Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:18

Ik heb fitness gedaan, allerlei dingen geprobeerd. Maar dingen zoals RPM, bodyattack, bodypump, bodycombat en al die dingen die ik leuk vind, kan ik ook echt niet (volhouden). -O- XCO vind ik ook leuk om te doen wel, maar die lessen zijn een heel stuk minder geworden bij onze sportschool. Die lessen staan op tijden dat ik moet werken.. Daarom heb ik mijn abonnement aan iemand anders gedaan. Dus op dit moment doe ik eigenlijk niks. I hate it. :+

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:22

Kan me de frustratie heel goed voorstellen. En krachttraining, kan waarschijnlijk ook niet? Vooral met krachttraining is veel zuurstof transport nodig, dus ook geen optie. Hmmm...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:29

Janine1990 schreef:
Wow Julia, das echt ingewikkeld, misschien dat missfitness je kan helpen... Ik heb er in ieder geval geen verstand van.

Veirl, dat is wel apart, je hebt al drie keer gelopen. Zelf heb ik alleen de eerste keer last gehad. Verder loop ik alles heel gemakkelijk door en kan ik na het lopen ook nog prima wat anders gaan doen. Eet en drink je wel goed? Krijg je lichaam wel voldoende om te herstellen?

Nou, ik neem aan dat je benen best wel even moe mogen zijn als je net begonnen bent met hardlopen. Er zitten niet voor niks twee rustdagen tussen en daarnaast, post bezorgen is behoorlijk actief. Niks mis hoor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:35

Julia, is het dan geen optie om de wat minder 'belastende' sporten te pakken? Zwemmen bijvoorbeeld? Dan komt er minder spanning op je spieren te staan. Maar zit je natuurlijk nog steeds met het zuurstof probleem...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:36

Veirl schreef:
Janine1990 schreef:
Wow Julia, das echt ingewikkeld, misschien dat missfitness je kan helpen... Ik heb er in ieder geval geen verstand van.

Veirl, dat is wel apart, je hebt al drie keer gelopen. Zelf heb ik alleen de eerste keer last gehad. Verder loop ik alles heel gemakkelijk door en kan ik na het lopen ook nog prima wat anders gaan doen. Eet en drink je wel goed? Krijg je lichaam wel voldoende om te herstellen?

Nou, ik neem aan dat je benen best wel even moe mogen zijn als je net begonnen bent met hardlopen. Er zitten niet voor niks twee rustdagen tussen en daarnaast, post bezorgen is behoorlijk actief. Niks mis hoor.

Ik zeg niet dat er iets mis is met post bezorgen :?
Ik zeg alleen dat ik me afvraag of je voedingspatroon wel oké is, of je lichaam genoeg voedingselementen binnenkrijgt om te herstellen. Omdat ik totaal niet herken dat mijn benen moe zijn.

Kleine vergelijk, ik had onlangs een week of drie niets gedaan. Ik ben toen naar school gefietst en terug, een kleine 50km, op een gewone fiets. Ik heb er twee en half uur over gedaan heen en terug, en tussendoor een half uurtje op school gezeten.
Thuis heb ik een uurtje wat last gehad van verzuurde benen. Maar de dagen erna heb ik nergens wat van gevoeld. Na dat uurtje ben ik de rest van de dag nog behoorlijk actief bezig geweest.

Daarom vind ik het heel vreemd dat jouw benen zo moe zijn. En vraag ik me dus dingen af.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:39

Oké, dat kan. Ik vind het niet vreemd. Al heb ik een hele week niks gedaan, dan nog zijn mijn benen moe na het post bezorgen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:40

Winged schreef:
Julia, is het dan geen optie om de wat minder 'belastende' sporten te pakken? Zwemmen bijvoorbeeld? Dan komt er minder spanning op je spieren te staan. Maar zit je natuurlijk nog steeds met het zuurstof probleem...

Ik heb de afgelopen dagen gezwommen, dat ging indd wel goed tot mijn verbazing. Alleen baantjes trekken in een zwembad vind ik eigenlijk niks. :+
Krachttraining is niet echt een optie indd, hoewel het wel nodig is.. _O-

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:43

Je kan rode bloedcellen toevoegen, die zorgen voor verbetering zuurstof transport. Ik ontdek net dat dit geen nuttige info is want ik las net dat dit onder doping valt en kan ook bijwerkingen hebben.
Ik zal nadenken voor een minder belastende sport, maar dan vooral minder duursport.

