Het ik ben begonnen met hardlopen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:01

Hallo,

Ik ben sinds een maand ook begonnen met hardlopen. Naar de sportwinkel gegaan en loopschoenen gekocht en gaan maar! Moet wel eerlijk zeggen, moet mijzelf wel dwingen iedere keer om te gaan lopen. De eerste week ben ik gelijk 3x per week gaan lopen, maar dat ging niet! Ik kreeg na een minuut steeds onwijze last in mijn kuiten, klinkt dit bekend? Ook last van mijn schenen. Toen rustiger aan gedaan en nu loop ik ongeveer 1x in de vier dagen. Ik doe het schema van de hartstichting en zit nu op 4 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen. Ik hoop over een maand of 2, 5 kilometer te kunnen hardlopen.

Vind het wel zwaar. Je moet kunnen blijven praten zeggen ze, maar de laatste minuut vind ik toch steeds wel zwaar! Ook al ga ik langzamer lopen, ik loop behoorlijk te hijgen..

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:06

Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig. Sinds 2 weken. Heb nu les 5 gehad, vanavond les 6 van start to run. Ik heb ook vaak last van me kuiten vooral de eerste paar keer.
Alleen ik moet ook nog goede schoenen kopen dus daar kan het ook aan liggen. Ik wilde eerst even kijken of ik het vol ging houden. Hebben jullie die schoenen echt bij zo'n winkel laten opmeten enzo? Aangezien ik het toch wel heel leuk vind ga ik even goede schoenen halen, toch wel erg belangrijk.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:06

Ik vond het in het begin ook erg zwaar maar het wordt steeds beter. Je lichaam moet even wennen, spieren aansterken.. Goed naar je lichaam luisteren, het wordt echt beter!
In het begin vond ik het ook erg lastig om een constant tempo aan te houden maar op een gegeven moment vind je die wel.. succes!

Ik liep eerst ook op goedkope schoenen, tot ik wist dat ik verder ging met hardlopen.. Toen heb ik mij schoenen laten aanmeten en echt, het is een wereld van verschil !! :)

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:09

@ dreeetje
Je zei dat je 6 cm kwijt was? Maar was je daarbij ook aan het afvallen of alleen het sporten?
Ik hoop dat het bij mij ook eraf gaat, niet dat ik heel dik ben maar iets eraf mag altijd :P Ik ga nu 3x per week, dan ga ik op zondag, dinsdag en donderdag en als het die dag is dan moet ik gewoon gaan, maak er ook echt tijd voor anders komt het er niet meer van.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:12

Ik heb wel heel erg op mijn voedingspatroon gelet, bijna geen lekkers en op vaste tijden eten .. Daarnaast 3x in de week lopen..

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:15

oke, ik ben ook wel wat gezonder gaan eten. En zo min mogelijk snoepen. Alleen op zaterdag avond nog wel is iets.
Tot nu toe nog weinig resultaat, maar we rennen rustig verder :P

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:21

Ja, ik heb mijn schoenen echt bij zo’n winkel (Intersport) laten aanmeten. Ik heb Asics voor dat zwaardere loper. Zeker omdat ik overgewicht heb, vond ik het wel belangrijk goede schoenen te hebben! Ik moet inderdaad ook zeggen, een onwijs verschil!!

Ik had die kramp in mijn kuiten ook inderdaad de eerste twee weken. Nu ik de frequentie wat heb teruggebracht nergens meer last van. Wil het nu ook weer terug gaan brengen naar 3x per week.

Dreetje, 6 centimer! Wow, ik hoop dat de bijkomstigheid bij mij ook is dat ik sneller afval. Ik loop al bij een dietiste, dus afvallen doe ik al vanwege de lijn. Het hardlopen doe ik in de eerste plaats puur voor mijn conditie. Ik kon tijdens les met rijden het niet goed volhouden, daarom wilde ik mijn conditite omhoog. Maar als ik hierdoor sneller afval, is dat mooi meegenomen natuurlijk!

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:25

Rond welke prijs moet ik denken voor goede schoenen? (even kijken of ik het deze maand nog ga redden met me salaris :P )
Toen ik zoveel kramp had deed ik de wandel pauzes iets langer maken, totdat de kramp weg was en dan weer gaan hardlopen. Zo deed ik wel genoeg rennen, maar iets langer wandelen.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:26

Merk wel dat het sneller gaat naarmate ik langer kan lopen hoor .. In eerste instantie deed ik het om de conditie en ook omdat alles wel wat strakker mocht, zat net tegen de grens aan zeg maar .. Zat er niet lekker door in mijn vel ..

Daarnaast is het wel fijn dat ik nu lekkers mag eten van mezelf omdat ik sport, dan geeft het niks :)

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:27

@ tommy, mijn schoenen kosten 130 euro .. wel duur maar goed voor het lichaam :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:29

Mijn schoenen waren 120 euro, ik denk dat je voor een goede schoen tussen de 90 en 150 euro moet rekenen..

