Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gothico

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:15

Wow dat is echt snel. Ik heb er moeite mee om mijn pijlen er snel op te krijgen op de juiste manier.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 06:01

Dat filmpje ken ik, daarvan vind ik vooral ontzettend grappig dat ze bij de andere 'really, really, good archers' een filmpje van m'n broer hebben geplakt. :D
Die man is inderdaad ontzettend snel. Ik had ook graag wat meer uitleg gezien over wat hij precies doet! Van dat meisje wat je ook ziet is wel meer informatie te vinden. Zij gebruikt onder andere nokken met een inkeping voor het blind nokken.

Ik zal als ik even inspiratie heb van het weekend eens een filmpje maken van de techniek die bij de horsebackarchers of Holland wordt gebruikt, dat is de techniek van Nemethy.

Mooi 'pr' Arno, daar kom ik volgens mij nog niet aan! Ik ga ook eens klokken. :j

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:25

Ziet er erg vet uit!!

Elanor, dat had ik gelezen van die pagina's terug ;)
Maar ik dacht misschien weet jij een paar plekken in arnhem voor mij.. (ik woon er pas 2 weken ^^)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:49

Haha die 'really good' archers inderdaad, had een filmpje van eentje van hen opgezocht en die stond daarop gewoon heel suf te oefenen, bijna net zo suf als ik :P Ik ga eens youtuben op nemethy!

Nog steeds niks gehoord van HoH, ook niet na een berichtje op Facebook... hebben ze een ledenstop of ben ik gewoon te lelijk?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:55

Zo had ik de vraag niet begrepen Jamie. Ik ben niet bekend in Arnhem, maar als je 3D schieten leuk vindt zou je dus eens kunnen kijken op http://www.dutchbowhuntingclan.nl. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 26-07-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:59

Arno, ze zijn volgens mij gewoon erg traag met mailen. HoH wordt min of meer gerund door 1 vrouw, die ook nog een 'gewone baan' heeft. Doe mij anders even per PB je mailadres, dan stuur ik je de meest recente groepsmail wel even door. Het werkt vast beter als je naar aanleiding daarvan een direct mailtje aan Claire stuurt. :)
Mannen zijn volgens mij zeer welkom overigens. :))

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:09

Oh nee het gaat daar toch niet zoals op bokt met nieuwe mannen he? :P Want dan was ik me een weekje niet voordat ik ga :D

Van wat ik zo snel kan zien op Youtube is er niet veel verschil met de methode van Nemethy en van Kassai, of zit ik er dan naast?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:19

Vrouwelijke boogschutters te paard zijn wat dat betreft volgens mij godzijdank geen doorsnee vrouwelijke bokkers te paard. :D Grappig toch wel, op mijn vereniging en 3D wedstrijden zijn de vrouwen dan weer echt in de minderheid!

Klopt, volgens mij is de techniek inderdaad vergelijkbaar. :j Maar ik ben ook geen expert hoor. ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:13

Da's trouwens iets wat iemand hier vast wel weet. Ik vroeg me af of de Hunnen of Mongolen ook vrouwelijke strijders te paard inzetten. Het zou ergens dom zijn om het niet te doen. Voor zwaardvechten en dergelijke is het hebben van minder kracht een erg groot nadeel en dan begrijp ik dat er eerder mannen werden ingezet, maar voor boogschieten zijn de krachtverschillen niet gelijk fataal. Als je dan vrouwen inzet, heb je toch dubbel zo veel volk waar je strijders uit kunt putten. Een tegenargument is misschien dat vrouwen beter nieuwe strijders kunnen baren, maar ja, je hebt ook onvruchtbare vrouwen en als je kamp wordt aangevallen is het toch handig als de vrouwen, zwanger of niet, ook een steentje kunnen bijdragen. Ik las ooit ergens dat de Hunnen ook vrouwen inzetten, maar dat werd verder niet onderbouwd dus vroeg me af hoe dit zit.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:41

Geen idee Arno. Ik zou denken in het algemeen niet, omdat je gewoon ook mensen nodig hebt die zorgen voor voedsel, drinken, kledij, kinderen, kudden en huisvesting. Die taken zullen de vrouwen neem ik aan op zich nemen als het merendeel van de mannen afwezig is. Neemt vast niet weg dat die achterblijvers vast prima hun 'mannetje' konden staan als het nodig was. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:29

Ik zeg teveel 'euh', er zit een vlek op m'n shirt, m'n haar zit niet goed...
Bewerken enzo is me ook teveel gedoe, dus het is gewoon rauw materiaal zo uit de camera.
En ik ben dus ook geen echt ervaren horsebackarcher.
Maar toch een filmpje, ter leringh ende vermaeck. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:37

Heldere uitleg.

Euh valt inderdaad op, rest mij niet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:48

Het komt denk ik doordat je voor zo'n filmpje maar een beetje in het luchtledige staat te praten. Met presentaties en dergelijke met 'live publiek' heb ik nooit last van 'euh'. Enfin, beter zo dan andersom. :))

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:09

Oh wat goed wat goed! Naar zo'n video zocht ik dus, gelijk een aantal punten waar ik mee aan de slag kan! Ik doe van alles fout zie ik al. Echt heel fijn dat je dit hebt gemaakt! Bedankt! Dit brengt m'n vakantiedoel van 9 pijlen binnen 20 seconden binnen handbereik! Nog wat vragen:

Als je meer pijlen wil schieten, dan verdeel je ze gewoon evenredig over de drie plaatsen in de hand neem ik aan?

