Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:04

Zo, ik haak weer even vanaf hier aan, geen puf om alle pagina's bij te lezen!

Ik denk dat compressiekousen sowieso niet helpen bij het tegengaan van grotere klachten of als er onderliggend iets fout zit. Volgens mij doen ze vrij weinig, behalve iets van ondersteuning bieden en doen ze meer als je ze na een run nog draagt. Haal dan wel betere (stox of herzog), die van decathlon bieden 0 steun.
Ik vind ze vooral prettig bij koud weer zodat mijn doorbloeding beter is en mijn onderbenen en voeten warm blijven/sneller warm worden, ik heb anders wel eens last van mijn voeten. Misschien is dat ook de reden dat je er veel mensen in zag lopen, zodat je een korte broek aan kan doen, maar het niet te koud krijgt. Overigens denk ik ook dat veel van dat soort producten een beetje hype gevoelig zijn, mensen zijn toch altijd op zoek naar verbeteringen en denken dan dat zoiets wonderen verricht.

Leuk dat je bent gaan trailrunnen Lugh, nu wil je waarschijnlijk niet anders meer! :D

Supervixen, ah ontzettend tof zeg! Heerlijk in de Vogezen! En leuk om naartoe te trainen.

iiSunshine, fijn dat je weer terug bent en aan het opbouwen! Lekker bezig :)

Ik denk altijd dat het alweer tijd is voor lange mouwen en lange broek, maar uiteindelijk heb ik er altijd spijt van en loop ik meestal tot december nog in t-shirt en korte broek en dan vanaf februari ergens weer. _O-

Hier helaas een week niet gerend en deze week doe ik ook nog rustig aan. Ik had sinds woensdag meer last van mijn enkel, waarschijnlijk een combinatie van de singelloop en de zwaardere fysio-oefeningen. Vooral met draai- en strekbewegingen doet het pijn bij de overgang van enkel naar voet. En wat mogelijk een beetje funest is geweest, is dat ik afgelopen vrijdag op mijn diploma uitreiking blokhakken aan had, echt hooguit voor een paar uur en slechts ministukjes opgelopen, maar toen begon ik mijn enkel nog meer te voelen. := Ik loop ook nooit op hakken, krengen zijn het, maar deze vielen echt wel mee en zijn zo tof, maar helaas, ik voelde me wel erg mooi. :+ Gelukkig had een vriendin een extra paar hardloopschoenen mee en heb ik de rest van de avond daarop gelopen.
Vanochtend weer naar de fysio geweest en de oefeningen gaan nog wel goed, alleen met de calf raises moet ik niet overstrekken. De komende twee weken blijf ik de oefeningen doen en rustig aan kijken of intervallen weer goed gaan en dan het hardlopen opnieuw opbouwen.

Ik las over een nieuw iemand in het topic die in het verleden ook gescheurde enkelbanden heeft gehad en nog steeds zwakke enkels, mocht je oefeningen erbij willen doen om ze sterker te maken, dan heb ik nog wel wat tips. :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:27

Ik sluit me aan bij Suliko hahaha. Wat is het vreselijk hard gegaan. Even geen puf voor een lange bijleespost zoals normaal.
Wel balen dat je nog zoveel last hebt Suliko, hopelijk verbetert het snel.

Wel een bizar zwaar doel SV. Maar jou kennende gaat dat jou lukken!

Wij waren een weekendje weg en met alle andere dingen heb ik sinds mijn laatste event van 6 oktober, niet meer echt hardgelopen. Deze week weer lekker aan de slag en toewerken naar mijn 5km pr poging in november.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:53

Verwacht niet teveel van compressiekousen, ze doen vrij weinig en helpen zeker niet bij grotere klachten.

Samantha je bent er klaar voor, je hebt hard getraind en je kilometers zijn gemaakt. Succes alvast! Mijn zusje loopt hem ook, voor de derde keer.

Rustig aan Suliko, hopelijk lukt het opbouwen. Echt vervelend dat het zo doorsuddert.

Mooi doel leonie, welke tijd wil je halen?

