Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:02

lique schreef:
Joyckuh schreef:
Als het kind een leven zonder pijn kan hebben, zou ik geen abortus laten plegen. Maar bijvoorbeeld een handicap als een ernstig open ruggetjes, dat wens je niemand toe

ehm wie zegt dat kinderen met een ernstige openruggetje pijn heeft???
weet je eigelijk wel waar je over praat?
Ik namelijk wel....kinderen met spina bifida (ja zo noem je dat) ervaren vrijwel geen pijn omdat een openruggetje een afwijking is in het zenuwstelsel, en ze dus vrijwel geen gevoel hebben in de delen van het lichaam dat niet werkt...pijn kennen ze dus niet!!
Daarbij (als we het dan toch over spina gaan hebben) waneer is het dan ernstig?
want het ene kind heeft een uitvalsniveau van alleen niet kunnen lopen en bij een ander werkt de blaas weer niet..dat kun je helemaal niet inschatten via een echo,
ja dokters kunnen je richtlijnen geven ,maar dat zijn alleen maar richtlijnen,
Dat is het moeilijkste aan spina bifida ..je kunt niet inschatten wat dat met jou kind doet..daar kom je pas na ontwikkeling achter...

Ik heb voor een aantal mensen met spina bifida gezorgd, waarvan een aantal een zeer ernstige vorm hadden...
Met een aantal van deze mensen heb ik ook diepgaande gesprekken gehad. Van de spina bifida hebben ze inderdaad direct geen pijn. Maar indirect? Pijnlijke hersteloperaties, decubitus, scoliose etc. Dan heb je ook nog het geestelijke aspect. Een van deze mensen vertelde mij nooit het gevoel te hebben gehad, dat ze echt geleeft heeft. Ze durfde nooit tegen haar ouders/broertjes/zusjes etc in te gaan omdat ze simpelweg van deze mensen afhankelijk was. Gewoon omdat ze niet zelfstandig was... het enige wat ze kon was zelf in en uit bed gaan.... Verder kwam ze niet. Ze vertelde nooit dingen gedaan te hebben die ze echt wilde, gewoon omdat ze het niet durfde te vragen, bang om uitgelachen te worden, bang dat haar ouders boos op haar werden als ze het een keer op haar manier te wilde doen.... Altijd bang iets verkeerds te zeggen, andere mensen te kwetsen en dus uiteindelijk zonder hulp te zitten....
Deze vrouw heeft mij verteld dit nooit gewilt te hebben, zo niet geboren wilde worden... En geloof me, ik zal niet snel een abortus ondergaan. Ik heb zelf op mijn 16de een schat van een kind op de wereld gezet, maar dit soort dingen zetten mij wel aan het denken.
En je moet dan naar mijn mening niet alleen kijken naar het lichamelijke pijnlijke aspect, maar ook naar het geestelijke. De lichamelijke pijn is grotendeels te onderdrukken met pijnstillers, maar geestelijk niet...
En heel eerlijk, ik heb dan nog liever een kind met het downsyndroom, puur omdat deze mensen geestelijk gezien niet veel van hun aandoening merken... Een kind met een lichamelijke handicap en een goed verstand echter wel...

En nu niet denken dat ik dit persoonlijk bedoel Knipoog Ik weet ook heel goed dat kinderen met een lichamelijke handicap en een goed verstand ook een gelukkig leven kunnen hebben, maar ik heb helaas ook vaak genoeg de andere kant gezien in mijn werk....

