Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:34

Heeft het effect gehad Mindim?

Ik heb vandaag voor het eerst weer eventjes op m'n schimmel gereden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:57

2 x gemasseerd nu, maar het blijft tot nu toe erg pijnlijk. Het lijkt wel of ze een enorme kneuzing aan het masseren zijn. Ook in de nacht heeft het nog geen effect, maar dat kan je eigenlijk ook nog niet verwachten. Woensdag ga ik weer.
Mijn bijrijdster heeft gisteren gereden, wel wat bokkerig, maar verder was is lief.

Hoe beviel je ritje???

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:57

Vervelend zeg, je voelt nog helemaal geen verbetering?

Het rijden is wel weer fijn, ik heb alleen veel last van spierpijn, dat valt me nog niet zo mee. Maar goed, dat lange niks doen is gewoon niet goed voor mijn lijf, ik kan beter wat meer in beweging blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:09

Overdag heb ik er geen last van gelukkig. Alleen in de nacht draai ik vaak op die arm en dan drukt het tegen je zenuwen. Dat doet erg zeer en dan word je wakker. Met het gevolg dat je 4 maal per nacht wakker word en je komt niet altijd even goed weer in slaap.
Gelukkig heb ik gedurende de dag geen last van!

Dat spierpijn gaat wel over, vrij gauw bij mij iig. Ik fitness nu weer 3 maal 2 uur per week en dat gaat goed. Je blijft de plaat voelen, Ik kan mijn huid onder de plaat ook weer voelen, dus de zenuwen aldaar doen het weer!! Soms wat prikjes aan de breuk, als je het teveel belast, net alsof de schrooefjes gaan protesteren.
Ik ga er maar vanuit, dat het altijd een wat zwakke plek zal blijven en dat je je maar wat aan moet passen.

Misschien dat ik de plaat uiteindelijk toch wel laat verwijderen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:20

Even 't topic weer eens wakkerschudden :D

Vorige week op controle geweest in 't ziekenhuis. M'n breuk is keurig genezen en ergens eind juli/augustus mag het plaatwerk er weer uit :j.
Om 't goed nieuws te vieren in de middag Breez gaan rijden, dit was achteraf niet zo'n heel sterk plan, want uitgerekend vandaag ben ik weer gelanceerd :(. Meneer raakte wat uit balans en begon te bokken. Na een bok of 4 kon ik 'm niet meer uitzitten en de salto was een feit. Ben gelukkig niet op m'n schouder gevallen, maar op m'n nek.

Het gaat allemaal goed en heb deze keer niks gebroken. Vertrouwen is weer even wat minder, maar dat komt ook wel weer goed. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:42

Fijn dat het goed genezen is, heb je er ook helemaal geen last meer van? :) Wel balen van je val.
Ik ben er na het breken ook twee keer weer gevallen, zonder schade.
Over ruim 2 weken mag ik weer voor controle, maar ik heb m'n twijfels of het nu wel vastgroeit. Het voelt ook nog stijf en hij blijft gevoelig. Ik blijf ook last van mijn schouder houden, daar moet ook iets niet goed zitten.

Hadden jullie ook dat je na de operatie je aders heel goed kon zien liggen onder je vel op je borst/schouder/bovenarm? Ik heb dat en dat zakt ook maar amper weg, het is een lelijk gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:23

Ik heb ook nog steeds last van mijn schouder hoor. Je pezen en spieren hebben maandenlang in een verkeerde houding gezeten en nu zijn ze opgerekt en zitten ze weer goed. En dat gaat schijnbaar niet zonder slag of stoot.
Mijn breuk 'prikt' ook nog wel eens, als ik bijvoorbeeld te veel kracht gebruik. Ook kan ik nog steeds niet op mijn verkeerde kant liggen. De fysio heeft niet geholpen,naalden en de hele mikmak hebben ze gebruikt. Ik heb soms ook een pijnlijk punt in mij oksel. Ik leg me er maar bij neer, dat het nooit meer optimaal is. Twee weken na de breuk is een foto genomen en verder hoefde ik niet weer te komen.

Waarschijnlijk wil ik wel de plaat er uit laten halen.

