Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:22

Aranel schreef:
Ik vind het wel egoïstisch eigenlijk, al helemaal als mensen voor de trein springen, zij zijn er dan vanaf, maar bedenk eens met wat voor levenslang trauma die mensen in de trein en vooral de machinist moeten leven -O-

Ik heb op een trein gezeten, dit jaar nog, waarvoor een jongen is gesprongen. Hoewel absoluut niet fijn was uiteraard, heb ik er verder niets van meegekregen hoor. Ja, een knal, vervolgens noodstop en urenlang stilstaan van de trein. Maar ik denk niet dat iemand van de passagiers op de trein een trauma heeft gehad. Er was zelfs niemand een beetje overstuur of wat dan ook.
Ik vond het wel heel naar voor de nabestaanden en de machinist, dat wel.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:22

Voor buitenstaanders lijkt het vaak egoïstisch, maar als je er een keer dichtbij bent geweest snap je het ook wel. Mensen die zelfmoord plegen weten vaak ook niet meer wat ze doen, denken ook vaak dat de wereld beter af is zonder hen en dat ze dan van al hun angsten af zijn.

Een moeder van een vriendin van mij heeft een aantal jaar geleden zelfmoord gepleegd door tussen 2 treinwagons in te springen. De machinist heeft niets gemerkt. Net zo min de passagiers. Ze was zo de weg kwijt. Het was erg voor de familie, maar ook wel weer een opluchting. Hun moeder/vrouw had nu rust, zat niet meer met haar gevoelens en depressie's in de knoop.

Snoevie

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:28

wat denk je van de mensen die zo iemand vinden?

trouwens,mijn vaders beste vriend is met zijn werk als machinist gestopt omdat hij 4 mensen heeft zien springen

verder heb ik er niet zo dichtbij gestaan,maar ik kan me indenken dat je heel ver heen moet zijn om tot zo'n daad te komen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:31

Heino schreef:
Iemand tegen zijn of haar wil in leven houden, da's pas egoïstisch...
Ik zie egoïsme als een doelgerichte en bewuste handeling, en da's absoluut niet aan de orde bij mensen met een depressie. Die mensen zijn ziek.

Ik ben het helemaal met jou eens.
Ik heb ook een depressie en wanneer ik mijn 'betere' dagen heb, zoals vandaag. Begrijp ik hardstikke goed dat ik dingen heb waar ik voor leef, en daar voor wil blijven leven. Wanneer ik weer helemaal onderin de put zit, kan ik echt niet realistisch nadenken.

Ik heb vaak zelfmoord gedachtes gehadmaar (gelukkig) niet uitgevoerd.,mijzelf beschadigd etc.etc.
Wanneer ik weer 'bij zinnen' kom om het maar even zo te noemen, schrik ik van mijzelf, schrik ik van die gedachtes en word ik nog verdrietiger en bang omdat ik niet kan geloven dat ik dat soort dingen kan verzinnen of uitvoeren.
Doordat je er niet aan wilt denken, ga je automatisch proberen er niet aan te denken, wat gebeurd er dan? Je denkt er dan juist aan, en de gevoelens worden erger. Op zo'n moment is de kans groot dat je dat soort dingen gaat doen.

Wanneer je depressief bent, en je bent echt zo ver dat je dat als uitweg ziet, maakt het je op dat moment niet uit wat je doet.
Ik vind het niet egoistisch, het is pas egoistisch om iemand te laten leven terwijl diegene het niet meer wilt/aankan.

Ik heb geleert die enge gedachtes en gevoelens te negeren door bijvoorbeeld mijn honden te gaan knuffelen. Wanneer ik mijn honden knuffel, voel ik me stukken beter. Ze komen me troosten als ik verdrietig ben, wanneer ik bang ben beschermen ze mij.
Ze werken voor mij echt als therapie, ik neem ze dan ook vrijwel overal mee naartoe.
Zij zijn dan ook een van de redenen waarom ik hier nog sta. Ik denk dat ik zonder hun er ook nooit was geweest.
Medicatie maakte mijn gedachtes erger, therapie (heb vanaf mijn 12e tot 19e in therapie gezeten)werkt niet bij mij. Ik doe het nu een jaar zonder, maar met steun van mijn vriend,familie en honden en het gaat nu al beter dan eerst.