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:04

ligt eraan aan de mate van de handicap, als het kind een teen mist, oke. Maar als het zwaar geestelijk gehandicapt is zal ik toch kiezen voor een abortus. Ik ben pas 14 en op dit moment zou ik nog geen kinderen willen later. Maar ik vind het anders misschien zeilig voor het kind, en de stres die erbij hoort is ook heel rot. Dat is dan voor het kind en niet voor mijzelf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:06

Cassidy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Uitgedaagd en sorry, je hebt niet gewonnen. Knipoog Ik weet heel goed wat ik zeg en nee, ik zou het kind echt niet weg laten halen. Ik geloof dat mijn standpunt op zich al wel duidelijk was, maar ik had het nog niet zo 1 op 1 gezegd dus bij deze. Ieder leven is waardevol, en een serieuze afwijking waarvan je niet weet hoe ernstig hij kan uitpakken is juist een reden voor mij om niet te snel op te geven. Wie weet valt het allemaal reuze mee. Valt het niet mee qua afwijking? Dan overleef je dat als ouders ook wel. Dat weet je niet vantevoren. Ik vind het dus gewoon ook niet eerlijk om een kind dat gelukkig zou kunnen zijn, al is het op een andere manier dan jij en ik, bij voorbaat de kans op dat geluk te ontnemen.

Dan hoop ik voor je dat dit ook nooit gaat gebeuren. Want het kan je hele leven ontwrichten, tot op het punt dat je het zelf niet meer ziet zitten. Een kind is dat niet waard. Een kind behoort een aanvulling te zijn op je leven en niet je leven te beheersen. Mag ik vragen of je alle links door hebt gelezen die ik gegeven heb?

Bij mij komen er geen kinderen meer, maar zelfs al zouden die er nog komen, dan ben ik het zwaar met je oneens. Een kind een aanvulling op je leven? Waarom zou jij kinderen krijgen, om je leven aan te vullen? Ik heb kinderen gekregen omdat ik dacht dat er in dit gezin liefde genoeg was om aan die kinderen te geven - en dus is er ook genoeg liefde om aan een gehandicapt kindje te geven.
Ieder kind is het leven waard. Of het nou geen benen heeft, een IQ van 10 of het is gezond.

Edit: je links heb ik doorgescrolld en ik ben echt NIETS tegengekomen dat me van gedachten zou doen veranderen.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:08

Wat wil jij gaan doen met een IQ van 10?
Sorry, ik snap je mening ergens wel. Maar mensen met een mentale of fysieke handicap hebben het zoieso moeilijker. En eigenlijk wil jij zo'n kind wel een leven geven. Maar dat kind ziet in principe alleen maar af. Verward

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:09

Ik ben het eens met Cassidy... Ik ken een gezin van dichtbij met 5 kinderen, waarvan 1 meisje van nu 12 jaar die meervoudig zwaar gehandicapt kind. Dit hebben ze kunnen zien tijdens de zwangerschap, maar toch laten komen. De ouders hebben best wel spijt van deze beslissing, ondanks dat ze veel van hun dochter houden. De andere kinderen krijgen veel minder aandacht en altijd draait alles om hun gehandicapte dochter... Dat is echt zwaar...

Ze krijgt nu ook erg aggressieve buien, doordat ze niet goed kan begrijpen waarom ze iets bijvb niet mag. Geloof mij dan is zo'n kind heel erg sterk en kan ze je behoorlijk pijn doen.
Waarschijnlijk gaat ze dus ook uit huis geplaatst worden... Zoiets wens je gewoonweg niemand toe. De ouders maar ook het kind wat daar immers niet echt iets van begrijpt en voor wie alle veranderingen verschrikkelijk zijn niet toe...
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-10-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:10

In antwoord op de vraag van Marigold. Nee, ik heb zelf geen kinderen en die gaan er niet komen ook.

Verder ben ik van mening dat een leerkracht (wiens werk het is en die na het werk gewoon weer naar huis kan gaan) een ander visie heeft dan een ouder die er 24 uur en 7 dagen in de week mee bezig is.

Nogmaals de vraag of je al die topics die ik heb aangekaart doorgelezen hebt.

En hier dan de vraag bij of jij als ouder/leerkracht/persoon in machtspositie het kind zijn geluk wel kunt en wilt gunnen, maar of je je realiseert dat de mensen die er verder bij betrokken zijn ook gelukkig zijn (of niet gelukkig zijn) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:12

Maar Cassidy, jij zegt dat wij niet mee mogen praten als wij geen gehandicapt kind van heel dichtbij hebben meegemaakt.

