Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik vindt het erg moeilijk, maar kan het gelukkig super goed met m vinden. marleen_usar schreef:Weet iemand nog een goed boek?
horselove154 schreef:Over het algemeen heeft mijn moeder wel begrip voor mij maar denk dat het haar soms ook te veel wordt...
Mijn vader en 2 broers hebben ook een vorm van autisme, waardoor het niet altijd gemakkelijk is.
Marieke_K schreef:@xdniesje: is het wel een ander leuk paard waar je nu op mag rijden?
Ik vind het van jullie wel knap dat je zo goed aan kan geven dat je idd van slag bent, of even jezelf moet afreageren (uitvallen waar jullie het over hebben). Voor mij heel herkenbaar in mijn werk, maar veel van de jongens waar ik mee werk kunnen het niet benoemen. Ik herken het dan wel, maar ze kunnen het zelf niet verwoorden. Voor mensen die geen weet hebben van autisme komt het dan heel rauw op je dak als iemand uit zijn/haar slof schiet. Terwijl als bij een introductie verteld wordt hoe iemand kan reageren is het voor 'normale' mensen makkelijker om de stoornis te begrijpen en je even te laten acclimatiseren.
en 1+1=2.. Ik heb het maar opgelost om maar even op mijn verzorgpaard te stappen, werd daar gelukkig gelijk een stuk rustiger door. Marieke_K schreef:Terwijl als bij een introductie verteld wordt hoe iemand kan reageren is het voor 'normale' mensen makkelijker om de stoornis te begrijpen en je even te laten acclimatiseren.
ladypaard schreef:Nog een paar dagen en dan komen de verschrikkelijkste nacht/ dagen van het jaar
), en ja dan komt dat zoals moonfish het zegt nieuwjaarsgeslijm. Ben niet zo lichamelijk en heb echt een hekel aan kussen, maar ja als vrouwzijnde moet je iedereen maar kussen ieeeeeww. heb nooit mensen willen kussen en sommige mensen wisten dat ook en gaven me dan een hand (en eigelijk wil ik dat al liever niet), maar omdat sommige toch wilden kussen moet je dan toch en zodoende is het er helemaal ingeslopen dat iedereen dat van mij verwacht. Maar moet dus benadrukken dat hier niemand weet van m'n asperger.
volgens mij heb ik gewoon een fobie voor andere mensen, heb ook een poos gehad dat ik elke keer mn handen moest wassen nadat ik iets aan had geraakt wat door veel andere mensen wordt aangeraakt en na het aaien van de kat of hond. appart genoeg maakt paard mij dus helemaal niet uit, dan moet ik soms toch echt even aan denken dat ik toch even m'n handen moet wassen
. Nou ja dit dus wel enigszins afgeleerd nadat mn handen helemaal kapot waren van het vele wassen
Dan zit jij er rustiger bij en weten mensen waar ze aan toe zijn. Je hoeft je autisme niet als verklaring te geven, je bent sowieso niemand een verklaring schuldig. Zeg gewoon dat je iedereen oprecht een fijn nieuwjaar wenst, maar dat je dat liever doet zonder fysiek te worden. Misschien zal het je verbazen hoeveel mensen gewoon genoegen nemen met de waarheid.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dat niet doen, maar bedenk je dan dat het gewoon jouw recht is om je grenzen aan te geven.
Mijn vader werd boos op hem, die snapte niet wat er aan de hand was, dus werd het nog erger. Ik kan op zo'n moment hem wel dwingen om toch van auto te wisselen maar dan maak ik het alleen maar erger. Dus ben ik maar bij hem gaan zitten en de kids in de andere auto en toen was het goed. Later thuis even uitgelegd wat er aan de hand was, het kwam gewoon te plotseling, die wisseling. Hadden de kids het ruim van te voren gezegd dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.