Ik heb een bijrijder op mijn paard, zij rijdt hem helemaal door. Ik heb het lef nog niet, ik vind het vreselijk, maar ik zie nog steeds beren op de weg. Terwijl hij eigenlijk op het ogenblik net een mak schaap is. Op een ander paard durf ik dan wel weer :?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:34

Mijn plaatwerk is ook heel goed zichtbaar aan de buitenkant Karin. De arts heeft dit bewust gedaan, omdat 't op voorhand
bekent was, dat hij 't er weer uit gaat halen. Nu hoeft hij niet zo diep als 't weer open gaat. Er zit ook een schoef in m'n sleutelbeen. Of deze verwijderd wordt zien ze bij de operatie. Als die teveel ingegroeid is laten ze 'm zitten. Hoop 't niet, want dan blijf je dan ook zien.

Heb totaal geen pijn, beetje dof gevoel net onder 't litteken, maar dat is dan ook alles. Ben nog wel oplettend met het optillen van hele zware dingen.

Kop op Mindim :(:), ga 't niet overhaasten. Weet precies waar je over praat. Breez is ook zo'n goedzak en zal normaal gesproken niet zo gek doen, toch is dat vertrouwen helemaal weggeweest. Langzaam opbouwen, komt 't weer helemaal goed. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:37

Vandaag moest ik weer voor controle naar de orthopeed en het zag er allemaal goed uit! :)

Afbeelding
De breuklijn is niet meer te zien en het is dus netjes vastgegroeid!
Het plaatje mag er een jaar na de operatie uit, maar het hoeft niet. Als ik er geen last van krijg dan denk ik dat ik het dus ook maar mooi laat zitten. Ik hoef niet onder narcose als het niet écht nodig is. :D

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:13

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 20:43

Nee, ik ben niet klachtenvrij. :n Eigenlijk verandert er niet zoveel. Ik doe nog steeds veel met links en ik wil mezelf nu dwingen om gewoon meer met rechts te gaan doen, ook als het minder fijn voelt.
Volgens mijn arts moet ik er gewoon een jaar voor uittrekken en sommige klachten zullen blijvend zijn.
Maar het zit vast en daar ben ik al heel blij mee. :)

Bij jou wordt het niks beter Merel? Vervelend hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:36

Geen idee of alles is vast gegroeid. Ik neem aan van wel, maar ben niet op de foto meer geweest.

Ik ben ook niet helemaal klachtenvrij hoor. Het blijft een gevoelige plek, veelal een beurs gevoel. Op mijn zij liggen gaat al een stuk beter, maar is nog niet geheel klachtenvrij.
Met sommige dingen merk je ook gewoon dat de plaat er zit, ik wilde laatst de schroeven in de gipsplaten weg werken. Maar dat wil met zo'n plaatje niet zo fijn :D
Ook in de sportschool heb je met sommige apparaten last van de plaat. Maar ach als het daar bij blijft, dan is het maar zo. Ik laat de plaat liever ook niet weghalen, liever geen narcose meer :D

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:01

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:07

Hier ook nog steeds klachten, ik ben vandaag naar de huisarts geweest. Ik heb pijn onder mijn oksel welke uitstraalt naar mijn borst, dus de borst zelf. Ze denkt aan iets met zenuwen.
Ik heb sinds de hechtingen zijn weggehaald in oktober nooit meer een controle gehad (is dat raar?)en ik ben nu weer door gestuurd. Dus ik ben benieuwd, op mijn zijde slapen gaat nog steeds niet.

Men praat altijd maar van ách het is maar een sleutelbeenbreuk', maar het valt me smerig tegen die nasleep. Ik sport fanatiek, maar schouderoefeningen valt moeilijk en mijn foute arm blijft ook verder achter qua groei en kracht bij mijn goede arm. Wel 'fijn' om te horen dat het er gewoon bij hoort en dat we allemaal nog klachten hebben.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:31

Echt naar om te horen dat 't allemaal wat minder gaat met jullie :(:).

4 augustus heb ik m'n volgende operatie. Dan gaat alles er weer uit. Verder gaat 't heel goed, heb nergens last van, kan alles weer.
Het enige is een dof gevoel op de huid aan de voorkant van m'n schouder, maar daar wen je ook aan :j

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:34

ik dacht ik kom ook even mijn ervaring delen :o

november 2010 van mijn ruin gevallen die toen nog niet zo lang ohz was. het gebeurde buiten op hele harde zandgrond. ik ben op rechts gevallen en had mijn linker sleutelbeen gebroken. ik had nog nooit wat gebroken dus vond het al zo vreemd dat de pijn niet afzakte.
uiteindelijk met hele hoop gedoe zijn paard en ik weer op stal beland. daar mijn moeder gebeld en die heeft mij meteen naar het ZH gebracht. daar zijn foto's gemaakt en bleek dus idd mijn sleutelbeen gebroken. gelukkig stond de boel mooi op elkaar dus dat was wel een meevaller.