Maar jij hebt geen idee hoe het is om zoveel van je kind te houden. Want je hebt er geen. Dus als ik jouw redenering zou volgen... Wat doe jij dan in deze discussie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:15

Ja, ik weet hoe het (van dichtbij) is om een gehandicapt kind te hebben, en Nee ik zou het nooit laten weghalen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:16

als je mij bedoeld Cassidy, ik heb die topics indertijd wel gevolgd ja.
ik weet van heel dichtbij wat het is om zorg te dragen voor een gehandicapt kind,
voors en tegens zijn me bekend.
maar weg laten halen blijft in mijn boekje niet voor komen.
zoals ik al zei, als een kind echt niet levensvatbaar is steekt de natuur er wel een stokje voor.
is het wel levensvatbaar, geniet er dan (ook) van, er komen altijd wel weer oplossingen hoor!

en idd wat Rock zei, ben ik het mee eens.
vandaar dat ik het je ook vroeg, of je zelf een kind hebt.
voordat ik kids had begreep ik ook niet wat moedergevoel is/met je doet namelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:20

Ik herhaal: niemand mag iemand veroordelen omdat hij beslist een einde te maken aan een zwangerschap van een kind dat niet gezond is. En het is niet alleen vanwege mijn broer, ook mijn zus heeft een zoon die niet helemaal 100% is. Ergelijke oorzaak hebben ze nooit kunnen aantonen. Ik zie de impact op haar leven en dat van mijn ouders en denk daar heel egoistisch in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:22

CandyQueen schreef:
Wat wil jij gaan doen met een IQ van 10?
Sorry, ik snap je mening ergens wel. Maar mensen met een mentale of fysieke handicap hebben het zoieso moeilijker. En eigenlijk wil jij zo'n kind wel een leven geven. Maar dat kind ziet in principe alleen maar af. Verward

Bij wijze van spreken, even om iets heel ernstigs aan te geven, hehe Knipoog

Waarom denk jij dat zo'n kind alleen maar afziet? Mensen met een handicap die ik ken zien heus niet alleen maar af. Ook met handicap kun je heel gelukkig zijn.

Cassidy schreef:
Verder ben ik van mening dat een leerkracht (wiens werk het is en die na het werk gewoon weer naar huis kan gaan) een ander visie heeft dan een ouder die er 24 uur en 7 dagen in de week mee bezig is.

Ik ben niet alleen leerkracht. Maar in die positie heb ik wel veel gezien.

Cassidy schreef:
Nogmaals de vraag of je al die topics die ik heb aangekaart doorgelezen hebt.

En hier dan nogmaals het antwoord: ja, maar ik ben niets tegengekomen wat me van gedachten zou kunnen doen veranderen.
Cassidy schreef:
En hier dan de vraag bij of jij als ouder/leerkracht/persoon in machtspositie het kind zijn geluk wel kunt en wilt gunnen, maar of je je realiseert dat de mensen die er verder bij betrokken zijn ook gelukkig zijn (of niet gelukkig zijn) .

Zoals? Het kind zelf? Daar heb ik al vaak iets over gezegd. Broers/zussen? Die hoeven ook niet ongelukkig te worden van een broer/zus met een handicap. Sterker nog: ik zou het als zus mijn ouders kwalijk genomen hebben als mijn gehandicapte broer/zus was geaborteerd. Opa's? Oma's? Leerkrachten? Kom op...
Rock schreef:
Maar Cassidy, jij zegt dat wij niet mee mogen praten als wij geen gehandicapt kind van heel dichtbij hebben meegemaakt.

Maar jij hebt geen idee hoe het is om zoveel van je kind te houden. Want je hebt er geen. Dus als ik jouw redenering zou volgen... Wat doe jij dan in deze discussie?

