De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:57

Liezel1 schreef:
Ik heb begrepen dat bijna alle gevallen in NL mensen zijn die in Noord-Italië zijn geweest of die familie zijn van iemand die ziek is geworden en in Noord-Italië is geweest. Wat veroorzaakt daar die ontzettende haard?

Er zijn ook veel mensen naar Noord Italië geweest en niet ziek geworden.

Ik denk dat Nederlanders vooral daar besmet worden omdat ze daar vooral heen gaan en minder naar China, Iran en die andere risico landen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:22

Berdien schreef:
De première van de nieuwste James Bond is uitgesteld tot dit najaar, vanwege het virus -O-

Wait what?
Please zeg me dat dit nepnieuws is....

karuna
Drukke kabouter

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:23

Nee echt serieus uitgesteld. Verstandig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:29

Ondanks dat ik het niet wil toegeven.... ja ok, verstandig *mopperdemopper*
Maar |( |( |(

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:32

Sizzle schreef:
Sizzle schreef:
Bedankt voor de bevestiging, zal toch zelf maar even telefonisch bevestiging vragen bij onze kinderarts zodat ik de school in iedergeval kan zeggen dat we het nagevraagd hebben en we niet met zo‘n lepra blik aangestaard worden _O-

Ik geloof dat ik al weet wat het is. Op de buurtapp kwam net binnen dat er meerdere kinderen in de buurt flink ziek zijn geworden en enkele grootouders zeer ziek zijn met hoge koorts door de Mexikaanse griep. 1 kindje is blijkbaar zelfs met longontsteking in het ziekenhuis op het moment (met bevestigde H1N1).
Maar dat vind men nu natuurlijk niet zo boeiend want die Pandemie is niet meer aktueel :')

Om hier toch nog even op terug te komen, H1N1 is al jaren geen groep A meldingsverplichte ziekte meer.
Sinds 2009 doet H1N1 bijna jaarlijks zn rondje wel. Vorig jaar had 52% van de mensen met influenza A die zich gemeld heeft bij de HA type H1N1.
Het is dus idd niet boeiend omdat het zo ongeveer elk jaar wel gevonden wordt..
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Wat betreft die studenten kan ik mij daar niet heel druk om maken eigenlijk. Ze staan in contact met de GGD/RIVM dus die mogen dat fijn verder onderling regelen.

Ik ben wel benieuwd naar dat Chinese onderzoek moet ik zeggen. Klinkt interessant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:36

Ik weet dat hij niet meldingsplichtig is en niet meer zo spannend is maar blijkbaar ligt op het moment wel onze halve wijk daarmee plat tot ziekenhuis aan toe :+
Het lijkt me voor zo‘n hotline dan best lastig om te beslissen wat wijs is.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:38

Ik vind t maar vreemd dat ik in de omgeving van meer positief getestte mensen hoor, maar ze niet terug zie in de berekening van t RIVM.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:40

karuna schreef:

Hij is uitgesteld omdat er in Azië niks te vangen valt met die dichte bioscopen. Heeft niks met verstandigheid te maken, gewoon een geldkwestie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:40

Liezel1 schreef:
Ik heb begrepen dat bijna alle gevallen in NL mensen zijn die in Noord-Italië zijn geweest of die familie zijn van iemand die ziek is geworden en in Noord-Italië is geweest. Wat veroorzaakt daar die ontzettende haard?

Dat snap ik ook niet. Aangezien het vooral gezinnen waren tijdens schoolvakanties ga ik er ook niet vanuit dat de coronapatienten in de Italiaanse skigebieden hebben lopen tongen met hun skileraar/lerares. Hoe het dan oplopen terwijl je grotendeels in de buitenlucht bent? En met jonge kinderen gaan ze vast ook niet de hele avond naar de apres ski.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:43

Rambogirl schreef:
Ik vind t maar vreemd dat ik in de omgeving van meer positief getestte mensen hoor, maar ze niet terug zie in de berekening van t RIVM.

