Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:04

Lastig babel, op welke website kijk je? Ik heb er zelf geen last van...

Hebben jullie het ook dat jullie soms 'voelen' dat er iets met iemand is en je dat heel zeker weet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:10

net een test gedaan en ik heb 17 vragen met ja beantwoord dus blijkbaar is dat een reden waarom ik zo snel geirirteerd wordt van van alles en nog wat. Ga nog even het een en ander lezen want ken het verder niet. Maar wat zegt dit dan over je eigenlijk?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:27

Ik heb die test gedaan die hier een paar pagina's terug ook staat. Heb het idee dat mijn scherm te klein is want die balk schuift mee als ik hem groter of kleiner maak. Heb hier wel een normaal scherm staan dus snap er niks van :(

En ja, ik heb dat heel vaak dat ik voel dat er iets is met iemand, soms als ze het zelf niet eens door hebben of het verbergen.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:41

Ik voel idd ook heel snel aan of iemand ziek is. Vaak voel ik ook aan of iemand ziek gaat worden. En ik heb heel wat weddenschappen gewonnen met of een zwangere vrouw een jongen of een meisje krijgt ;) Nu is het natuurlijk zo dat dat makkelijk gokken kan zijn, maar ik weet het dan gewoon zeker.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

Jup ikke..

Het is wel vervelend.. ik kan er nog niet heel goed mee om gaan..
ik neem pijn over van anderen (zoals hoofdpijn etc.)
En heb een hele hoge intuïtie. ik heb voorspellende dromen.
Ben al tijden in behandeling om er wat mee om te gaan..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:11

Jenna schreef:
Ik voel idd ook heel snel aan of iemand ziek is. Vaak voel ik ook aan of iemand ziek gaat worden. En ik heb heel wat weddenschappen gewonnen met of een zwangere vrouw een jongen of een meisje krijgt ;) Nu is het natuurlijk zo dat dat makkelijk gokken kan zijn, maar ik weet het dan gewoon zeker.

Ik heb zelfs tot 2 keer toe een naam van een pasgeborene goed geraden zonder enige aanleiding te weten tot een naam, dat vond ik pas creepy :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:12

Ik heb de test ook gedaan, en ik had 23 punten..

Misschien dat dat ook kan komen omdat het nu niet zo goed met me gaat, dat alles nog heftiger is.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:37

Ik heb het met namen en leeftijden... Onlangs vertelde mijn vader iets over een jongen en ik vroeg of hij 10 jaar was... bij navraag klopte dit en hetzelfde met namen. Dat is echt heel gek!

Wow Cyn en Jenna... dat is ook creepy!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:58

Ik heb de test op een andere site kunnen doen en kwam uit bij 20 punten. Stond ook bij of je snel schrikt van iets. Dat is echt typisch mij! Mijn vriend pest me er altijd mee maar ik kan me echt kapot schrikken als hij bijvoorbeeld uit het niets, gewoon thuis op de bank een arm om me heen legt, of tijdens een film kijken als er dan ineens wat gebeurd zit ik tegen het plafond. Vind het ook vreselijk om te schrikken, hart in mn keel en dan sta ik echt ff helemaal strak voor ik weer gekalmeerd ben. Denk dat ik me er maar in ga verdiepen. Tijdje geleden depri geweest, behoorlijke periode en nu herken ik zoveel dingen. Hoop dat ik er wat meer mee kan nu ik weet dat meer mensen hier gevoelig voor zijn en ik ervaringen kan uitwisselen.

Ik ben bijvoorbeeld iemand die heel gevoelig is voor stemmingen, als mensen ruzie hebben ga ik me rot voelen. Kan er ook echt niet tegen als ik een foutje maak en krijg er kritiek op. Met mijn verstand weet ik dan dat kritiek prima is, en ook dat het niet persoonlijk bedoeld is maar om er van te kunnen leren. Toch kan ik me een week rot voelen als ik een klein foutje maak op mn werk. Meer mensen die dat herkennen?