Precies! Van mij mag je gerust meepraten hoor, maar zeg dan niet dat wij niet weten waar we het over hebben...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:23

@cassidy, dan moet je ook andere niet voor gek verklaren dat ze zo'n kind wel willen houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:24

Cassidy schreef:
Ik herhaal: niemand mag iemand veroordelen omdat hij beslist een einde te maken aan een zwangerschap van een kind dat niet gezond is. En het is niet alleen vanwege mijn broer, ook mijn zus heeft een zoon die niet helemaal 100% is. Ergelijke oorzaak hebben ze nooit kunnen aantonen. Ik zie de impact op haar leven en dat van mijn ouders en denk daar heel egoistisch in.

Suit yourself. Maar als wij een ander niet mogen veroordelen omdat die het wel weg zou halen (wat ik hier overigens niemand heb zien doen), waarom veroordeel jij dan wel degenen die het pertinent niet weg zouden laten halen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:33

Dat doe ik niet. Ik zeg alleen wat ik zelf zou doen. Maar ik waarschuw ervoor dat degenen die roepen dat ze het kind wel zouden houden, niet wetern waar ze het over hebben. En dan met namen het feit dat je er als ouder 24/7 mee bezig bent, en een leerkracht/maatschappelijk werker of ver familielid op een gegeven moment de deur achter zich dicht kan trekken en kan zeggen dat het genoeg is geweest voor die dag.

Moedergevoelens kunnen ver gaan, helemaal mee eens. Ik ga er van uit dat de meesten van die moeders die hier hun mening geven in een relatie zitten en bewust voor het kind gekozen hebben. Ik ga er daarbij van uit dat het in de partnerschip goed zit, dat er tijd is voor vrije tijd van de moeder, er geen grotere financiele problemen zijn en er de mogelijkheid is om jezelf te blijven ontplooien en te blijven groeien. In je werk, in je relatie en je intermenselijke contacten. Dat er een creche is, en een school, de kinderen op een gegeven moment het huis uit gaan en je dan alleen achterblijft met de partner waarmee je deze hele reis bent begonnen. En dat de relatie tussen de parners nog steeds in harmonie verloopt en er niet teveel aandacht is gegaan naar de kinderen en de partnerschap daardoior in het slop is geraakt.

Op het moment dat er aan een van deze aspecten afbreuk wordt gedaan door de kinderen, ben je in principe al verkeerd bezig. Laat staan een gehandicapt kind. De impact op een huwelijk/relatie, en de impact op broers en zussen kan alleen iemand beoordelen die daar in heeft gezeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:36

@cassidy, je relatie kan ook juist sterker worden door een kind met extra zorgen!!!

edit: jij vind het blijkbaar een nadeel dat je ergens op in moet leveren voor een kind.
Maar ik heb daar bewust voor gekozen (ik werk niet en ben thuis met de kinderen).

Dat is jouw mening en dat mag voor jou een reden zijn om (dan) geen kinderen te krijgen.
Maar andere weten dat je voor kinderen altijd wat moet inleveren, maar je krijgt er ook wat moois voor terug.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-10-08 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:39

JA, een kind = een kind en daar ga ik geen verschil tussen maken van : ja jij bent gehandicapt dus jou houd ik niet.. TENZIJ er geen toekomst in zit natuurlijk Knipoog je moet blij zijn met wat je hebt/krijgt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:43

Brainless schreef:
@cassidy, je relatie kan ook juist sterker worden door een kind met extra zorgen!!!

En een relatie kan eraan kapot gaan. En wie er dan acherblijft om voor het gehandicapte kind te zorgen is zelden de vader. Van de overheid hoef je ook weinig steun te verwachten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:47

@cassidy een relatie kan altijd kapot gaan, dat weet je nooit zeker, maar dat geld ook voor overlijden ed...
Dan kun je dus nooit kinderen kunnen krijgen, huis kopen en toekomst plannen maken.

Jammer dat je zo negatief bent.

