Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:52

Ik was zelf een paar weken oud dat ik er 2 kreeg (elke oor 2) hier is het heel normaal op urk zelfs de kleine jongetjes krijgen ze al..

Ik zie het kwaad er niet van in willen ze het niet kunnen ze er uit gehaald worden en groeien ze dicht, KLAAR probleem :)

Ik heb er momenteel zelf 4 (elke oor 2) en een tragus piercing en 1 boven in mijn oor..

bij mij zijn de oorbellen geschoten een kwestie van 10 seconden werk en helemaal geen pijn en staat met 2 min weer buiten..
Mijn piercing is gepiercet die mogen niet meer geschoten worden

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:53

Vjestagirl schreef:
Met het knijpen wordt de steker aan de ene kant in een aparaat gezet, de achterkant in de andere en wordt het (botte) stekertje door het oor heen geduwt (gewoon op de kracht die je in je handen hebt, het ding ziet eruit als een soort schaar). Omdat dit bot is laat het dus een veel slordigere wond achter dan wanneer je met een scherpe naald er doorheen gaat. Nadeel is ook dat als de oorbel er ook maar een beetje scheef in zit, je dus een scheef gaatje hebt.

Ooh dan zijn m'n laatsten wel zo gegaan, denk ik! In ieder geval heb ik 9 normale gaatjes in mijn oren, geen prutsmuts gehad en alle 9 zijn niet scheef. :D

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:54

Ik was 3 jaar :D Mijn buurmeisje had gaatjes gekregen en die moest en zou ik ook hebben :))
Ik heb er geen moment spijt van gehad en toen ik 12 was heb ik zelf besloten om daar nog een 2de gaatje bij te laten schieten. Op mijn 16de besloot ik een navelpiercing te nemen en op mijn 18de heb ik een traguspiercing laten zetten (dat is er ook ééntje in je oor)

Heb van geen van de dingen spijt gehad vind ze alleen maar mooi <3

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:15

Ayasha schreef:
Shanna schreef:
Ik had ook vrij jong al oorbellen, 4 was ik geloof ik. Wachten tot ze 10 of zelfs 16 is is wel heel erg lang hoor!!
Ik heb slechts 1 gaatje in elk oor en wil er ook niet meer bij :)

En stel nu dat je moeder dacht, toen jij 6 was van "ik wil er nog 2 gaatjes bij."?
Van mij mogen ze de grens op 16 gooien. :)

16?? Lichtelijk overdreven vind ik :=
Alsof je pas weet of je oorbellen wilt als je 16 bent.
Ik ben er altijd blij mee geweest, en inderdaad, als je ze niet meer in wilt, laat je zo toch uit? Zie je niks van..
Heb nog nooit iemand gezien die zei 'heb jij nou gaatjes in je oorlel???' :')

En ik heb trouwens 4 gaatjes in elk oor (8 in totaal dus), maar de laatste 4 zijn toch echt hardstikke dicht gegroeid..
Wat ik overigens erg jammer vind :+
Daar zie je ook helemaal niets meer van!
Heb nu dus nog maar 4 gaatjes in totaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:56

Zilfstar schreef:
Kunnen we een beetje OT blijven? Het gaat niet om tattoo's, piercings op allerlei plekken of om autorijden en stemmen :wow:

Het gaat simpel om de vraag of een meisje van 6 (dat is ze dan namelijk) wat het zelf wil (en dus niet gepushed wordt door haar ouders, ik ben er zelf echt te schijterig voor) te jong is voor gaatjes schieten of niet. Duidelijk zijn er verschillende meningen maar over het algemeen is 6 zo'n gekke leeftijd nog niet.

En ja ze wil het dus ZELF. Zo zelfstandig/ koppig/ eigengerijd was ze al in mijn buik (ik mocht niet op mijn linkerzij slapen, dan kreeg ik "klappen" en schoppen van binnen. HAAR ruimte!) ze is al zelf geboren op haar tijd (ja ik meen het, die kwam eruit voor de verloskundige er echt erg in had) en ze is erg zelfstandig. Weet precies wat ze wil en dat is nu dus oorbellen.

Ayasha schreef:
Hoe je het ook draait of keert, IMO ga je in tegen het beslissingsrecht over eigen lichaam als jij als ouder beslist dat er gaatjes moeten komenomdat dat zo schattig is. En dat is mijn grootste probleem, als het kind het zelf wil, sja waarom dan niet... Maar als ik zie dat ouders het gewoon laten zetten "omdat het nu nog geen pijn doet en later kunnen ze'm toch wel weer uit doen als ze het niet willen". Dat vind ik niet kunnen. Wil je der een pop van maken koop dan leuke kleertjes. Maar doe in hemelsnaam geen onnodige, relatief permanente dingen.

