[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:38

Ja en niks vergeten, we doorgegeven aan de trombo dienst dat ik een implanon heb.

Maandag weer terugkomen en als t bloed dan nog zo laag is actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:27

Pil vergeten in derde week kan geen kwaad toch als je maar je stopweek overslaat n meteen
Doorgaat? (bij driefasen met de derde fase minimaal 10 dagen)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:20

X_Linz_X schreef:
citroen22, hoe lang slik je hem al door?
en

ik heb 2 strips doorgeslikt, maandag was begin van stopweek(na 2 strips dus) dat heb ik 1 eerder gedaan en toen werd ik op de woensdag ongesteld. (zonder doorslikken op vrijdag)

maar ik ben in de stopweek, afgelopen week nog niet ongesteld geworden. dat moet ik of morgen of zondag nog worden.

maarja ik ben hem dus in de laatste week van de 2de strip hem vergeten intenemen, had hem alnog wel ingenomen, maar 12 uur erna (kwam er laat achter)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:31

Heb nu 3 maanden mijn pil doorgeslikt..
Zou eigenlijk zaterdag laatste pil moeten nemen (om daarna stopweek te hebben)
Nu heb ik gister mijn laatste pil gedaan zodat ik mijn stopweek dus wat eerder doe (vind ik fijner deze dagen)

Is mijn pil nu dan nog betrouwbaar de komende 7 dagen?

Ik wordt niet veel wijzer van de bijsluiter, en lees elke keer verwarrende dingen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:32

Ja hoor na de eerste 3 weken mag je stoppen wanneer je wil ervan uit gaande dat je geen driefasepil hebt.
Wel gewoon een stopweek van maximaal 7 dagen aanhouden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:38

Ik slik Stediril. de opvolger van Microgynon(ivm verzekering e.d, zelfde samenstelling)

nice :) Dacht al dat ik gewoon na de eerste 3 weken mocht stoppen! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:58

Klopt inderdaad, en je bent dan gewoon veilig :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:13

Maar waarom staat er dan op internet dat de veiligheid van de pil verminderd als je er 1 of 2 vergeet?
Dat valt dan toch in princiepe als ''stopweek'' ?
Want die mag max 7 dagen.. dus kan ook gewoon 2 dagen geen pil nemen en dan weer beginnen toch?

Vind het allemaal een beetje vaag namelijk..
Je hebt geen cyclus meer.. geen eisprong... dus je zou altijd veilig moeten zijn toch?
Hoe je m ook slikt...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:22

Maar het verschil is in dit geval dat jij hem al 3 maanden goed hebt doorgeslikt, je hormoonlevel is dus al 3 maanden stabiel genoeg om niet zwanger te raken en je kunt een stopweek inlassen op welk moment je maar wilt. Die mag dan inderdaad ook twee dagen zijn, ook als je niet doorslikt overigens. Je stopweek mag je altijd verkorten, nooit verlengen.
Hoe dan ook, je moet de pil 3 weken netjes aaneengesloten slikken voordat je een veilige stopweek kunt houden. In de stopweek zelf ben je ook veilig MITS je na maximaal 7 dagen weer begint met slikken.

Fijn he, die pil en al die verwarring? :P
Ben erg blij met mn spiraal, zodat ik hier allemaal niet over na hoef te denken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:44

heeeeel fijn...daarom wil ik ook wat anders....

Heb vorige maand een pil teveel geslikt(2 op 1 dag)
Maar dit kon geen kwaad.

Daarna gewoon weer keurig geslikt meer dan 3 weken :)

Dus dan zit ik gewoon nog goed nu.
Moet na deze stopweek echt eens gaan kijken of ik die pil wat strikter kan gaan slikken..
Maar wil eigenlijk over op wat anders.. maar zie er zo tegen op..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:57

Jollie helpt het je niet om een melding in je telefoon te zetten op een vaste tijd? Toen ik de pil nog slikte nam ik deze altijd bij mn avondeten in en had om 17:30 een melding in mn telefoon staan. Elke dag gaf deze dan een piep en een half uur later nog een herhaling. Zolang ik niet op mn telefoon keek bleef de melding 'pil innemen!' ook in het scherm staan. Ik durf met mijn hand op mijn hart te zeggen dat ik in al die tijd nog nooit een pil vergeten ben :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:09

Ik vergeet 'm nooit hoor. Nog nooit 1 vergeten :P
Maar de ene dag ben ik er om 05.00 uur uit de andere dag om 11.00... weer een andere dag om 08.00
Snappie? :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:13

Ah op die fiets, ja ik had dat ook met onregelmatig opstaan ivm ik toen nog studeerde...
Daarom nam ik hem bij mn avondeten want dat was wel altijd rond dezelfde tijd. :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:35

als ik 'm vanaf nu bij 't avondeten wil.. moet ik dan nu max 6 dagen stoppen?
omdat er op de 7e stopdag anders nog dik 10 uur extra bij komt? (verschil ochtend -avond )

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:36

ik ben sinds 4 weken aan de pil, en heb hem een extra week doorgeslikt. Nu kreeg ik last van doorbraak bloedingen dus besloot ik maar een stopweek te nemen.
Afgelopen woensdag heb ik dus mijn laatste pil geslikt, moet ik dan woensdag of donderdag weer beginnen met de pil?

alvast bedankt :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:41

Je moet donderdags weer je nieuwe pil nemen. Alsof je gewoon de volgende op de strip pakt (zo onthoud ik het altijd) :)

of je nu beschermd ben weet ik niet.. aangezien je in je eerste week van een nieuwe strip bent gestopt....

