Vaccinaties

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:15

IMANDRA schreef:
Je kind niet beschermd na vaccinatie? Die moet je even uitleggen


Je kind is niet automatisch beschermd na vaccinatie nee. En je kunt alle ziektes nog gewoon krijgen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:17

Karma schreef:
IMANDRA schreef:
Je kind niet beschermd na vaccinatie? Die moet je even uitleggen


Je kind is niet automatisch beschermd na vaccinatie nee. En je kunt alle ziektes nog gewoon krijgen.


Ja, maar het verloop is dan vrijwel altijd veel milder.
En er zijn idd uitzonderingen bij wie de vaccinatie niet beschermt, en er geen antistoffen worden aangemaakt, maar dan ben je altijd nog beschermd door de groepsimmuniteit, zeg maar de paraplu.
Het percentage dat geen antistoffen aanmaakt is overigens wel echt klein.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-02-20 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:17

Soortgelijke plaatjes vind je evengoed op al die vaccinvrijgroepen op facebooken maar dan over hoe je vergif inspuit bij je kinderen enz...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:17

Karma schreef:
IMANDRA schreef:
Je kind niet beschermd na vaccinatie? Die moet je even uitleggen


Je kind is niet automatisch beschermd na vaccinatie nee. En je kunt alle ziektes nog gewoon krijgen.

Er is niemand hier die beweert dat vaccins letterlijk altijd op iedereen werken en dan je daarna nooit meer ziek wordt. Ik raad je aan Imandras posts even terug te lezen zodat we niet in herhaling hoeven te vallen

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:21

Dat er op twitter en facebook gescholden word op iedereen die een andere mening heeft, waarover dan ook is algemeen bekend. Maar die bedoel je toch niet met die hoogopgeleide mensen? En die blender actie? Ik mag toch hopen dat dat niet de reden is om een kind niet te vaccineren?

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:26

Karma schreef:
IMANDRA schreef:
Je kind niet beschermd na vaccinatie? Die moet je even uitleggen


Je kind is niet automatisch beschermd na vaccinatie nee. En je kunt alle ziektes nog gewoon krijgen.


Leg uit dan? Hoe werkt het dan (niet) volgens jou? Ze spuiten de vaccinatie in (met verzwakte of dode deeltjes van het virus) en dan?

Afgezien van het kleine percentage non-respons natuurlijk :)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:38


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:52

Zo zijn de bedenkers van de blender actie misschien op het idee gekomen. Omdat het niet tegen de wet is. Desondanks is het net zo'n verwerpelijke actie. Gelukkig zag die politicus dat ook in.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:03

Imandra waarom zeg je er direct bij “ afgezien van het kleine percentage non-respons dan hè” alsof dat zo algemeen bekend is? En daar heb je dus al één factor waardoor het nog maar de vraag is of je wel ( afdoende) beschermd bent.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:12

Zolang er genoeg mensen gevaccineerd zijn en er dus groepsimmuniteit is, ben je ook als non-responder via die groepsimmuniteit afdoende beschermd.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:17

Pocca_Locca schreef:
Imandra waarom zeg je er direct bij “ afgezien van het kleine percentage non-respons dan hè” alsof dat zo algemeen bekend is? En daar heb je dus al één factor waardoor het nog maar de vraag is of je wel ( afdoende) beschermd bent.


Dat is bekend. Doet het RIVM ook transparant over. En dat is ook een van de redenen waarom groepsimmuniteit zo belangrijk is. Die nonrespons is maar 3%, uit mijn hoofd.

@karma: ik hoor graag de uitleg bij je stelling :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:54

Karl66 schreef:
Zolang er genoeg mensen gevaccineerd zijn en er dus groepsimmuniteit is, ben je ook als non-responder via die groepsimmuniteit afdoende beschermd.

Hoogstwaarschijnlijk afdoende.
Er ís een minieme kans dat je als non-responder net een van de schakels bent in een kleine (uitdovende, want groepsimmuniteit!) lokale uitbraak.

Statistisch gezien vrijwel verwaarloosbaar (want kans op non-respons × kans op uitbraak in voldoende gevaccineerde omgeving × kans dat je daar dan voldoende mee in contact komt om het op te pikken = iets met behoorlijk veel nullen aan het begin).
Maar ja, ook dit topic laat weer zien dat veel mensen weinig tot niets van statistiek begrepen hebben.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 06:51

Pocca_Locca schreef:
Imandra waarom zeg je er direct bij “ afgezien van het kleine percentage non-respons dan hè” alsof dat zo algemeen bekend is? En daar heb je dus al één factor waardoor het nog maar de vraag is of je wel ( afdoende) beschermd bent.


