ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:00

Ik denk dat het ook afhangt van je verdere karakter, type ADHD, hoe je je leven verder indeelt, of je werkt of studeerd, etc.

edit: bv, ik heb wel een omgeving die me steunt, maar mn ouders bv steunen me vanuit friesland, ik zit bij utrecht. Dus veel steun kunnen die niet bieden.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:23

dat denk ik ook airborn... :j
Als ik zou gaan studeren zou ik waarschijnlijk ook wel medicatie overwegen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:31

mja, waar het bij mij mis ging/gaat is dat de meest lessen niet verplicht zijn, en de uren zijn ONWIJS onregelmatig. Ik kom dus niet in een ritme, en moet dus goed in de gaten houden wanneer ik les heb en dan ook nog zorgen dat ik dr heen ga. Tja... En dat werkt dus niet :P En doordat studie dan zo rommelig is, krijg je stress. En doordat er geen regelmaat is, heb ik ook geen ritme qua andere dingen doen, en schieten key dingen als financien en schoonmaken er ook bij in. Super iritant!

SuperLiesje

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:37

Ik kan iedereen die studeerd en ADD heeft aanraden om een PGB aan te vragen om zo coaching te kunnen krijgen :) Ik heb zelf ook ADD en heb daarvoor al verschillende medicatie geprobeerd.. Ik slik nu 300mg Wellbutrin per dag en daarop doe ik het eigenlijk heel goed :) Heb met behulp van medicatie en een coach mijn HBO-opleiding in 4 jaar afgerond, was zelfs 1 van de eersten uit mijn klas die afstudeerde :) Wat jij zegt Airborn dat komt me zo ontzettend bekend voor... rommelige studie = stress = nog minder doen = nogmeer stress :P Ik werd daar ook regelmatig gewoon ziek van...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:42

Jep, migraine bij mij. Eerste 2 jaar van mn studie had ik 1-2 keer in de week migraine, echt moordend... Sinds ik aan de ritalin zit heb ik minder stress, lagere bloeddruk (terwijl hoge bloeddruk juist een bijwerking is :+ ) en minder migraine :D Beetje jammer dat ik nu 6 jaar over de eerste 3 jaar van mn studie heb gedaan :+ Maar, heb wel afgelopen half jaar 50 studiepunten behaalt. (normaal is 60 per jaar), dus ach, komt vanzelf goed :D
En hmm, ik ben nogal eigenwijs, en merk dat ik aan coaching niet heel veel heb. Doe dingen vaak net ff anders dan dat word aangeraden omdat dat voor mij beter werkt. Meeste dingen die me verteld worden die had ik zelf ook wel al bedacht. Het is niet bedenken hoe het moet waar het mis gaat, maar de uitvoering. kan me niet voorstellen dat een coach daar veel mee kan helpen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:45

Ik herken je probleem precies, en ik kan er ook niet tegen als mensen zeggen dat iets op een bepaalde manier moet :P Maar ik heb echt heel veel aan die coach gehad :) Mijn probleem was inderdaad ook de uitvoer van taken en dergelijke en daar heeft mijn coach me toch wel heel goed bij geholpen :) Maargoed, dat is voor iedereen anders natuurlijk :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:15

Ik heb het 40 jaar zonder medicatie gedaan Ella. Daarna 1,5 jaar met en weer 1,5 jaar zonder. Nu sinds kort heb ik de medicatie weer opgestart. Waarom? Omdat ik me daar prettiger bij voel. Ik heb het gevoel meer grip te hebben op mijn leven. En zoals ik al eerder schreef: ik kan een stapje terug doen als ik aan de rand van een van mijn valkuilen sta.

Mijn leven is op dit moment eigenlijk helemaal aangepast aan mijn ADHD. Ik zit inmiddels 2,5 jaar ziek thuis. Daarbij zijn we vanuit de stad verhuist naar het buitengebied van een klein dorpje. Hierdoor kan ik mijn eigen dagen indelen en heb ik veel minder externe prikkels dan voorheen. En toch, toch loop ik nog tegen mijn valkuilen aan.

Een goede coach vertelt je overigens niet hoe je de dingen moet doen hoor. De kracht van een coach zit juist in het je zelf laten nadenken en oplossingen bedenken. Een coach zet 'alleen' dat proces in werking, al dan niet met gebruikmaking van tools. Echt goede coaches zijn overigens niet dik gezaaid.