Hoezo weinig steun van de overheid?? Je hebt PGB en rugzakjes.
En ja elk kind kost geld, maar als iemand daar bewust voor kiest is dat hun verantwoordelijkheid.

edit: en ik hoop echt niet van mijn kinderen "af" te zijn als ze uit huis gaan, en hoop dan ook nog betrokken te mogen zijn bij hun leven.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-10-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:53

En dan hier de vraag: hoeveel mensen die kinderen nemen/krijgen, realiseren zich bewust hoeveel dat kost? Nog nieteens gehandicapte kinderen, maar een gewoon gezond kind?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:03

Gelukkig zorgen de meeste mensen dat ze de basis goed voor elkaar hebben, en er zijn uitzonderingen (bv onverwachts zwanger).
Ik denk ook wel dat niemand precies van te voren weet wat een kind kost(geld) per jaar. Maar wel dat het veel tijd en energie kost.

En ja een gehandicapt kind kost nog veel meer tijd en energie, en je weet ook niet van te voren (als je zwanger bent van zo'n kindje) hoeveel tijd en energie dat zal zijn.

Maar ik zelf heb gemerkt, dat zodra ik zwanger ben gelijk van het kindje hou. Het leeft in mij, en het weg laten halen stuit dan tegen mij borst (alleen omdat het mij dan niet uit zou komen?). En ja moederliefde gaat dan ver....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:10

blue_eyes, ik weet niet of je mijn stukje had gelezen op blz 12, maar het is gewoon verschillend per persoon.

Het was een enrome klap voor mijn ouders, dat mag duidelijk zijn. Toch hebben mijn ouders alles gedaan om mijn broer veel te bieden. Hij is een vrolijke jongen en op zijn manier gelukkig. Dat neemt niet weg dat het wel degelijk heel zwaar is. Dat doe je als ouder. Praktisch elke normale ouder houdt van zijn of haar kinderen, hoe dan ook..... Je gaat er ook 200% voor, want je moet wel en dat wil je als het kind er eenmaal is.
Toch kan je ene gehandicapt kind niet altijd alles geven en bieden, dat is verdomde zwaar. En je wil het netjes verdelen, maar het zal altijd anders zijn. Ik weet mensen met 2 gehandicaote kinderen die ook keihard er altijd zijn en nog meer voorbeelden, maar het is niet hetzelfde.
Natuurlijk is geen 1 kind hetzelfde, maar het verschil met een gehandicapt kind in een gezin is erg groot.

Het valt me nu op dat mijn ouders nooit hebben geklaagd met een zwaar gehandicapte zoon, waar de ouders van een kind bij mijn zoontje op school steen en been klagen over een licht verstandelijk gehandicapt kind en daar altijd mee schermen dat niks kan etc etc. Waar zij het imo veel makkelijker hebben. Maar zo zie je dus maar!!

Mijn moeder zegt nu dat ze een kind had laten weghalen als ze het had geweten. NIET omdat ze mijn broer niet wil, of minder van hem houdt etc. Mijn ouders hebben echt alles voor hem over gehad en mijn moeder nog, maar het neemt niet weg dat je hele leven er compleet anders uitziet.

Dat kan ook iedereen overkomen en door verschillende dingen. Net als dat mijn vader plotseling ziek werd en overleed, dan loopt ook altijd anders.

Maar goed, mijn moeder zegt het nu omdat ze het heeft ervaren met alles erop en eraan. Ik weet niet of ze ook echt abortus had gekund toen ze zwanger was en graag een kind wilde. Dat is denk ik heel anders.

Ja, mijn broer en elk kind heeft recht op leven. En je kan nog verder gaan met dit soort discussies. Mag een kind bij slechte ouder geboren worden? wat doe je een kind dan wel niet aan etc etc.............

Je kan het niet beoordelen als je er niet voor staat of ervaren hebt. Maar wat iemand doet, moet je respecteren. Een ongwenst kind geboeren laten worden is imo misschien nog erger voor een kind. Maar nogmaals ik vind zoveel dingen erg voor een kind.