Hoezo is dat niet bekend? Doet nooit iemand geheimzinnig over. Elk medicijn kent een klein percentage non responders. Omdat elk lichaam anders werkt.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:52

Karma schreef:
Buiten al het wetenschappelijk onderzoek dat gedaan is naar vaccins en ik geloof dat er heus gedegen onderzoek naar gedaan is, ook naar veiligheid. Ook buiten vage anti-vaxx beweringen en onderzoeken die bol staan van de cherrypicking etc.
Hoe kan het dat er toch een hoop kinderen meteen na toedienen van vaccin, of binnen 48 uur of zelfs binnen een week heel erg ziek worden? Of zelfs overlijden? En dan heb ik het niet over de mensen die denken "hey mijn dikke teen is blauw, zal dat van het vaccin komen?" maar mensen die met een gezonde baby zoals jij ook stelt Pien, naar binnen gaan en het gaat na afloop helemaal mis. Waren allll deze kinderen dan eigenlijk al ziek? Zijn allll deze ouders op zoek naar een verklaring of verzachting van hun eigen onkundig opvoeden? Zijn het gestoorde mensen?


Dat laatste helemaal niet. Ik denk vooral hele verdrietige mensen, die iets hebben zien gebeuren met hun kindje wat niet makkelijk te verklaren is. Het lastige is dat deze problemen vaak opduiken rond de tijd dat word gevaccineerd en dat het gemakkelijk kan lijken door de vaccinatie.

Het is niet zo dat de vaccinaties absoluut niet als zondebok mogen worden gebruikt maar meer dat het, tenzij onderzocht, héél onwaarschijnlijk is dat vaccins de oorzaak is van deze problemen. Een vaccin is een dood of verzwakt virus met een aantal hulpstoffen wat wordt ingespoten zodat de afweer van je lichaam de ziekte herkent en antistoffen aanmaakt. Niks meer, niks minder.

Karma schreef:
Dat is dus wél het geval, er wordt juist heel vaak door artsen meteen geroepen; "komt niet door vaccin". Meteen. Stante pede. Ik heb deze ervaringen inmiddels meerdere keren aangehoord en ik vind het stuitend. Er vanuit gaande dat dit waar is. Één ervaring is van een vriendin van mij, ik ben geneigd haar op haar woord te geloven, daarnaast had ze geen twijfel over wel of niet vaccineren.
Er zijn ook artsen/medisch personeel die hun boekje te buiten gegaan, waar ze jaren geleden totaal niet bezig waren met vaccins, gaan artsen nu al los tegen de ouders van een longontsteking-patiëntje over vaccins terwijl een kind daar ligt vanwege een longontsteking.
Zulke verhalen duiken ook steeds vaker op.
Het zijn écht niet de vaccinatie-gekkies die er rare beweringen op na houden hoor.
Ik ben een kritische vaxxer en ik ben voor beter onderzoek en transparantie en om eerlijk te zeggen vind ik de reclamecampagnes vanuit de overheid verre van overtuigend. Ik word daar zelfs erg waakzaam van!


Ik heb deze ervaringen zelf echt totaal niet, noch ook maar iemand die ik ken. Ik ben gelukkig zelden ziek (en toch gevaccineerd en zelfs nog extra bovenop het standaardpakket ivm reizen naar Afrika) maar ik heb doktoren tot nu toe leren kennen als mensen bij wie je -meestal- gewoon terecht kan met je zorgen. Ik zie ook niet in wat voor baat het RIVM erbij heeft om te misinformeren. Zowel het RIVM als de overheid hebben geen baat bij zieke mensen. Echt niet. Ik ben benieuwd welke informatie er is "weggemoffeld" en waarom het RIVM zou willen misinformeren.

Ik kan zelf ergens wel een klein beetje begrip opbrengen voor de irritatie van doktoren. Ik heb de vraag al vaker gesteld en ga 'm nog eens aan jou stellen. Stel, je bent dokter. Je hebt zo'n 7 jaar gestudeerd en weet veel over het menselijk lichaam, virologie en immuniteit. Of in ieder geval meer dan de gemiddelde persoon. Je hebt veel praktijk ervaring en al veel mensen beter gemaakt. Vervolgens komt er iemand, niet gehinderd door enige vorm van kennis anders dan bij elkaar gegoogled, bij jou over de vloer die zegt dat je het hélemaal fout hebt. Ik kan me écht voorstellen dat dat als arts heel frustrerend kan zijn.