Oh Airborne: altijd maar weer die uitvoering hé. Verschrikkelijk om geniale ideen in je hoofd te hebben die je er met geen mogelijkheid uitkrijgt. Als je dan al iemand vind die het uit wil voeren, snappen ze er vaak niks van en kunnen ze je gedachtensnelheid niet volgen. Zucht.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:52

nou,

net de eerste ritalin gehad. in 1 woord: HEERLIJK! _/-\o_ al zit ik nu, ruim 3 uur later op de bank, een beetje om me heen kijken en echt te hard aan teveel dingen te denken....

Ik merk wel dat ik er erg druk van word. (maar ja, het was de eerste, dus dat zal misschien nog wel minder worden?)

maar ik heb:

1. de afwas afgemaakt, ipv halverwege wat anders te gaan doen. :D
2. mn koffie niet alleen gezet, maar ook daadwerkelijk opgedronken. :D
3. de vuilniszak niet alleen uit de prullenbak gehaald, maar ook echt weggebracht en zelfs een nieuwe zak erin gedaan. :D
4. een gesprek met mn ventje gehad, zónder dat ik honderdduizend keer over wat anders begin. :D

van de bijwerkingen heb ik weinig gemerkt. Geen hartkloppingen (daar was ik wel een beetje bang voor), geen hoofdpijn oid.
wel merk ik dat ik totaal geen honger/trek heb, en dat ik misselijk word van de geur van eten. (maar dat vind ik toch nog niet zo'n probleem)

ga zo mn tweede maar innemen geloof ik. Ben nu zo afwezig, geloof dat ik al 20 minuten aan dit berichtje bezig ben. geloof dat dit zeker een rebound is? mn kop staat niet stil en ben licht aan het trillen.

ow, en ik ben zeker alweer 5 minuten verder... %)

Ondanks de horror verhalen die hier aangehaald worden ga ik hier toch zeker nog even mee door. ik heb het gevoel dat dit het wel eens zou kunnen zijn voor mij...

[edit]
ow ja, en morgen avond heb ik mijn eerste groeps-coaching, ben benieuwd....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:54

Ik zou wachten met het innemen van de tweede totdat je gegeten hebt. ;)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:09

Skygirl schreef:
Ik zou wachten met het innemen van de tweede totdat je gegeten hebt. ;)

Dat is wel slim ja... geloof dat ik er vanavond ook geen inneem. Doe echt heen oog dicht met dit spul.....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:00

Je moet wel opletten dat je de pillen neemt vóór je in een rebount komt. Dus goed opletten wanneer de werking van de pillen stopt en de rebount begint, en dan kijken hoe lang het geleden is sinds je medicijnen hebt gehad. Dan kun je daarop aanpassen wanneer je steeds je nieuwe dosis neemt.
Zo ben ik begonnen op iedere 4 uur, en was dat net te lange tussenpoos, en zit ik nu dus op iedere 3,5 uur. Werkt voor mij veel beter.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:33

robeer schreef:
Ik heb het 40 jaar zonder medicatie gedaan Ella. Daarna 1,5 jaar met en weer 1,5 jaar zonder. Nu sinds kort heb ik de medicatie weer opgestart. Waarom? Omdat ik me daar prettiger bij voel. Ik heb het gevoel meer grip te hebben op mijn leven. En zoals ik al eerder schreef: ik kan een stapje terug doen als ik aan de rand van een van mijn valkuilen sta.
.

super toch +:)+

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:59

Hier iemand met mogelijke ADD.. Heb een test online gedaan, en jeetje wat komen er veel dingen bekent voor zeg!~En het maakt me ook een hoop duidelijk! Vanmiddag huisarts bellen voor een verwijsbrief en dan een officele test. Mijn broer heeft ADHD hoe vaag dat ik bepaalde dingen nooit vergelijkt met me zelf terwijl we in veel dingen toch het zelfde zijn.. Moet zeggen dat ik wel opgelucht ben als er uitkomt dat ik het heb hoe stom het ook klinkt. Dan weet ik waarom ik zo chaotisch ben in mijn hoofd en in mijn werk en waar die moeheid vandaan komt.. Al zijn er ook een aantal dingen die ik totaal niet heb. Ik ben niet pessimistisch, en heb geen lage eigenwaarde of depressie.. Julie daar ooit last van gehad? En hoe kan het dat er mensen zijn die er pas echt hinder van ondervaren naarmate ze ouder worden? Probeer nu zo veel mogelijk info op internet ook op te zoeken..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:26

