Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:10

Ik las dat je voor je 50ste wel een mammografie kunt krijgen, mits de dokter het nodig vind.
Dan wordt het alleen niet vergoed door de verzekering.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 11:55

mammografie moet ook geen pretje zijn, een echte tietenpletter.
Maar ook dit zou ik doen, als ik de oproep krijg.
Vind 50 jaar veel te laat, je hoort zoveel mensen die veel en veel jonger zijn die al borstkanker hebben.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:12

heb zo onderzoek nu 2 keer gehad op 30 jaar en 35 jaar

stelt echt niks voor hooguit 10 min

ga altijd wel bij een vrouwlijke huisarts vind ik zelf prettiger

van mij zou de mammografie wel eerder mogen dan 50 jaar pas

een mammografie heb ik nog nooit gehad, ben nog 15 jaar te jong

als je brief ontvangt voor onderzoek zou ik altijd gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:20

* valt ook even hier binnen * :D

Ik zag er ook als een berg tegenop! Vind t maar niets allemaal. Ik kreeg een briefje in de bus van de HA waarop de afspraak al gepland stond en ik kon bellen als ik de datum/tijd wilde wijzigen. De assistente zou het uitvoeren. Ik moet zeggen dat doordat ik dat briefje kreeg waarop de afspraak al stond, de drempel om te gaan iets kleiner wordt. Er staat tenslotte al een datum. Maar toch...ik vond t niets.

Een paar weken voor mijn afspraak had ik contact met een oudcollegaatje...zij bleek BMHkanker te hebben gehad. Zelfde leeftijd als ik, allerlei behandelingen gehad, hoop ellende rijker, veel energie armer. Gelukkig wel genezen, maar nog niet in staat weer fulltime te werken. Ik schrok zó van haar verhaal dat ik eigenlijk erg blij werd van het idee dat die controles hier in NL gedaan worden. Ben er dus, weliswaar vol bibbers, met een hoop ervaringsverhalen van mn oud collegaatje heen gegaan. Het stelde idd niets voor, assistente was rustig en legde de boel fijn uit en ondertussen waren we lekker aan t kletsen. Had de boel nog niet uit of t mocht al weer aan. :D

Ben blij dat ik geweest ben! :j

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:31

Het is zooo!! belangrijk om het te doen.
En ook bij vage klachten altijd even laten checken!!!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:37

Ik val ook even binnen...
Ik bel morgen naar de gyneacoloog om een afspraak te maken... Ben nog nooit voor een uitstrijkje geweest maar wil het wel zo snel mogelijk laten doen.
Enkele maanden geleden wilde ik dat ook, maar niet bij de huisarts... Maar toen vroegen ze bij de gyneacoloog of het voor een gewone jaarlijkse controle was of voor iets dringenders... Jaarlijkse controle dus... En ik mocht nog wachten tot januari om te gaan...
Nu heb ik helaas wel wat klachten dus bel morgen maar eens voor een vroegere afspraak. Ik word trouwens 21 jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:39

Wat vervelend Shanna!
Wat zijn je klachten als ik vragen mag?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:42

Tussentijds bloedverlies, ik dacht eerst dat het misschien kwam doordat ik mijn pil wel eens durfde doornemen, maar vroeger kon dat zonder problemen... Nu neem ik ze dus bewust niet meer door maar ik heb het dus nog steeds...
En tijdens/na seks heb ik er soms ook last van.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:50

ik lees dat de uitstrijkjes in belgie jaarlijks zijn waarom wordt het jaarlijks gedaan?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:52

marimba schreef:
ik lees dat de uitstrijkjes in belgie jaarlijks zijn waarom wordt het jaarlijks gedaan?

Hier krijg je geen oproepingsbrief hoor.. Er zijn wel HA'en die erop aandringen om het jaarlijks te doen... Mijne doet dat niet.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:53

toch wel appart het verschil in beleid

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:28

shanna, ik had ook bloedverlies ( spontaan maar vooral na sex) , dus goed dat je gaat.
succes iedereen die een afspraak heeft staan

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:37

Mijn dokter( vrouwelijk) zei meteen toen ze het groene papiertje in mijn hand zag "oh, je hebt ook de hoofdprijs gewonnen ?" Ik antwoorde gelijk, "ja en ik had niet eens een lot gekocht". Het ijs was gebroken, en het onderzoek zo klaar.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:26

Lynn_Nikita schreef:
shanna, ik had ook bloedverlies ( spontaan maar vooral na sex) , dus goed dat je gaat.
succes iedereen die een afspraak heeft staan

Pff ik ben echt bang eigenlijk.. Ik vind het ook helemaal niet leuk om te gaan, maar langs de andere kant wil ik het wel weer enorm want nu ben ik heel onzeker..
Mag ik vragen wat er bij jou aan de hand was?

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:42

je moet idd even alert zijn als je na vrijen bv hebt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:19

Ik gooi het topic even weer omhoog.. Ik heb mijn zorgen met jullie gedeelt, dus dan mogen jullie de uitslag natuurlijk ook weten..

Het viel gelukkig mee, ik heb vanmorgen even gebeld. Ik heb een bacteriele infectie. Een soa?? :oo Vroeg ik geschrokken, haha mijn hersenen begonnen gelijk over te werken: hoe kom ik daar nou aan?! := Maar nee, zoals je ook een schimmel infectie gewoon kan krijgen, kan dat ook met een bacteriele infectie.. Aha :') Ik dacht al.. :D De assistente moest ook wel lachen, ik reageerde zo verbaasd..

