Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:16

Hier nog steeds regen en meer in de verwachting. Werd voor afgelopen nacht echt héél veel neerslag verwacht.
De truuk met de auto heeft gelukkig gewerkt; die had ik boven geparkeerd dus is de rivier niet overstroomd ;)

De dramas in de wijde omgeving, van Jaen t/m Jerez zijn niet te overzien. Wat ben ik blíj dat is afgelopen zomer veel tijd en energie gestoken heb in het leegruimen van de rivierbedding en het rooien van een paar ongunstig gegroeide bomen!!
Dat mag niet, maar ja, het waterschap wil de natuur meer haar gang laten gaan = overstromingen. Die komen dan weer als kommer en kwel op de tv.
Na vier overstromingen in twee jaar is dit een prettige afwisseling.

Ondertussen regent het gestaag door.
Zonder de neerslag van gister en vandaag was er al 13 keer zoveel gevallen als modaal in een hele decembermaand.
Met nog een regendag voor de boeg gaat dat records breken.
Voor komende week wordt wéér een regenfront verwacht. We hebben dan een gaste die graag mee wil werken. De moestuin ligt klaar voor het inkruien van compost van de mesthoop maar dat zit er niet in met alle hemelwater; véél te zacht allemaal.
Ze kan naar hartelust flirten in alle uitspanningen in de buurt, want al bijna twee weken nu kan níemand het land op en iedereen wordt 's morgens het huis uit geschopt :D

my_angel

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:52

Zo dan is het hier toch prettiger. 's Nachts net onder nul en 's middag rond de 12 °C. Alleen gisteren even schikken. Ik ging de grote boodschappen doen in de "grote" stad en daarna naar mijn paardje. Op de heen weg werd het even zwart, ik reed onder bomen door en daar viel iets wits uit. Goh er zit nog sneeuw in de bomen. Het werd mij zeer snel duidelijk dat het geen sneeuw maar hagel was en toch zonder overdrijven zo groot als pingpong ballen, slik. Een paar harde knallen en 5 min. later was het weer zonnig.

Als ik hier vandaag niet meer terug kom 1ieder al vast een heerlijk slow 2010!!!

Martina

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:36

http://www.youtube.com/user/andaluciainformacion

Is bij Jerez.
Daar zitten ze al 10 dagen zo en daar is nog een rivierloop overvol water naartoe onderweg en dinsdag komt weer een regenfront.
Vandaag is dé hoofdader, Madrid <-> Andalucia afgesloten wegens overstroming ervan.
Er zijn in Andalucia nu 28 wegen afgesloten.
Dit met de uittocht van de jaarwisseling....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:07

Jeetje, wat een weer daar zeg.. Hier was het vanmiddag weer 28 graden..
Bij het slagertje hadden ze een karkas van een lam versierd met allemaal strikjes en kokmutsjes als nieuwsjaarsdecoratie :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 09:36

Een kwali-tijds 2010 toegewenst allemaal.

hc

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:36

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:53

gelukkig nieuwjaar aan iedereen!

ik heb nieuwjaar in mijn eentje tussen de paarden gevierd. de laatste jaren groeide de hoeveelheid vuurwerk in onze buurt steeds maar, dus ik ben voor de zekerheid maar even naar daar gegaan. Sita was blij dat ik er was :-). Darwin vond het wonder boven wonder allemaal best en profiteerde er van dat de merries afgeleid waren door het geknal om het 'nieuwjaarsmaal' alleen op te schrokken. na 10 minuten haalde de honger het wel van het geknal en toen was het allemaal best (op die pijlen die stil omhoog gaan en dan met een luide knal uiteen spatten na) dan zijn ze gewoon hooi gaan vreten.

belachelijk hoeveel geld mensen de lucht in schieten eigenlijk... in alle richtingen rondom de weide kon ik vuurwerk zien en het kwam ook echt uit de tuinen, terwijl er in de 3 omliggende steden/gemeenten een officieel vuurwerk wordt georganiseerd dat toch veel mooier is.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:27

Een mooi 2010 gewenst!

Hier ook oud en nieuw bij de paarden. Toch grappig hoe de alle 5 paarden verschillend reageren! De 2 paarden die ik zelf het langst heb leken zich echt verantwoordelijk voor de 3 nieuwe te voelen. Dat uitte zich bij de merrie in alles in de gaten houden met af en toe even een rondje lopen, tot een soort boosheid bij de ruin (die vind dat hij hengst is). Hij vond het een schande dat de rust zo verstoord werd en hij er niets aan kon doen! Toen alles losbarstte heb ik deze 2 vastgehouden, en later alleen de ruin. Apart toch hoe 1 paard onder controle houden de hele groep rustig houdt.

