Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:26

max66 schreef:
@ sonja ja, de pubertijd kan best een rol spelen, dat klopt.

Ik heb er altijd voor gezorgd dat het leventje van zoonlief gestructureerd was, overzichtelijk was. In de maatschappij doet niemand dat voor hem natuurlijk en zal ie het zelf moeten kunnen, maar dat lukt hem op dit moment totaal niet.
Choas in zijn hoofd en dit uit zich in alles, gedrag, maar ook zijn kamer/kledingtas/schoolspullen: 1 puinhoop! Ik probeer alles rondom hem heen te organiseren en te structureren en hier heeft hij baat bij en geeft hem duidelijkheid. Maar dit zelf organiseren..... uhm, nee!

dat het nu niet lukt, zegt niet dat het straks niet lukt :(:)
tis best een rampzalige combinatie zo af en toe...ADHD en de Pubertijd

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:34

Lante schreef:
unicorn_kiss schreef:
Kijk dat vind ik jammer. Mijn nichtje is zwaar autistisch en leeft eigenlijk als een plant. Zij kan absoluut geen contact maken met de buitenwereld. Ik vind het best bezwaarlijk dat iemand die prima kan meefunctioneren in de maatschappij, op een paar punten na (zoals asocialiteit etc.) ook een autist genoemd wordt. Het onderscheid is gewoon immens groot. Ik weet niet of je een 'echte' autist al geobserveerd hebt? Dan is asperger niks.

Autisme is er in verschillende gradaties, jouw nicht kan wel eens een veel gelukkiger leven hebben als degene met asperger, die er continu tegen aan loopt dat hij anders is en niet begrepen wordt door vrienden, familie en de rest van de wereld.
Jouw nicht leeft waarschijnlijk in een voor haar redelijke overzichtelijke wereld en van haar wordt niks verwacht. Dat is wel anders met asperger; als je een IQ hebt van 140, en een giga woordenschat, dan wordt er nogal wat van je verwacht.... Erg ongelukkig wordt je als je dan niks waar kunt maken.

Laten we ons dus verre houden van wat erger is, want dat is vergelijkbaar met de discussie of je liever doof of liever blind zou zijn; dus totaal niet relevant. ;)

Voor de omgeving is het wel degelijk erger hoor...maar daar gaat het helemaal niet om. Ik doelde erop dat deze verschillende gradaties alsnog dezelfde naam krijgen, terwijl het toch echt een totaal verschilend beeld geeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:34

Ik heb ergens gewerkt waar, volgens de definitie van UK "echte" autisten wonen, maar zelfs in die groep merk je al grote verschillen. Bij de een moet je speciale veiligheidsmaatregelen nemen, en dan nog gebeuren er soms gevaarlijke dingen, en bij de andere denk je alleen: ach gunst die knul is veel te soft voor deze harde wereld...
De Aspergers (ik ken er meerdere) die ik ken zijn verbaal toppie, vaak superslim (of dat lijken ze) en steken met praten iedereen de loef af. Daardoor overschatten veel mensen hun capaciteiten. Maar als een normaal mens presteren, ho maar. Met èchte grote sociale tekortkomingen en vaak onzichtbare andere tekortkomingen die normaal functioneren in de weg staan, zijn die mensen toch behoorlijk gehandicapt.

Daar staat tegenover dat als je als kind op school een beetje stil bent (heb het serieus meegemaakt met iemand die een hele vervelende beugel moest dragen en daardoor wat stil was en sip keek) je tegenwoordig ook al "autist" of PDD-nos wordt gelabeld door de onderwijzers... En als je dan ook nog wat lage cijfers hebt door gemiste proefwerken (door bezoek kaakchirurg/tandarts) kun je alleen hulp krijgen bij het studiecentrum, als je een "rugzakje" krijgt, en dat krijg je pas, als je "iets" hebt. Een labeltje dus.

In feite worden veel kinderen gestickerd omdat ze anders geen hulp op school krijgen!!!En in zùlke gevallen kan ik me UKs reacties wel indenken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:15

Toch raar dat iemand daar over valt, als je kanker heb weet je ook nog niets, daar bestaan ook zoveel vormen van, net als suiker en andere aandoeningen. Waarom moet het bij autisme dan anders?

