In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:39

O nee hoor :-) Zo bedoel ik dat niet! Maar wat ik wel zeg, dat is dat je invloed hebt op je eigen denken en doen, en daarmee ook je eigen voelen. En dat de mogelijkheden en eventuele oplossingen daarmee bij jezelf kunnen liggen.

Ik ben ook blij dat je zo regaeert, want dat is een beetje waar ik heen wil. Mijn opmerkingen worden gauw opgevat als dat ik wil zeggen dat het eigen schuld dikke bult is. Dat zeg ik uitdrukkelijk NIET :-)
Maar wat je er vervolgens mee doet, is aan jou als persoon.

Personen in identieke situaties komen er soms op een hele andere manier uit door andere keuzes te maken, anders te denken, anders te doen. Ik ben van mening dat je een hele grote invloed kunt hebben op je leven, en dat die invloed soms wordt onderschat of soms helemaal niet aangesproken.

Het is opvallend hoeveel mensen steeds bij dit soort opmerkingen in de verdediging gaan of zich aangevallen of onbegrepen en gekwetst voelen, terwijl de boodschap in essentie juist erg positief is.

Ben nog steeds aan het zoeken naar de juiste formulering.

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:46

Citaat:
Maar wat ik wel zeg, dat is dat je invloed hebt op je eigen denken en doen, en daarmee ook je eigen voelen. En dat de mogelijkheden en eventuele oplossingen daarmee bij jezelf kunnen liggen.

Wat ik wel merk in mijn groep is dat mensen vaak zo ver van hun gevoel af staan en in hun gewoontes zijn geslepen dat ze daar onmogelijk zelf bij kunnen. Uiteindelijk zijn zij wel diegene die het zelf moeten opzoeken maar zij zijn in het begin niet in staat om dit zelf te doorbreken. Mensen met gedragsproblemen hebben nu eenmaal een patroon of afweermeganisme gecreeerd, vaak ver weg van je gevoel. Je gedragen naar je gevoel is dan ontzettend moeilijk en ook om dat te leren is heel moeilijk.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:49

Daarom vraag ik het ook na, ik kon me al niet voorstellen dat je in een topic als dit binnen zou komen om mensen aan te vallen. Ik weet van mezelf dat ik dingen snel negatief opvat, maar ik heb inmiddels ook geleerd om te vragen of het echt zo bedoeld is en of mijn gevoel wel juist is. Misschien is dat juist wel wat je bedoelt? Dat je het zelf kan veranderen?

Maar wat mensen daarin missen is begeleiding, mensen die ze vertellen hóe ze het moeten doen. Wat ik nu kan heb ik mezelf geleerd, maar daar heb ik járen over gedaan, terwijl een ander het me zo had kunnen vertellen... Ik zit nu al meer dan 10 jaar bij het GGZ en er is nooit iemand geweest die me dat handvat heeft aangereikt, omdat ze alleen vertellen wat je moet doen, maar niet hoe... en dat is denk ik waar cliënten zo tegenaan lopen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:51

Het begint volgens mij altijd bij erkenning/ herkenning. Ik begrijp dat de een daar beter toe in staat is dan de ander. Je eigen patronen doorzien, disfunctionele gedachten en gedragingen opsporen en omzetten, etc. Niet iedereen kan dat op eigen kracht. Daar ligt dan hopelijk, met de nadruk op hopelijk, de kracht van een hulpverlener die er is ter begeleiding van een soms langdurig en pijnlijk proces.

Grootste probleem is wat mij betreft de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg en het gebrek aan aandacht voor signalering, voorlichting en preventie en de afwezigheid van enige sociale controle of betrokkenheid.

Edit: precies wat jij dus beschrijft Bromfiets!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:02

Joolien, mooi gedichtje.
Soms is je wil om verder te gaan sterker dan het vermogen om dingen uit het verleden te kunnen verwerken.
Dat is heel tegenstrijdig.
:(:)

Ik zit in de ziektewet dus werken hoeft gelukkig niet, zou ik echt nog niet redden ook.

Gummie, dat is makkelijk gezegd inderdaad, maar zo eenvoudig werkt het helaas niet nee. :)

Edit: Zie al dat gezegd is wat ik wilde zeggen en begrijp je berichtje ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:04

Even ter aanvulling:
ik heb het idee dat het evenwicht tussen medeleven en doorzetten soms wat zoek is. Ik ben er oprecht van overtuigd, dat begrip een basisvoorwaarde is voor de weg omhoog, maar dat te veel begrip en te weinig doorzetten/ aanpakken een valkuil is. Andersom is het ontbreken van begrip ook funest, maar dat terzijde.