Oh ja, ik heb ook al van kinds af aan dat ik door iedereen aardig gevonden wil worden. Ook zo'n gevoel/verstand kwestie. Ik weet dat het niet kan, dat het ook helemaal niet erg is als het niet klikt. Toch kan ik er niet tegen als iemand me niet mag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:27

Vraagje, zijn hier ook mensen die hooggevoelig zijn en last van stemmings&energie dips hebben?
Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Ik heb me altijd afgevraagt waardoor het kwam maar nu denkt mijn psychiater dat het door de hooggevoeligheid komt. Dat de prikkels tot 14.00 al genoeg zijn en ik dan mijn batterij weer op moet laden. Ik wordt nl standaart elke dag rond 14.00 uur heel erg moe en heel somber, soms incl huilbuien. Ik slaap nu dus bij en dan gaat het wél goed. Vroeg me af of nog meer mensen hier last van hebben. :)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:32

Babel schreef:
Kan er ook echt niet tegen als ik een foutje maak en krijg er kritiek op. Met mijn verstand weet ik dan dat kritiek prima is, en ook dat het niet persoonlijk bedoeld is maar om er van te kunnen leren. Toch kan ik me een week rot voelen als ik een klein foutje maak op mn werk. Meer mensen die dat herkennen?

Owh ik! Ik kan er niet tegen als ik een fout maak, dan kan ik echt letterlijk janken. Ik zeg ook altijd dat ik mijn eigen ergste beoordeler.
Ooit had ik eens een collega die vond dat ik in mijn ontwikkeling achteruit ging. Het feit dat zij de enige is die dat vond deed er voor mij echt niet toe. Ik was helemaal over mn toeren.

@ Nathalie, Ik herken het wel alleen heb ik dat met periodes. Als ik het druk heb gehad moet ik ook niet in vooruitzicht hebben dat ik bv visite krijg. Als ik voor mn gevoel iets niet aankan moet ik het ook niet toch maar wel gaan doen. Dan krijg ik idd flinke stemmingswisselingen en een laag energielevel.
Laatst bijgewerkt door SheMellon op 08-06-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:32

Ja ik heb gigantische dips, vooral qua energie.
Nu met mijn steen is mijn stemming constanter... :)

Stemmingen van anderen ben ik ook heel gevoelig voor, en ik houd ook niet van fouten maken, wordt dan ook naar... Dat van door iedereen aardig gevonden willen worden heb ik ook... ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:46

Vind het echt een hele gerust stelling dat ik niet de enige ben die dat heeft. Voelde me soms zo'n mislukkeling! Ga weer verder met vergaderen nu, vanavond ben ik er weer ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:45

Nathalie schreef:
Vraagje, zijn hier ook mensen die hooggevoelig zijn en last van stemmings&energie dips hebben?
Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Ik heb me altijd afgevraagt waardoor het kwam maar nu denkt mijn psychiater dat het door de hooggevoeligheid komt. Dat de prikkels tot 14.00 al genoeg zijn en ik dan mijn batterij weer op moet laden. Ik wordt nl standaart elke dag rond 14.00 uur heel erg moe en heel somber, soms incl huilbuien. Ik slaap nu dus bij en dan gaat het wél goed. Vroeg me af of nog meer mensen hier last van hebben. :)

*Steekt hand op*
Ik ken het, bij mij is meestal rond een uur of één het kwartje al op. Tenzij ik gewoon thuis bezig ben en in mijn eigen tempo dingen kan doen. Negeren werkt ook niet, ja, een paar dagen, daarna kan ik staande in slaap vallen, ook al ben ik net wakker. Bij mij dachten ze aan chronische vermoeidheid, CVS of ME, maar kan me daar niet helemaal in vinden. Boodschappen doen bv, kán erg vermoeiend zijn als het druk is, maar als het rustig is in de winkel is er niets aan de hand. En dat geldt voor wel meer zaken. Bijna grappig dat de hoeveelheid mensen en/of emoties een belangrijkere moeheidstrigger zijn dan de hoeveelheid dingen die ik doe...
Stemmingswisselingen ook. Het ene moment bijna zwaar depressief, boos, verdrietig of iets anders naars en het andere moment weer akelig vrolijk of opgewekt. Maakt ook erg moe, zo'n emotionele stuiterbal zijn.
Kritiek krijgen kan ik ook niet tegen, al weet ik dat het goed bedoelt is, niet persoonlijk is maar op iets wat even niet goed gaat enz., maar toch. 't Blijft knagen.
Schrikken? Als de buren de deksel van de kliko te hard dichtgooien hang ik al aan het plafond... :o

Eigenlijk blijft alles wat ik hier zo lees erg herkenbaar...

