hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:43

Ik heb op http://www.chronischehyperventilatie.nl nóg een lijst gevonden die ik wel met jullie wilde delen :)
Ik heb ze even op een rijtje gezet!:

*Vermoeidheid
*Prikkelbaarheid
*Slapeloosheid
*Lichamelijke gespannenheid
*Angst, angstdromen, doodsangst
*Bezorgdheid
*Hypochondrie (dit is een voortdurende sterke bezorgdheid over je lichamelijke gezondheid)
*Huil- en/of lachbuien
*Neerslachtigheid en depressiviteit
*Fobieën
* Depersonalisatie
*Onrust
*Hartkloppingen
*Overslaan van het hart
*Onregelmatige hartslag
*Pijn op de borst
*Koude en/of klamme handen
*Bewustzijnsstoornissen
* Duizeligheid en wazig of zwart voor je ogen zien
*Oorsuizingen
*Neiging tot flauwvallen
*Slechte concentratie/concentratiestoornis
*Hoofdpijn
*Gevoel dat er een band om je hoofd gespannen is
*gevoelens van onwerkelijkheid (gevoel afwezig te zijn, alsof je niet geheel wakker bent)
*Tintelingen in je handen en vingers
*Tintelingen in je voeten, rond je mond en in je tong
* Doof of dood gevoel in je armen en/of benen (vooral links)
*Algemene of plaatselijke spierpijn en gewrichtspijnen (vooral links)
*Trillingen en grove strekkingen van de spieren
*Stijfheid van handen, vingers en gezicht (vaak van mond en tong, wat het spreken bemoeilijkt)
* Droge mond
*Kriebel in je keel
*Neiging tot hoesten
*Kortademingheid
*Benauwdheid of ademnood
*Het gevoel niet door te kunnen zuchten
*Beklemming of druk op je borst
*Stekende pijn in je hartstreek of lager op je ribbenboog
*Moeten zuchten, gapen en/of hijgen
*Opgeblazen gevoel in je bovenbuik (voornamelijk links)
*Pijn in de maagstreek
*Misselijkheid
*Opboeren
*Winderigheid of diarree
*Verstopping
*Het gevoel dat er een brok o.i.d. in je keel zit, waardoor het eten niet wil zakken
*Moeite met doorslikken

Van de andere lijst:
*Acné
*Niet uit je woorden kunnen komen
*Uit het niets beginnen te zweten
*Angst om flauw te vallen, gek te worden (staat er niet zo in...)
*Problemen met functioneren op het werk/uitval
*Onrust/hyperactiviteit
(*Droge mond/scheurtjes in de lippen)

Ik hoop dat alles erin staat, als dat niet zo is moet je maar even een PB sturen ;)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:30

Ik meld me even. Ga zo namelijk slapen.

Heb zojuist een zware hyperventilatie aanval gehad. Heb het ook al een paar keer op mijn werk gehad. Tussen mijn 12de en 15de heb ik ze heel erg gehad, vooral op mijn 15de. Daarna is het afgenomen en heb ik er zelfs een paar jaar geen last van gehad.. Maar zins twee maanden of zo, zijn ze terug.

Ik ga dinsdag voor de zoveelste keer voor controlle langs de huisarts en ga hem maar vertellen dat ik dus nog is ben gaan hyperventileren ook. :=

appiesjappie

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:57

ik ben gaan rondbellen voor een fysiotherapeut en heb er 1tje in de buurt gevonden waar ik morgen al terech kan!!!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:06

@appie, wat fijn! *D
Volgende week dinsdag ga ik voor het eerst naar AOT, ben benieuwd wat het brengt. Als ik daar geweest ben, ga ik ook maar eens mijn leraren op de hoogte stellen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:17

En ja hoor, net weer na hockey.. ;(

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:56

Ik had gister ruzie met mn vader, en ja hoor, zwaar ademen werd erger. Niet hyperen, maar gewoon heeeel zwaar ademen..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:38

ik ben vandaag voor een gesprekje bij de fysio geweest. Morgen gaat hij mij onder handen nemen haha

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:18

Rebeccaa :(:).

Ik ben vandaag doorverwezen. Ben benieuwd of her me gaat helpen :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:23

Ja en het stomme is dat m'n pa dus van niks weet. Iedereen zat van kan je wel naar huis fietsen, moet je vader niet gebeld worden blabla..

En weer dat m'n handen helemaal vast gingen staan he, ik kon ze niet meer bewegen helemaal verkrampt, heb nu ook nog steeds zere handen er weer van. Ik ben het zo zat, ik vind 't trainen/wedstrijden zo echt niet meer leuk eigenlijk. Terwijl het niet eens aan het trainen ligt.
-O-

Ik hoop voor je dat het gaat helpen, Darkdreamer. :)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:29

Mijn ouders weten ook van niets ;). Iig niet dat het terug is. Vroeger hebben ze het wel een paar keer meegemaakt.
Mijn handen gaan helemaal trillen en tintelen, mijn gezicht ook. Voelt heel eng aan.

Hoezo weet je vader het niet eigenlijk? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:34

Ja dat heb ik ook, ik tril echt enorm erg.. Echt heel erg en super duizelig en spieren in m'n armen en alles verkrampen ook totaal. Echt niet leuk..