Edit: Nu lees ik dat er wel voedingssupplementen zijn die rode bloedcellen aanmaken voor beter uithoudingsvermogen en beter zuurstog transport. Ingewikkeld hoor!
Dit is de link http://www.sva-center.be/voedingssupplementen/haemo_optimizer.htm
Laatst bijgewerkt door missfitness op 28-07-12 16:53, in het totaal 4 keer bewerkt

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:46

Tja julia, lastig probleem.
Het vermoeide benen probleem herken ik wel een beetje. Na een dag werken (sta en loop heel de dag) heb ik het ook. Na 2 uur werken kan ik alleen dus wel makkelijk nog een rondje rennen. Misschien inderdaad dat missfitness je hier mee kan helpen. Ik vind zwemmen persoonlijk wel echt leuk, is er geen vriendin die gezellig mee wil?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:22

Heeft je aandoening een naam Julia? Ik zat zelf ook inderdaad te denken aan rode bloedcellen. Zijn die wel goed? En je ijzergehalte? Is er iets mis met je binding van rode bloedcellen aan ijzer? Ik probeer even de moleculaire achtergrond te begrijpen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:00

Wat bij mij goed helpt tegen vermoeide benen zijn wisselbaden. Ik loop/sta elke dag 8uur op mijn werk en dat is behoorlijk pittig voor mijn benen maar ik hou het wel vol, zelfs als ik 's ochtends ben gaan hardlopen. Door de wisselbaden (ik doe alleen mijn benen) krijgt de doorbloeding even een boost. Het voorkomt bij mij ook spierpijn na een flinke training.

Julia wat super lastig zeg, ik zou zo ook even niks weten. Misschien dat yoga wel wat voor je is maar dat is wel heel wat anders dan hardlopen.

Ik heb vandaag nieuwe schoenen gekocht. Wel nikes en geen asics, terwijl ik riep dat is asics zou nemen. Morgen uitproberen maar ze lijken prima te lopen en ik kreeg ze met flink korting. Merk nu ook meteen dat er echt geen demping meer in mijn oude schoenen zat(ok die zijn ook bijna 9jaar oud).

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:05

Haha, dat is wel oud. Ik liep met mijn oude schoenen veel blessures. Heb daar 12 jaar mee gelopen......haha. Nu heb ik sinds een jaar nieuwe en geen blessures meer.

Net 2,5 km hardgelopen. Geen pijntjes, ademhaling ook goed (kon net niet meer meezingen met ipod). Daarna nog even gewichten erbij gepakt. Hopelijk over een paar weken iets strakker in mijn vel. Wil 3 kg kwijt. Ik zal nooit zo worden als Missfitness (te weinig discipline ;-)), maar met 3 kg eraf en wat meer vorm/contour ben ik tevreden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:14

Erg he! Was ook wel echt aan nieuwe toe nu. Meestal liep ik maar een paar keer per jaar met mijn vader over het strand maar nu ren ik wekelijks en ook over afvalt dus nu begon ik het toch wel een beetje te voelen.
Heb vandaag de hele dag mijn oude hardloopschoenen aan gehad op het werk (werk in een sportzaak) en daarna die nieuwe aangetrokken, wat een verschil!

Ik doe trouwens altijd krachttraining (ahum, sit ups en push ups) voor het hardlopen voor het verbranden van snelle suikers is dat geloof ik. Doe je het met een speciale reden na het hardlopen?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:19

Omdat ik nog fanatiek was en mijn energie nog niet op was ;-).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:05

Julia, klinkt wel een beetje wat mijn zusje had/heeft bij inspanning verzuurde haar benen/spieren ook heel erg. In ziekenhuis niks gevonden. Bij een soort 'natuurlijke genezer' (ying yang gedoe) bleek ze onder andere een magnesium tekort te hebben. Die slikt ze nu en ze wordt nog regelmatig doorgemeten en nu kan ze weer volop sporten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:45

Les 3 zit erop :)

Even een resultatenrijtje tot nu toe: (STR 2011)
les 1: vlak terrein: 2,8 km
les 2: vlak terrein: 3,1 km
Les 3: Heuvelig terrein: 3.0 km

Ga ik nu nog even 30 day shred dag 10 doen. Daarna heel snel douchen en zwemmen kijken :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:00

Wat is dat day shred precies?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:02

Een workoutprogramma met o.a. cardio en krachttraining. Dag 1 t/m 10 doe je stage 1. Dus 10x dezelfde les. Daarna dag 11 tot 20 doe je stage 2, vervolgens dag 21 tot 30 stage 3. Je bent dus wel elke dag aan het bewegen, het is ongeveer 30 minuten. Voor stage 1: http://www.youtube.com/watch?v=1Pc-NizMgg8

