Alternatieve therapeuten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Alternatieve therapeuten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:10

Dat van de persoonlijkheid snap ik moonfish13 :j

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je het dan niet kan onderzoeken. Waarom niet 100 mensen met griep, je zoekt bij iedereen uit wat de oorzaak is (dus ze krijgen allemaal een ander soort (bijv.) homeopatisch medicijn) en verwisselt de helft voor een placebo.
Andere variabelen , die jij aangeeft josien_m_, houd je zo veel mogelijk gelijk (bijv. iedereen verblijft 1 week in een ziekenhuis in dezelfde conditie) , zodat die geen, of in ieder geval zo min mogelijk, een storende factor kunnen zijn. En dan doe je het liefst zo groots mogelijk onderzoek (1000 man of meer) zodat je een gemiddelde hebt wat representatief is.

Laat ik het zo zeggen: Het lijkt mij wel mogelijk. :j

Maar goed (zoals misschien wel duidelijk wordt in mijn posts) ben ik super rationeel, combineer dat met een wetenschappelijke opleiding en je krijgt iemand die via ratio en wetenschap alles wil verklaren. (En dat is iets waardevrij, ik wil absoluut niet dat het lijkt alsof dat beter of slechter is dan iets anders). Maar daardoor is het voor mij moeilijk om genoegen te nemen met: Het is nu eenmaal zo, Er is meer tussen hemel en aarde wat het veroorzaakt etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:23

Focussed schreef:
Maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je het dan niet kan onderzoeken. Waarom niet 100 mensen met griep, je zoekt bij iedereen uit wat de oorzaak is (dus ze krijgen allemaal een ander soort (bijv.) homeopatisch medicijn) en verwisselt de helft voor een placebo.

Tricky. Het lastige hieraan is vooral dat een op de persoon toegespitste behandeling niet snel kunt standaardiseren, en dat zal dan al snel aanleiding geven tot twijfel en onzekerheden. Maar als je er maar genoeg tijd en moeite in stopt is het uit te zoeken.
Maar de vraag is verder waarom je het zou willen. De reguliere geneeskunde is niet geinteresseerd heb ik de indruk, en de mensen die homeopathie wel aanvaarden doen dat al. Dus voor wie is het onderzoek precies nuttig?

Citaat:
Maar goed (zoals misschien wel duidelijk wordt in mijn posts) ben ik super rationeel, combineer dat met een wetenschappelijke opleiding en je krijgt iemand die via ratio en wetenschap alles wil verklaren.

Het intrigerende is dat juist de wetenschap genoegen zou moeten nemen met 'we weten het niet.' Onzekerheid is de basis van de wetenschap. En juist op een paar hele wezenlijke vragen heeft de wetenschap nog helemaal geen antwoord. Bijvoorbeeld over wat 'geest' is, en hoe het invloed heeft op het lichaam. En dat is opmerkelijk, want het placebo-effect is toch een van de meest genoemde medisch-wetenschappelijke theorieen. Maar we weten eigenlijk helemaal niet wat de geest is die het lichaam zo kan beinvloeden, en hoe dat nou precies werkt. We gokken maar wat. Een beetje gestuurd gokken, en met statistische onderbouwing, maar bij statistieken moet je nooit vergeten dat ze niet iets zeggen over alles en iedereen. Het is maar waarschijnlijkheid.

Dat is niet erg, en het is heel nuttig, maar met een zo fundamenteel gat in de 'reguliere' geneeskunde past een beetje bescheidenheid wel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:26

Das een hele goeie vraag Shadow0... Alhoewel fabrikanten nu wel moeten bewijzen dat hun homeopathische producten werken, maar die gaan absoluut niet veel geld in die onderzoeken steken en die onderzoeken zullen ook wel weer een lachertje zijn en verrassend genoeg zullen de uitkomsten heel vaak positief zijn denk ik.

Ik zeg ook absoluut niet dat de wetenschap alles kan verklaren, in tegendeel, zoals jij al aangeeft zijn er nog zoveel dingen waar geen antwoord op is. Sterker nog , er zijn meer dingen waar geen antwoord (nog) op is dan wel. Maar ik blijf de wetenschappelijke benadering een hele goede benadering vinden. :j Zo objectief mogelijk en zo dicht mogelijk de waarheid benaderen. (Al ben ik het ook wel een beetje eens met Kuhn, alles blijft een theorie :D ) .

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:58

Focussed schreef:
Andere variabelen , die jij aangeeft josien_m_, houd je zo veel mogelijk gelijk (bijv. iedereen verblijft 1 week in een ziekenhuis in dezelfde conditie) , zodat die geen, of in ieder geval zo min mogelijk, een storende factor kunnen zijn. En dan doe je het liefst zo groots mogelijk onderzoek (1000 man of meer) zodat je een gemiddelde hebt wat representatief is.