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:30

mijn schoenen waren 190 :P

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:32

wooow 190 ? met extra versnelling ofzo ? :+

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:34

Oke ja ik heb dat geld er zeker voor over. tot 150 ongeveer :P Deze schoenen zijn zeker niet goed voor me knieen enz. Zal van de week even kijken.
Vind het rennen wel echt super verslavend, ik kan nu een paar keer 3 min rennen, terwijl ik de eerste paar keer 1 min al zwaar vond :P

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:36

hahaha fijn is dat he dat je denkt 'hey vorige week hield ik dat nauwelijks vol en nu loop ik met gemak meer' .. :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:38

ja dat had ik ook, in het begin vond ik 1 minuut al teveel, nu doe ik series van 4 minuten en de eerste drie minuten gaan prima, pas na 3 minuten wordt ik moe en gaat mijn ademhaling zwaarder.

Ik heb gewoon gezegd in die winkel, wil er rond de 120 euro voor uitgeven, ze hadden ze ook wel duurder, maar vond 120 euro een mooi bedrag om mee te beginnen.

Weet iemand hier hoe lang je eigenlijk met loopschoenen doet?

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:38

Ja zelfs soms als ik in de ochtend ben geweest denk ik savonds nou ik zou wel weer willen:P. Maar 1 dag rustdag is ook wel weer belangrijk.

Heb gehoord dat je er helemaal niet lang mee doet? Dat je ze na zoveel km al moet vervangen.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:41

Bij mij in de winkel zeiden ze dat je er makkelijk 1000 km mee kan lopen ..
Als je schoenen laat aanmeten, neem dan je oude hardloopschoenen mee :)

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:43

Iik loop heel erg naar binnen met mijn voeten. Dus al corigerende schoenen en nog extra corrigerende zolen erin :P

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:44

Nou heb ze vorige maand gekocht, dus voorlopig houd ik het er denk ik nog wel even mee vol. Hadden jullie trouwens ook toen je loopschoenen ging aanmeten dat je een schoenmaat groter moest. Ik heb normaal 39/39,5. Maar verkoper adviseerde me echt de 40.5 te nemen. Vind ze best wel ruim zitten, maar met lopen heb ik nergens last van.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:47

Mijn maat klopte wel maar mijn vriendin kreeg wel een maat groter inderdaad.. Had wel dat ik heeeel anders ging lopen met die schoenen, ging ze inlopen op mijn werk en had echt last van de onderkant van mijn voeten. Heb trouwens ook corrigerende schoenen. Hadden jullie daar ook last van?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:53

nee, waren echt pantoffels, heb ze totaal niet hoeven inlopen, liep er zo op weg. Ik heb geen corrigerende schoenen. Ben wel op zo'n infraroodplaat geweest, maar was niet nodig. Vind ze echt heerlijk zitten.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:02

Ik heb mijn schoenen gekocht bij Runnersworld. Hier wordt je op de video gezet en kijken ze hoe je je voet neer zet etc. Ik heb schoenen met een lichte correctie omdat ik de neiging heb naar binnen te knikken met mijn enkel.
Van normale schoenen heb ik maat 38, maar mijn hardloopschoenen zijn maat 39,5! Ik heb ze verder niet hoeven inlopen, het zijn echt pantoffeltjes!

Het is wel echt heel belangrijk om bij een goede zaak je schoenen te laten aanmeten! Dit scheelt een hele hoop narigheid en langdurige blessures!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:11

Ik heb ze bij runnersworld gehaald, die laten je eerst op een loopband lopen die ze van achteren filmen zodat je ziet hoe je loopt.
Bij mij was het heel duidelijk, rechts loop ik bijna ideaal en links overproneer ik ontzettend (leek net of ik mn enkel ooit had gebroken die niet goed was gegroeid ofzo :') ) ik ben best kieskeurig en wist ook dat ik antipronatie moest hebben, maar hij trok meteen de goede schoenen uit de kast. Ik heb nu Mizuno's, bevallen echt heel goed. Ik loop vrijwel alleen in het bos, deze zijn breed aan de onderkant (zijn ook voor de zwaardere loper, dat ben ik niet) dus steunen goed in het bos, zijn heel soepel en kan ze goed strak trekken. Veel zachter dan de asics waar ik altijd fan van was/ben, enne, met roze :))

Edit, moet ik even iets anders doen tijdens mn reactie, plaats je zo'n zelfde bericht :')
Ik heb trouwens 42,5 van deze,van asics had ik 42, normaal heb ik 40/41. Ze waren €130,-

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:34

Oke dus toch wel tussen de 100 - 150. Nouja beter dan blessures! Ben benieuwd hoe vanavond les 6 gaat!