ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 01:46

Nog niet, maar ik ga het zeker doen. 1,5 jaar geleden is mijn tante plotsling overleden, zij was al donor. Zij was hier ook een echte voorstander van. Zij heeft een aantal mensen dankzij haar donor-zijn een gezond leven kunnen bieden. Dat doet je dan erg goed!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:52

Dat wil ik ook, als ik oud genoeg ben, ga ik dat op papier laten zetten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:56

Ik heb mezelf ook al 100 keer als donor opgegeven.
Ik leef nu met het idee dat een ander weer kan zien door de netvliezen van mijn vader.
Dat verbrande mensen kunnen herstellen met de huid van mijn vader ect ect.
Geeft een goed gevoel dus waarom niet?

Helaas mankeer ik zelf het een en ander waardoor ik misschien niet geschikt ben als donor maar..........
waarom zal je het laten verteren als je een ander leven er mee kan helpen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:23

Ik geef bloed en ben orgaandonor.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:04

cupcake_x schreef:

Vanaf 12 jaar mag je dat al zelf beslissen, zonder toestemming van je ouders ;)
Mocht je voor je 16e overlijden, dan kunnen je ouders wel alsnog weigeren.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:25

leuk te horen dat zoveel mensen donor worden/zijn :D top

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:01

Het is al een ouder topic, maar in overleg met een mod is besloten dat ik hier toch mag reageren! :)

Ik heb namelijk nog een aantal vragen die in het topic verder nog niet beantwoord zijn en die ik ook niet kan vinden op de site van sanquin (het kan natuurlijk zijn dat ik het over het hoofd heb gezien).

Op dit moment heb ik zelf nog een aantal onderzoeken lopen in het ziekenhuis. Ik heb begrepen op de site dat ik door een endoscopie (maagonderzoek) momenteel nog niet in aanmerking kom om bloed te mogen geven. Weet iemand misschien hoe lang het duurt na zo'n onderzoek dat je hier wel voor in aanmerking komt?

Ook heb ik nog wat vragen over het worden van stamceldonor/beenmergdonor (bestaat er nog een verschil tussen deze 2? ) .
- Kan dit alleen als je bloeddonor bent?
- Kun je bij de bloedbank aangeven dat je dit wilt worden?
- Op een medische keuring na, zijn er verder nog dingen waar je rekening mee moet houden als je dat wilt worden?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vragen.

Ik ben zelf laks geweest met het invullen van orgaandonatie, daardoor heb ik deze papieren nog thuis liggen. Maar de mensen om mij heen weten donor wil zijn en ik zal er ook spoedig voor zorgen dat de benodigde papieren daarvoor op de bus komen. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:50

Hoi,

Mijn man werkt voor Sanquin en ik heb hem de vragen voorgelegd.
Talsha schreef:
Op dit moment heb ik zelf nog een aantal onderzoeken lopen in het ziekenhuis. Ik heb begrepen op de site dat ik door een endoscopie (maagonderzoek) momenteel nog niet in aanmerking kom om bloed te mogen geven. Weet iemand misschien hoe lang het duurt na zo'n onderzoek dat je hier wel voor in aanmerking komt?[

Hij adviseert het info nummer te bellen. Welke regio zit je?
Citaat:
Ook heb ik nog wat vragen over het worden van stamceldonor/beenmergdonor (bestaat er nog een verschil tussen deze 2? ) .
- Kan dit alleen als je bloeddonor bent?
- Kun je bij de bloedbank aangeven dat je dit wilt worden?
- Op een medische keuring na, zijn er verder nog dingen waar je rekening mee moet houden als je dat wilt worden?

Hij dacht dat dit kon, maar ook hiervoor weer, bel het info nummer. Dit is nog niet landelijk, je zult je regio moeten bellen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:20

Ik zit in regio noord oost.

Bedankt voor je antwoord! Ik wacht het aangevraagde informatie pakket even af en als ik daarna nog vragen heb ga ik inderdaad even naar hun toe bellen :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:24

Vraagje aan de bloeddonoren!

Ik heb nu 1 keer bloed gegeven en durf niet meer zo goed omdat ik vorige keer flauw plat op mijn gezicht ben gevallen.

Ik had overigens na het prikken 20 minuten gezeten en thee gedronken en koekjes gegeten.

Ik moest toen een half uur nadat ik flauw was gevallen op een bed liggen en duurde best wel een tijdje voordat ik mij weer beter voelde.

Hoe kan ik dit voorkomen?
ik had overigens voor het prikken wat kleins gegeten en goed gedronken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:29

orienta schreef:
Vraagje aan de bloeddonoren!

Ik heb nu 1 keer bloed gegeven en durf niet meer zo goed omdat ik vorige keer flauw plat op mijn gezicht ben gevallen.

Ik had overigens na het prikken 20 minuten gezeten en thee gedronken en koekjes gegeten.

Ik moest toen een half uur nadat ik flauw was gevallen op een bed liggen en duurde best wel een tijdje voordat ik mij weer beter voelde.

Hoe kan ik dit voorkomen?
ik had overigens voor het prikken wat kleins gegeten en goed gedronken.

De eerste keer kan idd heftig zijn.

Ik zou iets meer eten, en vooral zorgen dat je uitgerust en ontspannen bent. Kun je misschien een keer meegaan met iemand, alleen om te kijken? Om zo weer een positieve ervaring op te doen?

Mijn 1e keer was ook heftig, ik werd ook plat gelegd. Ik viel niet flauw, maar mocht niet weg van de gastvrouw. Na een half uurtje ging t weer prima.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:33

Ik ben absoluut niet bang voor het prikken en ik leek mij ook goed te voelen daarna behalve toen ik opstond dus en even liep ;)

Ik heb overigens daar 2 uur moet bljiven daarna dus dat was even wat minder.
Ik had daarvoor goed gegeten onders wat kleins versta ik gewoon 2 sneetjes brood en veel drinken ;)

Maar mooi dat dat dan waarschijnlijk alleen de eerste keer is!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:38

ja ik ben orgaan donor :D als ik dood ben heb ik niet zoveel meer aan die organen he :') alleen mijn ogen wil ik er niet uit.
bloed donor zou ik wel willen, maar ik heb een lage onderdruk en licht ijzertekort dus spannende dingen zorgen bij mij voor automatisch flauwvallen, en bloed met ijzertekort lijkt me niet erg gewild :')

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:09

cupcake_x schreef:

www.jaofnee.nl

Ik ben ook donor..
Ik doneer momenteel vol bloed, sta in geschreven bij de database voor beenmerg en plaatjes donor, ook mijn organen laat ik eventueel doneren, mist ze tegen die tijd(hoop ik) nog bruikbaar zijn ;)

Vraag na het doneren om boullion... Ik ben de eerste paar keren(3x) ook tegen de vlakte gegaan, maar nu gaat het goed..... Eerst ff zitten, daarna bungelen, wat eten en drinken ter wijl je in de stoel zit en daarna rustig op staan... Nog even aan de tafels met boekjes zitten, weer wat drinken en dan rustig aan naar huis, maar neem je tijd... Tegenwoordig, drink ik wat sta op en kan naar huis... :)
En voordat je gaat, echt heeeeel veeel drinken en zorgen dat je uitgerust bent, en goed eten van te voren!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:21

Deze week is het de week van de donor.
Ben super benieuwd of er nog mensen zijn die er wel of niet over denken om donor te gaan worden???

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:24

Ik ben geen donor. Eigenlijk om de reden dat ik niet wil dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. En meer van dat soort dingen.
Ik wil gewoon bepaalde dingen uit kunnen sluiten en dat gaat helaas niet.

Ik wilde bloeddonor worden, was daar qua gezondheid ook geschikt voor, maar dat is hier meer dan een uur rijden vandaan. En dat wordt gewoon te gek.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:30

Ik ben ook donor, ze mogen alles van me hebben :)
Ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben, laat iemand anders er maar van genieten!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:32

HorseTopShop schreef:
Ik ben geen donor. Eigenlijk om de reden dat ik niet wil dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. En meer van dat soort dingen.

Ik wilde bloeddonor worden, was daar qua gezondheid ook geschikt voor, maar dat is hier meer dan een uur rijden vandaan. En dat wordt gewoon te gek.

Het is absoluut je goed recht om het niet te willen hoor!! Maar het niet uit kunnen sluiten is niet waar! Ik ben al járen donor en heb wel degelijk op m'n pasje staan dat m'n alvleesklier is uitgesloten (heeft namelijk geen zin om die weg te geven, aangezien ie niet werkt :P )
(je kunt alleen niet aangeven aan wie je wel en niet zou willen doneren.....)
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 17-10-11 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:33

HorseTopShop schreef:

Hier had ik ook erg veel moeite mee, ik rook zelf niet, dus kunnen mijn schone longen dan naar een roker gaan die zelf zijn longen verrookt heeft?
Ik denk dat de kans hierop erg klein is en er zijn ook veel mensen met een 'echte' ziekte, dus voor mij is het het waard.
Ik zeg maar wat niet weet wat niet deert :)
Mochten mijn longen toch naar een roker gaan, kan ik misschien wel gaan spoken bij diegene }>

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:33

Kentaro schreef:
HorseTopShop schreef:

Het is absoluut je goed recht om het niet te willen hoor!! Maar het niet uit kunnen sluiten is niet waar! Ik ben al járen donor en heb wel degelijk op m'n pasje staan dat m'n alvleesklier is uitgesloten (heeft namelijk geen zin om die weg te geven, aangezien ie niet werkt :P )

Ja, maar ik bedoel het uitsluiten van junkies, alcoholisten, rokers.....
Als ik donor ben, wil ik ook echt dat het zin heeft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:35

Ik kwam er net iets te laat achter dat je dat bedoelde...
Ik snap helemaal je idee, maar aan de andere kant is het ook weer heel moeilijk waar dan de grens zou moeten liggen. Stel dat iemand continu met iemand om gaat die rookt maar zelf niet rookt. Dan worden de longen net zo hard verpest!?

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:40

ik ben ook donor :)

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:44

Edit: zie net dat ik op pagina 10 ook al heb gereageerd ;)

Overigens weet ik eigenlijk niet of ik bloed mag doneren, heb dan wel een aparte bloedgroep, ik heb ook een bloedafwijking
Laatst bijgewerkt door Miss_m op 17-10-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:46

hier ook een donor,ze mogen alles van mij hebben,het idee dat ik daar mensen mee kan helpen doet mij alleen maar goed.ik heb ook weleens bloed gegeven,maar ik ben toen verhuist.en toen is het er eigenlijk niet meer van gekomen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:19

HorseTopShop schreef:

Ik snap dat je dat niet wilt, maar mensen krijgen echt niet zomaar een nieuw orgaan als ze een junk zijn geweest ofzo. Daarbij denk ik dat ook die mensen een tweede kans verdienen :j
En stel je voor dat de junk nummer 1 is op de wachtlijst en daarna staat een lieve moeder van twee kleine kinderen. Geef mijn organen dan maar aan de junk, zodat de moeder ook sneller geholpen kan worden.

Het is gewoon heel moeilijk en je wordt pas echt met je neus op de feiten gedrukt als je het van heel dichtbij meemaakt. Ik ben dus donor, ik doneer alleen geen bloed omdat ik dat niet mag. Maar er komt een tijd dat ik dat ook mag geven en dan ben ik de eerste die bij de bloedbank staat :j