Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:58

Wendy schreef:
Een vriendin van me en haar man weten het ook. Dat kwam omdat ik met hem aan het praten was en we veel dingen van elkaar herkenden. Toen bleek dus dat we beide hoog sensitief zijn.

En valt me op hoe je dus HSP-ers vaak onbewust opzoekt/aantrekt. Het is geen toeval als een vriend(in) ook HSP blijkt te zijn. Je bent namelijk niet voor niets vriendinnen en vaak komt dat doordat je heel prettig en eensgezind voelt met iemand.

Inderdaad is 10% het, blijkt uit onderzoek. Maar veel mensen weten het niet van zichzelf, denken dat iedereen zo is en hetzelfde voelt (zoals ik jaren heb gedaan, wist ik veel :+ ), of zijn te nuchter of conservatief om het door te hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:00

knabbelgirl schreef:
Sassol schreef:
Mijn vriend is autist en ik HSP, leuke combi :+ Ik had om de zoveel tijd een instorting en om de zoveel maanden depressieve gedachten. Kwam ik dit topic tegen en dacht: verdomd!
Ik later dus aan mijn vriend uitgelegd. Zijn reactie: dan moet je misschien 1 à 2 x in de week een gewoon baantje van 8u per dag nemen. Jaa liefje, dát moet ik doen _-:(

Hoe hou je het vol :oo ik zat in het zelfde schuitje en bij mij is het gestrand. Ik trok het gewoon echt niet :o

Zijn er bij jullie in de omgeving mensen die het weten?

Ik heb niet zo'n hele brede vriendenkring, maar m'n ouders en vrienden weten het wel ja. Mijn moeder kwam ineens met het verhaal dat meerdere familieleden van haar kant dit ook hebben. Waaronder mijn oom heel erg.
En 2 vriendinnen van mij zijn het ook, dus dat scheelt:)

En achja, mijn vriend kan soms als een lompe boer uit de hoek komen, maar hij bedoelt het allemaal goed en het is een hele lieve jongen <3

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:03

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:29

Wat goed zeg!! :j
Ik zou dat zelf echt niet kunnen doen, en al helemaal niet tegen mijn vader, dan liever eerder naar mijn moeder toe gaan:P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:30

amandananana schreef:
Hoi,
Ik vroeg me af of er nog meer bokkers hypersensitief zijn, en zo ja, hoe ervaren jullie dat?

Ja :) En ik ervaar het intens! ;) :P

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 22:45

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:59

Nou fijn dat je vader ook zo relaxed reageerde :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:42

Miss_Caroo schreef:
Ik zou dat zelf echt niet kunnen doen, en al helemaal niet tegen mijn vader, dan liever eerder naar mijn moeder toe gaan:P

Bij mij was dat altijd omgekeerd. Maar mijn vader leeft al 16 jaar niet meer, helaas.

Duke

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:50

Ik het sowieso niet ga vertellen thuis. Mijn ouders veel te nuchter zijn. Ze geloven al amper in ADHD en Burn Out ("Al die moderne aandoeningen, smoesjes.") Dus hoe bedoel je conservatief. Als ik dan ook nog eens aankom met iets waar ze zeker nog nooit van hebben gehoord: HSP, denken ze echt dat ik teveel gelezen heb.

Maar misschien dat een boekje erover geven (RedPassion, welk boek had jij het over?) wel een idee is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:54

Ach weet je, het gaat er vooral om dat je ouders je accepteren zoals je bent. Welk 'stickertje' er ook op zou zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:01

Voor mensen die in mijn buurt wonen, biedt ik een Reconnective healing aan.Ik woon in Pernis,bij autisme werkt het heel erg goed.Ik wil ook graag weten wat het doet bij mensen met HSP?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:03

@Wendy: Nou ja, precies! Ik heb ook niet echt de behoefte om het te vertellen. Zoals eerder gezegd, zou ik het wel fijn vinden als mijn man me serieus neemt hierin.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:04

marleen_usar schreef:
Voor mensen die in mijn buurt wonen, biedt ik een Reconnective healing aan.Ik woon in Pernis,bij autisme werkt het heel erg goed.Ik wil ook graag weten wat het doet bij mensen met HSP?

Met alle respect: waarom zou ik dat willen? Wat levert dat op?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:04

marleen_usar schreef:

Ik heb geen idee wat dat is hoor, maar wat valt er te healen aan HSP of autisme?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:06

Mijn dochter is(was) autistisch, was zet ik tussen haakjes.Ze is het nog steeds,maar na 1 sessie ging het al zo veel beter,ze zit nu op een nieuwe school.En het gaat zo vreselijk goed,terwijl ze een behoorlijke rug zak heeft.haar mentor zei zelfs ik ben geen arts, maar ik zie geen autistische trekken bij haarm terwijl het vorig jaar echt nog bagger ging.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:14

Healen gaat er naar mijn idee vanuit dat er iets te 'repareren' is aan de persoon. Nogmaals de vraag: wat valt er dan te repareren aan HSP? Zijn HSP'ers niet goed zoals ze zijn marleen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:17

Waar het om gaat is dat je in balans komt, en de dingen waar je tegen aan loopt dat je daar beter mee om kan gaan.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 09:52

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:28

Dus jij ervaart geen ongemakken?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:13

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:26

Ik heb een paar jaar geleden veel gehad aan begeleiding op basis van NLP (neuro linguistisch programmeren).
Het mooie van een begeleidingstraject in de een of andere vorm vind ik altijd dat je het zélf doet. Geen quick fix, daar heb je immers ook niets aan omdat je nog de rest van je leven met jezelf verder moet. Want wat als het 'trucje' niet meer werkt? Dan ben je zelf niet in staat om iets anders te bedenken.

Voor mij horen ongemakken erbij. Voor mij is het de uitdaging om er goed mee om te gaan, zonder dat het me te veel energie kost. Ik leer steeds beter om op mezelf te letten en weet steeds beter wat ik aan kan, waar ik op moet letten en wat ik uit de weg moet gaan. Voor mezelf kiezen :j En de ongemakken worden ook echt minder.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:35

Ik ondervind er ook geen ongemakken van. Sterker nog. Ik voel me bevoorrecht dat ik het leven zo intens mag beleven en meemaken. Ik vind HSP iets heel moois. Tuurlijk heeft het ook nadelen, maar ik heb daar praktisch geen last van. Kan me goed afsluiten van indrukken en emoties.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:09

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:27

Volgens mij heb ik ook HSP. Ik kan alles op het lijstje aanvinken met ja en het is gewoon eng hoe alles klopt. Ik ben graag alleen en als ik een dag intensief met mensen heb doorgebracht, dan moet ik even tijd voor mezelf hebben. Ik heb dat minder bij familie, daar kan ik ook beter mezelf zijn waarschijnlijk, alhoewel ik niet het gevoel heb dat ik dat bij anderen niet kan zijn. Ik voel mij het prettigst bij mijn eigen dieren en dieren in het algemeen. Even een vraagje, kunnen jullie ook niet tegen gepraat op de radio? Ik kan daar echt niet tegen, muziek kan ik wel gewoon naar luisteren en van genieten, maar van dat gepraat wordt ik heel vaak nerveus. Net als reclames op tv, dan MOET het geluid eraf.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:41

Dat herken ik wel. Mijn vader heeft altijd de radio thuis op staan. Van het moment dat ik daar
binnen kom, is het eerste dat ik doe die stekker uittrekken. Ik word daar helemaal gestoord van.