" stoppen ivm gezondheid, maar niet echt "wilde", en vandaar ook voor Champix gekozen heb, omdat als de wil er niet echt is, het vaak toch erg moeilijk wordt.
Maar ondertussen raak ik alleen maar overtuigder en gemotiveerder.
Zo ik heb er een heel verhaal van gemaakt en kan alleen maar hopen dat ik hiermee meer mensen over de streep trek.