Zoals gezegd: ZIJ wil het dus zelf. Voor mij hoeft het nog niet. Ik heb haar ook aardig wat stof gegeven om na te denken. Zoals het doet pijn, het is daarna nog steeds gevoelig en het kan ook een paar dagen pijn gaan doen. EN ze wil het nog steeds. Heb zelfs zachtjes (!) in haar oorlel geknepen, dat vond ze al naar... en verteld dat het zoiets of wrs zelfs meer pijn zal doen. Ik laat het nu rusten tenzij ze er zelf over begint. Dan zien we na het afzwemmen wel verder.

Vjestagirl schreef:
Ik ben het ermee eens dat de leeftijdsgrens omhoog mag naar 16. Ik ben het er ook mee eens dat het een beslissing is op puur esthetische gronden, die een permanente verandering aan het lichaam is. En ik vind dat je best 'echt groot' mag zijn voordat je zoiets mag beslissen.

Zoals ik al zei, laten jullie dan allemaal je 6 jarige ook zelf haar eten, al haar kleren en hoelaat ze opstaat en naar bed gaat kiezen? Waarom zijn ze dan wel groot genoeg om te beslissen over permanente veranderingen aan hun lichaam?

Het gaat om gaatjes in de oren! een volledig geaccepteerd iets! Ze wil geen 20 sterretjes op d'r snuit laten tatoeren... :Y)
En JA mijn dochter kiest haar kleding inderdaad zelf (zowel in de winkel als wat ze aandoet en ik heb nog maar weinig correcties moeten toepassen omdat het echt niet kon. meid heeft gewoon smaak). Beide kids (5 en 8) beslissen hier mee over het eten en mogen zelf bepalen hoeveel ze eten (mits voldoende). Bedtijden zijn wel vast gelegd, maar als ze 's ochtends wakker zijn mogen ze rustig (!) op hun kamer spelen tot de aangegeven opstaantijd. Gaat hier prima.

Zo en nu weer On Topic aub.
En dat is: 6 jaa": dochter wil zelf gaatjes.... Wel of Niet doen?

Nu nog het deel lezen dat op jou van toepassing is en het bespaart je wer een hoop typwerk. :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:24

Ayasha schreef:
Pion schreef:
Vind ik niet :n
Eigen lijf eigen beslissing. Indien je <16 bent maar met toestemming van je ouders... wie zijn wij dan om te zeggen; nee?

Ouder en wijzer?
Als een 14 jarige wil autorijden, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen?
Als -16-jarige mag je vrijwel niets zelf beslissen, waarom zou je dan WEL mogen beslissen over permanente veranderingen?

Beetje overdreven vergelijking. Wil een kind graag gaatjes, geven de ouders toestemming? Waarom niet?
Baby's waarbij gaatjes door de oren worden geschoten? Zou ik niet voor kiezen maar... het gaat om een piepklein gaatje in de oren!
Er komt geen tatoeage op het voorhoofd of een koeienring door de neus. :Y)

Autorijden is heeeel iets anders dan gaatjes in je oren laten schieten & er hangen hele andere consequenties aan vast.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-10-10 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Re: Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:27

Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over zoiets.

Beslis lekker zelf of jou dochter oorbellen krijgt of niet als jij het goed vind doe dat gewoon lekker! als je het te vroeg vind doe je het niet!

Als de hele wereld dezelfde mening zou delen zou iedereen er hetzelfde bij lopen dat is ook niks ;)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:09

Vjestagirl schreef:
Met het knijpen wordt de steker aan de ene kant in een aparaat gezet, de achterkant in de andere en wordt het (botte) stekertje door het oor heen geduwt (gewoon op de kracht die je in je handen hebt, het ding ziet eruit als een soort schaar). Omdat dit bot is laat het dus een veel slordigere wond achter dan wanneer je met een scherpe naald er doorheen gaat. Nadeel is ook dat als de oorbel er ook maar een beetje scheef in zit, je dus een scheef gaatje hebt.

zo is het bij mij gebeurd, zo'n 4 jaar geleden...
ik moch van mijn ouders geen gaatjes tot ik 13 was, en tja... op dat moment durfde ik niet meer... :o
uiteindelijk heb ik het laten doen toen ik 15/16 was, met trillende knieën :=
wat vond ik het jammer dat mijn ouders het niet laten doen hadden toen ik nog klein was, dan had ik het niet meer geweten nu :+

duseh... ik vind het niet te jong, stel dat ze zo'n schrikschijter is als ik en later niet meer durft ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:12

__Nathalie__ schreef:
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over zoiets.

Beslis lekker zelf of jou dochter oorbellen krijgt of niet als jij het goed vind doe dat gewoon lekker! als je het te vroeg vind doe je het niet!

