Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:47

Ik ben afgelopen maandag geholpen bij Weight Works. Voor mij letterlijk om de hoek. Operatie is goed gegaan en gisterenochtend vroeg weer naar huis. Voel me nog wat ongemakkelijk, maar gaat iedere dag een stuk beter.

pipo

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:43

Sterkte. Op naar minder kilo’s en verbetering. Maar neem je tijd.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:16

Thanks en ik doe idd heel rustig aan. Heb 6 weken vakantie dus kan alles lekker in mijn eigen tempo doen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:36

Dat is fijn. Hou je gewoon aan de adviezen. Beweeg en breid uit. Over 3 maanden verplichte updat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:42

Ik ben dus in België geopereerd en moest als vooronderzoek een maagonderzoek ondergaan, echt een pretje :') Nu zei de arts dat ik dit na 2 jaar nog een keer moet. In Nederland wordt dat helemaal niet gedaan toch? Eventueel alleen bij klachten/problemen waarschijnlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:43

Sterkte Match, je hebt het iig achter de rug :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:04

Sterkte Match! Knap je nog steeds zo mooi per dag een beetje op?

Hoe voelden jullie je allemaal na de operatie? Heb je een lange hersteltijd nodig gehad?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 06:19

Relaxed, hier doen ze dat pas als je last krijgt. Eigenlijk vind ik dat bij jullie wel een goede. Vaak onstaat er littekenweefsel en krijgen mensen problemen. Misschien kan het zo eerder opgespoord worden.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:49

* trommelgeroffel* Vandaag precies 11 weken na de operatie staan er geen 3 cijfers meer voor de komma *\o/* *\o/*

99,8 :j dat is 23,1 in totaal incl predieet! Die 100 wil ik nooit weer terug zien.

@zimbabwe wauw jij bent ook echt veel kwijt! los vel heb ik nog geen last van, alleen een beetje aan mijn bovenarmen.

@firefly Welkom! Hier duurde het 17 maanden van verwijzing huisarts tot de operatie.

@Match fijn dat je het achter de rug hebt. Nu fijn herstellen.

@Butterfly na de operatie voelde ik mij overreden door een vrachtwagen, maar het herstel gaat echt wel snel gelukkig.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:37

Butterfly schreef:
Sterkte Match! Knap je nog steeds zo mooi per dag een beetje op?

Hoe voelden jullie je allemaal na de operatie? Heb je een lange hersteltijd nodig gehad?

Qua eten en drinken gaat het eigenlijk steeds iets beter. De ene dag beter dan de andere, maar dat hoort er vast bij! En ik ben eigenlijk ook helemaal niet moe. Maar rust wel veel, want als ik iets heb gedaan moet ik wel even rust nemen.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:38

Yeah dat is een mooi mijlpaal Devil-ina *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:15

Ik ben ondertussen flink aan het twijfelen over een maagverkleining. Ik word gewoon zwaarder en zwaarder. Momenteel 120 kilo. Ik heb al zo veel geprobeerd en ik van altijd wel af, maar het komt er nog sneller en meer bij. En ja, het ligt aan mijn wilskracht. Maar die verdomde honger :( Vorig jaar bij een diëtiste gelopen en het mag een wonder noemen dat mijn man en ik niet zijn gescheiden. Een half jaar aan een stuk was ik huilerig, slecht gezind, kortaf. Voor 10 kilo. Ik was mentaal op. Constant vechten tegen de honger en de buikpijn. Maar ik ben mijn gewicht zo zat. Als ik hurk dan merk ik dat ik moeilijk adem. Ik heb onlangs een filmpje opgenomen en ik hoorde mij zelf kreunen tijdens het ademhalen. Ik verschoot hier enorm van want besefte niet dat mij dat zo veel moeite koste.

Ik word 30, ik dieet al 15 jaar. En nu denk ik: Hoeveel kilo’s moeten er nog bij en hoeveel kansen moet ik het nog geven? Ik denk dus serieus na over een maagverkleining. Maar ik heb schrik. Voor bijwerkingen, dingen niet meer te kunnen eten of blijvende maag/darm klachten…