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:27

En daarom spreken we tegenwoordig van het autistisch spectrum. Met Asperger heb je het over een aandoening uit het autistisch spectrum. De klassieke authist, de plant zeg maar, valt ook onder het autistis spectrum. De label authist bestaat niet meer. Je hebt nu een aandoening uit het spectrum omdat het xp breed is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:31

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik heb ook een label, en dit enkel en alleen omdat mijn zusje is getest en ze dachten mij ook maar mee testen. Ik ben hier heel zwaar op afgestraft. Speciale school, internaat etc. Want dit ging zogezegd beter zijn voor mij. Nou... Ik werd gek tussen al die jongeren die de ene crisis na de andere kregen. De echte kerngevallen. Dit heeft mij maar kwaad dan goed gedaan. En hier draag ik nog altijd de gevolgen van! Ik heb een tijd gesolliciteerd op aanraden van vele met de term autisme in mijn cv... Nou je raad het, niemand moest mij, want ik ben abnormaal.

Sinds een jaar heb ik het eruit gehaald. 1 keer solliciteren en hupla, werk. Niemand merkt het, niemand weet het, omdat er niets is :)
Die diagnose is gewoon gesteld, en dat hebben ze toegegeven! omdat ze aan geen enkel kind dat getest wordt de term normaal wordt gegeven. Het centrum kwam er zelfs voor uit. Als je wilt, vind je altijd iets.

Zonde, want mijn jeugd is erdoor verloren gegaan.

Zoolgangster

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:43

@pipo Omdat autisme/PDD-nos/ADHD en dergelijke, door mensen gezien wordt als "lastig" in de omgang zijn. En niemand (ook de autist/PDD-Nos-er etc. )wil "lastig" in de omgang zijn, want dan wordt je behandeld alsof je "raar" bent of "anders" en "normale" mensen zien er misschien ook tegenop om met iemand die "anders" is om te gaan.

Overigens, ook mensen met kanker, of kanker hadden, hebben moeite met aan werk komen, net als mensen die "autist" in hun CV hebben staan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:03

DeMolenhoek schreef:
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik heb ook een label, en dit enkel en alleen omdat mijn zusje is getest en ze dachten mij ook maar mee testen. Ik ben hier heel zwaar op afgestraft. Speciale school, internaat etc. Want dit ging zogezegd beter zijn voor mij. Nou... Ik werd gek tussen al die jongeren die de ene crisis na de andere kregen. De echte kerngevallen. Dit heeft mij maar kwaad dan goed gedaan. En hier draag ik nog altijd de gevolgen van! Ik heb een tijd gesolliciteerd op aanraden van vele met de term autisme in mijn cv... Nou je raad het, niemand moest mij, want ik ben abnormaal.

Sinds een jaar heb ik het eruit gehaald. 1 keer solliciteren en hupla, werk. Niemand merkt het, niemand weet het, omdat er niets is :)
Die diagnose is gewoon gesteld, en dat hebben ze toegegeven! omdat ze aan geen enkel kind dat getest wordt de term normaal wordt gegeven. Het centrum kwam er zelfs voor uit. Als je wilt, vind je altijd iets.

Zonde, want mijn jeugd is erdoor verloren gegaan.

Wat zonde, maar wat fijn dat je nu wel werk hebt door het achterwege laten van die info!

Als je wilt, vind je altijd wel iets. Dat is de kern wat mij betreft ook. Met de opmerking: ik vind dat men pas moet gaan zoeken als er daadwerkelijk een probleem is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

unicorn_kiss schreef:
ijssnuiver schreef:
Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar ga wel even mijn mening geven.

Het liefst geeft de maatschappij alles en iedereen een label en zelfs als dat eigenlijk niet kan, word er nog wel een ander hokje verzonnen. En eerlijk is eerlijk, bij ieder individu is wel een trekje te vinden wat wijst op iets uit het autisme spectrum/dyslectie/dyscalculie. Maar is dat een reden om dat uit te melken en een label op te hangen? Ik denk van niet.

In mijn ogen moet er veel kritischer gekeken worden, waar ligt de grens dat er rekening gehouden mee gehouden moet worden? Voor mij is dat het punt dat er bij iemand een label opgehangen mag worden. Op dat moment is het noodzaak, voor de persoon zelf maar ook voor de omgeving dat het bekend is waarom iemand reageert zoals hij reageert. Dit om onbegrip van beide kanten te voorkomen.