Die loopt achter. Die 2 in t gooi waren dinsdagavond al positief getest maar kwamen pas in de middag in het nieuws.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:45

AnnexUdith schreef:
En mensen beetje positief het virus is hier al vanaf 21 februari dus al bijna 2 weken en er is in Nederland tot nu toe nog niemand aan overleden. Misschien komt dat nog maar tot nu toe valt mij dat nog mee. In 2 weken dus ook 38 besmettingen dat is ongeveer 0,368 en nog heel wat cijfertjes per dag. In Italië lijkt het toch een stuk sneller te gaan ( praat zichzelf weer stiekem geruststelling aan om de hevige angst voor ziekten weer te omlopen).

Dit klopt niet helemaal.

In Italië begon het op de 20ste
Feb. 23: 157 cases
Feb. 22: 79 cases
Feb. 21: 21 cases
Feb. 20: 4 cases

De eerste Nederlandse case was op de 27ste. Dat is 6 dagen geleden. Momenteel is het in Nederland vooral mensen uit Italië. Als het hier los zou breken (dus persoon op persoon) zal het net zo hard gaan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:53

Shiloh schreef:
AnnexUdith schreef:
En mensen beetje positief het virus is hier al vanaf 21 februari dus al bijna 2 weken en er is in Nederland tot nu toe nog niemand aan overleden. Misschien komt dat nog maar tot nu toe valt mij dat nog mee. In 2 weken dus ook 38 besmettingen dat is ongeveer 0,368 en nog heel wat cijfertjes per dag. In Italië lijkt het toch een stuk sneller te gaan ( praat zichzelf weer stiekem geruststelling aan om de hevige angst voor ziekten weer te omlopen).

Dit klopt niet helemaal.

De eerste Nederlandse case was op de 27ste. Dat is 6 dagen geleden. Momenteel is het in Nederland vooral mensen uit Italië. Als het hier los zou breken (dus persoon op persoon) zal het net zo hard gaan.

Er was in Nederland al iemand op 21 februari die het virus had opgelopen. Die hadden ze alleen niet gecontroleerd omdat het virus hier toen zogenaamd nog niet was. Dus officieel dat ze het bekend maakten inderdaad 27 februari. Dan alsnog vind ik het binnen een week wel meevallen... Heb wel het idee dat hier goed gehandeld wordt daarover heb ik wel alle vertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:56

In Zwitserland is het binnen een week van 1 naar bijna 100 gegaan >;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:58

Liezel1 schreef:

Gewoon veel mensen hutje mutje.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:11

MarcoBorsato schreef:
karuna schreef:

Hij is uitgesteld omdat er in Azië niks te vangen valt met die dichte bioscopen. Heeft niks met verstandigheid te maken, gewoon een geldkwestie.

Verstandig dus

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:11

Shiloh schreef:
Of juist het tegenovergestelde. Dat de gemuteerde variant minder agressief is. Zeker als je bedenkt dat de aanvankelijke cijfers veel heftiger leken te zijn en het sterftecijfer in Wuhan veel hoger ligt dan de rest van China.

Dat is wat ik ook bedoelde hierboven, dat door een mutatie het virus minder agressief is en dus is aangepast aan de gastheer :) Echter heb ik net een artikel doorgestuurd gekregen waarin het wellicht toch anders lijkt te zijn. Helaas nog niet kunnen doorlezen, want in het artikel gaat het weer over SARS-cov-2 tijdens de uitbraak in Wuhan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:21

tienus63 schreef:
rockwitch schreef:
Ik werk bij de info lijn. De info die wij hebben wat betreft symptomen is dat je echt koorts en luchtwegklachten moet hebben, dus hoesten en benauwdheid. Alleen koorts is geen indicatie voor Corona en alleen verkouden met hoesten ook niet. En als je ook geen risico hebt gelopen wat betreft gebieden waar het heerst of mensen die ziek zijn, is de kans dat het iets anders is als een gewone verkoudheid niet zo groot.