Ik zit momenteel enorm te twijfelen of ik de huisarts zal bellen of niet.
Ik heb geen diagnose maar krijg steeds meer last van chaotischheid, niet geconcentreerd zijn, niets af kunnen maken, nergens aan kunnen beginnen en wanneer ik begin het niet afmaak of tussendoor andere dingen ga doen. Alles kwijt, constant vergeten wat ik zeggen wil, de hele dag wegdromen enz. Dit afgewisseld met extreme hyperactiviteit en dan weer extreme vermoeidheid. Als kind was ik vrij rustig, als ik harry potter kon lezen was het al gauw goed. Maar zodra ik in een bekende omgeving was, werd ik weer hyper de pieper. Op de middelbare school was ik extreem rustig omdat ik niet lekker in de groep lag, maar thuis was ik ontzettend hyper en had ik woedeuitbarstingen om niks. Nog steeds heb ik af en toe zo´n uitbarsting, maar nu het op school fijner gaat, ben ik daar ook vaak heel erg hyper(nauwelijks in te houden + dat ik me goed voel in de omgeving en dus niet genoodzaakt ben op de achtergrond te blijven)
Nu merk ik heel sterk dat ik door de concentratieproblemen en de chaos steeds slechtere studieresultaten behaal. Sommige vakken die interessant zijn hoef ik nauwelijks voor te werken om het te halen, maar moeilijkere vakken haal ik gewoon niet, omdat ik er niet bij kan blijven. Ook hoorcolleges zijn een crime omdat ik na 5 minuten alweer helemaal ergens anders zit met mijn hoofd.

Nu zit ik te twijfelen of ik de huisarts moet bellen om misschien toch een test aan te vragen... Wat denken jullie, kan dit add zijn of moet ik ergens anders zoeken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:06

mirka1994 schreef:
Ik ben niet pessimistisch, en heb geen lage eigenwaarde of depressie.. Julie daar ooit last van gehad? En hoe kan het dat er mensen zijn die er pas echt hinder van ondervaren naarmate ze ouder worden?

Pessimistisch ben ik niet, nooit geweest ook, lage eigenwaarde ook niet eigk. Depressieve klachten wel, omdat ik continu tegen een muur op liep maar geen idee had waardoor dat toch steeds gebeurde, ook al deed ik nog zo hard m'n best.

Wanneer je ouder bent worden er ten eerste heel andere eisen aan je gesteld. Je moet ineens veel meer dan je als kind moest, toen je nog lekker de hele dag mocht knippen en plakken (bij wijze van). Daarnaast moet je als je ouder wordt steeds meer zélf doen, je wordt steeds zelfstandiger. Dus zelf plannen, zelf zorgen dat je voldoende eet en slaapt, zelf je huishouden bijhouden etc. En aangezien jezelf structureren enorm lastig is voor een ADHD-er vallen er op latere leeftijd, wanneer de structuur van ouders etc. wegvalt/minder wordt, nogal wat mensen door de mand :)

Ann_moi: je klachten zouden onder het kopje ADHD kunnen vallen, maar om er meer over te kunnen zeggen heb je toch echt een uitgebreid onderzoek nodig. Dus wanneer je klachten je écht beperken zou ik zeker contact opnemen met je huisarts :) Baat het niet, schaadt het niet ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:20

Daar heb je wel een punt. De afgelopen 4 jaar heb ik alleen gewoond en je wilt niet weten hoe dat er uit zag :s. Nu ik samenwoon is het al wat minder. Maar vind het nog altijd lastig om te bedenken waar ik moet beginnen haha. Bij mij werd hettot nu toe altijd nog afgeschilderd als laks zijn, dingen niet afmaken, rekeningen te laat betalen (gelukkig gaat alles nu automatisch), alles maar vooruitschuiven en uitstellen wat ik niet leuk of lastig vond.. En die impulsiviteit die voor mij normaal is vallen mensen nog wel eens over. Zelfde als dat ik altijd zeg wat ik denk, of waar ik eigenlijk niet bij nadenk. Het rolt zo mijn mond uit, zonder over de gevolgen na te denken of dat ik iemand kan kwetsen. En zo kan ik nog wel verder gaan. Zijn julie ook altijd zo moe in je hoofd? Ik heb een afspraak voor a.s. donderdag ochtend met mijn huisarts voor een verwijsbrief. Ben benieuwd..

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:29

Ik ben toch aan t denken om ook medicijnen te gaan slikken
T liefst wil ik geen medicijnen slikken want heb voorheen ook zonder gekunt
maar wordt nu wel heel erg gek van mezelf en als ik een opleiding wil gaan volgen moet er toch een oplossing komen...