Dat een gehandicapt kind gepest wordt is gedeeltelijk waar. Een zwaar gehandicapt kind komt in een vrij beschermde omgeving op een speciaal dagverblijf etc. En die keren dat ie is aangekeken op straat is dat een gebrek van de mensen die zo kijken. Ik ben er weleens mee gepest, maar dat was op de kleuter school en was daarna wel over. Ik ben er altijd open over geweest en was gek op hem, dus hij moest overal mee naartoe en bij zijn. Wat helaas niet altijd kon door toegang etc.

Ik heb wel het idee dat het tegenwoordig veel openlijker is en er minder op handicaps gepest wordt. Kinderen die op een gewone basisschool zitten, lijken goed mee te komen en wel degelijk vrienden te hebben etc. Pesten op uiterlijk gebeurt imo veel vaker. Nu gebeurt het op de school van mijn zoontje gelukkig bijna niet.

Mijn mening is dus nogmaals dat je een ieder in zijn waarde moet laten wat hij zou doen. En ook al weet ik hoe het is van dichtbij en was ik zwanger, weet ik nog niet wat ik had gedaan. Daarbij gezegd dat de handicap van mijn broer niet te zien is voor de geboorte tot nu toe.

Men moet er alleen niet uit principe te licht over denken of een ander over veroordelen. Zelfs mijn moeder en ik die zielsveel van mijn broer houden, zouden iig erover nadenken en veroordelen mensen niet, die dit niet willen of kunnen.

Een kind kost altijd geld, maar als je zo gaat denken...........Een super gezond kind dat uitblinkt in voetbal kost ook meer dan je verwacht........Je gaat 200% als het niet veel meer is voor je kind. Ik denk dat ik juist nog meer wil mogelijk maken, met af en toe wat steun van mijn moeder omdat mijn zoontje het kan. Als een gehandicapt kind er is hou je er echt wel van en doe je ook je best. het gaat om de keus vooraf. En hoeveel emnsen weten nou vooraf precies wat het ouderschap inhoudt? Je wordt continu nog verrast door dingen. Je leert al doende.

Ik ben nu ook al 9 jaar alleen en dat wilde ik echt niet. Had ik dat geweten, was ik er misschien niet eens aan begonnen. Mar ik wil mijn zoon never niet missen en ben stapel gek met hem. Maar als hij wel hetzelfde had gehad als mijn broer bijv, had het alleen NOG zwaarder geweest dan voor mijn ouders samen tot 12 jaar terug dan.

Je kan gewoon niet oordelen voor een ander.

Ik vind overigens het verschil in handicaps wel erg groot in de omgang, thuissituatie, waardig leven( pijn etc)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:01

Het is wel makkelijk discussieren he, zo veilig achter de computer zonder ooit voor de keuze te hebben gestaan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:04

LDRD schreef:
Het is wel makkelijk discussieren he, zo veilig achter de computer zonder ooit voor de keuze te hebben gestaan?

Dat is inderdaad 'makkelijk' praten ja, maar is het niet belangrijk dat je voor jezelf alvast nadenkt over dergelijke zaken,
mocht je ooit wél voor de keuze komen te staan? Omdat je iets zelf nog nooit hebt meegemaakt mag je daar dan meteen
geen mening over hebben?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:09

Waarom zou je over iets nadenken waarvan de kans nihil is dat je het ooit gaat meemaken?
Bovendien kan je je er nu in een totaal andere situatie echt geen idee van vormen wat je dan ooit werkelijk zult doen.
Behoorlijk zinloos dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:14

Dat ben ik toch niet met je eens, iedereen mag tenslotte een mening hebben ookal is die in jouw ogen misschien
zinloos. Ik vind het juist goed dat mensen over dergelijke zaken nadenken en afwegen of een kind met een handicap
in hun leven zou passen. Van tevoren kun je dit allemaal overwegen, op het moment van de zwangerschap zul je toch
relatief snel moeten beslissen en is hier veel minder tijd voor.