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:21

Moestuin, goed dat je schrik heb. Het is ook niet iets wat “ zomaar” even gedaan moet worden. Je komt uit België neem ik aan? Als je het traject ingaat, laat je goed voorlichten. En zoek dingen op. Het is niet zaligmakend, en soms gaat er iets mis, maar vele zijn je voorgegaan die het wel goed gaat. Risico’s heb je overal en als je in het traject zit, kan je altijd beslissen om het niet te doen.
Bij mij is het flink fout gegaan. Maar ondanks dat zou ik t zo weer doen.
Ik ga zo uit eten en heb me aangekleed, opgemaakt en wow , voel me mooi. En ik eet dan misschien niet veel, ik doe t wel. ( we gaan naar een all you can eat haha). Verheug me nu al op de gamba’s
Gezellig met m’n oudste zoon, zijn vrouw en hun kids. Ik hoef niet meer op te passen…. Ja alleen dat ik stop als ik merk dat ik teveel wil eten, maar dat gebeurt bijna nooit. Heb geleerd om heel rustig te eten, goed te kauwen. Dat helpt al een stuk.
Je moet bereid zijn om meer keer per dag te eten. En dan ook wel goede keuzes te maken. Dus geen gevulde koek, maar een cracker met bv kaas of ham of een sinaasappel. Persoonlijk vind ik het moeilijkste om 6 keer per dag te eten. Nah heel verhaal geworden. Maar stap erin en als je straks alsnog je twijfels heb, stap je er weer uit. Maar de tips daar, kan je nu al meenemen. Succes met je keuze.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:32

Moestuin schreef:
Ik ben ondertussen flink aan het twijfelen over een maagverkleining. Ik word gewoon zwaarder en zwaarder. Momenteel 120 kilo. Ik heb al zo veel geprobeerd en ik van altijd wel af, maar het komt er nog sneller en meer bij. En ja, het ligt aan mijn wilskracht. Maar die verdomde honger :( Vorig jaar bij een diëtiste gelopen en het mag een wonder noemen dat mijn man en ik niet zijn gescheiden. Een half jaar aan een stuk was ik huilerig, slecht gezind, kortaf. Voor 10 kilo. Ik was mentaal op. Constant vechten tegen de honger en de buikpijn. Maar ik ben mijn gewicht zo zat. Als ik hurk dan merk ik dat ik moeilijk adem. Ik heb onlangs een filmpje opgenomen en ik hoorde mij zelf kreunen tijdens het ademhalen. Ik verschoot hier enorm van want besefte niet dat mij dat zo veel moeite koste.

Ik word 30, ik dieet al 15 jaar. En nu denk ik: Hoeveel kilo’s moeten er nog bij en hoeveel kansen moet ik het nog geven? Ik denk dus serieus na over een maagverkleining. Maar ik heb schrik. Voor bijwerkingen, dingen niet meer te kunnen eten of blijvende maag/darm klachten…

Dezelfde leeftijd als ik toen ik er aan begon. Na jaren vast te zitten in de cirkel was ik er klaar mee, het was tijd om te veranderen of stikken in mijn slaap op jonge leeftijd.

Ik kamp al vanaf jongs af aan met overgewicht en diverse medische chronische klachten, ik weet het niet, ik ben gewoon een kneusje, op mijn 27ste kreeg ik zeer ernstige niet allergische astma, oftewel, aanvallen kwamen spontaan op en ik reageerde niet op inhalers. Zo kreeg ik prednison na prednison kuur en binnen 6 maanden zat er nog eens 30 kilo bovenop dat al veel te kleine dikke lijfje van mij. Maar vanwege mijn gewicht hadden mijn longen het extra zwaar maar vanwege mijn longen kon ik ook weer niet sporten en inhaleerde ik 1000mg prednison per dag met her en der nog een stootkuur, om nog maar niet te spreken over de reuma in mijn heupen.

Ik was er toen al naar aan het kijken maar de druppel voor mij kwam toen ik in m'n slaap een astma aanval kreeg en mijn 6 jarige zoontje voor zijn 30 jarige moeder de ambulance moest bellen. Ik zat vast in een aanval, reageerde wederom niet op de inhaler en was aan het stikken, in het ziekenhuis ben ik aan de beademing gelegd waarbij mijn 6 jarige mij om half 2 snachts over mijn been wreef, het komt wel goed mama.

Ja er zaten risico's aan vast maar als je ziek bent zet je die heel erg snel opzij. Voor ons "chronisch zieke" is de keuze om het te doen dus een stuk makkelijker.

Nu 3 jaar later heb ik een erg onbekende zenuwaandoening gekregen, deze staat wellicht in verband met mijn bypass maar de ziekte is zo onbekend dat er geen cijfers voor zijn. Ik heb nu 3 operaties gehad in 9 maanden tijd en mijn laatste was in maart. Dit is chronisch, het kan nu weer een jaar wegblijven, 3 jaar, 30 jaar of als ik pech heb zoals de afgelopen keren max 3 maanden.