Ik ben helaas zo verkouden geworden na de steamtrail dat ik vandaag niet kon werken. Halve nacht gehoest en bijna geen stem, wat niet zo handig is als leerkracht :+. Ik lig nu al de hele ochtend op de bank, half te slapen.

Vanmorgen ingeschreven voor die trail in de Vogezen, dus het eerste doel voor 2025 staat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:54

Leuk dat je een pr poging gaat doen Leonie, waar wil je naar streven?

Dat hoop ik ook, ik vind het nu wel erg frustrerend worden, ruim een maand verder. := \

Beterschap SV!

Gelukkig kan ik nog wel nadenken en dromen over toekomstplannen. Ik heb Leki stokken gekregen als verlaat verjaardags/afstudeerd cadeau *\o/*
Het zijn niet de ultratrails geworden, maar een vorige versie van de crosstrails (crosstrail fx.one superlite). Die zitten eigenlijk precies tussen de ultratrails fx.one gewone en de superlite in. Waarschijnlijk heeft Leki ze eruit gehaald doordat ze een duidelijkere onderscheiding wilde tussen de ultratrails en de crosstrails, de crosstrails die ze nu aanbieden zijn allemaal verstelbaar in lengte en zwaarder. Deze zijn iets zwaarder dan de ultratrails superlite, hebben wel de verstevigde ringen bij de bevestigingen, maar zijn iets lichter/dunner dan de gewone ultratrails. Wat misschien nog het fijnste is, want met het gewicht zat ik niet zo, is dat de gleuf waar de handschoen in gaat en de duimknop wat dichter bij elkaar zit. Ik had met de ultratrails echt moeite met mijn korte duimpje en dat is natuurlijk heel irritant. Dus ik ben een penguin geworden in plaats van een haan. :')
Mijn moeder had de ultratrails al besteld, dus ik kon mooi vergelijken, de crosstrails had ik erachteraan besteld.

Helemaal blij met mijn stokkies!
Afbeelding

Vergelijking met de ultratrail fx.one
Afbeelding

En het verschil met de gleuf en duimknop van de penguin en de haan, zo grappig dat ze die hoofdjes er subtiel in gemaakt hebben. Mijn kleine handjes en korte duim hadden echt moeite om de knop in te drukken bij de haan.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 11:04

Ik gebruik die 'handschoentjes' niet, ik vind ze niet fijn zitten. Ook het idee dat ik wel eens val en de stok dan aan mijn hand vastzit vind ik eng.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:53

Ik vind het hier ook wat hard gaan :o
Suliko, voorzichtig met je enkel hoor.
SV, gave trail zeg in het vooruitzicht. En beterschap ook.
Geen ervaring hier met compressiekousen.

Ik heb vanmorgen een rondje van 6,5km gelopen. Prachtig weer, maar toch mijn eerste rondje in lange broek en dat was prima zo, er stond een frisse wind.
Ondanks mijn energiegebrek en extreem lage hrv best lekker gelopen. Mijn hartslag hield zich ook weer normaal, die bleef netjes in zone 3, misschien wordt het ooit weer wat _O-

Afbeelding

Afbeelding

Edit;
Grappig trouwens, ik ben bijna iedere kilometer vlotter gaan lopen.

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:08

eef_bam, inderdaad een overwinning dat je toch bent gaan lopen. en verstandig om te gaan kijken naar licht. iemand die ik ken loopt met een hesje van de decathlon die je met een USB kunt opladen. heel fel en goed licht. zit er zelf ook aan te denken die aan te schaffen.

dank je suliko. succes met je herstel!!

beterschap SV!!

suliko, heb geen verstand van stokken, maar een super tof cadeau. veel plezier er mee! benieuwd naar actie foto’s :D

hé goof, dat is lekker zeg! ziet er goed uit.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:31

Leuk kado Suliko!

Lekker Goof!

