Ninx schreef:Dit is waar wij wezenlijk verschillen als mens. Copernicus werd in zijn tijd ook voor gek verklaard... en we weten nu hoe dat zit.
Zo is mijn grondhouding meestal: "okay, heftige beweringen... maar laat ik het lezen, eerst kijken wat er exact gezegd wordt voordat ik het afwijs".
Ook Copernicus ging verder op ideeen die al bestonden. Weliswaar ideeen die niet door de massa aangehangen werden (maar wetenschap was toen sowieso wat iffy dus tja), maar bestonden wel al. En dat grote wetenschappers in het (heel) verre verleden voor gek werden verklaard wil nog niet zeggen dat we 'andersdenkenden' nu maar gewoon wat moeten laten roepen, zeker als die beweringen 0,0 basis hebben in de wetenschap.
Want je kan zeggen wat je wil, tegenwoordig baseren we onze bevindingen en theorieen als samenleving op een wetenschappelijke basis. Dat was ten tijde van Copernicus niet. Dus ik vind het ook een beetje appels met peren vergelijken. Heeft iemand nu interessante ideeen die geen goed bewijs tegen zich hebben en die hun basis vinden in degelijk, reproduceerbaar en transparant onderzoek, dan zal diegene echt niet zomaar verloochend worden door de wetenschappelijke community.