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:45

oke dank je wel :)

ow ik dacht omdat ik doorgeslikt had (dus in principe week 4) wel gewoon veilig was? En de laatste keer dat ik (onveilige) seks heb gehad is dinsdag, was ik toen beschermd of..?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:46

Jolliegirl schreef:
als ik 'm vanaf nu bij 't avondeten wil.. moet ik dan nu max 6 dagen stoppen?
omdat er op de 7e stopdag anders nog dik 10 uur extra bij komt? (verschil ochtend -avond )

Ik denk dat t meest praktisch is om na je geplande stopweek om te schakelen en je stopweek dan voor de zekerheid met een dag
te verkorten. Dus een stopweek van 6 dagen ipv 7 en de eerste dag dat je begint dan bij je avondeten innemen :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:47

Denk dat daar beter even iemand anders antwoord op kan geven.
Ik zit er zelf ook altijd mee in de knoop. :)

Thnx Mars,
Dan neem ik woensdag de pil weer :)
Ben eergister gestopt(donderdag)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:49

vuurwerk schreef:
oke dank je wel :)

ow ik dacht omdat ik doorgeslikt had (dus in principe week 4) wel gewoon veilig was? En de laatste keer dat ik (onveilige) seks heb gehad is dinsdag, was ik toen beschermd of..?

Je hebt 4 weken achtereen geslikt begrijp ik?
Dan telt week 4 niet als week 1 hoor, dus je bent gewoon veilig ook in je stopweek en ook ondanks onbeschermde seks op dinsdag :)

Mits je geen driefasen pil hebt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:51

Zolang je dus altijd 3 weken aaneengesloten de pil geslikt hebt,maakt het niet uit wanneer je ook maar stopt?
ook als ik strippen doorslik? Dan zou ik bij wijze van bij strip 3(na 3 maanden doorslikken), 5 pillen kunnen nemen en dan stoppen? en zelfs dan ben ik veilig?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:08

Klopt, als je langer doorslikt dan 3 weken is het niet zo dat je weer qua veiligheid etc in week 1 terecht komt. Je kunt dus inderdaad 3 strippen doorslikken + 5 van je nieuwe strip en dan een stopweek houden (maximaal 7 dagen, dat blijft belangrijk, nooit langer!). Wel vond ik t zelf het handigst om met hele strippen te blijven werken, dus óf 3 strippen doorslikken, óf 4 maar niet bijvoorbeeld 3 strippen en dan nog een halve 4e strip. Maar dat is persoonlijk en wat je zelf het handigst vind :)

Bovenstaande geldt dus MITS je geen driefse pil hebt, dat is weer wat anders

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:19

Ik weet niet eens wat een 3 fase pil is :+
Heb altijd microgynon gehad, nu stediril.

Ik doe ook met hele strippen :)

Dat maximaal 7 dagen is dus omdat je als 't ware in je stopweek nog voor 7 dagen hormonen van de pil hebt ofzo? Die je beschermen.
Zo kan ik het zien toch?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:58

Bij een drie fasen pil hebben de pillen uit je strip drie verschillende kleuren en een andere werking. Je moet die dus heel strikt in een bepaalde volgorde innemen. Als je zo'n pil krijgt voorgeschreven wordt dit uitgebreid met je besproken en staat ook in de bijsluiter.

Qua stopweek zijn er de eerste dagen nog wat hormonen in je lichaam, maar wat de pil eigenlijk doet is je volledige cyclus stil leggen. Er vind dus geen eisprong plaats en het bloed dat je verliest tijdens de stopweek is eigenlijk geen echte menstruatie, maar een zogenaamde 'onttrekkingsbloeding'. Bij je normale cyclus wordt er elke maand als het ware een nestje gemaakt in je baarmoeder ter voorbereiding op een eventuele zwangerschap, vind er geen bevruchting plaats dan wordt dit weer afgestoten (=menstruatie). Bij pilgebruik wordt dit nestje in minimale mate aangemaakt waardoor de meeste vrouwen ook een stuk minder bloeden en minder buikpijn etc. hebben in de stopweek. Maar buiten dat is ook je baarmoeder niet klaar voor een bevruchting, het nestje is door de pil niet gemaakt en de pil zorgt er ook voor dat zaadcellen minder makkelijk je baarmoeder in kunnen. Daardoor ben je in je stopweek dus nog steeds beschermd, ik hoop dat ik t zo duidelijk heb uitgelegd :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:16

Helemaal duidelijk! :D thnx!