Maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je het dan niet kan onderzoeken. Waarom niet 100 mensen met griep, je zoekt bij iedereen uit wat de oorzaak is (dus ze krijgen allemaal een ander soort (bijv.) homeopatisch medicijn) en verwisselt de helft voor een placebo.
Andere variabelen , die jij aangeeft josien_m_, houd je zo veel mogelijk gelijk (bijv. iedereen verblijft 1 week in een ziekenhuis in dezelfde conditie) , zodat die geen, of in ieder geval zo min mogelijk, een storende factor kunnen zijn. En dan doe je het liefst zo groots mogelijk onderzoek (1000 man of meer) zodat je een gemiddelde hebt wat representatief is.
Laat ik het zo zeggen: Het lijkt mij wel mogelijk.

Maar goed (zoals misschien wel duidelijk wordt in mijn posts) ben ik super rationeel, combineer dat met een wetenschappelijke opleiding en je krijgt iemand die via ratio en wetenschap alles wil verklaren. (En dat is iets waardevrij, ik wil absoluut niet dat het lijkt alsof dat beter of slechter is dan iets anders). Maar daardoor is het voor mij moeilijk om genoegen te nemen met: Het is nu eenmaal zo, Er is meer tussen hemel en aarde wat het veroorzaakt etc.