En nog wat anders...Zijn er meer mensen die ook bij persoonlijke voorwerpen dingen voelen? Ik zat laatst een schrift van mijn onlangs overleden oom te bekijken en dat gaf hele rare gevoelens. Alsof ik ineens snapte wat hem bezig had gehouden, iets wat praktisch onmogelijk was, hij was waarschijnlijk tegen het geniale aan maar ook schizofreen en meestal totaal onbegrijpbaar. Hij hield er hele moeilijke theorien over getallen, berekeningen en grafieken op na. Kan het nu ook niet meer uitleggen, maar toen snapte ik dat gewoon ineens...Mooi, maar ook zó intens verdrietig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:48

Wauw.. Dit topic voelt echt als thuiskomen. Ik wist niet dat er zoveel mensen hetzelfde voelen als ik..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:53

En nog wat anders...Zijn er meer mensen die ook bij persoonlijke voorwerpen dingen voelen? Ik zat laatst een schrift van mijn onlangs overleden oom te bekijken en dat gaf hele rare gevoelens. Alsof ik ineens snapte wat hem bezig had gehouden, iets wat praktisch onmogelijk was, hij was waarschijnlijk tegen het geniale aan maar ook schizofreen en meestal totaal onbegrijpbaar. Hij hield er hele moeilijke theorien over getallen, berekeningen en grafieken op na. Kan het nu ook niet meer uitleggen, maar toen snapte ik dat gewoon ineens...Mooi, maar ook zó intens verdrietig...

-------------------------

Ja ik herken wat je omschrijft in je hele stukje, poeh ik word gek van mezelf en ik schrik echt heel snel. Maar dat ligt ook aan sommige dagen, als ik overprikkeld ben schrik ik heel snel en kan ik na het schrikken zelfs in een huilbui terechtkomen.. Voordat mijn ' maandelijks feestje' er is, ga ik ook over de rooie (altijd een dag ervoor) maar dat zal wel niet zoveel met hsp te maken hebben. En met die persoonlijke voorwerpen heb ik ook, als iemand mij vraagt een voorwerp van een overleden persoon vast te houden kan ik er een boel over vertellen ;)

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:08

Vinden jullie het trouwens ook altijd zo lastig uit te leggen wat het inhoud hsp te zijn? Als ik probeer uit te leggen dat ik bijvoorbeeld versterkte gevoelens heb of een flinke fantasie die mij dwars kan zitten, geef ik als voorbeeld dat ik als ik mij bijvoorbeeld zorgen maak over mijn vriend als hij te laat thuis is dat ik hem minstens dood zie liggen,zeggen de meeste mensen 'ja maar ja dat heb ik ook altijd als ik me zorgen maak'. Ze begrijpen dan echter niet dat ik het gevoel er ook echt bij heb alsof hij voor dood ligt.

Hoe gaan jullie partners om met jullie hs?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:09

Ja dat vind ik echt vreselijk irritant! Ze denken dan dat je niks kunt, dat je een aansteller bent etc.. Terwijl ik echt wel mijn best voor alles probeer te doen! Word daar soms ook heel verdrietig van :(

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:39

Reacties zijn best verschillend. Me ouders vinden me een watje (word toch is wat harder). Vrienden vinden het meestal wel prima, hoewel ze het niet altijd leuk vinden dat ik niet mee ga kroegen (dat kan ik dus niet, ik haat de herrie, geuren enz).