Nou, lang verhaal.. en ik heb last van meelezers, dus kan het ook niet zo open op bokt zetten :n.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:43

Ooh ik vind dit topic nu pas en wil me melden.. Ik weet niet eens wanneer het bij mij begonnen is maar het was de paar maanden voor m'n examens heel extreem. Toen ben ik ook bij een fysiotherapeut geweest voor behandelingen en toen ik m'n diploma gehaald had was ik er helemaal vanaf, dacht ik. Maar sinds een poosje heb ik steeds weer last. Wat ik vooral irritant vind is dat ik constant moet gapen, echt ik kan niet ophouden met gapen dan en dat heeft niks met vermoeidheid te maken. En vaak het gevoel dat ik flauw ga vallen. Ben 1 keer echt flauw gevallen en ben daar best wel angstig voor.. Heb echt ruim een half jaar geen last gehad en nu heb ik bij de minste spanning alweer enorm last. Ik had bijvoorbeeld vrijdagavond voor het eerst paardrijles in een nieuwe groep. Kende de meesten uit die groep wel maar vond het gewoon wel een beetje spannend, gezonde spanning wat helemaal niet erg is. Maar door het hyperventileren wordt het gewoon echt niet leuk.. En nu heb ik het zelfs voor elke autorijles die ik heb. Moet die oefeningen maar weer gaan doen die de fysio me heeft geleerd maar ik heb niet het idee dat het echt helpt.

Maar herkennen jullie het gapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:48

Ik herken het gapen niet..

Werkt fysio goed voor hyperventileren? Anders moet ik het toch maar eens aan pa gaan vertellen. Hoewel ik persoonlijk het idee heb dat fysio bij mij niet gaat helpen..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:02

Ik herken het gapen wel, soms heel vaak achter elkaar, zonder reden... Als er mensen bij zijn, zeg ik vaak dat ik een dipje heb, haha. Ik moet bijv. ook heel vaak gapen bij de tandarts en de huisarts, omdat ik daar heel zenuwachtig voor ben.

En natuurlijk gaap ik ook gewoon als ik echt moe ben, of dipje heb ;)

@Rebeccaa: Fysio hielp bij mij om de spanning in nek en schouders te verminderen en om de druk op mijn borstkas te verminderen. Maar zo behandel je de symptomen en niet de oorzaak, want de oorzaak zit zeg maar tussen je oren en het komt meestal niet doordat je nek zo verkrampt is (ik noem maar ff wat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:06

Oh, ik gaap trouwens wel vaker dan gemiddeld, terwijl ik echt niet moe ben dan. Maar dat houd ik eigenlijk nooit in verband met hyperventileren..?

Oh oké. Nou, ik denk dat ik iets moet gaan doen aan de oorzaak, maar ik vind dat echt moeilijk en helaas is de oorzaak niet 1, 2, 3, te veranderen..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:15

Hmm oke. Lastig Rebeccaa. :(:)

Ik herken het gapen wel. Maar bij mij kan dit ook komen door mijn chronische vermoeidheid. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:18

Dat gapen is ook gewoon je lichaam dat bezig is met een poging om de zuurstofwaarde weer goed te krijgen , het probeert een echte aanval te voorkomen zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:19

Je mag die laatste a wel weglaten hoor :)!

Chronische vermoeidheid lijkt me ook lastig zeg.. :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:23

Jaa precies pmarena. Dat wist ik eerst niet en m'n moeder ergerde zich er gewoon aan als ik constant stond te gapen maar het was echt moeilijk om niet te doen. Nu weten we gelukkig beide de oorzaak.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:24

Rebeccaa schreef:
Je mag die laatste a wel weglaten hoor :)!

Chronische vermoeidheid lijkt me ook lastig zeg.. :(:)

Oh haha ja, sorry :').

Hmm is het ook. Word er echt knetter van. Hier raak ik dus ook deels heel gestrest door, en daardoor ga ik hyperventileren geloof ik :+.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:37

ik heb 1x een hyperventilatie gehad en ik dacht dat ik stikte joh. #) ik kreeg het op mijn paard. ik had problemen met mijn ex, ik had een super lastig paard waar ik bang voor was en me hond had kanker en daar ging het erg slecht mee. allemaal spanning maar gelukkig ben ik van mij ex af, heb ik me paard ingeruild op de liefste paard die ik maar kan wensen en een nieuwe hond :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:23

DarkDreamer schreef:
Mijn ouders weten ook van niets ;). Iig niet dat het terug is. Vroeger hebben ze het wel een paar keer meegemaakt.
Mijn handen gaan helemaal trillen en tintelen, mijn gezicht ook. Voelt heel eng aan.

Hoezo weet je vader het niet eigenlijk? :o

Inderdaad die tintelingen!! in je gezicht!! Herken ik zo goed. Je denkt dat je verlamt raakt of iets anders hebt. Ik voel dan constant aan mn gezicht of i kdan nog wel wat voel haha erg he?? Volgens mij zijn niet heel veel mensen die die tintelingen in et gezicht hebben

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 07:27

ik gaap ook heel vaak aan 1 stuk door. En dan zeg ik ook altijd dat ik een dipje heb of honger hahah

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:47

k heb ook die tintelingen hoor ;) Is echt een van de kenmerken van hyperen, volgens mij hebben juist veel mensen er last van...

Ik zat in het begin ook steeds aan mn gezicht te voelen en te knijpen, om te kijken of ik nog wel wat voelde. Dacht soms dat k een hersenbloeding had ofzo, ging ik in de spiegel kijken of mn gezicht nog wel recht hing, haha. Echt stom...

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:12

Tintelingen in mijn gezicht heb ik ook last van hoor ;)
Ik verkramp bij een wat ergere aanval ook helemaal, heel lastig!