.

Misschien zou je het zo kunnen onderzoeken. Maar wat meet je dan? Zoals je zelf ergens geloof ik al zegt: er zit niets meetbaars meer in het watertje. Misschien gaat het juist om de interactie tussen...ik weet het niet. Of misschien is het wel iets heel anders. Ik weet het ook niet hoor. Ik vind het wel leuk om te merken hoeveel belang er door mensen aan wordt gehecht, of iets bewezen is. Ook door mensen die absoluut niet een goed onderzoek van een slecht kunnen onderscheiden en dus iets alleen maar "geloven". Maar het is leuk zo ieders eigen instelling en flexibiliteit te onderzoeken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:04

Ja dat blijft idd een lastig punt :j

Maar waar ik dan benieuwd naar ben, hoe sta jij (en de anderen in dit topic) dan tegenover homeopathische middelen van de drogisterij (oscillococcinum, Echinaforce van A. Vogel, etc). Daarin wordt niet gekeken naar de echte oorzaak, maar wordt er dus vanuit gegaan dat bij iedereen met griep of verminderde weerstand de zelfde oorzaak speelt en daarvoor wordt 1 product ontwikkeld.
Dat lijkt niet steek te houden met waar hier over wordt gesproken (naar de persoonlijkheid kijken, iedereen heeft een andere oorzaak en daarop moet gehandeld worden etc.)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:22

Ik zet hier even een stipje want wil hier graag ook even reageren maar ben net klaar met werken en ik wil graag even rustig kunnen reageren.
Heb een drukke eigen praktijk in additieve therapie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:24

Ach, je kunt het altijd nemen en als het goed voor je voelt, werkt het misschien ook nog!
Ik gebruik dat eigenlijk niet, zo'n gedoe je erg in al die dingen verdiepen en er zo mee bezig te zijn. Ik probeer een beetje goed met mezelf om te gaan. Niet te veel last van dingen op het werk te hebben, goed te slapen, veel met de paarden en de andere dieren bezig zijn. En als ik ziek ben neem ik rust en als ik echt iets denk te hebben, ga ik naar de huisarts. Ik weet redelijk goed wat ik nodig heb om me goed te voelen. Maar ik heb niet vaak iets dus dan houdt het me niet zo bezig ook. Iets wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt vast ook voor ziektes. Misschien een luxe positie en zou ik anders praten bij veel kwaaltjes of iets heftigs of zo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:46

Focussed schreef:
Ja dat blijft idd een lastig punt :j

Maar waar ik dan benieuwd naar ben, hoe sta jij (en de anderen in dit topic) dan tegenover homeopathische middelen van de drogisterij (oscillococcinum, Echinaforce van A. Vogel, etc). Daarin wordt niet gekeken naar de echte oorzaak, maar wordt er dus vanuit gegaan dat bij iedereen met griep of verminderde weerstand de zelfde oorzaak speelt en daarvoor wordt 1 product ontwikkeld.
Dat lijkt niet steek te houden met waar hier over wordt gesproken (naar de persoonlijkheid kijken, iedereen heeft een andere oorzaak en daarop moet gehandeld worden etc.)

Ik heb dit jaar voor het eerst de Echinaforce (met vit. C) gebruikt. Ik geloof er wel in. Kan dus niet zeggen dat als ik het niet gebruikt had, ik wél verkouden/grieperig was geworden?!
Val in de 'risico groep' i.v.m. diabetes en hart. Haal niet de griepprik, omdat ik voor mezelf het idee heb dat er alleen maar rotzooi wordt ingespoten. Heb het een aantal jaar wel gedaan en verdraaid daarna ben ik meerdere keren ziek geweest. Toen ik er een paar jaar terug mee gestopt ben, ging het ineens wel goed. Maar vorig jaar juist weer niet :P Zelfs zo erg 'verkouden' geweest dat ik aan de prednison moest. Ben daarna gelijk met de euchina begonnen en ga daar vanaf de maanden met een r weer aan beginnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:22

Focussed schreef:
Maar waar ik dan benieuwd naar ben, hoe sta jij (en de anderen in dit topic) dan tegenover homeopathische middelen van de drogisterij (oscillococcinum, Echinaforce van A. Vogel, etc).

Voor een groot deel is dat meer fytotherapeutisch dan klassiek homeopatisch. (Ze gaan bv vaak ook niet uit van verdunningen) En persoonlijk heb ik er goede ervaringen me, en dat is voor mij voldoende - tenslotte ben ik slechts op zoek naar dingen die mij helpen.