Vriendin van me vind het vreselijk, ik weet vaak beter hoe ze zich voelt dan zij. Dat stoort d'r.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:43

:wave:
Ik heb me een heel tijdje terug ook gemeld in dit topic, ik ben ook zeer hoogsensitief.
Kan inderdaad ook moeilijk uitleggen wat het precies is aan anderen, omdat het vaak vooral een heftigere versie is van wat anderen ook standaard hebben. Dus die reacties van; ''Ooh, dat! Maar dat heb ik ook hoor'' zijn opzich wel logisch, maar erg frustrerend. Vandaar dat mensen het vaak als aanstelligerig/aandachttrekkerig beschouwen.

Mijn ouders geloven me zelfs niet. Ik heb een keer heel voorzichtig aangekaart dat ik ook het ook ben, maar dan kreeg ik naar mijn hoofd geslingerd dat ''Als er iemand hooggevoelig is hier in huis, dan is het je broertje wel, zeker niet jij''. Maar ja, ook wel te verklaren, ik heb een slechte band met m'n ouders, zodanig dat ze me daar niet genoeg voor kennen.

Ik heb er iig veel last van, zit er vaak mee en het zit me ook in de weg. De positieve kanten (die blijkbaar ook nog bestaan) moet ik er nog van inzien.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:46

Bij mij weten alleen mijn moeder en wat tantes dat ik hooggevoelig ben. Ik verdenk hun er ook van, ze hebben precies dezelfde soort 'afwijkingen', dus zo anders was ik niet binnen de familie. Daarbuiten weet niemand 't, hoeft ook niet, en ben ik hooguit wat excentriek. Al is het idd wel erg lastig dat mensen je soms niet (willen? kunnen?) begrijpen dat sommige dingen gewoon te overdonderend/te veel of te zwaar zijn, anderen doen het immers toch ook gewoon?
De eigenaar van mijn verzorgpaardjes is er wel heilig van overtuigd dat ik op z'n minst een halve Indiaanse ben. Niet alleen door mijn kleur en haar maar vooral omdat ik weer voorspel, weet hoe laat het is zonder horloge en dingen zie die hij niet ziet. Dat ik daarnaast af en toe wat afwezig ben, hysterisch begin te rennen als ie met zware apparaten aankomt of verdwijn als er mensen op het erf rondbanjeren vind ie ook niet erg, zolang ik maar goed voor de paardjes ben...

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:59

Ik vind het namelijk zo lastig uit te leggen aan mn vriend. Ik probeer het wel maar dan denk ik ook wel weer ' hoe kan ik het in hemelsnaam uitleggen?Echt begrijpen doet hij het niet.'
Dus ja..tot nu toe heb ik niet echt een goede manier gevonden. Extra irritant omdat ik heus wel weet dat hij dingen niet zegt die hij wel denkt.
Ik ben denk ik ook geen hele makkelijke vriendin voor hem.
Het stukje versterkte gevoelens rondom jaloersie lijkt me voor hem erg irritant.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:48

Ik hoor veel mensen zeggen dat ze zich irriteren aan labeltjes in hun broek/trui, heb daar ook last van ( Ik ben ook hsp). Maar dat heeft écht wel ieder mens hoor. Net zoals ik me écht kan irriteren dat er haar op me rug kriebelt. Als ik aan de helft van mijn collega's vraag of ze daar last van hebben schut meer als de helft ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:52

Labeltjes in mijn broek vind ik nog wel het minst lastige..

Ik ondervind hele andere problemen, zoals het weten dat iemand liegt..

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:58

Ik vind het gewoon écht niet fijn dat ik altijd door heb dat er iets niet klopt of dat iemand met een probleem zit, ik voel stemmingen onwijs goed aan, en word er echt moe van, omdat het energie opzuigt. Als ik vraag , is er echt niks? ( dat heb ik zelf bij mensen die ik niet ken) zeggen ze ''neeee, échtn iet'' vervolgens komen ze altijd daarna 9 van de 10 x met een verhaal.

Ik moet me terug trekken en heb veel tijd voor mezelf nodig, zonder iemand om me heen. Zodat ik me even kan opladen

ZUCHT...... ^) ^)