De 3 overige paarden vonden het wel spannend maar ook machtig interessant, dat had ik van de twentermerrie zeker niet verwacht, maar ook niet van de Anglo die best heftig op dingen kan reageren (maar die heeft een bijzonder slechte ervaring met een cowboy opgelopen, dus zij reageert toch vooral op mensen-prikkel lijkt het.

Kortom, alles rustig gehouden, genoten van een flesje champagne in de wei, kijkend naar alle vuurwerk om ons heen. Mooi begin vond ik het!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:54

Mijn 2010 heeft in ieder geval een hoopvol begin: mijn lief en zoon hebben de bagage gepakt en gaan weer op weg naar huis.
Zoonlief is reisleider deze trip en gaat bij de balie vragen om dit keer een snél vliegtuig; de vertraging op de heenreis vond hij geen kwali-tijd :P
Lief heeft spannende lingerie aangetrokken voor de bodyscan op Schiphol *\o/*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:29

Beste wensen iedereen! *\o/* En allemaal wat meer tijd gewenst..

Hier ook nieuwjaar in de schuilstal gevierd. Verse baal hooi er bij voor de paarden en champagne voor de mensen. Vanwege de echo op de rotswanden her en der in de vallei kunnen we hier drie keer genieten van iedere knal :Y) Twee van de drie paarden waren gespannen en wilden eerst liever op de wei staan kijken als hooi eten. Die zijn na een paar minuten toch weer bij ons binnen gekomen, en die hebben we dan de schik van de avond bezorgd door de champagnekurk tegen het dak te knallen :P Eentje heeft zijn hoofd in de baal gestoken en van het vuurwerk of de champagne niets gemerkt.
Ging allemaal al bij al heel rustig hier, wel spanning, maar geen onrust. Ik denk inderdaad ook zoals Morgah zegt dat het echt helpt om er bij te zijn. Daar hebben ze toch steun aan.

kynshiri schreef:
belachelijk hoeveel geld mensen de lucht in schieten eigenlijk... in alle richtingen rondom de weide kon ik vuurwerk zien en het kwam ook echt uit de tuinen, terwijl er in de 3 omliggende steden/gemeenten een officieel vuurwerk wordt georganiseerd dat toch veel mooier is.

Ja hier ook hetzelfde. Vanop de weide (berg) kan je hier drie officiële vuurwerken zien, erg mooi :D

Huertecilla schreef:
Lief heeft spannende lingerie aangetrokken voor de bodyscan op Schiphol *\o/*

Als je daar al 5 jaar naar koffer-scans zit te kijken moet dat toch ook wel even aanpassen zijn nu :+
Als ik eens moet schrijf ik een boodschap met metaalverf op m'n kont denk ik.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:50

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Op die bodyscans zou toch geen kleding te zien zijn? Dus ook geen lingerie? Hoe spannend ook? (Of het moet van metaal zijn?)

Om 12 uur niet bij de paarden geweest, maar ze hebben de ruimte om te rennen mocht het ze dan toch te gek worden (1 ha aan weiland open, plus paddock en schuilstal).

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:53

ach dan is het voor die kerels op de luchthaven ook een fijne nieuwjaarsdag he :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:57

Bandida schreef:
Als ik eens moet schrijf ik een boodschap met metaalverf op m'n kont denk ik.

Een handje met een opgestoken vinger uit alu-folie knippen en 'strategisch' plakken :D

@Laura1986:
normaal verborgen piercings komen luid en duidelijk in beeld. Ach je hebt niets te verbergen dus dat is niet erg. Jaja, en zo neemt de goedgelovige kudde van nóg weer een recht afstand...
Het is staatsterrorisme met 'terrorisme' als alibi. Het middel is vele malen erger dan de kwaal. Een concreet inleveren van rechte(en) onder dreiging van een miniem potentieel risico.

Even relativeren:
Zelfs met alle mogelijke indirecte slachtoffer opgeteld zijn er tgv 9-11 minder slachtoffers gevallen dan het amerikaanse verkeer in 3 weken maakt...

Ik vertik het. Boycot de VS als sinds GolfOverval-1 en na een 8)7 incident in 1999 wil ik er zelfs niet meer óverstappen.
Dat was voor 9-11 dus ik wil er nu helemáál niets meer mee te maken hebben.