De denkwijze van iemand die depressief is, is anders van iemand die dat niet is. (Ik heb ook tijden gehad waar ik nog niet depressief was, dus kan deze uitspraak ook doen.) Dit is mijn ervaring. Het kan natuurlijk zijn dat een ander het anders ziet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:37

De manier waarop is een hele andere discussie. Bij depressie hoef je echt niet om hulp bij zelfdoding te vragen. Zodra je daarover begint word je als patiënt weer in een nieuw behandelingstraject geduwd, of je wordt nog strenger opgesloten "om hem tegen zichzelf te beschermen".

Zeker als je in een gesloten instelling zit dan heb je helemaal geen mogelijkheden om het 'netjes' te doen. Het enige wat je kunt doen is net doen alsof het beter met je gaat waardoor je even naar buiten mag, en dan voor de eerste de beste trein springen.
(De meeste zelfdodingen mbv de trein vinden plaats vlakbij psychiatrische inrichtingen, zoals in Ermelo en Den Dolder.)

Het is inderdaad vreselijk voor de machinisten, maar dat moeten wij ons als maatschappij aantrekken, en niet in de schoenen van de patiënten schuiven.

Snoevie

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:39

tja het is net hoe je het bekijkt,ik vind niet dat je het echt de maatschappij in de schoenen kan schuiven.

mijn vader heeft een heftige depressie,dus ik maak wel van heel dichtbij alles mee. maar ik vind dus niet dat je het zo de maatschappij in de schoenen kan schuiven,maar wie ben ik

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:45

Ik bedoel dat de maatschappij geen mogelijkheden geeft voor mensen om er netjes en waardig een einde aan te maken. In tegendeel. Je kunt er met hulpverleners vaak niet eens over praten.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:46

LindyH schreef:
De manier waarop is een hele andere discussie. Bij depressie hoef je echt niet om hulp bij zelfdoding te vragen. Zodra je daarover begint word je als patiënt weer in een nieuw behandelingstraject geduwd, of je wordt nog strenger opgesloten "om hem tegen zichzelf te beschermen".

Zeker als je in een gesloten instelling zit dan heb je helemaal geen mogelijkheden om het 'netjes' te doen. Het enige wat je kunt doen is net doen alsof het beter met je gaat waardoor je even naar buiten mag, en dan voor de eerste de beste trein springen.
(De meeste zelfdodingen mbv de trein vinden plaats vlakbij psychiatrische inrichtingen, zoals in Ermelo en Den Dolder.)

Het is inderdaad vreselijk voor de machinisten, maar dat moeten wij ons als maatschappij aantrekken, en niet in de schoenen van de patiënten schuiven.

Klopt.
Ik heb ook dagbehandeling gedaan, creatieve therapie, gewone therapie, EMRD(soort van hypnose) etc.etc. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat die instanties je ook 'ziek praten' hoor. Ze stampen er ook extra in dat je 'ziek' bent.

Een vriend van mij zit in willibrord (heiloo) en heeft paranoide en schizofrenie.
Ze sluiten hem op in de isoleercel als hij het allemaal even niet meer weet en in paniek is, proppen hem vol met medicatie waardoor hij geen emoties meer kan tonen en dan laten ze hem vrij de straat op.

Ze zijn dus ook onverantwoordelijk bezig naar mijn mening. Die arme jongen weet niet meer wat hij moet,kan of wilt. Is ook ontoerekeningsvatbaar.
Ze vertellen hem alleen wat hij niet goed doet en wat hij niet kan en niet mag, maar nooit wat hij wel goed doet.

Naar mijn mening onderdrukken ze de symptomen met zware medicatie, maar lossen ze het probleem niet op (of halen de scherpe kantjes eraf).
Medicatie kan een positieve werking hebben als er verder ook wat gebeurd. Met alleen medicatie slikken schiet je niks mee op.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:46

Citaat:
Egoïsme

Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap. Er zijn twee soorten egoïsme.

Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.

Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Het is dus maar net hoe je egoïsme ziet ;) .

Ik denk zelf persoonlijk dat er wel een vorm van egoïsme in zit. Je ziet het immers alleen vanuit jouw standpunt en denkt het misschien ook te zien vanuit iemand anders, maar je kan altijd alleen maar voor jezelf spreken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:51

Had mij 15 jaar geleden deze vraag gesteld en ik had volmondig geroepen dat ik het egoistisch vind..

Vandaag de dag, heb ik mij kunnen vormen tot een wijzer mens en kan ik zeggen dat ik begrip op kan brengen, of nog beter gezegd: Bewondering! voor degene die deze keuze kan maken.

Je maakt niet "even" een einde aan je leven. Daar gaat een lang proces aan vooraf..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:57

Nada schreef:
Citaat:
Egoïsme

Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap. Er zijn twee soorten egoïsme.

Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.

Egoïsme in technische zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

Het is dus maar net hoe je egoïsme ziet ;) .

Ik denk zelf persoonlijk dat er wel een vorm van egoïsme in zit. Je ziet het immers alleen vanuit jouw standpunt en denkt het misschien ook te zien vanuit iemand anders, maar je kan altijd alleen maar voor jezelf spreken.

Ik noem het dan ook 'gezond egoisme' (en daar zou elk mens wat van moeten hebben) en egoisme (de negatieve vorm, waarbij je voornamelijk aan jezelf denkt).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:05

-Mijn broertje studeert voor forensisch analist. Een meisje uit zijn klas ging stage lopen bij de politie en 'mocht' mee naar de plek waar iemand voor de trein gesprongen was. Afijn, zichzelf in een pak gehesen, kreeg ze een zak in haar handen met de woorden 'hier, jij mag rapen'. Juist. Lichaamsdelen bij elkaar rapen, stukjes mens uit het spoor peuteren. Dat is haar echt niet in haar koude kleren gaan zitten. De machinist stond ernaast te huilen, hij vond het verschrikkelijk dat hij iemand gedood had...
-Mensen die zichzelf ophangen in het trapgat, om gevonden te worden door hun kinderen of geliefden, met gebroken nek en ogen doods open.
-Mensen die van een gebouw afspringen, letterlijk en figuurlijk een klap voor de mensen die net daar beneden lopen.
Je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet egoïstisch is.

Ik vind het egoïstisch. Je maakt er niemand anders dan jezelf gelukkig mee om niet meer te leven. Dus egoïsme. Niet perse slecht, maar wel egoïstisch.

En je leeft voor jezelf, absoluut. Maar je kiest er ook echt zelf voor om samen met iemand te leven, om bijvoorbeeld samen kinderen te hebben. Als je kinderen hebt in de leeftijd die hun ouders nog echt voor alles nodig hebben vind dat je het hen dan verplicht bent om te blijven leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:09

randie schreef:
Citaat:
Permanente oplossing voor een meestal tijdelijk probleem.

ben ik mee eens..! En ergens vind ik het ook egoistisch misschien kortzichtig,
maar omdat jij problemen hebt en het leven uitstapt.. Moeten er andere mensen
onder lijden, diegene die je vinden, diegene die je achter laat met het idee,
dat zij niet " reden " genoeg waren om voor te leven...

Dus enkel om al de rest te sparen moet je zelf maar door onhoudelijke pijn heen gaan? Elke dag tegen dat gevoel, die drang vechten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:11

@Vjestagirl
En wat hebben kinderen aan een ouder die super depressief is, het leven niet meer ziet zitten en regelmatig (langdurig) opgenomen wordt op een gesloten afdeling??

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:13

LindyH schreef:
Het leven mag geen gevangenis zijn.

Kort en krachtig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:14

Brainless schreef:
@Vjestagirl
En wat hebben kinderen aan een ouder die super depressief is, het leven niet meer ziet zitten en regelmatig (langdurig) opgenomen wordt op een gesloten afdeling??