@Mirka; Bij mij werd hettot nu toe altijd nog afgeschilderd als laks zijn, dingen niet afmaken, rekeningen te laat betalen (gelukkig gaat alles nu automatisch), alles maar vooruitschuiven en uitstellen wat ik niet leuk of lastig vond.. Zelfde als dat ik altijd zeg wat ik denk, of waar ik eigenlijk niet bij nadenk. Het rolt zo mijn mond uit, zonder over de gevolgen na te denken of dat ik iemand kan kwetsen. En zo kan ik nog wel verder gaan. Zijn julie ook altijd zo moe in je hoofd?
Dat herken ik wel!
en dan wil je wel beter je best doen maar t gaat gewoon van zelf

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:56

Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest. En hij vroeg waarom ik dacht dat ik ADD zou hebben. Dus ik vertelde hem dat ik wel een hele lange waslijst van kenmerken op kon noemen maar dat dat ook gewoon karakter eigenschappen kunnen zijn van een niet ADD'er. Ik had namelijk al een hele lijst gemaakt voor mezelf met mij impulsiviteit, directheid, dromerigheid, dingen uitstellen tot laatste moment en ga zo maar door. Maar waar het mij voornamelijk omgaat is de chaos in mijn hoofd, mijn doen en laten, en mijn concentratie problemen die typerend zijn voor ADD.

Ik had het er met mijn moeder gisteren ook over, dat je je karkakter eigenschappen niet op een 'stoornis' of iets kan afgeven. Je moet wel gewoon de verantwoordelijkheid van je gedrag nemen. Snappen julie wat ik bedoel? Weet even niet hoe ik het moet neerzetten. Maar hoe gaan julie hier mee om? Want ik denk dat dat gewoon karakter eigenschappen zijn, en als je die van jezelf weet dan kan je daar aan werken. En dat is niet alleen bij mensen met een 'stoornis' met dat geld voor iedereen vind ik.

Ik heb dus een verwijsbrief die vandaag op de bus gaat. En dan hebben ze in januari pas tijd voor me ;( .

Miloux wat waren de nadelen van je medicijngebruik?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:13

Waar heb je je aangemeld Mirka? Zou proberen of er andere instellingen zijn waar je sneller terecht kunt, want dit duurt wel extreem lang :)

En karaktereigenschappen.. je bent zeker zelf verantwoordelijk voor je gedrag. Je karakter en persoonlijkheid stuurt je gedrag wel voor een groot deel, maar je bent als ADHDer (zonder persoonlijkheidsstoornis zoals borderline oid) zeker geen slachtoffer van jezelf vind ik. Ik kan me dan ook gigantisch ergeren aan mensen die zeggen dat ze door hun ADHD in de goot belanden, daar speelt veel meer mee dan alleen ADHD. Ook weigeren hulp aan te nemen, kijken naar wat je ondanks de ADHD kan veranderen etc.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:56

Ik zie het zo; ik heb een aantal eigenschappen die niet handig zijn voor mij en mijn omgeving. Eerst, toen ik nog niet wist wat er met mij aan de hand was, dacht ik dat ik lui was, laks, slordig, wezenloos, raar etc. Ik vond dat ik mezelf maar zo moest veranderen dat ik hetzelfde was als iedereen. Het gevecht met mezelf is érg vermoeiend geweest.
Mijn diagnose heeft me zover geholpen dat ik zélf helder heb wat er precies anders is met mij. Ik kan nu werken aan de dingen die me werkelijk helpen om te functioneren. Verschuilen achter mijn diagnose heb ik nooit gedaan. Ik zie het meer als de koe bij de horens vatten, en aan de bak met je sores.

Ik werk nog steeds erg hard aan mezelf, ik heb nu alleen het idee dat dit een stuk efficienter gaat. Ik bereik ook daadwerkelijk iets ;)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:20

Wat grappig dat ik dit topic zie. Bij mij is ook ADD gediagnosticeerd (dus zonder hyperactiviteit). Maarrr Ritalin werkt niet bij mij, zelfs niet als ik 20 mg neem, dan voel ik me wel 'gejaagd', maar niet meer gestructureerd of meer geconcentreerd, en ik had het idee dat mijn hersenen uit mijn hoofd barstten. Vervolgens Concerta geprobeerd, maar wederom geen positief effect. Nu gebruik ik 3 x 10 mg dexamfetamine per dag. Ik heb geen negatieve effecten meer, maar merk er ook weer niet denderend veel van geloof ik.