Het valt gelukkig dus enorm mee.. Ik krijg een kuur, en dan zou ik van alle ellende af moeten zijn. Wat ben ik blij dat ik gewoon gegaan ben, nu kan er iets aan gedaan worden en ben ik hopelijk van alle klachten af..

Ik voel me helemaal opgelucht!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:22

pfoe, kan me voorstellen dat je daar van schrikt Zorro. Gelukkig valt het mee en hopelijk ben je er snel van af.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:28

Het is erg belangrijk om toch aan de oproep gehoor te geven. Ik zie in de praktijk toch wel regelmatig een pap 2 of hoger en dan kunnen ze gelijk actie ondernemen. En dat is zo belangrijk! Om het vroegtijdig te voorkomen. Het is even vervelend, je doet het niet dagelijks en het is toch iets intiems. Zelf doe ik de uitstrijkjes dagelijks bij vrouwen, je merkt toch vaak dat ze over de drempel geholpen moesten worden. Soms liggen de briefjes 2 jaar in de kast.

Dat was even schrikken Zorro! Gelukkig was het ''maar'' een bacteriële infectie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:58

ik kreeg vandaag de uitslag via de post. gelukkig is het allemaal goed.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:18

Nou inderdaad, ik ben me helemaal lam geschrokken toen ik, onder andere hier, uitslagen van pap2 en hoger tegen kwam, ook op jonge leeftijd.. Dan ga je je toch van alles in je hoofd halen, want het kan dus net zo goed op jonge leeftijd gebeuren..

Ik moet zelfs zeggen dat ik misschien wel ga vragen of ik volgend jaar gewoon weer een uitstrijkje mag.. Ik weet niet of ze dat doen, zal wel niet normaal zijn op mijn leeftijd.. Maar ik zou het wel geruststellend vinden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 09:35

Nou zorro, dat is zeker schrikken maar gelukkig komt het allemaal goed.
Je kunt gewoon bij je huisarts vragen voor een uitstrijkje.

Juval, ik had mijn uitslag ook via de post, fijn dat bij jouw ook alles oke is.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:26

Sorry dat ik dit topic terug omhoog haal.

Ik heb sinds 2,5 jaar een mirena spiraal, enkel in het begin wat bloedingen gehad, voor de rest om de twee maanden een paar lekjes. Tot drie weken geleden. Ik ben nu al drie weken aan het bloeden, drie dagen geleden was het eindelijk gestopt dus ik dacht dat het misschien een 'menstruatie' was. Vandaag is het opnieuw beginnen, felrood bloed (dus niet bruinig). Ik heb ook ontzettend veel pijn rond mijn bekken, in mijn onderrug. Als ik naar het toilet ga (sorry voor de details) begint het harder te bloeden. Na seks bloed ik ook en de dag erna liep ik de laatste maanden krom van de pijn. Echt vervelend maar ik maak me ondertussen ook wel een beetje zorgen. Ik ga morgen naar de HA voor een uitstrijkje.. Hopelijk is het niet erg.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:28

Een vriendin van mij had dit ook en die heeft toch met spoed haar spiraal moeten laten verwijderen.
Dus denk dat het daar eerder mee te maken heeft en niet zo zeer iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:04

Ik heb de eerste fase van het virus, wordt dit jaar 27.

Om een lang verhaaal heel kort te maken: ik loop er al zo'n 5 jaar mee rond, maar het is pas dit jaar in oktober "ontdekt". Had ook last van de standaard klachten: tussentijds bloedverlies, bloedverlies na sex.

Op mijn 21e was de HA er al een keertje achter gekomen omdat ik toen ook die klachten had, alleen heeft die me naar huis gestuurd met een "kruidenpilletje" dat ik bij de apotheek moest gaan ophalen, maar zonder te vertellen waarom.
Nou, als ik het toen had geweten had ik dat ook dadelijk gedaan, maar omdat ze deed alsof er niks was, had ik zoiets van "de natuur lost het wel op" (ben echt geen pillenmens...).

Het is mede dankzij mijn ex die me over mijn schaamte heen heeft geholpen en dat ik in een ziekenhuis werk, dat ik de stap heb gezet om de bij de gyneco te gaan.

Omdat ik er al zo lang onbewust mee rondloop moet ik elke 6 maanden op controle. Ik had ook ontzettend gevoelige slijmvliezen, gewoon bij het uitstrijkje ging ik al bloeden. Geen wonder dat het bij sex wel een keertje eh "bloederig" kon zijn... Heb daarvoor medicatie gehad en da's al veel beter nu :j (godzijdank had ik een schat van een ex op dat vlak!)

Ook ben ik van pil veranderd en het tussentijdse bloeden is nu ook gestopt, op een kleine uitzonderlijke keer na dan, maar da's nu eerder uitzondering dn regel. Dus dames, niet te snel in paniek slaan, daar kan het ook wel aan liggen!

Als ik iedereen de raad mag geven: laat je controleren, die mensen zijn dat gewoon om elke dag te doen, die komen echt wel ergeren dingen tegen dan jullie mutsje hoor :)
Beter op tijd erbij zijn, en tijdig kunnen ingrijpen dan zoals ik er jaren mee rondlopen. Want ik heb ondaks mijn leeftijd toch best geluk dat het nog niet verder door is geëvolueerd, ook al omdat er kleine kankergeschiedenis in de familie zit....

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:25

Fijn dat je jouw verhaal hier typt Varekaj.
Die kankergeschiedenis heb ik inderdaad ook in mijn familie, dus mocht ik last krijgen moet ik mezelf er ook maar toe zetten.

Mag ik vragen welke pil je eerst gebruikte?

En even offtopic:
Volgens mij zag ik je laatst in een ander topic, heb jij geen nakomeling van talos?