Ik heb gewoon een hesje van Action, paar euro kost die. Voor en achter een lichtje, kan knipperen of gewoon aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:39

iiSunshine schreef:
eef_bam, inderdaad een overwinning dat je toch bent gaan lopen. en verstandig om te gaan kijken naar licht. iemand die ik ken loopt met een hesje van de decathlon die je met een USB kunt opladen. heel fel en goed licht. zit er zelf ook aan te denken die aan te schaffen.

dank je suliko. succes met je herstel!!

beterschap SV!!

suliko, heb geen verstand van stokken, maar een super tof cadeau. veel plezier er mee! benieuwd naar actie foto’s :D

hé goof, dat is lekker zeg! ziet er goed uit.

die koop je voor nog geen 11 euro bij Temu, heb ik ook.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:50

Gaat heel snel hier!

Suliko, gefeliciteerd met het halen van je examen, leuk kado die stokken!
Wat janmer dat je je enkel weer wat meer voelde. Hopelijk snel weer een stijgende lijn.

SV, beterschap! Niet fijn als je zo verkouden bent, rust maar goed uit.
Gaaf zeg die trail die je gaat doen in de Vogezen!

Goof, fijn dat je loopje lekker ging!
Je komt er wel!

Hier loop ik ook al een tijdje in lange broek, ben ook een kouwkleum!
Gisteravond ingeschreven voor een marathon in Apeldoorn!
Zo leuk in februari is de 50e editie van de midwinter marathon, en er was al een tijdje geen marathon afstand meer.
Nu hebben ze die op veler verzoek aan de 50e editie toegevoegd.
En ik was op tijd met inschrijven!!!!
Ben echt blij dat ik er bij ben, gaaf een marathon zo dicht in de buurt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 15:51

Superleuk ieris en weer een mooi doel in het vooruitzicht. Fijn ook dat het lekker in de buurt is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:56

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:42

SV, yup ik ben ook hier voor om! Gelukkig kan een een goede vriendin de schuld geven :D .

Ieris, leuk vooruitzicht!

Suliko, gefeliciteerd! En toffe stokken. Hopelijk heb je er veel plezier van!

Het weer wat te verleidelijk om niet te gaan dus de volgende les van Evy gedaan. Dik tevreden. Blij ook dat ik van mijn MDL-arts mag blijven lopen. Ik heb sinds 28 juni een sonde direct in mijn maag voor sondevoeding. En de fistel is heel mooi geworden alleen er omheen zit er iets niet helemaal lekker. Het is pijnlijk. Gelukkig bleek vanmorgen dat het geen abces is of zo. We gaan wel kijken of we het op kunnen lossen want ik heb er wel last van. Was een beetje bang dat ik even niks zou mogen maar dat is gelukkig niet zo.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:16

Lugh, wat vervelend dat je last hebt van je sonde. maar wel fijn dat je gewoon mag lopen van de MDL arts. blijft de sonde er voorlopig nog in zitten?

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:55

Compressiesokken draag ik niet zo heel vaak, zal nu wel meer worden maar meer i.v.m. de kou. Ik heb ook soms het idee dat ik meer last er van krijg in mijn kuiten, maar zal misschien ook gewenning zijn.

Leuk dat je bent wezen trailen Lughnassadh! Leuk verjaardagscadeau. Fijn dat je mag blijven lopen van de arts, is het een PEG-sonde? Hopelijk snel er ook minder last van..

Leuk een nieuw doel SV, en gaaf om dat te combineren met een vakantie. :j Beterschap met je verkoudheid.

Knap van je vriend Eef, dik onder z’n verwachte tijd. Gezellig joggen aan een 80 weg :'), jammer dat je loopje lichamelijk wat minder ging.

Suliko nog even rustig aan met de enkel, het houdt je wel bezig zo! :(:) No gefeliciteerd met je verjaardag! :D

Goof weer gelopen! *\o/* Fijn om te lezen dat het lekker ging!

Tof Ieris een marathon!