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:05

Oké en dat kan dus gewoon thuis.zonder spullen?
Kan het filmpje nu nog niet bekijken, zit in de trein maar klinkt interessant. Ik wil graag wat extra krachttraining doen, maar heb geen geld voor de sportschool

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:38

je hebt wel gewichtjes en een mat nodig (officieel) ik gebruik zelf 2 flesjes spawater en een dikke deken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:03

die 30 day shred ga ik me nog wel eens in verdiepen (alleen niet nu). Weet ook niet of ik daar de discipline voor heb en naar de sportschool wil ik niet (helemaal geen discipline voor om daar dan weer naar toe te vertrekken).
Net terug van een rondje lopen, les 9 (2011) en heb vandaag 3,38km op de teller gezet (60m verder dan vrijdag). Mijn 0,001 trips around the world zijn dus binnen. nog 21 kcal en volgens mij heb ik dan mijn 4e burger verbrand (denk dat die 500kcal zijn).
Mijn hartslag (gemiddeld en max) zijn wel hoger, maar heb niet specifiek harder gelopen ofzo.....denk toch dat in de ochtend lopen voor mij niet het meest optimaal is.....merk dat het in de avond makkelijker gaat ook! Woensdag begin ik al weer aan les 10 en ben ik op 1/3e van het programma.....wow!
nu even douchen, eten, dan nog even langs de supermarkt en dan richting werk....
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 29-07-12 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:06

Danseresje, bij mij gaat in de ochtend mijn hartslag ook hoger dan 's avonds met sporten.

Net terug van de sportschool, uurtje Body Pump gedaan. Beetje te fanatiek. Ik heb gewoon de gewichten gebruikt die ik 5 jaar geleden ook gebruikte. Niet zo handig. Met lunges moest ik afhaken en even banaan eten. Glycogeenvoorraadje in mijn spieren in nog niet op peil ;). Volgende keer maar iets rustiger aan doen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:18

spokie79 schreef:
Danseresje, bij mij gaat in de ochtend mijn hartslag ook hoger dan 's avonds met sporten.

Net terug van de sportschool, uurtje Body Pump gedaan. Beetje te fanatiek. Ik heb gewoon de gewichten gebruikt die ik 5 jaar geleden ook gebruikte. Niet zo handig. Met lunges moest ik afhaken en even banaan eten. Glycogeenvoorraadje in mijn spieren in nog niet op peil ;). Volgende keer maar iets rustiger aan doen.

goed bezig met je uurtje body pump. volgende keer alleen wat lichtere gewichtjes?

gek eigenlijk he, van die hartslag? ik merk gewoon sowieso dat ik het fijner vind om 's avonds te lopen. en bovendien was het nu ook best wel druk in de duinen (niet alle paden, maar de algemene paden richting het strand wel en daar moet ik toch een stukje overheen).
volgende week gaan de 2 minuutjes rennen er uit en ren ik totaal weer 3 minuten meer dan deze week en het wandelen is 1 minuut korter. totaal zit er tussen het rennen dan een verschil van 5 minuten (17 rennen, 12 lopen). Kortom, het gaat nu echt beginnen voor mijn gevoel (ook 2x 4 minuten....help := )

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:22

Haha....dat komt goed. Ik heb een ander schema dan jij. Ik heb hem via Asics en ik moet beginnen met 2 km dribbelen. Tempo echt laag. Dat paar keer en dan naar de 3 km. Is heel goed vol te houden. Ik heb zelf altijd moeite met wandelen/rennen schema's. Moet ik veel te veel nadenken en heb altijd moeite de te rennen stukken vol te houden. Terwijl ik nu makkelijk 2,5 km kan dribbelen.

En ja, volgende keer minder gewicht ;).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:28

dat klinkt ook goed, dat schema van jou. ik hoef niet na te denken hoor....doppen in mijn oren en ik kan zo horen wanneer ik moet rennen en wanneer ik moet lopen. muziek is ook enigszins wat aangepast en ik krijg af en toe motiverende opmerkingen van Evy :D!
Fijn dat je al 2,5km kan dribbelen. doe je dat aan één stuk door?

wel leuk trouwens, sinds de update van endomondo staat ook het weer erbij vermeld en zie je hoeveel je moet drinken achteraf om weer te rehydreren. die laatste optie volg ik niet echt, maar het weer, is wel grappig....kan je zien hoe je het doet in de verschillende weersomstandigheden :D!
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 29-07-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt