Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:41

Sophie: Het was voor jou niet niks, en uit je berichten haal ik ook dat als je in een betere periode zwanger had geraakt, je er heel anders tegenover had gestaan.

Voor mij persoonlijk ligt dat weer compleet anders, maar mensen willen dat maar niet snappen.

Yankee: Snap ik echt niet, in een relatie ben je toch samen?

YankeeBoy

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:45

Ja, natuurlijk ben je samen, maar als je daarin verschilt van mening, vind ik dat de vrouw uiteindelijk de beslissing maakt. Je kan moeilijk een compromis sluiten?!
Snap je dat echt niet?
Dus als mijn vriend het wil houden en ik niet, dan moet ik het maar houden omdat hij het wil? Terwijl ik mezelf daar doodongelukkig mee zou maken?
Of andersom, het weg laten halen omdat hij dat wil en daar eeuwig spijt van hebben?
Nee sorry, daar trekt de man toch echt aan het kortste eind voor mij

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:45

stef schreef:
Sophie: Het was voor jou niet niks, en uit je berichten haal ik ook dat als je in een betere periode zwanger had geraakt, je er heel anders tegenover had gestaan.

Klopt :j omdat ik dat heb meegemaakt sta ik hier ook heel anders tegenover. Daarvoor had ik me misschien meer kunnen identificeren met de tegenstanders. Ik was er vroeger ook geen voorstander van en het heeft mij heel veel moeite gekost om deze beslissing te nemen (maar ik kon helaas niet anders). En juist omdat het mij zoveel moeite heeft gekost struikel ik zo over de mensen die zeggen dat mensen 'zomaar' even een abortus laten plegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:48

Yankee: Ik zou me dan afvragen of mijn partner wel de juiste partner is. Want aan zoiets gaat je relatie gewoon kapot, en daar is dan een eventueel kind weer de dupe van.

Sophie: Ik heb gelukkig nog nooit in de situatie gezeten, maar of het voor mij heel emotioneel zal zijn durf ik niet te zeggen. Ik ga ervan uit van niet, omdat ik er gewoon echt niks mee heb

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:49

Snap je punt inderdaad, maar ik ben ook nog wel een stukje jonger dan jij, dus misschien ligt het voor mij sowieso anders.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:50

@ Stef : Ik hoop iig voor je dat je nooit in de situatie komt :)

edit; verkeerde username :+

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:50

Ik zeg altijd hetzelfde in deze topics. Ik vind het erg als mensen beslissingen voor anderen willen nemen.

Ik ga er vanuit, en hoop dat iedereen doet wat hem of haar het beste lijkt. Als jij van mening bent dat een abortus na zoveel tijd niet mag of uberhaupt niet mag, dan doe je dat toch niet?
Maar zadel een ander alsjeblieft niet op met jouw mening, want die is niet heilig of de enige ware. Ik vind het altijd maar getuigen van arrogantie om je mening zo op te dringen aan anderen. Laat iedereen gewoon vrij in zijn beslissing. Het is niet jouw leven en ook niet jouw lichaam.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:51

mee eens Ayo

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:52

Ayasha schreef:
Het kan nu een hele botte vraag zijn, en ik wil echt niemand voor het hoofd stoten van de tegenstanders maar ... Waarom mag men een kind niet weg laten halen (en dus het heft in eigen handen nemen wb leven en dood), maar is het wel gewoon geaccepteerd om álles te doen om zwanger te worden en om kinderen die eigenlijk niet levensvatbaar zijn ten koste van alles in leven te houden met de kans dat ze het niet halen? (en dus ook het heft in eigen handen nemen wb leven en dood)

Ik ben het oneens met je ''stelling''. Ik vind het te zwart/wit. Mijn dochter is met 32 weken geboren en had zonder hulp (beademing) ook niet overleefd. Maar na 5 weken was ze gezond en wel thuis en is nu een kerngezonde peuter van 2. Of een kind er al dan niet iets aan over houdt is vooraf moeilijk te bepalen. Je moet het per situatie zien en niet per leeftijdgrens.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:54

Sophie_midas schreef:
Ja tuurlijk zijn er mensen die 'zomaar' abortus laten plegen, maar die zorgen dus voor alle negativiteit. Ik zie het namelijk bijna als een persoonlijke beledeging dat dit soort dingen gezegd worden. Voor mij (en dat geldt voor alle vrouwen die ik die dag in de kliniek gezien heb) was het niet 'a piece of cake'. Je kon daar gewoon de pijn en het verdriet voelen.. Ik heb er zeker nog 2 jaar verdriet van gehad, en tot op de dag van vandaag sta ik er nog bijna dagelijks bij stil!

Ik had op dat moment geen keus, ik had het kindje niks te bieden. Ik denk dat mensen niet echt beseffen wat dit met een vrouw doet, want geloof me; het is echt niet niks!!

Oke, ik snap nu beter waarom je het niet leuk vond dat ik zo'n opmerking maakte. Het kwam idd misschien over alsof ik dacht dat iedereen dat zomaar even deed, maar dat is niet zo, sorry! :)

Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe het is na een abortus, dat iemand (heb het niet tegen jou nu Sophie) een kindje heeft laten weghalen maar er lang verdriet van heeft. Het lijkt soms zo tegenstrijdig, mensen die wel een kind willen maar het op het moment niet willen of kunnen door hun situatie. Een vriendin van me wil later heel graag kinderen maar als ze nu zwanger zou raken zou ze abortus laten plegen. Ik had het er een keer over met haar en toen vertelde ze me dat. Haar moeder en oma zaten er ook bij en die vonden dat ze er dan maar heel goed overna moest denken, omdat ze later niet zeker kon weten of ze dan nog kinderen kon krijgen. Het lijkt me zo vreemd om een kind weg te laten halen terwijl je weet dat je wel kinderen wilt (niet dat het stom is, maar het lijkt me zo'n raar idee en gevoel geven bij jezelf). Ik kan er niet inkomen wat je dan precies voelt, maar ik kan me wel voorstellen dat het je hele leven blijft achtervolgen..

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:00

stef schreef:
Ella, dus als je de verantwoordelijkheid neemt, om te voorkomen dat je zwanger raakt, omdat je écht geen kinderen wilt, en je wordt ondanks je moeite, toch zwanger, dan moet je het kind maar houden? Terwijl je dat kind nooit normaal aan zou kunnen kijken, terwijl je het kind nooit liefde zou kunnen geven?

nou ik denk, dat het niet meer aankijken van je kind, een kwestie van je eigen instelling is.

Ik zie het een beetje zo:
bij zwangerschap heb je 2 keuzes.
je dood je kind of je baart het kind.
Het kind doden wil ik in geen geval. Dus kies ik ervoor het te baren.

Dit maakt mij automatisch moeder, en dan ga ik me afvragen wat voor moeder ik wil zijn. Éen die voor mijn kind zorgt, en er ondanks de misschien moeilijke situatie er het beste van maakt voor het kind en mezelf. Of ik kan een moeder zijn die blijft mokken dat ik mijn leven anders had voorgesteld.
En dan kies ik ervoor om er voor het kind te zijn. Hoe mijn leven dan gaat verlopen, kan ik niet voorspellen, maar dat kan ik ook niet zonder kind.

edit: misschien is dit een beetje een héél simpele uitleg, maar ik ben dan ook maar een simpele meid ;)
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 03-03-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:00

LF_xx_D schreef:
Oke, ik snap nu beter waarom je het niet leuk vond dat ik zo'n opmerking maakte. Het kwam idd misschien over alsof ik dacht dat iedereen dat zomaar even deed, maar dat is niet zo, sorry! :)

Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe het is na een abortus, dat iemand (heb het niet tegen jou nu Sophie) een kindje heeft laten weghalen maar er lang verdriet van heeft. Het lijkt soms zo tegenstrijdig, mensen die wel een kind willen maar het op het moment niet willen of kunnen door hun situatie. Een vriendin van me wil later heel graag kinderen maar als ze nu zwanger zou raken zou ze abortus laten plegen. Ik had het er een keer over met haar en toen vertelde ze me dat. Haar moeder en oma zaten er ook bij en die vonden dat ze er dan maar heel goed overna moest denken, omdat ze later niet zeker kon weten of ze dan nog kinderen kon krijgen. Het lijkt me zo vreemd om een kind weg te laten halen terwijl je weet dat je wel kinderen wilt (niet dat het stom is, maar het lijkt me zo'n raar idee en gevoel geven bij jezelf). Ik kan er niet inkomen wat je dan precies voelt, maar ik kan me wel voorstellen dat het je hele leven blijft achtervolgen..

Oke, maakt niet uit :). Ik vatte de opmerking misschien ook iets te persoonlijk op. :) Maarja het is nou eenmaal een erg gevoelig onderwerp bij mij.

Ja, het is moeilijk voor te stellen, dat snap ik heel goed! Het was immers op dat moment mijn eigen keus om het weg te laten halen.
Maar in mijn geval was het een ontzettend slechte timing, ik was net gestopt met school en ging aan wat nieuws beginnen, had geen diploma, geen eigen huisje, niks! Als ik 3 jaar later (nu dus) zwanger was geworden had ik het gehouden want ik heb zeker wel een kinderwens :j.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:05

juline schreef:
Aangezien ik zelf 2 abortussen heb gehad vanwege het feit dat ik niet in het zelfde schuitje zou komen te zitten zoals deze jonge moeder. Hoe gek ik ook ben op kinderen en ze nog steeds heel graag wil kan het nu gewoon nog niet.

Een hele persoonlijke vraag. Als je er geen antwoord op wilt geven, snap ik het heel goed. Ik vroeg me af hoe het komt dat je tweemaal ongewenst zwanger bent geraakt? Werkte je anti-conceptie niet goed of had het een andere reden? Nogmaals het is niet verkeerd of aanvallend bedoelt, maar vroeg het me af. Ik ben zelf namelijk ook door de anti-conceptie heen zwanger geraakt.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

Voor mij was het stil staan na het weghalen bij het feit dat je die keuze heb moeten maken en dat het hartje klopte(bedankt mam).Ook maakte zogenaamde vrienden het moeilijk voor me omdat ik volgens hun de verkeerde keuze had gemaakt.Wat dus in hield dat ik onzeker werd,er meer bij stil ging staan en dat ik er bijna dagelijks voor aangevallen werd.

Soms denk ik wel er aan terug maar dat is mede omdat ik nu een dochtertje(van 4) heb en op dit moment zwanger ben.Kan wel zeggen van had eigenlijk 2 kinderen gehad maar zo werkt het niet.Heb zelf toen de keuze gemaakt en op dat moment was het voor mij de beste keuze.Voor mij is het dus ik heb 1 kindje en 2de is onderweg(en dan hebben we dochtertje van vriend nog dus stiekem een beetje 3).Dit omdat het voor mij dus niet volwaardig is geweest(hoop dat ik het een beetje goed uitleg zo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:07

stef schreef:
Daarom doe je dus alles (normaliter) om een zwangerschap te voorkomen.
Ik heb sterilisatie overwogen hoor, maar mn arts vind me te jong, dus op dit moment geen optie.
Van mij mogen ze heel de boel eruit halen, kunnen ze misschien nog iemand blij mee maken....

Als je een sterilisatie wil, kan de dokter je te jong vinden, maar dan ben je nog steeds baas over eigen lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:12

YankeeBoy schreef:
Snap je punt inderdaad, maar ik ben ook nog wel een stukje jonger dan jij, dus misschien ligt het voor mij sowieso anders.

Ik ben een stuk ouder en voor mij ligt het precies hetzelfde, het heeft niets met leeftijd van doen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:18

stef schreef:
Yankee: Ik zou me dan afvragen of mijn partner wel de juiste partner is. Want aan zoiets gaat je relatie gewoon kapot, en daar is dan een eventueel kind weer de dupe van.

Ik ook, juist omdat dit een belangrijk punt is waar je geen compromissen in kan sluiten, zou dit eigenlijk besproken moeten zijn voor je seks hebt (jaja... klinkt erg ideaal, maar hij kwam er bij mij echt niet op)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:24

Sophie_midas schreef:
Oke, maakt niet uit :). Ik vatte de opmerking misschien ook iets te persoonlijk op. :) Maarja het is nou eenmaal een erg gevoelig onderwerp bij mij.

Ja, het is moeilijk voor te stellen, dat snap ik heel goed! Het was immers op dat moment mijn eigen keus om het weg te laten halen.
Maar in mijn geval was het een ontzettend slechte timing, ik was net gestopt met school en ging aan wat nieuws beginnen, had geen diploma, geen eigen huisje, niks! Als ik 3 jaar later (nu dus) zwanger was geworden had ik het gehouden want ik heb zeker wel een kinderwens :j.

Dat moet een moeilijke beslissing geweest zijn! Vooral als je een kinderwens hebt..
Lijkt me ook geestelijk zwaar als je er nog vaak aan moet terugdenken!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:26

Mijn vriend en ik zijn het er over eens hoor, daar niet van edit: maar mocht 1 van ons van gedachte veranderen..

Overigens gaat dat wel heel ver, zoiets bespreken voor je seks hebt

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:30

_Ella_ schreef:
Ik ook, juist omdat dit een belangrijk punt is waar je geen compromissen in kan sluiten, zou dit eigenlijk besproken moeten zijn voor je seks hebt (jaja... klinkt erg ideaal, maar hij kwam er bij mij echt niet op)

Hier ben ik het mee eens, maar vaak gebeurt dit waarschijnlijk niet.. ;)
Waar er twee mensen seks hebben zijn er ook twee verantwoordelijk voor een eventueel kind, maar wanneer de vrouw het kind wel wil houden kan je de vader niet dwingen..
Wij hebben op school voorlichting van de VBOK gehad en daar zeiden ze dat van de meiden/vrouwen die bij hun kwamen, 90% van de partners het kind niet wilde en de relatie beëindigde.. of dat nu nog zo is weet ik natuurlijk niet, maar ik vond het erg veel. :oo

@ YankeeBoy: dat dacht ik dus ook al, wanneer mensen elkaar niet zo lang kennen of snel met anderen naar bed gaan bespreek je dat niet, en zelfs al heb je een relatie dan bespreken veel mensen het waarschijnlijk ook nog niet. ;)
Ik zie het al voor me, een stel dat op het punt staat om seks te hebben, vraagt de vrouw opeens: zeg, zou je een kind willen of niet? :Y)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:35

Zie hier een van de voordelen van seks bewaren voor de ware ;) :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:37

ik ga helemaal met ella mee. wat zij zegt heb ik op pagina 1 al uit proberen te leggen, maar dat ging wat moeilijk. :o
ik krijg vaak het idee dat mensne als het ook maar even hun plannen in de war schopt ze het al als ongewenst beschouwen en ze het geen liefde kunnen geven.
ik zou precies hetzelfde doen als ella. er het beste van maken. geen liefde kunnen geven vind ik een beetje een dooddoener.
heb zelf niets met kinderen en wil ze niet. maar kan niet geloven dat je niet liefde kunt geven aan iets dat zo van jouw is.
dat klinkt zo egoistisch, alsof we nooit bereid zijn iets voor een ander in te leveren. alleen maar ikke ikke...

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:38

Blue_Eyes schreef:
Zie hier een van de voordelen van seks bewaren voor de ware ;) :+

Mee eens :Y)
(herken jou uit het andere topic waar daar een discussie over ging). :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:42

LF_xx_D schreef:
_Ella_ schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar vaak gebeurt dit waarschijnlijk niet.. ;)
Waar er twee mensen seks hebben zijn er ook twee verantwoordelijk voor een eventueel kind, maar wanneer de vrouw het kind wel wil houden kan je de vader niet dwingen..
Wij hebben op school voorlichting van de VBOK gehad en daar zeiden ze dat van de meiden/vrouwen die bij hun kwamen, 90% van de partners het kind niet wilde en de relatie beëindigde.. of dat nu nog zo is weet ik natuurlijk niet, maar ik vond het erg veel. :oo

@ YankeeBoy: dat dacht ik dus ook al, wanneer mensen elkaar niet zo lang kennen of snel met anderen naar bed gaan bespreek je dat niet, en zelfs al heb je een relatie dan bespreken veel mensen het waarschijnlijk ook nog niet. ;)
Ik zie het al voor me, een stel dat op het punt staat om seks te hebben, vraagt de vrouw opeens: zeg, zou je een kind willen of niet? :Y)

Nee gebeurt idd niet vaak :+ Maar het hoeft natuurlijk ook niet op het moment suprême ;)
maar even serieus: ik vind het er eigenlijk wel belangrijk genoeg voor.
Ikzelf had het er wel met mijn vriend over gehad, en vind het echt dermate belangrijk dat ik echt nooit met iemand naar bed zou gaan waarmee ik geen kind groot zou kunnen brengen. Maar ok, dat werkt misschien niet voor iedereen zo.

Haha... blue_eyes :D wat dat betreft zijn wij het eens.

edit... sorry toch even iets weggehaald, geen groot geheim, maar niet 'mag op de voorpagina van Telegraaf'-materie
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 03-03-10 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:46

Ik heb het ook van te voren besproken hoor, vond/vind ik heel belangrijk dat ik daar niet plots alleen zou staan mocht er ooit iets mislopen. Wat ik ook zou kiezen.

Of hij de ware is weet ik wel niet, kan ik binnen een jaartje of 60/70 misschien vertellen ;).