Dat ze iig nog die persoon kunnen leren kennen. Zelfs al leren ze die persoon kennen als iemand die zwaar depressief is, dan weten ze iig wie hun vader of moeder was. Dan kunnen ze zelf een mening vormen over die persoon, zelfs al is die negatief. Beter dan een ouder hebben die je kent van 'horen zeggen'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:15

Vjestagirl schreef:
Brainless schreef:
@Vjestagirl

Dat ze iig nog die persoon kunnen leren kennen. Zelfs al leren ze die persoon kennen als iemand die zwaar depressief is, dan weten ze iig wie hun vader of moeder was. Dan kunnen ze zelf een mening vormen over die persoon, zelfs al is die negatief. Beter dan een ouder hebben die je kent van 'horen zeggen'.

Dat betwijfel ik ten zeerste..Beeld je eens in, elke dag horen dat ze niet meer leven wil, haar elke dag doodser zien worden, elke dag zien hoe ze geen zin heeft in het leven en kinderen trekken dat vaak op zichzelf (net als bv scheidingen), kan je je dat voorstellen? Dat je je moeder, je bloed eigen moeder, degene waar je het meest van houd, je het gevoel geeft dat jij de schuld bent van haar verdriet? Ook al is dat in werkelijkheid niet zo?...Dat tekent een kind voor het leven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:16

Vjestagirl schreef:
Brainless schreef:
@Vjestagirl

En vervolgens krijgen ze op hun bord dat hun vader/moeder tien jaar of langer elke dag in een ware hel geleefd heeft door hén. Wat moet dat niet voor schuldgevoel naar boven brengen...

Brainless

@VG
Het kan heel traumatisch zijn voor kinderen (als ze al op de gesloten afdeling mogen) als ze een huilende ouder tegenkomen die de boel bij elkaar huilt/schreeuwt of mss helemaal afwezig is van de medicijnen.
Die af en toe thuis komt waardoor het gezinsleven even later weer op zijn at ligt en de ouder van ellende weer wordt opgenomen.

Zidore

als ik antonie kamerling zijn twitter lees
ziet dat er niet heel vrolijk uit...

http://twitter.com/AntonieKamerlin

ik zal wel heel bokt over me heen krijgen
maar sommige mensen worden zelfs geboren met zelfmoordneigingen
hoe erg dat ook voor de mensen in hun omgeving is
als je écht niet meer wil, dan moet je toch eigenlijk mogen???
Laatst bijgewerkt door Zidore op 07-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackflag

Ik denk dat ik blij ben dat ik mijn oom nooit heb gekend. Hij heeft 20 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Ik zou het niet fijn vinden om een geliefde constant depressief te zien of in een isoleercel.

Ik vind het pas egoïstisch als je niet eens je eigen keuzes mag maken in je leven, het is toch jouw leven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:17

Waarom zouden ze dat op hun bord moeten krijgen? En waarom zou het beter zijn als die kinderen te horen krijgen dat papa of mama hen niet eens de moeite waard vond om voor in leven te blijven? Wat doet dat met je zelfwaarde?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:18

Zelfmoord zal eeuwig een discussiepunt blijven. Hoe dan ook is en blijft het verschrikkelijk. Voor de persoon zelf en voor de mensen die achterblijven.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 07-10-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:18

Iris_safarii schreef:
Ik denk dat ik blij ben dat ik mijn oom nooit heb gekend. Hij heeft 20 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Ik zou het niet fijn vinden om een geliefde constant depressief te zien of in een isoleercel.

Ik vind het pas egoïstisch als je niet eens je eigen keuzes mag maken in je leven, het is toch jouw leven?

Maar het is wel een leven waarvan je zelf besloten hebt het te delen met anderen (denk aan samen wonen, trouwen, kinderen hebben). Dan vind ik het zwaar egoïstisch om alleen aan jezelf te denken en te denken dat je alleen voor jezelf leeft.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:19

Vjestagirl schreef:
Waarom zouden ze dat op hun bord moeten krijgen? En waarom zou het beter zijn als die kinderen te horen krijgen dat papa of mama hen niet eens de moeite waard vond om voor in leven te blijven? Wat doet dat met je zelfwaarde?

Wat doet het met je zelfwaarde als je mensen dwingt om in leven te blijven omdat hij/zij t anders niet aan kan?