ik had de grootste moeite met slapen aangezien ik een enorme draaier ben in bed en ook het liefst op mijn zij slaap wat dus echt niet kon /rechterkant was ook 1 grote blauwe beurse plek :') ) tientallen keren werd ik wakker snachts. 1 nacht op mijn zei in slaap gevallen. midden in de nacht werd ik wakker met vreselijke pijn. hierdoor is de breuk ietsje scheef komen te staan maar dat had verder geen gevolgen gelukkig.

ik heb daarna fysio gehad om weer te leren bewegen (zo raar dat dat gewoon niet meer kan :') ) in die periode heb ik 5 weken niet op mijn ruin gereden. voornamelijk omdat mijn moeder dat niet goed vond (hij was toen nog maar 3) en ik zelf niet op kon zadelen omdat ik die arm niet zo ver omhoog kon bewegen en helemaal niet met een tadel in mijn handen :o

ik ben wel heel eigenwijs zonder zadel op mijn merrie gestapt. eigenlijk nooit slim natuurijk, maar ik vertrouw haar compleet. na 5 weken weer op mijn ruin gestapt en dat was ook gewoon opstappen en wegrijden :D

heel af en toe als ik verkeerd heb gelegen in bed heb ik nog wel eens een beetje last van die plek. meer een trekkerig gevoel dan. ik kan ook niet zo goed meer op die zei liggen, ik krijg mijn schouder dan gewoon niet recht. en een heel groot nadeel vind ik dat er zo een enorm lelijke bult op die plek is gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:15

Nou Carolalisa, ik teken ervoor hoor! Wees maar blij dat alles zo voorspoedig is geheeld. Zoals je kunt lezen gaat het helaas niet altijd zo :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 07:16

Hier gaat het op zich wel goed, maar de klachten blijven.
Ik probeer wel heel bewust meer met rechts te doen, ook als het pijnlijk is, alles moet gewoon weer sterker worden. Maar de hele schouder voelt nog steeds niet goed en bij bepaalde bewegingen hoor en voel ik ook iets knakken.
Op m'n zij slapen blijft ook moeilijk, het ligt er wel een beetje aan hóe ik lig, soms wil het wel maar ik wordt er ook nog regelmatig wakker van als ik vekeerd lig doordat het pijn doet.

Inderdaad, na 5 weken alweer kunnen rijden, perfect!!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:37

ja ik zie dat er idd een aantal zijn die er nog steeds veel last van hebben. wat dat betrefd heb ik inderdaad geluk gehad. is daar dan verder niks aan te doen? ik neem aan dat je altijd fysio krijgt na zo een breuk?

ik vond die 5 weken niet rijden al een hel. de eerste periode kon ik ook nog het hoofdstel niet zelf om doen omdat ik mijn arm gewoon niet zo hoog kreeg (ben zelf vrij klein) dus moest steeds iemand vragen om dat te doen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:15

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:37

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:40

Ben m'n kast aan 't opruimen, kom ik 't dvdtje met de foto's tegen.

Nou, dit gaan ze allemaal verwijderen binnenkort :D, kan ik eindelijk weer veilig door detectiepoortjes _O-
Afbeelding

En voor degene die willen zien hoe geknakt 't was... even in 'n link O:)
Als je voor 't eerst wat breekt moet je 't maar meteen goed doen :Y)
http://img263.imageshack.us/img263/1790 ... lbeen1.jpg

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:48

psydoxy daar heb je flink je best op gedaan zeg :oo

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:07

carolalisa; ging vanzelf :+

Breez is bijna 1.80. Zat er nog geen halve minuut op en had een lange teugel. Hij was toen net zadelmak en nog erg slugelig, zie hem de draad raken... knipper met m'n ogen en lag al op de grond. Heb 't niet horen of voelen breken, m'n arm deed 't ineens niet meer.

Opstappen ging niet meer. Dacht... even langs de HA, komt 't wel weer goed. Pas toen ik 't gezicht zag van die 'zuster' op de rontgenafdeling zag, bedacht ik me dat 't toch wel wat erger zou zijn. Er zijn wel 5 artsen komen kijken.... zo'n breuk zien ze nu ook niet iedere dag :Y)