Ik vlieg om verschillende, ook duurzame-, redenen toch al liever niet dus als deze ziekte ook in europa gaat uitbreiden vlieg ik gewoon nooit meer. Makkelijk opgelost.
Ik ga wel te paard; dan is de reis zelf ook leuk in plaats van afzien in een besmettingskooi.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:51

Huertecilla schreef:
Een handje met een opgestoken vinger uit alu-folie knippen en 'strategisch' plakken :D

Ik dacht aan What Whashington needs is adult supervision (B. Obama) met van die metalen plaklettertjes,
of een strategisch vierkantje schilderen met click here to see me naked!! er bij

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:28

Tja, Obama: meer van hetzelfde politiek correcter verpakt.

Maar goed zo lang er niets nucleair fout gaat zal het ons hier relatief weinig raken.

Sinds de kortste dag is het hier telkens 's avonds bewolkt geweest en nu met een heldere avond is het ineens goed merkbaar dat de dagen alweer gaan lengen. Ook bij de paarden trouwens.
De veestapel tot hun positieve verbazing wat eerder verzorgd, nu mezelf en dan de berg af....
Weer meer daglicht en mijn twee lichten ophalen. Wow *\o/*

Ooops....
Was nét op tijd met het gas onder de gróóte pan met aardappels voor de varkens. Dat gééft altijd een troep op de zwarte bovenkant van het fornuis en ik heb zo netjes alles fris en blinkend...

:evaw: nu douchen en draakje wakker maken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:18

Aluminiumfolie lijkt me nog wel grappig (en te doen). Ik heb zelf niets te verbergen en zou wat dat betreft niet zo´n moeite hebben met een verplichte bodyscan, maar kan me wel voorstellen dat het mensen enorm irriteerd dat er steeds minder vrijheid en privacy is. Ben wel van mening dat mensen die iets bij zich hebben, zoals drugs en of explosieven, gepakt moeten worden. Anders ga je volgens mij echt problemen krijgen (als in dat er elke week of elke dag wel een vliegtuig wordt gekaapt).

Ik heb zelf, m.n. om milieuredenen, echt een pesthekel aan vliegen. Ben 2x met het vliegtuig op vakantie geweest omdat ik me over had laten halen door mn inmiddels ex. Als het even kan, vlieg ik nooit meer. Ik ga liever ergens wonen waar ik het zo fijn heb dat ik niet eens op vakantie zou willen :)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:16

Voor iedereen in 2010: bergen allesomvattende slow-life kwali-tijd!!
Voor mezelf: dat ik eindelijk eens op mijn paard kan blijven zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:05

yole schreef:
Voor mezelf: dat ik eindelijk eens op mijn paard kan blijven zitten.

eerst alles goed aan mekaar laten groeien hoor ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:27

Hier weer zalig slow :D Iedereen weer helemaal blij thuis.
Vanmorgen de uitslapers ontbijt op bed gebracht.
Die treffen een strálend blauwe hemel hier :D

Gister onderweg naar huis nog een fraai voorbeeld van ´elk voordeel....´.
Vanwege de lo-tech van dragoncito heb ik diens hart wat krachtiger laten kloppen. Het pedaal naar de bodem een auto inhalen een steile helling op en ´PÓPffffffffffíííííííííí....´
´EEN LEKKE BAND!´ - Roept Richelle.´
"Nah, een inlaatslang met turbodruk eraf." - zeg ik.
Versnelling terug en rustig naar een plek met wat licht. Inderdaad, aan de inlaatkant een drukleiding eraf.
´Mompel, mompel, verdorie, ik heb geen schoevendraaier.´ - Pruttel ik.
"Dan gebruik je toch gewoon de punt van het reddingsmes." - Bor, 7 jaar.
Na vijf minuten bliezen we weer omhoog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:51

Nog de beste wensen van deze 'lurker' (*meelezer zonder iets actief te posten* )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:52

Leuk, we zijn net naar een rommelmarktje geweest en hebben voor 15 dinar = 8 euro een prachtige in leer gebonden 6 delige encyclopedie de science et technologie gevonden.
Overmorgen gaan we een paar dagen naar het noorden, alvast wat rondkijken voor een leuke boerderij! Spannend!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:33

lakshmi schreef:
Overmorgen gaan we een paar dagen naar het noorden, alvast wat rondkijken voor een leuke boerderij! Spannend!