Daarnaast heb ik hypo's, ook chronisch, ongeveer 2 per week. Niet te achterhalen waar ze nou vandaan komen.
Mijn astma is er nog maar ik heb misschien max 2 aanvallen per jaar, hierbij reageert mijn lichaam direct op de inhaler.

Mijn reuma is 80% minder pijnlijk en ipv dagelijks oxycodon heb ik nu een doosje van 20 pillen per jaar, meestal in de winter met seizoenswisseling als ik het écht niet meer trek.

tóch ondanks dit alles en ook al hangt deze zenuwziekte misschien aan de gastric bypass vast, zou ik het zo weer doen. Iemand uit mijn groep twijfelde ook en gaf aan "ik weet niet of ik in mijn gezonde lijf wil laten snijden" maar we vergeten vaak dat obesitas enorme risico's met zich meebrengt. Naast de gevaren die al op de loer liggen waren mijn enkels en knieën mijn ergste vijand aan het eind van de dag. Traplopen of naar de efteling? Hopeloos. Mijn eigen schoenen aantrekken? No chance zonder tomatenhoofd.

Laten we vooral het psychische plaatje niet vergeten, schuldgevoel, van je zelf walgen, extreme onzekerheid, depressie en wat nog niet meer.

Naast het feit dat ik nog steeds ziekenhuis in en uitga is er alleen één groot verschil: voordat ik er heen ga kijk ik naar mezelf en ben ik trots *\o/* en als ik eruit komt ga ik verder met mijn dag in plaats van huilen op bed over hoe waardeloos en ongelukkig ik wel niet ben.

Maar goed ik moet dan wel zeggen dat ik echt een lekkerding ben geworden :D :') Mijn zoontje kan nu ook vertellen op school dat hij het weekend leuke dingen heeft gedaan met mama ipv alleen maar ik heb thuis gespeeld. Want mama kán eindelijk de deur uit.

Ga achter je bureau zitten en schrijf jezelf 2 brieven. Beide voor over 5 jaar.
1 van je huidige situatie en als je niet ingrijpt, hoe je leven zal zijn, je carriere, je gezin, je familie.
en 1 waarbij je de behandeling bent ondergaan en hoe het leven nu is.

Met bovenstaande geef ik wel even aan dat het een mindset is. Net als Pipo gaat het bij mij niet over rozen maar je leert de kleine dingen waarderen. Jezelf opmaken, jezelf aankleden, je benen scheren onder de douche zonder buiten adem te zijn. Ik raad je geen bypass groep aan op dit punt. Wat ik daar heel erg merk dat mensen vaak in een negatief spiraal hangen cq: ik heb los vel ik zou willen dat ik het nooit gedaan had etc.

Voor jou draait het nu alleen om jou. Wat wil jij.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Friemel op 08-08-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:45

Moestuin schreef:

Ik ben een meelezer uit interesse, ook altijd die worsteling met mn gewicht, maar ik kom er niet voor in aanmerking en ik zou het niet durven.

Maar als ik jou hoor is het wel iets serieus om over na te denken.

Ik ken iemand die een mini bypass gedaan heeft. Dat zou minder risico’s geven. Geen idee of dat iets is.

@Friemel
Je verhaal is nu nog heftiger met wat je schrijft over je kindje! Je ziet er top uit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:47

Friemel, wat heb je dat mooi geschreven. Recht uit het hart. En wat zie je er fantastisch uit!!
Het mooiste om voor mij te lezen was idd dat je zoontje nu kan vertellen dat je weg bent geweest met hem. Want die kanjer verdient dat gewoon. Super zeg <3

Zonnetje81, elke operatie brengt risico’s met zich mee. En elk lichaam reageert anders. Als je zo’n stap wil nemen, zullen de artsen beslissen welke stap het beste voor jou is. Uiteraard heb je zelf ook een stem, maar denk dat je het over moet laten aan degene die er t meeste van weten. En uiteraard de bijbehorende risico’s accepteren.
Laatst bijgewerkt door pipo op 08-08-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:51

Het is vooral fijn dat ik nu voor hem kan zorgen ipv hij voor zijn 30 jarige (nu 33 dan, hij is 9) moeder.
Hij moest mn schoenen aandoen, soms helpen overeind te komen, konden geen leuke dingen doen en natuurlijk ziekenhuis in en uit.

Dit heeft ook echt wel zichtbare schade achtergelaten, hij loopt daarom ook al 2 jaar bij een psycholoog ipv dat ik het laat broeien.