Karma schreef:
Natuurlijk zoeken mensen een verklaring en klopt het ook dat het niet altijd aan het vaccin lag, maar waarom zijn er dan zoveel mensen die dit meegemaakt hebben? Allemaal waren die kinderen al ziek? Ik was ook niet ziek als baby en kreeg ademstops avond na vaccins. Toevallig? Zou kunnen. Na elk volgende vaccin werd ik dood en doodziek, goddank kom ik nog uit een tijd dat het er maar een paar waren dus zocht mijn moeder er destijds niet zoveel achter.
Je kunt me met heel veel wetenschappelijk bewijs om de oren slaan, maar als er zoveel mensen hun stem laten horen met soortgelijke verhalen en die allemaal weggezet worden als gekkies, dat ze monddood gemaakt worden, dat ze in de media als moordenaars weggezet worden omdat ze hun kind niet (meer) vaccineren, dat klopt niet voor mij. Daar begint mijn argwaan.


Er worden van beide kanten dingen geroepen die best ver gaan. "Zoveel mensen" is statistisch gezien nog echt extreem klein tegenover "Alle mensen" die vaccinaties krijgen. Zonder verband lijkt het veel. Moeders zijn geen doktoren en ze kunnen hun gevoel uiten, maar geen diagnose stellen.


Karma schreef:
Je kunt mij gewoon niet wijsmaken dat vaccins one size fits all zijn.
Waarom worden kinderen niet getest op allergieën voor toedienen van een vaccin? Dat zal toch ook al erg schelen.


Omdat er niet zoveel problemen zijn met vaccins. Niet one size fits all maar wel one size fits bijna all. De enige reden om allergieen te testen zou zijn om bezorgde ouders te sussen. Ik zou het overigens prima vinden als zo'n test beschikbaar wordt gesteld maar dat ouders deze zelf mogen betalen.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:53

Ik ben in principe een pro vaccer. Ik ben zelf tegen alles ingeënt en mijn dochter ook. Echter heb ik vandaag voor haar de oproep voor de HPV prik binnengekregen en ik ben eigenlijk geneigd deze niet te laten doen.
Wat zijn jullie meningen hierover?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:56

Ik heb hem zelf niet gehaald toen ik een oproep kreeg, was toen ook nog in de beginfase dus veel onduidelijkheid erover. Niet dat ik hem nu wel zou halen maar goed.

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:56

Waarom ben je geneigd deze niet te laten geven?

Ik heb hem toen niet mogen laten zetten van de huisarts. Ik was 16 en werd te oud bevonden. Wat had ik daar spijt van toen ik enkele jaren geleden een onrustig uitstrijkje had... Gelukkig bleek het bij mij vals alarm te zijn.
Maar waarom zou je jouw dochter niet hiertegen willen beschermen?

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:01

mariettek schreef:
Waarom ben je geneigd deze niet te laten geven?


Omdat hij niet 100% procent beschermt. Het is niet gezegd dat je het alsnog niet kan krijgen. Daarbij werkt hij ook niet voor altijd. En ik heb toch nare verhalen lezen over ernstige vermoeidheidsklachten. Mijn dochter is een hele goede VWO leerlinge en een succesvolle turnster op nationaal niveau. Ik wil het risico gewoon eigenlijk niet lopen. Ik voed haar op met hopelijk goede normen en waarden en dat ze verstandig omgaat met seksuele contacten. En anders kunnen we altijd nog eerder dan de 30 jaar een uitstrijkje vragen bij de huisarts. Die controle blijft er toch wel.

tiwi1969

Berichten: 7698
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:04

Ik heb in de familie meegemaakt wat de gevolgen van baarmoederhalskanker kunnen zijn. Uitzaaiingen met geringe kans op genezing, verwijdering van de baarmoeder waardoor de secundaire kinderwens in duigen valt.
Momenteel schoon maar het monster blijft op de loer liggen, iedere paar maanden de spanning voor een nieuwe scan.... oh en een zware chemobehandeling....

Dit kan je voorkomen door een vaccinatie, dus ik zeg doen!