Als de hele wereld dezelfde mening zou delen zou iedereen er hetzelfde bij lopen dat is ook niks ;)

Ik doe niet moeilijk en ik heb dit topic ook niet gestart om mijn mening door anderen te laten bepalen. Maar ik heb zelf geen gaatjes, heb er dus 0 ervaring mee, wilde weten of 6 daarom niet te jong was met het oog op schoonhouden etc. En wat zo'n beetje de leeftijd was in NL om gaatjes te nemen. Ik heb hier wel al veel nuttige tips etc gehad en kan nu dus beter over deze zaak nadenken. En mijn eigen mening vormen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:14

_JL_ schreef:
Vjestagirl schreef:

zo is het bij mij gebeurd, zo'n 4 jaar geleden...
ik moch van mijn ouders geen gaatjes tot ik 13 was, en tja... op dat moment durfde ik niet meer... :o
uiteindelijk heb ik het laten doen toen ik 15/16 was, met trillende knieën :=
wat vond ik het jammer dat mijn ouders het niet laten doen hadden toen ik nog klein was, dan had ik het niet meer geweten nu :+

duseh... ik vind het niet te jong, stel dat ze zo'n schrikschijter is als ik en later niet meer durft ;)

Als je niet durft neem je ze toch niet? Dat is gewoon een keuze. Dusja niet durven vind ik zo'n raar argument om het jong te laten doen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:18

Ik was.. 2 jaar ofzo. Trok steeds aan mama's oorbellen en zei dat ik ze ook wou.

Het is totaal niet schadelijk, iemand die ik ken heeft een kind van amper 1 jaar oud met oorbellen volgens mij.

Het zijn maar gaatjes in een oorlelletje, geen piercing in je gezicht oid.
Pijn valt ook hardstikke mee, en genezen gaat ook heel erg snel.

Je kan ze laten zetten bij Het oortje in utrecht, of bij de juwelier in hoog catharijne bij de normale Albert hein, tegenover de hema. :)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:19

Anoniem schreef:
Als je niet durft neem je ze toch niet? Dat is gewoon een keuze. Dusja niet durven vind ik zo'n raar argument om het jong te laten doen.

Ja, maar angst blijft een raar iets, hoe graag je iets ook wilt. Als je iets spannend vind zou elk normaal mens wel met trillende handen zitten.
Ik heb piercings, maar elke keer als ik een nieuwe liet zetten dacht ik toch echt wel: "AAHH"
En superblij dat ik ermee ben!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:35

inderdaad megamutsj... ik wilde ze héél graag, want het was zo mooi en meisjesachtig,
maar angst, tja... daar geraak je niet steeds op 1,2,3 over...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:51

Ik vind 6 jaar niet te jong, helemaal niet als ze het zelf aangeeft te willen..
Ik zou het denk ik wel laten doen als zij het echt geel graag wilt.

Ik kreeg ze voor mijn eerste communie geloof ik.
Een aantal avonden erna zat ik vrolijk met mijn zusje tv te kijken op de bank..
Zij zwaaiende met een zakdoek. dat ding bleef hangen in mijn knopjesoorbel, zusjelief trok door want die had niet door waar die zakdoek bleef hangen..

Nou ik denk dat jullie het drama daarna wel kunnen voorstellen of niet?
Ik gillend,huilend en krijsend met 1 uitgescheurd gaatje in mijn oor ( knopje zat dus nog in de zakdoek van mijn zusje , oopsie ) dat mijn mama de andere oorbel er ook uit moest halen..
Maar tegelijkertijd wou ik dat ook weer niet omdat ik doodsbang was dat dat ook pijn ging doen.

Uiteindelijk is het mijn moeder gelukt om de andere er ook uit te halen.
Daarna de gaatjes dicht laten groeien en nooit meer behoefte gehad om ze opnieuw te laten schieten.. :n No way :D

Mijn man heeft wel 2 gaatjes in 1 oor , met daarin hele kleine ringetjes..
Niet echt mijn ding maar goed, dat buitengesloten ;)

Af en toe vraagt hij weleens of ik zo`n ringetje er opnieuw in wil doen ofzo maar :n , niets voor mij

Ik zie dus ook met 2 dochtertjes in huis met angst de dag tegemoet dat ze net als het dochtertje van de TS komen vragen voor oorbellen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:54

1. Dus hoe oud waren jullie/ je dochter?
Ik was 4jaar :o

2. Hoe lang moeten die eerste oorbellen zitten en wat mag je er wel of niet mee? Ik hoor verhalen over enkele weken niet mogen zwemmen? (Terwijl ze toch daarna door zal wilen gaan voor B en er in ons geval geen wachtlijst is)
- ik moest toen 6weken knopjes dragen, verder weet ik echt niet meer wat ik wel en niet mocht :o

3. Zijn er nog speciale dingen (schoonhouden bijv) die je moet doen?
- in het begin kreeg ik spul mee waarmee me moeder het af en toe moest ontsmetten zoiets :')