Soms wordt het praten over wat gebeurd is, het praten over hoe vervelend dat is, zo lang aangehouden, dat de volgende stapn ontbreekt en het spreken erover beloond wordt met schouderklopjes.

Die schouderklopjes, zijn nodig. Die arm om je heen, is nodig. Maar het is NIET de volledige weg omhoog, en sterker nog: soms een weg naar beneden.

Ik wil zeggen dat er op een gegeven moment altijd een punt moet komen dat de focus verlegd dient te worden, in het belang van jezelf!, naar de toekomst, naar mogelijkheden, naar veranderingen. Blijven hangen in het praten over wat iemand is overkomen, is imo soms de doodssteek zonder dat men het zich realiseert. Te lang focussen op wat je voelt, hoe naar dat is, wiens schuld dat is, etc. is imo op den duur niet helpend als je vooruit wilt gaan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:08

Mee eens Gummie, maar ik geloof niet dat in dit topic mensen zitten die hier last van hebben :) Het is idd wel iets om in gedachten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:16

Gummie, ik denk dat alle mensen die in dit topic zijn al de stap van zelf erkenning hebben genomen :) Ze durven ervoor uit te komen. Ik steek het bijvoorbeeld niet onder stoelen of banken, maar ik ga het ook niet dramatiseren. Ik doe wat ik kan, al wat niet lukt... Tja :) Als mensen daar geen begrip voor hebben, hun probleem.

(En dit is nu heel makkelijk gezegd, tot het zo ver is... Dan jank ik als een klein kind...)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:17

Dat denk ik ook, maar ik ben het ook met bromfiets eens.
Want ik heb het idee dat het in dit topic juist fijn is, dat iedereen hier kan en mag zeggen wat ze voelen, en hoe ze het ervaren, zonder dat ze afgerekend worden op het mogelijk blijven hangen in situaties. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:42

Mensen er op afrekenen moet je sowieso niet doen ;-)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:46

Ik lees overigens graag boeken van Dr. Wayne Dyer, Theodore Dalrymple (engelse psychiater) en Dr. Phil (Leer te leven). Niet omdat ik het overal mee eens ben, maar wel omdat het no nonsense boeken zijn. Recht voor de raap, logisch en een ware spiegel om voor te houden...

Het heeft mij geholpen.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:29

mag ik ook meedoen met jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:53

Niemand houd je tegen :)

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:39

zou niet weten waarom niet. :-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:42

Ik meld me ook hier.Ik heb PTSS.
Ik loop al 2 jaar bij de psycholoog,en boek weinig tot geen vooruitgang.
Ze weten niet welke therapie geschikt is voor mij,sommige therapiën durven ze niet aan,vinden ze te gevaarlijk.Ik heb elke 3 weken een gesprek met de psychologe,het schiet niet echt op,maar ze denken dat ik er nooit meer vanaf kom.
Medicijnen werd ook over gesproken,maar daar begin ik niet meer aan.Dat geneest niet,dat onderdrukt alleen maar.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:44

Maar als ze denken dat je er nooit meer van af komt, en je hebt er last van, waarom dan geen medicatie om het te "onderdrukken"?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:45

Omdat het de beelden die ik steeds te zien krijg niet kan onderdrukken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:47

Maar zijn er ook positieve invloeden van de medicatie? Welke dingen zou het onderdrukken? Heb je daar niets aan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:49

Ik heb geen gevoel/emotie voor de mens,wel voor dieren,miss. zou dat onderdrukt kunnen worden.
Ik voel me er niet goed bij dat erge dingen die de mens overkomt, mij niets doet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:51

Wat een goed topic.

Gohya, ik denk dat het wel goed is dat je je dat beseft.

Is er iemand in therapie (geweest) voor een eetstoornis?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:57

gohya schreef:
Ik heb geen gevoel/emotie voor de mens,wel voor dieren,miss. zou dat onderdrukt kunnen worden.
Ik voel me er niet goed bij dat erge dingen die de mens overkomt, mij niets doet.

Okee, maar stel nou dat dat altijd zo zal blijven, dat het je niks doet. Maar dat je je daar wel van bewust bent. Betekent dat laatste dan niet dat je zelf een ander geen erge dingen aan zal doen (omdat je weet dat het erg is, zonder dat je het voelt), en wat is dan het probleem? Waarom wil je het perse voelen?

Om het even heel zwart-wit te stellen: kan je normaal functioneren als het je niets doet dat een ander wat ergs overkomt? Zo ja, wat is dan het probleem? Zo nee, waar zit de beperking dan in?

Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die juist niet kunnen functioneren omdat het ze te veel doet. Dat lijkt me bijna een groter probleem.