Mijn dochter heeft ze ook gehaald, niet ziek van geweest en het is nog steeds dezelfde leuke spontane meid als daarvoor, oh en zeker niet onvruchtbaar getuige mijn lieve kleinzoon die zich dwars door de prikpil aandiende.
Ondanks het nep nieuws dat je er onvruchtbaar van wordt het is geen goede anticonceptie.

_lautje_

Berichten: 9317
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:09

Die vermoeidheidsklachten zijn uitgebreid onderzocht. Het percentage jonge meiden met ernstige vermoeidheidsklachten is gelijk gebleven na invoering van dit vaccin.
Er is heel veel onderzoek gedaan naar dit vaccin en uit niks blijkt dat er een risico aan zit of het vaccin verantwoordelijk is voor alle indianenverhalen.

Daarnaast kan je dochter nog zo verstandig omgaan emmer seksuele contacten je kan het toch krijgen. Bijna 80% van de mensen krijgt HPV.
En nee het beschermt niet tegen alle HPV varianten maar wel tegen een aantal hele nare varianten.
Mocht je nog twijfelen zou ik Over Mijn Lijk van dit jaar terugkijken.
Twee jonge vrouwen van 30 met baarmoederhalskanker.
En ze gingen dood. Lotte liet daar 2 hele jonge kinderen bij na.

Dat is het risico wat ik niet zou willen lopen.
Ik heb 2 dochter. Derde opkomst. En 200% zeker dat ze deze prik krijgen. Juist deze prik.
Als alle meiden en jongens worden ingeënt tegen HPV is de verwachting dat baarmoederhalskanker spectaculair minder zal voorkomen.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:44

Suzanne F. schreef:
Ik ben in principe een pro vaccer. Ik ben zelf tegen alles ingeënt en mijn dochter ook. Echter heb ik vandaag voor haar de oproep voor de HPV prik binnengekregen en ik ben eigenlijk geneigd deze niet te laten doen.
Wat zijn jullie meningen hierover?


Ik zat bij de eerste lichting! Ben heel blij dat ik 'm gehaald heb :j.
Die vermoeidheidsklachten zijn overigens een broodje aap. Net als dat je onvruchtbaar ervan zou worden... De HPV prikt beschermt tegen de meest voorkomende vormen van HPV, maar er zijn natuurlijk ook andere vormen. Als iemand met een grote kans op baarmoederkanker, vond ik deze prik ook heel belangrijk om te halen :j. Toch weer wat minder kans om het ooit te ontwikkelen. Ik zou je dus wel aanraden om je dochter te laten inenten. Er zijn vrijwel geen bijwerkingen van -en nog veel minder blijvende bijwerkingen- terwijl het wel gewoon beschermd. En als je tegen mazelen gaat vaccineren kán je alsnog mazelen krijgen. Zelfde voor alle andere vaccins: je bent simpelweg beter beschermd, en dat is niet anders bij de HPV prik.

Er gaat, zeker over de HPV prik, veel onzin de ronde. Als je twijfelt zou ik een keer met een huisarts oid gaan zitten om informatie te krijgen, die kan vast al je vragen goed beantwoorden :j.

Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:15

Nou ik wil je aanraden het niet te doen. Er is nog geen enkel bewijs dat de prik op lange termijn daadwerkelijk baarmoederhalskanker voorkomt en er is een vermoedde dat HPV een rol speelt bij de ontwikkeling van BMHK.

En over mijn lijk heb ik ook gekeken. Dat is natuurlijk dan ook heel erg uitvergroot omdat er 2 mensen met BMHK, 2 met een hersentumor en iemand met een oog tumor in voorkomen. Het percentage van BMHK voor de 30 en dan die die eraan overlijden zijn erg klein! In elk geval veel kleiner dan de mensen die jaarlijks sterven aan medische missers.

Ik begrijp de angst in elk geval niet en al helemaal niet dat dit de drijfveer is om je te laten vaccineren. Het is een business die draait op angst, niet op gezondheid.

En dan zal je zien, blijft je baarmoeder schoon, krijg je borstkanker, of ben je op het verkeerde moment op de verkeerde plek... van leven ga je dood en de percentages die sterven aan BMHK voor de 40 is zo klein dat ik me daar werkelijk geen zorgen over maak.

Normen en waarden, maar vooral een gezonde portie respect en liefde voor jezelf zullen waarschijnlijk beter beschermen tegen al het leed wat je in een leven kan overkomen...