Hier zelfs in m’n thermoshirt gelopen vanmorgen, ben denk ik toch een koukleum.
Eerste loopje weer, ik wilde rustig zone 2 lopen maar ik loop vaak dan randje zone 2 en ik kwam nu ineens uit op 6:21/km. Ter vergelijking, vorige week voor de halve marathon was het bij dezelfde hartslag nog 7:21/km. := Volgens mij komt dat grote verschil echt door mijn onregelmatige diensten (en daaraan gekoppeld dan slecht slapen). Alleen helaas na een paar km voelde ik toch weer de plekken waar de blaren zaten, dus de rest van de week maar weer rustig aan doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:47

Wat een leuke marathon iris! Mooi doel! Is daar ook een halve mogelijk?

Lugh fijn dat je kan blijven lopen. Lijkt me lastig zeg, zo’n sonde!

Myka, gek dat verschil ja. Heeft vaak toch wel met slapen en stress te maken. Maar je kan ook een mindere dag hebben natuurlijk.

Ik heb net nog lekker een interval gedaan. Was net voor 18u dus nog in licht. Korte broek en tshirt nog haha.
8 km gelopen, 1 in en 1 uit. En 3x 1 km 5:15/6:00 interval. Wel pittig die 5:15.
Wel gek idee, dit was m’n laatste echte training voor zondag. Donderdag of vrijdag nog een shake out run.
Morgenochtend naar fysio, alles zit wel weer lekker vast,

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:31

Samantha en iiSunshine: ja mijn sonde blijft voorlopig nog zitten. Gezien mijn situatie is de kans op levenslang reeël. En als ik het alleen even praktisch bekijk kun je er prima mee leven. Ik heb 24/7 voeding en koppel mezelf los bij activiteiten waarbij je je rugzak gewoon niet kan gebruiken. Dat is echt heel simpel. Ik ben wel blij dat ik in de eerste twee weken van december een Mic-Key krijg (ander type sonde) aangezien die nog net wat praktischer is.

Mijn uitdaging vandaag is vooral niet gaan lopen.......

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:33

Compressiekousen hebben mij een tijdje goed geholpen bij de langere afstanden maar nu krijg ik er juist kramp van achteraf. Dus momenteel liggen ze in de kast.

Beterschap SV!

Ah wat een tof cadeau Suliko! Ben benieuwd hoe ze bevallen.

Prachtige foto Goof!

Wat tof Ieris! Mooi doel om voor te trainen.

Wauw wat heftig Lughnassadh! Wel "fijn"dat je er zo goed mee om kan gaan.

Hier nu 3/4de broek aan meestal. Maar vaak dan tijdens het lopen toch spijt :Y) Alleen met in en uitlopen helpt het wel om niet te veel af te koelen.

Mijn huidige PR op de 5km is 23:00. Daar wil ik dus onder. Het mooiste zou zijn als ik hem op 4:30 kan lopen en dus op 22:30 uit zou kunnen komen. Ik weet dat ik hierbij het risico neem om mezelf op te blazen en het einde niet te halen maar dat vind ik dan weer een stuk minder erg op een 5 dan bij een halve :') . Dit jaar heb ik mijn 1km, 10km, mijn 16km (had ik nog nooit gelopen dus dat was makkelijk) en mijn HM tijd verbeterd, dus daarom leek me dit een leuke uitdaging. En ook, deze run is 2x hetzelfde rondje als je 10 loopt en dat vind ik saai. :+ .

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:09

Lugnasadah, jee dat is niet niks zeg, fijn dat je er wel mee kan lopen.
Hoe komt het eigenlijk dat je een sonde hebt, die je voorlopig moet houden, als ik vragen mag.
Lijkt me wel lastig zeg, kun je helemaal niks gewoon eten dan?
Fijn dat je nog een betere krijgt, en knap dat je nog zo sportief bent!

Samantha, succes zondag! Weet niet meer precies welke run je gaat doen, maar zo te lezen heb je er goed voor getraind!
Gaat vast goed komen!
In Apeldoorn is ook een 25km, een 10em,en een 8km parcours. Voor ieder wat wils.

Myka, hier ook een thermoshirt! Baalen van je blaren.
Onregelmatige diensten zijn ook niet fijn, ik heb het nu gelukkig niet meer, en voel me veel beter in mijn vel.