Edit: is gewoon uit interesse hoor! je hoeft helemaal geen antwoord te geven als je dat niet wilt! Ik vind het buitengewoon boeiend om over na te denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:08

Ik voel me vaak schuldig,b.v. ik zie dat er een oud vrouwtje is gevallen met haar rolator,wat doe ik? ik kijk er naar en rijd gewoon door! daarna voel ik me er slecht over en denk er veel aan waarom ik niet gestopt was en had geholpen.Voorheen hielp ik zulke mensen,ik hoef niet veel te voelen,maar enige emotie zou wel normaal zijn.Mensen die verdriet hebben,daar kan ik niet tegen,ze moeten niet zo janken denk ik dan,aanstellers zijn het dan voor mij.Maar het zijn helemaal geen aanstellers!
En ja,soms ben ik bang anderen iets aan te doen.Nu heb ik het 'geluk' dat ik me goed kan beheersen,heb heel veel geduld,en dat is toch wel mijn 'redding'.Mijn probleem is dat ik 'normaal' wil functioneren,nu voel ik me hard en medogenloos,en dat is geen fijn gevoel.

Het lijkt me vreselijk als je téveel emotie/gevoel hebt,maar zit dat niet gewoon in je karakter/aard?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:17

gohya schreef:
Ik voel me vaak schuldig,b.v. ik zie dat er een oud vrouwtje is gevallen met haar rolator,wat doe ik? ik kijk er naar en rijd gewoon door! daarna voel ik me er slecht over en denk er veel aan waarom ik niet gestopt was en had geholpen.Voorheen hielp ik zulke mensen,ik hoef niet veel te voelen,maar enige emotie zou wel normaal zijn.Mensen die verdriet hebben,daar kan ik niet tegen,ze moeten niet zo janken denk ik dan,aanstellers zijn het dan voor mij. Maar het zijn helemaal geen aanstellers!
En ja,soms ben ik bang anderen iets aan te doen.Nu heb ik het 'geluk' dat ik me goed kan beheersen,heb heel veel geduld,en dat is toch wel mijn 'redding'.Mijn probleem is dat ik 'normaal' wil functioneren,nu voel ik me hard en medogenloos,en dat is geen fijn gevoel.

Het lijkt me vreselijk als je téveel emotie/gevoel hebt,maar zit dat niet gewoon in je karakter/aard?

Ik begrijp je... Maar dit zijn al een hoop cognities op een rij. Gaat vooral over wat je er zelf van vindt, en hoe je over jezelf denkt, met als gevolg een niet prettig gevoel.

Even uitgaande van de uitspraak dat er niets aan te veranderen is, dat het niet zal genezen: stel dat je in het ziekenhuis belandt en de doktoren doen er alles aan om je been te redden maar slagen daar niet in. Gevolg: amputatie van een been. Als dat het geval is, is acceptatie dan niet de enige oplossing? Dat been groeit er niet meer aan. Je kunt jezelf je hele leven pesten met oordelen over jezelf en hoe je zou moeten zijn en wat normaal is. Normaal betekent niets anders dan dat je kunt functioneren ondanks je eigenaardigheden of afwijkingen. Dat is voor mij altijd de maatstaf, ik weet niet hoe dat voor de mensen hier is?

Het is niet het geamputeerde been, maar wat je er vervolgens mee doet, hoe je leven er vanaf dat moment uit ziet. Jij bent je bewust van het ontbreken van een bepaald gevoel. Maar je dwingt jezelf dat gevoel wel te moeten hebben. Wat nu als dat gevoel er gewoon niet meer komt? Ga je je dan pijnigen met de gedachte dat je niet normaal bent en dat je dat gevoel wel zou moeten hebben? Het is er niet. En als het er niet kan komen (en daarvoor moet je idd bij jouw hulpverleners zijn, die weten het beste of het terug kan of zal komen) is het imo beter om de focus te verleggen naar het volgende punt...

Het spreekt voor jou dat je je bewust bent van het "probleem" :-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:26

Ik ben het me idd. bewust.Ik zal ermee moeten leren leven/accepteren,dat zou de enige optie zijn.
Of dat gaat lukken? dat weten we dus niet.
Ook de mensen om me heen zullen het moeten accepteren,maar vaak word je niet begrepen en dat is zeer lastig.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:28

Waarom moeten de mensen om je heen het accepteren? Heb je daar invloed op dan? En wat als ze het niet accepteren? Soms moet je ook leren accepteren dat een ander het niet zal begrijpen. De sleutel ligt bij jezelf. Succes met de weg die je kiest in ieder geval!

En een fijne dag allemaal :)