Maar goed, ik duik weer onder want straks komen alle wetenschappelijke angsthazen uit dit topic achter me aan...

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:40

Maxima_S schreef:
Nou ik wil je aanraden het niet te doen. Er is nog geen enkel bewijs dat de prik op lange termijn daadwerkelijk baarmoederhalskanker voorkomt en er is een vermoedde dat HPV een rol speelt bij de ontwikkeling van BMHK.

En over mijn lijk heb ik ook gekeken. Dat is natuurlijk dan ook heel erg uitvergroot omdat er 2 mensen met BMHK, 2 met een hersentumor en iemand met een oog tumor in voorkomen. Het percentage van BMHK voor de 30 en dan die die eraan overlijden zijn erg klein! In elk geval veel kleiner dan de mensen die jaarlijks sterven aan medische missers.

Ik begrijp de angst in elk geval niet en al helemaal niet dat dit de drijfveer is om je te laten vaccineren. Het is een business die draait op angst, niet op gezondheid.

En dan zal je zien, blijft je baarmoeder schoon, krijg je borstkanker, of ben je op het verkeerde moment op de verkeerde plek... van leven ga je dood en de percentages die sterven aan BMHK voor de 40 is zo klein dat ik me daar werkelijk geen zorgen over maak.

Normen en waarden, maar vooral een gezonde portie respect en liefde voor jezelf zullen waarschijnlijk beter beschermen tegen al het leed wat je in een leven kan overkomen...

Maar goed, ik duik weer onder want straks komen alle wetenschappelijke angsthazen uit dit topic achter me aan...


Pardon, wetenschappelijke angsthazen?

Even voor de context: Maxima_s is iemand die beweert dat vaccins niet veilig zijn en überhaupt niet werken, en dat groepsimmuniteit niet bestaat. Ze is iemand die chemo zou weigeren (voor haarzelf en voor haar kinderen) wanneer er sprake is van kanker. Terwijl er genoeg bewijs is wat dit alles tegenspreekt (hoef je alleen hier in dit topic nog te zoeken). Persoonlijk zou ik haar dus niet op haar woord geloven als het om advies voor het wel of niet nemen van een vaccinatie gaat.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:46

Geen vaccinatie nemen omdat je ook dood kan gaan aan borstkanker of een medische misser :?
Dat is wel de gekste reden die ik heb gehoord.

En dat er geen bewijs is dat ie werkt ook. Dat bewijs is er, maar daar draaien we het hele topic al in cirkeltjes omheen.

Deze ‘wetenschappelijke angsthaas’ ( :')) raad je aan niet de aluhoedjes-gekkies te volgen en gewoon te vaccineren.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:01

Maxima_S schreef:
Nou ik wil je aanraden het niet te doen. Er is nog geen enkel bewijs dat de prik op lange termijn daadwerkelijk baarmoederhalskanker voorkomt en er is een vermoedde dat HPV een rol speelt bij de ontwikkeling van BMHK.

En over mijn lijk heb ik ook gekeken. Dat is natuurlijk dan ook heel erg uitvergroot omdat er 2 mensen met BMHK, 2 met een hersentumor en iemand met een oog tumor in voorkomen. Het percentage van BMHK voor de 30 en dan die die eraan overlijden zijn erg klein! In elk geval veel kleiner dan de mensen die jaarlijks sterven aan medische missers.

Ik begrijp de angst in elk geval niet en al helemaal niet dat dit de drijfveer is om je te laten vaccineren. Het is een business die draait op angst, niet op gezondheid.

En dan zal je zien, blijft je baarmoeder schoon, krijg je borstkanker, of ben je op het verkeerde moment op de verkeerde plek... van leven ga je dood en de percentages die sterven aan BMHK voor de 40 is zo klein dat ik me daar werkelijk geen zorgen over maak.

Normen en waarden, maar vooral een gezonde portie respect en liefde voor jezelf zullen waarschijnlijk beter beschermen tegen al het leed wat je in een leven kan overkomen...
Maar goed, ik duik weer onder want straks komen alle wetenschappelijke angsthazen uit dit topic achter me aan...


Ik probeer serieus je betoog te begrijpen maar bij de onderstreepte alinea haak ik af. Dan maar een wetenschappelijke angsthaas. Heb je die alinea uit een religie gehaald, want klinkt nogal bijbels, vertrouw op god en alles komt goed.