Ik ben er normaal nooit zo open over, wat er echt afspeelde achter onze muren, pure schaamte.
Maar we hebben allebei zoveel hiervan geleerd.

edit: daarom is obesitas niet alleen zichtbaar van buiten, ook van binnen maakt het je kapot.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:56

Friemel, je/ jullie hebben een 2 e kans gekregen.
Jouw liefde voor hem, komt terug in zijn liefde voor jou. En dat hij een deukje heeft opgelopen, sneu, maar die had vele malen groter kunnen zijn als je nu in je kist lag omdat je een aanval niet overleefd had.
Aan als en zo, heeft niemand iets. Jij niet, hij niet… je doet t goed en je kanjer ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:58

Moedig verhaal Friemel. Dank je om het te delen.

Ik ben nog vrij ‘fit’ gelukkig. Ik heb een fysieke job en ga 3 x per week naar de fitness. Ik heb ook schrik voor reacties uit de omgeving. Een nicht heeft 2 jaar terug een maagverkleining gehad en daar heb ik zaken over gehoord als: Geen wilskracht, ze is er niet mooier op geworden want alles hangt los, ze ziet er zo oud uit etc. Het is hier wel wat taboe.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:00

je moet het ook echt niet doen om mooier van te worden, maar wel gezonder fitter en vrijer.

mensen sowieso laten banketstaaf, doen ze nu ook heus wel.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 08-08-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:01

Hee wacht even… voor wie zou je het doen? Ik neem aan voor jezelf. Laat lekker kletsen!
Als je permanente make up zou laten aanbrengen, hoor je er ook niemand over. Het is maar net wat je zelf wil vertellen en aan wie.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:04

Weetje voor alles is een oplossing, mijn gezocht verloor volume toen ik heel erg licht was na mijn eerste zenuwoperatie, we jassen er gewoon een botoxje in hoor. :')

en weg waren de hangwangetjes.

Mijn buik? Met al die littekens inclusief die van de zenuwoperaties? die is prachtig! Weetje waarom? Omdat hij mijn verhaal verteld. Hij verteld dat ik 50 kilo ben afgevallen, hij verteld dat ik een kind heb gehad, hij verteld dat ik vecht tegen een onbekende zenuwziekte.

Hij verteld alleen niet dat ik 4x in de sportschool sta maar dat mag de pret niet drukken :')

Dat bedoel ik met mindset, het gaat erom hoe je er in staat en hoe je er mee omgaat. Je doet dit voor jou, en jou alleen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:54

Moestuin schreef:

Ook ik kan je alleen maar aanraden het traject in te gaan. Je kunt immers altijd stoppen als je toch anders besluit.

Vandaag ben ik precies 13 weken geleden geopereerd, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Met 10 kilo eraf verdween mijn onderugpijn, die ontstaan was door mijn enorme buik.

Nu ben ik op 300 gram na 25 kilo kwijt, dat is op een haar na 50% van mijn overgewicht. *\o/*

Daarnaast loop ik makkelijker, doordat mijn benen niet meer tegen elkaar klotsen, natuurlijk schuren ze nog steeds, maar dat kost geen kracht meer. Weer zonder handen de trap op kunnen zonder buiten adem te raken.

Qua eten en drinken verdraag ik alles tot nog toe. Ik kan weer een klein bordje met 1 aardappel een paar bonen en een stukje vlees eten, en steeds meer dingen kan ik weer combineren.

En bovenal, ik word niet meer verdrietig als ik in de spiegel kijk. Zelf ga ik inmiddels ook zien dat ik al zoveel kwijt ben. Begonnen met predieet op 122,9 en vanmorgen 98,2. Ik ben supertrots dat ik dit gedaan heb, anders had ik over 2 jaar 150 kilo gewogen. En nog steeds doodongelukkig met mijn lijf.

@Friemel, ik ben er stil van. Wat een kanjers zijn jullie.

@Pipo hoe is het nu met jou?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:04

Super zeg!!!

Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar heb het idee dat mijn maag eindelijk dicht zit. 6 juli de laatste keer dat m’n buik open gegaan is en ik voel nog steeds geen groeiende bult in m’n buik.
5 sept een mri scan en 9 sept de uitslag. Kijken wat we dan kunnen ondernemen om mijn zwangere buik en die fistel dus weg te toveren. Maar…. Zoals gezegd, voorzichtig optimistisch.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:12

Dat zou super zijn zeg. Wat fijn