Bij mij is als kind een lichte vorm van PDD-NOS, een lichte vorm maar zwaar genoeg om vooral in mijn kindertijd te begrijpen waarom ik deed zoals ik deed. Voor mijn ouders werd een hele boel duidelijk en omgang met mij was meteen een stuk eenvoudiger. Omdat een iets andere benadering van dingen al een hele boel oploste. Naarmate ik ouder werd, begon ik dat zelf ook steeds meer begrijpen en inmiddels ben ik zover dat ik best goed om kan gaan met mijn pdd-nos. Voor een vreemde is het al steeds minder te merken, dat ik eigenlijk een vorm van autisme heb. Maar in heel spannende situaties, met veel mensen, waarin ik op de voorgrond sta. Klap ik volledig dicht, maar op een manier zoals een autist dat zou doen, maar ik heb ook in gesprekken met mensen die ik niet zo goed ken. Dat ik mezelf moet dwingen om interessevragen te stellen. Het zijn allemaal kleine dingetjes die nog steeds wijzen dat ik pdd-nos heb.
Maar als je me dan ziet werken(bediening), zou je echt niet zeggen dat ik autistisch ben verklaard vroeger... Het is hooguit te merken aan het dwangmatig op exact dezelfde manier dingen doen.

Ik heb een oom en een neefje(vader en zoon) met Asperger en afgelopen zomer hebben wij iemand in de bediening gehad met Asperger. Asperger is in mijn ogen wel de meest 'nare' vorm van autisme die je kunt hebben. En dat zijn ook de weinige mensen waar ik echt niet mee kan opschieten.
Meisje bij ons in de bediening had wel dusdanige vorm van dat ze echt niet functioneerde in het werk wat ze deed. En in mijn ogen had het bedrijf daar ook moeten ingrijpen, al is het alleen maar in haar eigen belang, ze heeft echt geen leuke zomer gehad. Ik heb haar ingewerkt(ze kwam pas veel later met dat ze asperger had), en m'n uiterste best gedaan om haar te helpen, alles nog een keer uit te leggen. Maar het was gewoon zo duidelijk dat dit echt haar roeping niet was, dat het gewoon zielig was.
In die periode kwam ook naar voren dat mijn andere collega's(met name het vakantiepersoneel, want die maken mij wat minder mee), aan mij echt niet meer konden merken dat ik pdd-nos heb.
Het was zelfs zo dat iemand waarmee ik heel goed kan werken op gegeven moment de opmerking maakte "iemand met (vorm van) autisme moet niet in de bediening gaan werken". Foute opmerking natuurlijk, vreselijk kortzichtig en ergens wel tegen het zere been. Waarop ik dus heel droog opmerk dat ik dan ook mijn ontslag maar ging indienen. Nouja even overgepraat en vooroordeel uit de wereld geholpen.

Met andere woorden, wanneer het noodzakelijk is dat iemand anders benaderd moet worden vanwege aan "aandoening" die ze hebben, pas dan moet een label opgehangen worden.

Kijk dat vind ik jammer. Mijn nichtje is zwaar autistisch en leeft eigenlijk als een plant. Zij kan absoluut geen contact maken met de buitenwereld. Ik vind het best bezwaarlijk dat iemand die prima kan meefunctioneren in de maatschappij, op een paar punten na (zoals asocialiteit etc.) ook een autist genoemd wordt. Het onderscheid is gewoon immens groot. Ik weet niet of je een 'echte' autist al geobserveerd hebt? Dan is asperger niks.

Je bedoelt dat het jammer is dat ik de stempel pdd nos heb gekregen of dat ik zo reageer op mensen met asperger?
Ik weet wat klassiek autisme inhoude en weet ook hoe zij zich gedragen. Dat neemt niet weg dat ik mensen met asperger gewoon niet trek, dat lijkt mij een persoonlijk iets of niet dan? Iemand met zwaar asperger(zoals mijn neefje) functioneert ook amper in de buitenwereld...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:51

max66 schreef:
misschien niet de juiste dosering? Omdat je de eerste dag wel iets merkt?! Wat zijn je bijwerkingen?