Nouja ik was 4 en ik MOEST EN ZOU oorbellen hebben! nou mijn moeder met me naar de winkel maar na het eerste gaatje shreeuwde en huilde ik alles bij elkaar dat ik het niet meer wilde :o toen toch nog het 2e gaatje geschoten en ik heb heel de terugweg gehuild :o
haha :P achjaa toen was ik nog klein... :P

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:13

Dat met pijn door het schieten valt overigens heeeel erg mee. Je voelt het ja, maar pijn doet het niet (bij mij althans niet). Daarna voelen je oorlellen warm aan en worden ook rood, en het je voelt het een tijdje 'kloppen' maar daarna is dat ook over. Je hebt iig geen pijn na het schieten.. het prikt alleen een beetje als je gaat ontsmetten zolang de wondjes nog open zijn maar dat is logisch.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:41

Een grappig verhaal...
Mijn oma kwam van het kamp.
Was absoluut geen kamper , behalfe haar zwak voor goud.
Ze had wel 30 paar gouden oorbellen.
Met kerst , en haar verjaardag kocht ze altijd als cadeautje een paar voor haarzelf.

Toen ik een jaar werd wou ze mij oorbellen geven , waar mijn vader fel op tegen was.
Toen ze een week erna op mij moest passen , zijn we naar een juwelier gegaan heb ik een gouden ring ( die ik tot hangertje voor mijn ketting heb laten maken) gekregen.
En gouden oorbelletjes. :7

Ik heb nog steeds mijn gaatjes , ook een 2de erbij.
Was toen 7.
En toen ik 14 was 1 in mijn kraakbeen.
Allemaal samen met mijn oma laten zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:44

Megamutsj schreef:
Anoniem schreef:

Ja, maar angst blijft een raar iets, hoe graag je iets ook wilt. Als je iets spannend vind zou elk normaal mens wel met trillende handen zitten.
Ik heb piercings, maar elke keer als ik een nieuwe liet zetten dacht ik toch echt wel: "AAHH"
En superblij dat ik ermee ben!

Maar als je het ECHT wilt overwint het willen wel. ;-) Dus zolang je angst het wint wil je het niet graag genoeg.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:47

Ik was zelfs nog jonger toen ik hem wilde & kreeg.
Waarom niet? Als zij ze graag wilt, lekker doen toch!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:49

Joscaa schreef:

Ja, want alles wat kleine kinderen willen is een goed idee!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:51

Ik ben iemand die ze laat heeft laten zetten.
Mijn ouders hebben er gewoon nooit eerder aan gedacht geloof ik. :+
Was vroeger wel altijd jaloers op mijn medeklasgenoten, want zij hadden oorbelletjes en ik niet.

Ik was uiteindelijk 16 toen ik gaatjes heb laten zetten en dat zal waarschijnlijk ook het enige zijn wat ik laat piercen.
Vind oorbellen wel mooi maar that's it.

Ik vind je dochter helemaal niet te jong. Ze is zich er nu bewust van dat ze ze wil dus ik zou het ook niet tegengaan.
Vind dat sommige mensen er wel een drama van maken in dit topic. Het zijn maar oorbelletjes, en als ze later spijt krijgt kan ze ze toch laten dichtgroeien?
Misschien gezellig samen gaatjes laten zetten? :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:53

Vjestagirl schreef:
Joscaa schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht. Maar twee gaatjes, so what.
En je kan ze nog dicht laten groeien ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:54

Ik vind het raar dat mensen het zo normaal vinden om 'voor de mooi' 2 gaten in hun kind te maken, en ja als ze er later spijt van krijgen moeten ze ze maar dicht laten groeien. Waarom niet een paar jaar wachten en ze echt zelf laten kiezen, zodat ze geen gaten hebben die maar dicht moeten groeien (wat niet gebeurd) als ze het uiteindelijk toch niet willen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:56

Joscaa schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht. Maar twee gaatjes, so what.
En je kan ze nog dicht laten groeien ook.

So what? Waarom moet je als ouder perse 2 gaten in je kind maken, omdat het zo schattig staat. Ze groeien nooit meer dicht, je blijft ze je hele leven zien (zeker als je ouder wordt)... Als je kind een tatoo wilt laat je die toch ook niet zetten 'omdat je hem later kan laten verwijderen als je er spijt van hebt'?

Wat is er mis met je kind als ze er echt oud en wijs genoeg voor zijn zelf laten beslissen of ze 2 gaten in hun lichaam willen hebben of niet?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:58

Ik vind het wel erg jong en vind het persoonlijk ook nooit zo mooi bij kleine meisjes. Ik zou sowieso even wachten tot ze écht goed kan nadenken wat ze wil, dus tot ze wat ouder was. Ikzelf was denk ik een jaar of 11, daarvoor mocht het gewoonweg niet van mijn ouders :))