Is er een reden dat de nockring onder de pijl zit? Dat had ik eerst ook, maar verschillende meer ervaren boogschieters hadden de nockring boven de pijl zitten. Toen ik vroeg waarom zeiden ze dat het makkelijker is de pijl naar boven tegen de nockring te drukken dan naar onderen, omdat je onder de pijl twee vingers hebt en daarboven maar een. Een bijkomend voordeel lijkt me dat je met de knobbel op je hand kan voelen waar de nockring zit en de pijl zo dus gelijk op de goede hoogte kunt zetten. Klopt dat?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:59

Heb het inmiddels geprobeerd, maar het gaat inderdaad toch gemakkelijker als je de pijl op de nockring legt en niet eronder. Dat van die plleistertape is ook een gouden idee, heb het nog niet geprobeerd maar even met blote hand geschoten en dat gaat een stuk fijner, maar doet al snel pijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:09

Leuk dat je er wat aan hebt Arno!

Meer pijlen verdeel je inderdaad over de drie plekken in je hand. Dus bij 6 pijlen heb je er 2 in je hele hand, 2 tussen ring- en middelvinger en 2 tussen wijs- en middelvinger.

Als ik normaal schiet, ligt mijn pijl ook onder de nokring. Dat is makkelijk omdat je daarbij de pijl op de pees zet en vervolgens even loslaat om de pees vast te pakken. Als de pijl boven de nokring zit, heeft de nok ondertussen de neiging naar boven over de pees te glijden door het gewicht van de punt. Als de pijl onder de nokring zit, wordt dat dus voorkomen.
Bij snel schieten speelt dat hele punt niet, want je laat de pijl niet los tussen nokken en lossen. Zoals je kennelijk al proefondervindelijk hebt uitgevogeld, is van boven naar beneden dan wel een veel kortere en makkelijkere beweging (je haalt de pijl immers van boven) dan andersom. Het maakt ook niet uit als je de nok iets te hoog op de pees zet, je duwt hem in een beweging door naar beneden op de nokring. :)

Denk je er wel aan dat je beter 3 pijlen wat langzaam raak kunt schieten dan 9 pijlen supersnel mis? ;) Ik ben wel heel benieuwd of je je vakantiedoel haalt! Van 9 pijlen supersnel raak, zie ik dan weer graag een filmpje! :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:50

Hmmm nog een vraagje, mag je niet een beetje kijken? Als ik vluchtig kijk hoe de pijl in m'n booghand zit, kan ik hem een heel stuk sneller pakken dan wanneer ik hem op de tast moet zoeken.

Vandaag ga ik voor het eerst sinds lang uit, maar met mensen die ongeveer net zo vroeg naar bed willen als ik, dus denk dat ik morgen bij de training ben!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:19

okee, het uitgaan duurde wat langer en het was uiteindelijk 4.15 uur toen ik in bed lag, maar toch maar de wekker gezet en het lukte nog om op te staan ook, dus heb vandaag mee getraind! Superleerzaam en het was heel handig dat ik die video van Elanor al had gezien, daardoor voelde ik me niet een totaalidioot. Nuttige opmerkingen over m'n techniek, die ze vaak moesten herhalen, je weet na een tijd dat je iets niet moet doen, maar onbewust doe je het dan toch omdat je het altijd zo doet. Maar toch knap dat ze het meteen zien als je iets fout doet en dat op een aardige manier zeggen. Was dus erg leuk, er zouden meer mensen moeten komen!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:08

Leuk dat je bent geweest en dat het goed ging Arno (al was je 's ochtends echt duidelijk nog niet helemaal wakker met dat mailtje... :D). Het is inderdaad superlastig als je een routine moet 'ontleren', maar daar weten ze wel raad mee gelukkig. :j
Ik ga op 21 september weer een keertje, als Cristoph Nemethy een gasttaining geeft!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:47

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:18

Ben je er toevallig zondag ook?! Elanor

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:58

Helaas niet Annebe. Dat vond ik voor dat uurtje te paard echt te duur. Lopen we elkaar dan weer mis? :P

Heb wel erg veel zin in de zaterdag, ben heel benieuwd. :j Ook naar de locatie trouwens, Claire zei dag ze iets bijzonders wilde regelen volgens mij.

Vanmiddag zelf een training te paard!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:04

Ik doe niet echt actief handboogschieten, maar ik heb het wel al een aantal keren gedaan. Ik wil het wel gaan doen! :D
Met school laatst nog gedaan, het ging best goed! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:57

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:25

Een tijdje geleden heb ik mij ook eens in dit topic gemeld.
Nu is het bijna zo ver! Ik ben op een open dag in de buurt geweest en heb mij gelijk opgegeven voor de beginnerscursus! Ik kan niet wachten zo'n zin heb ik er in! In de cursus krijgen we materiaalles en verschillende bogen te proberen, dus ik ben benieuwd! :D