Bovendien blijf ik het een beetje 'troep' vinden, dus neem ik het zeeeeeer ongestructureerd (dus ik neem het eigenlijk alleen als ik ga studeren). Ik durf dat niet zo goed tegen mijn psych te zeggen, want die denkt dat ik gewoon te verstrooid ben om die dingen 3 keer per dag op een gezet tijdstip in te nemen. Nouja misschien is dat ook wel zo haha. Ik zal het morgen eens 3 keer per dag gaan doen.

Als het niet genoeg gaat werken, dan stop ik er maar mee. Ik heb tenslotte al 25 jaar prima gepresteerd. Volgens mijn psych komt dat dan puur omdat ik het heb weten te compenseren door 'hoogintelligentie'. Zo kan je overal wel een mouw aan passen denk ik dan (om de een of andere reden heb ik nog steeds een beetje vraagtekens bij de diagnose, heb het idee dat het zo'n containerbegrip is en vooral nu niks van die ritalin-soorten veel effect op me heeft).

Nou, ik ga gewoon nu een dosis dexamfetamine nemen en dan heel goed opletten op het effect.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:24

Mijn Ha heeft me doorverwezen naar een Psychiater in het Albert Sweitzer Ziekenhuis hier in Dordrecht. Toen ik daar naartoe belde vertelde ze me van de wachttijd tot januari. En zij hebben me Julius geadviseerd ook in Dordrecht. Maar ook daar hadden ze een wachttijd van 3-4 maanden. Ik zal vanmiddag mijn ha bellen (is pas weer 15.30 tel bereikbaar) of hij nog meer referenties heeft maar dan misschien in Rotterdam ofzo. Ik had namelijk zelf aangegeven liever in Dordrecht getest te worden. Maar als het tijd scheelt graag.

Mijn broer heeft ADHD en gooit dus alles daarop idd. Zijn woede uitbarstingen etc. Ik heb het miss mis maar ik geloof wel dat als mensen bepaalde gedragingen van zichzelf weten en herkennen dat ze hierop kunnen anticiperen. Alleen moet je het dan idd los gaan zien van je AD(H)D. Je moet het dan gewoon zien als een karakter eigenschap van je zelf. Ik vind het wel dubbel eigelijk.. Want gedraag je je zo door je AD(H)D of is dat gewoon een karaktereigenschap die mensen met AD(H)D ook vaak kunnn hebben is dan weer mijn vraag..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:31

Ik twijfel ook weleens aan mijn diagnose. Ook omdat tot nu toe geen enkel medicijn echt iets gedaan heeft. Maarja, zoveel oorzaken, zoveel soorten ADHD. Dus ook zoveel hersenafwijkingen, en die medicijnen hebben vaak een zeer specifieke werking, en als dat nu net niet bij jouw hersenen past... Want mijn klachten zijn wel echt ADHD, kan het nergens anders door verklaren en het is te heftig om het gewoon "verstrooidheid" te noemen. Ben jij weleens op hoogbegaafdheid getest Lenn? Hebben ze bij mij destijds wel gedaan, omdat hoogbegaafdheid vergelijkbare klachten kan geven. Ik bleek verbaal hoogbegaafd te zijn, maar handelingsgericht niet :)

Mirka, weleens bij PsyQ geïnformeerd? Of Lucertis?
Ik denk dat ADHD trekken uitvergrotingen zijn van normale karaktereigenschappen. Iedereen is weleens chaotisch en impulsief, maar bij mij staat het op de voorgrond :) Uiteindelijk is ADHD (en veel andere stoornissen) gewoon een verzamelnaam voor een groep uitvergrotingen van karaktertrekken, die toevallig een naam gekregen hebben om er gerichter onderzoek naar te kunnen doen. Bepaalde combinaties van karaktertrekken geven nu eenmaal meer problemen dan andere combi's. Alleen vergeetachtig zijn is geen ramp, dat compenseer je dan vaak wel met een andere sterke karaktertrek, bvb gestructureerdheid. Maar als die structuur óók niet erg aanwezig is, wordt het lastig :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:45

Mirka, wat jij zegt daar herken ik mijzelf zo ontzettend in! Ik heb de boel met behulp van een coach en medicijnen nu weer aardig op de rit gelukkig :)

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:52

@mirka; Ik heb nog geen medicijnen ervoor geslikt..
Ga t ook eerst op een gewone wijze proberen op te lossen en als niks helpt dan wel misschien medicijnen proberen...