Ik ben netjes begonnen met lage doseringen en geëindigd met off-label extreem hoge doseringen (hoger dan officieel veilig bevonden)
En bijwerkingen verschilden per medicijn, maar voornamelijk minder eetlust, droge mond en nervositeit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:56

Heino schreef:
maar voornamelijk minder eetlust, droge mond en nervositeit.

Dat is volgens mij precies het effect van Ritalin op niet-ADHD'ers... (zonder dat ik daar iets mee wil zeggen over jou)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:59

minder eetlust en droge mond is een standaard bijwerking , ook bij mensen bij wie de diagnose klopt...
nervositeit geen idee eigenlijk...heb niet zo heel lang ritalin gebruikt, was nogal moeilijk in te stellen en ik huppelde van rebound naar rebound...heel nie grappig nie
concerta ging al beter, maar zonder vind ik eigenlijk veel fijner , ondanks de minpuntjes

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:01

gummie schreef:
Heino schreef:

Dat is volgens mij precies het effect van Ritalin op niet-ADHD'ers... (zonder dat ik daar iets mee wil zeggen over jou)

*zucht*
Ik zou zeggen, verdiep je eens serieus in dit soort materie voor je mee komt praten. Zoals Sonja al zegt, het zijn standaard bijwerkingen, komen bij 1 op de 10 gebruikers voor. Voor het effect op niet-ADHD'ers raad ik je aan eens een housefeestje te bezoeken ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:05

Zo bedoelde ik het niet! Ik zal het anders zeggen:

ik moest ineens denken aan een vriendin van me die op een feestje ritalin had meegenomen, die vervolgens last kreeg van droge mond, minder eetlust en nervositeit. Dat had ik voor ogen.

Ik wilde er niet mee oordelen over wel-ADHD'ers. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:10

gummie schreef:
Ik wilde er niet mee oordelen over wel-ADHD'ers. :)

Vraag ik me af wat je dan wél met die opmerking wilde bereiken?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:19

Nou nee, ik vraag me eerder af hoe jij het opgevat hebt, gezien jouw reactie.

Heb je het gevoel dat ik er mee wilde zeggen dat jij geen ADHD hebt? Want dat zeg ik niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:25

Zo kwam het wel over op lezers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:49

gummie schreef:
Heb je het gevoel dat ik er mee wilde zeggen dat jij geen ADHD hebt? Want dat zeg ik niet.

Ik ben toch wel benieuwd wat je dan wel wilde zeggen met het plaatsen van die reactie? Waarom plaatste je het?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:22

Heb ik al aangegeven :)

Is een constatering van eigen ervaring (het zien van wat er met een vriendin van me gebeurde). Niet meer en niet minder :) Is eerder in dit topic ook al aangehaald geloof ik!

Onder mijn reactie werd ook door een ander ingegaan op dat het bij ADHD'ers voorkomende bijwerkingen zijn.

Die bijwerkingen zeggen dus kennelijk niets over het verschil in werking.

Tja, wat moet ik er nog meer over zeggen? Misschien was de plaatsing en volgorde onhandig? De kennelijk gewekte suggestie was in ieder geval niet mijn bedoeling :) Ik had niet voor niets al tussen haakjes er achter gezet dat het geen betrekking op Heino had, omdat ik begrijp dat het die suggestie had kunnen wekken). Volgende keer niet meer plaatsen dus.

(maar jou kennende, Shadow, ga je hier nog even op door ;) Ik wil toch even zeggen dat ik me vereerd voel door jou welgemeend grote interesse in alles wat ik post en wat in jouw ogen niet klopt oid sinds onze onenigheid elders )

Maar als we het dan toch hierover hebben: voor iemand die de opvatting aanhangt dat ADHD in 100% van de gevallen een hersenafwijking is die met medicatie positief beinvloed wordt, zal een uitspraak zoals ik die hier deed wellicht inderdaad opgevat kunnen worden als een suggestie dat je als de medicatie niet werkt, geen ADHD hebt. Vanuit hun visie, zou dit een logischer gevolg zijn. Vanuit mijn visie niet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:47

ritalin staat bekend om de rebound. Mijn zoon gebruikt Medikinette. De werkzame stof wordt beetje bij beetje afgegeven gedurende 8 uren. Hij hoeft er dus maar 1 per dag in te nemen (net als bij Concerta) en heeft nooit last van een rebound.
Idd is verminderde eetlust een bekende bijwerking evenals hoofdpijn (dit laatste is de reden dat je moet opbouwen na een pauze van slikken tijdens bv de zomervakantie), je verminderd hierbij de bijwerking).