Zie link rtv Drenthe hoe ze er in Duitsland mee omgaan.
Geen klachten, geen koorts wel een positieve test.

Ik zie niet zo veel verschil >;) .
Bij vrijwel elke ziekte kun je dragers hebben: nul klachten, wel besmet.
In principe kun je andere mensen besmetten, maar aangezien dat vooral met hoesten en niezen gebeurt, loopt waarschijnlijk alleen diegene met wie je zoent echt risico.

En alle mensen testen die 'alleen maar' koorts hebben - dat kan in theorie, maar ik vind het zo stom nog niet om iets selectiever te zijn: iedereen in de buurt van een besmettingsbron plus klachten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:34

AnnexUdith schreef:
Shiloh schreef:
Dit klopt niet helemaal.

Er was in Nederland al iemand op 21 februari die het virus had opgelopen. Die hadden ze alleen niet gecontroleerd omdat het virus hier toen zogenaamd nog niet was. Dus officieel dat ze het bekend maakten inderdaad 27 februari. Dan alsnog vind ik het binnen een week wel meevallen... Heb wel het idee dat hier goed gehandeld wordt daarover heb ik wel alle vertrouwen.

Als dat klopt zegt dat ook niet zoveel. De eerste in Italië was ook ver voor de 20ste, ergens begin februari.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:34

Jadeleigh263 schreef:
Shiloh schreef:
Of juist het tegenovergestelde. Dat de gemuteerde variant minder agressief is. Zeker als je bedenkt dat de aanvankelijke cijfers veel heftiger leken te zijn en het sterftecijfer in Wuhan veel hoger ligt dan de rest van China.

Dat is wat ik ook bedoelde hierboven, dat door een mutatie het virus minder agressief is en dus is aangepast aan de gastheer :) Echter heb ik net een artikel doorgestuurd gekregen waarin het wellicht toch anders lijkt te zijn. Helaas nog niet kunnen doorlezen, want in het artikel gaat het weer over SARS-cov-2 tijdens de uitbraak in Wuhan

Ja sorry. Ik las het verkeerd :Y)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:38

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:50

Vraag me af hoe lang de meesten aan de ventilator liggen, en of er ook ECMO enzo gedaan word in de ernstigere gevallen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:51

Libera schreef:
Vraag me af hoe lang de meesten aan de ventilator liggen, en of er ook ECMO enzo gedaan word in de ernstigere gevallen?

Aan de ventilator liggen :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:58

Rambogirl schreef:

De rivm meld nog maar 1 keer per dag. In de loop van de middag. Ze melden alleen mensen die ook echt 2 keer positief zijn getest op dat moment. Ze lopen dan dus altijd achter, maar zo hebben ze er waarschijnlijk minder werk aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:06

Even over die onzichtbare besmettingen:
In zuid-korea kan iedereen in het besmette gebied zich laten testen. Je ziet daar dat het aantal gevallen heeel snel oploopt. (Precies waar 'men' bang voor is) Maar dat het aantal doden en kritieke gevallen relatief laag is. Ze hebben daar dus echt een heel effectieve manier om de boel binnen de perken te houden.
Iets wat bv Italie niet lukt. Daar loopt het aantal besmettingen hard op. Maar het aantal kritieke en doden ook.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:09

Libera schreef:

Wellicht als er genoeg perspectief is een een NIVV of gewone beademing niet voldoende helpt..
Ik heb even gegoogled aangezien ik geen ervaring heb met ECMO maar bij influenza wordt het iig wel gebruikt. Dus ik verwacht eigenlijk dat ze het indien nodig hierbij ook zullen gebruiken.
Volgens deze meta-analyse is het gemiddelde aan de mechanische beademing 19 dagen. Ik heb alleen niet alle tabellen geopend om te kijken wat daar verder nog aan details bij staan.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5290688/