Wat een heerlijk weer vandaag hé
Heb vanochtend kracht gedaan bij een nieuwe groep buiten, was leuk!
3km heen en 3 terug goed te combineren met lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:33

Mooie uitdaging Leonie, wat een snelheid ook!

Iris, ik ga marathon Amsterdam lopen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:09

Ik heb net een onderzoek bij de sportarts gehad. Alles was goed, hart en longen kunnen zwaardere belasting prima aan. En m'n conditie is ook best goed. Binnenkort krijg ik nog een uitgebreid rapport.

Ik ga morgen weer lopen. Moet nog even bedenken wat ik ga doen. Om m'n conditie te verbeteren zou ik onder hartslag 150 moeten rennen, maar dat kan ik (nog) niet. Dus misschien eens kijken wat ik met een walk-korte run-walk-etc. kan bereiken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:24

Goof: fijn dat je loopje goed ging! Ik heb ik het verleden ook een burn-out gehad. En ik herken het gevalletje energie wel. Heel rustig aan opbouwen, soms alleen gewoon wandelen om toch buiten te zijn. sterkte!

Eef_bam: 16km wandelen.. das ook bijna een halve :)) Maar inderdaad: verlichting/hesje mee is echt een must!

Suliko: dapper! Zo lang in korte broek... Mooie stokkies (ik heb er alleen totaal geen verstand van :D )

SV alweer wat beter?

Ieris succes! Apeldoorn is een leuke loop. Pak zelf misschien de Asselronde (25km) mee of de mini (16.1). Geen idee nog :D Maar de omgeving is prachtig.

Lughnassadh; dat klinkt vervelend, wel fijn dat je het een en ander kan en mag doen.

Myka: ik ben ook een koukleum hoor :D

Leonie: jeetje, wat een snelle tijd! Heel veel succes met je PR-aanval!

Tiggs: Da's fijn nieuws!

Ik had gisteren survivalruntraining en daarmee mijn elleboog flink bezeerd. Die is blauw :Y). Vandaag ga ik na het werk (zo dus) even hollen. De vent moet nog PT geven, dus die is laat thuis. Kan ik in de tussentijd naar huis rijden, omkleden, hollen en douchen :Y) Moet intervallen (10x 400 meter) dus nog niet heel veel zin in _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 17:18

Tiggs ben benieuwd wat eruit komt!

Mooi doel leonie, denk je dat het haalbaar is? Wil je het tijdens een georganiseerde loop halen? Misschien kun je een haas regelen die je helpt.

Succes Winged!

Ik heb mijn stem weer terug, ben nog wel lekker aan het hoesten.
Heb net een lekker kort rondje op lage hartslag gelopen, moest er gewoon even uit.
Morgen ga ik weer wat verder proberen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:52

Ben benieuwd wat je totaal verslag gaat zijn Tiggs, maar eerste nieuws dus positief.

Vandaag dan weer aan het werk SV? Altijd echt super balen dat ziek zijn. Zo een aanslag op je lijf.

Ja ik denk dat het haalbaar is om mijn PR aan te vallen.
Het is een georganiseerde loop inderdaad. Ik zou heel graag een haas hebben maar de mensen die ik ken die sneller zijn, zijn gelijk een hele bak sneller.
Nu zei wel mijn man, ik wil hem 4:20/4:30 lopen (voor de 10), misschien kan je met mij mee. En dan voelt het opeens toch wel beetje onmogelijk hahaha :') want die houd ik meestal niet bij. Hij is alleen niet zo een stabiele loper.
Maar goed, mocht ik stuk lopen, kan ik het altijd nog een keer proberen zelf natuurlijk. Het zijn er maar 5.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:54

Mijn interval ging bar slecht :+ Denk dat het lijf even toe was aan een wat minder zware training. Heb de interval na nr 5 afgezet en daarna rustig naar huis terug gerend. Hartslag ging alle kanten op behalve de goede zeg maar :+

Leonie: helpt het om splittijden in je horloge te zetten die je moet lopen voor je PR? Misschien kan je daarmee via je horloge monitoren of je op schema ligt?