Wauw.. veel succes gewenst alvast!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:01

Zo... net enkele nachtelijke uren improvisatiewerk achter de rug. De arabier van een vriend van ons vond het nodig om net nu tijdens een stevige sneeuwbui haar veulen ter wereld te brengen in open weide. De 20-jarige merrie, die zoals elk jaar rond deze tijd wel last heeft van de kou, lag er behoorlijk uitgeput bij... Snelsnel een schuilstal in gereedheid gebracht, wat afrastering geimproviseerd en beide een droog onderkomen gegeven. Vervolgens snel slipslipschuifschuif over en weer naar huis om een papfles van onze 1-jarige te lenen, in het geval dat het kakelverse veulen (een merrietje trouwens) niet aan biestmelk zou toekomen (de merrie had al eerder een veulen afgestoten, dat uiteindelijk ook de dag erop gestorven is)...

Na anderhalf uur wachten (we waren toen al half ondergesneeuwd) en tevergeefse pogingen van het veulen om te drinken (de merrie reageerde telkens behoorlijk agressief) besloten we om toch wat biest af te tappen. Op het ogenblik dat we de dop van de fles deden, mocht het veulen drinken... Oef!!! Gezien de komende ijsdagen heeft het veulen wellicht nog wel een moeilijke tijd voor de boeg, maar toch... dat verdiende een notenjeneverke (of drie).. :D Vervolgens traag slipslipschuifschuif terug naar huis. Moe en voldaan voor de houtkachel ontdooiend bedacht ik me... dit is pure luxe...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:41

Goed dat jullie het in de gaten hadden en er uiteindelijk toch wel bij konden met die merrie.
Droog/beschut is dan wel belangrijk voor een veulen want op de drempel van januari is natuurlijk een absurd tijstip op de kalender. Dáár zijn paarden niet op geëvolueerd.
Sterkte.

Hier krijgen we nog een hoosbuifront met heel milde temperaturen van een dag of twee en dan gelijk fokking koud. Sneeuwgrens naar 400 meter en van -5 tot -8 ´s nachts.
Voor NL niet ongewoon deze winter doch hier 2500 kilometer zuidelijker moet je toch wel extra maatregelen nemen en echt ´s avonds alle leidingen aftappen.
Onze gaste krijgt dus vrijwel zeker volop sneeuw in de bergen.
De paardjes zijn het gewend dat soort bruuske weersomslagen.
Ik hoop dat het hoosbuifront nog éven uitblijft want er is van 3-5 een middeleeuwse markt in het dorp. Dat is voor alle betrokkenen wel érg sneu als het met bakken uit de hemel komt. Normaal zijn december en januari op een enkel buitje na vrij betrouwbaar droge maanden dus het is niet dom gepland.

Maar goed, gezien de vooruitzichten, vandaag een extra mand houtjes zagen voor de antieke stoof in het gastenverblijf en die vandaag ook even proefstoken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:16

yole schreef:
Na anderhalf uur wachten (we waren toen al half ondergesneeuwd) en tevergeefse pogingen van het veulen om te drinken (de merrie reageerde telkens behoorlijk agressief) besloten we om toch wat biest af te tappen. Op het ogenblik dat we de dop van de fles deden, mocht het veulen drinken... Oef!!! Gezien de komende ijsdagen heeft het veulen wellicht nog wel een moeilijke tijd voor de boeg, maar toch... dat verdiende een notenjeneverke (of drie).. :D Vervolgens traag slipslipschuifschuif terug naar huis. Moe en voldaan voor de houtkachel ontdooiend bedacht ik me... dit is pure luxe...

Dat is wel een verrassing zeg, toch niet te vroeg geboren? Dat gaat wel wat lastig worden om ze beweging te geven, na een kwartiertje wil dat veulen voor een dutje gaan liggen en dat kan eigenlijk niet op die bevroren grond de eerste weken.
Ik heb gisteren een paar uur door de vallei van de Mehaigne gewandeld op een foto-uitstapje, en ik was daarna ook aan een ontdooiend jeneverke toe. Alles is weer mooi wit gesneeuwd en vannacht gaan we terug naar -5 of meer.
Huertecilla schreef:
Maar goed, gezien de vooruitzichten, vandaag een extra mand houtjes zagen voor de antieke stoof in het gastenverblijf en die vandaag ook even proefstoken.

Gaat toch een lesje slow-lifen met hout zijn voor haar denk ik, als het -6 gaat worden. Ik hoop dat ze weet hoe je een vuur moet aanhouden.
Ik heb nog ergens een leuke foto van toen ik er eens met Tess was in januari, met z'n twee onder een berg vachten in bed :Y) (was wel heerlijk warm hoor).