Onze psych zegt dat als Methylfenidaat niet werkt, je geen ADHD hebt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:08

max66 schreef:

Tsja, dat is gewoon onzin. Als de psych dat echt zegt, gaat 'ie buiten z'n boekje.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:20

Shadow0 schreef:
max66 schreef:

Tsja, dat is gewoon onzin. Als de psych dat echt zegt, gaat 'ie buiten z'n boekje.

Ben ik het absoluut niet met je eens. Korte uitleg om t niet al te technisch te maken:
Mensen met ADHD hebben een constante afgifte van dopamine. "gezonde" mensen hebben bij een prikkel een verhoogde afgifte van dopamine en daarna neemt het af. Noradrenaline zorgt voor remming van dopamine. Ritalin valt onder noradrenaline werking en zal dus een rem zetten op de constante hoge dopamine afgifte. Mensen zonder ADHD zullen met inname van Ritalin dus ook de werking van noradrenaline krijgen plus als extraatje van de Ritalin waardoor de adrenaline de overhand neemt en mensen dus het vlugt en vlieg effect krijgen. De hartslag en bloeddruk zal toenemen en ze komen op scherp te staan. Het geeft dus het omgekeerde effect. je staat op scherp en je wordt er druk van. Daarom is dit een middel wat in Amerika heel veel onder studenten gebruikt wordt om voor examens en tentamens aan te kunnen studeren. Omdat het een opwekkend effect geeft kunnen ze makkelijk uren achtereen scherp blijven. En is het veel veel gebruikt party drug. Een amfetamine waar makkelijker aan te komen is dan speed met de zelfde effecten.
Dus het is wel degelijk zo dat als je een normaal dopamine afgifte patroon hebt, (geen ADHD) je dus niet het effect hebt wat Ritalin op een ADHDer heeft.

En het heeft dus niet te maken met buiten het boekje gaan, het is gewoon de farmacologie van het middel toepassen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:30

Lautje138 schreef:
Dus het is wel degelijk zo dat als je een normaal dopamine afgifte patroon hebt, (geen ADHD) je dus niet het effect hebt wat Ritalin op een ADHDer heeft.

Hoewel bij adhd'ers als groep zeker afwijkingen in de dopaminehuishouding gezien worden, en ze ook als groep duidelijk een heel andere reactie vertonen op ritalin dan een groep mensen zonder adhd, is een individuele reactie op ritalin simpelweg geen aanvaarde methode om adhd vast te stellen. Er is een groot verschil tussen statistische verbanden en individuele situaties. En elke psych, elke arts die dat niet weet, heeft toch een paar essentiele zaken gemist in z'n opleiding.

Citaat:
En het heeft dus niet te maken met buiten het boekje gaan, het is gewoon de farmacologie van het middel toepassen.

Farmacologie is zelden een kwestie van absolute waarheden, er zijn vrijwel altijd grote individuele verschillen. (Het is 1 van de redenen dat er naast ritalin nog andere middelen zijn die voorgeschreven kunnen worden bij adhd: niet iedereen reageert goed op ritalin.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:31

gummie schreef:
Heino schreef:

is niet waar. Dit heb ik ook, en ik ben het toch echt :')
Al slik ik medicinet, maar met concerta had ik het zelf erger. Met medicinet heb ik heel erg dat ik geen hongerprikkel meer heb, droge mond, nervositeit, hyperfocussen in de ergste maat, trillende handen (niet de hele tijd maar er zijn momenten) enzovoort

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:35

Ok dan heb ik geen ADHD volgens de psychologen van Bokt :=

Gelukkig denkt de wetenschap er heel anders over en klopt jouw verhaal dus ook niet Lautje :) Het is nog helemaal niet duidelijk hoe ADHD er precies in de hersenen uitziet. Men heeft alleen vermoedens. Daarbij reageert iets van 30% van de ADHD-ers niet of onvoldoende op methylfenidaat (ritalin dus). Tot zover het simpelweg toepassen van farmacologie...

Anyway, ik ga dit topic verlaten, nare bijsmaak krijgt dit, met allemaal zelfbenoemde psychologen die de vooroordelen over ADHD maar weer eens extra de wereld in schoppen.