Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:49

Independence, apart dat je nu pas verschil merkt inderdaad. Dan ga je je natuurlijk ook afvragen of dat zonder de venlafaxine ook zo zou zijn geweest.. Heeft de periode met suïcidale gedachten lang geduurd of viel dit nog onder de “2 weken-fase” die ze beschrijven?

Tiggs

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:24

Pino,is dit de eerste keer dat je AD krijgt? En krijg je het door een psychiater voorgeschreven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:33

In de opstartfase is het belangrijk om vitamine B complex bij te slikken.
(En idd een beetje valium in de la voor als ook dat nodig is.)

Ook bij het afbouwen kan B complex goede diensten bewijzen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:41

Janneke; Wat doet de vit B precies?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:52

Dat is een goede vraag - het lastige van het antwoord is dat het werkingsmechanisme van de SSRI niet duidelijk is.

Een orthomoleculaire arts zou zeggen: laten we je lichaam vragen meer serotonine aan te maken.
Eerst een check op je cortisol, is die niet te hoog, slik op een lege maag L-Tryptofaan en bij de maaltijd vitamine B complex.
In het proces van aanmaak van serotonine wil B6 nog wel eens de beperkende factor zijn.

Daarna zijn er onderzoeken gedaan waarbij iemand wegens klachten AD slikte - en dan vragen om vitamine B complex bij te slikken.

Binnen de theorie dat AD in wezen de aanmaak van serotonine blokkeert zou je dit effect verklaren door te stellen dat de 'homeopathische reactie' van het lichaam sneller en beter tot stand komt.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:47

Tiggs schreef:
Pino,is dit de eerste keer dat je AD krijgt? En krijg je het door een psychiater voorgeschreven?

Ik heb voorheen (ik denk alweer 6 jaar geleden) Prozac voorgeschreven gekregen (ook door een psychiater), maar ik was toen zo depressief en prikkelbaar dat ik de bijwerkingen direct al niet trok. Ik kon de zweethandjes, het trillen en de droge mond er niet bij hebben dus ik ben vroegtijdig gestopt. Telt dus eigenlijk niet mee, dit is zo goed als mijn eerste keer

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:49

Interessant Janneke!
Mij werd ook aangeraden om het samen met visolie te slikken voor beter resultaat. Ik eet dan ook geen vis

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:51

Ik vond het begin wel even doorbijten bij citalopram. Was de eerste dag helemaal van de wereld, dus ben toen naar een lagere startdosering geswitcht en toen ging het wel beter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:02

Als vegetariër gesproken: er zijn goede capsules ""visolie"" te koop:
omega 3 olie uit algen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:16

Ik neem ook dagelijks visolie tabletten.... zou goed zijn voor je. Ik ga wel stoppen met de pil nu (heb spiraal maar bleef ongesteld) ter voorbereiding van medicatie.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:45

Is er iemand hier waarbij ik via pb even mijn ei kwijt kan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:06

CalipsoLover schreef:
Is er iemand hier waarbij ik via pb even mijn ei kwijt kan?

Tuurlijk :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:22

Sorry dames (en eventueel heren) wel gelezen maar blijft weinig hangen...

Ik zou graag willen weten of jullie ervaringen hebben met t volgende, ik loop al n jaar bijna Dimence, volgens hun n depressie... Al voel ik daar weinig bij, ze weten ook niet wat ze met mij "aanmoeten" hoe ze mij moeten behandelen... Ben er dus ook niks opgeschoten!

Daarvoor heb ik bij Mindfit gelopen en die kwamen met voortslepende burn-out daar voel ik meer bij.. daar ga ik nu ook naar terug. Maar mensen ervaring met het feit dat je al tijd ergens loopt en niks ermee op bent geschoten??

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:49

Ja dat ken ik wel.. Voor mij ligt het ook aan de verwachting die je hebt als je in therapie gaat. Zoals ik je berichtje lees, klinkt het alsof zij het allemaal niet weten en dat je er daarom niks mee op schiet. Mijn ervaring in therapie is dat ik zelf verantwoordelijkheid moest nemen over mijn behandeling en aan moest geven wat ik wilde leren en bereiken. Heb jij dat helder, wat je doelen zijn?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 06:46

Wipher schreef:
Ja dat ken ik wel.. Voor mij ligt het ook aan de verwachting die je hebt als je in therapie gaat. Zoals ik je berichtje lees, klinkt het alsof zij het allemaal niet weten en dat je er daarom niks mee op schiet. Mijn ervaring in therapie is dat ik zelf verantwoordelijkheid moest nemen over mijn behandeling en aan moest geven wat ik wilde leren en bereiken. Heb jij dat helder, wat je doelen zijn?

Klopt ze weten niet wat ze met mij moeten, omdat ik geen "typisch" beeld heb/ of eruit zie (zoals hun het zeggen) van een depressief persoon ... Weten ze niet wat ze met mij moeten. En ja ik weet wat mijn doelen zijn, dat weten hun ook..

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:32

Wat voor therapie heb je (gehad)?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:00

Medicatie... En zou gesprekken hebben maar daar lopen ze op vast, ze weten niet waar ik een depressie van zou hebben opgelopen. We hebben m'n geschiedenis doorgenomen maar verder dan dat komen ze niet >;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:51

Balen dat "ze" geen echte ideeën hebben!
Het helderste doel lijkt mij "beter worden" - als in: minder angst, minder somber, minder moe, etc.

Daarna een heldere analyse van 'snappen we waar het van weg komt', weten we triggers, moment van ontstaan etc - en dan een plan van aanpak.
Om allerlei redenen wordt echter een DSM "diagnose" gesteld (= turfjes zetten) en dan kun je zomaar een trauma aanzien voor depressie.
Burn out komt er niet in voor.

In principe is het van de zotte dat jij als cliënt de plannen moet maken, maar in mijn ervaring is dat het verstandigste wat je kunt doen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:12

Janneke2 schreef:
Balen dat "ze" geen echte ideeën hebben!
Het helderste doel lijkt mij "beter worden" - als in: minder angst, minder somber, minder moe, etc.

Daarna een heldere analyse van 'snappen we waar het van weg komt', weten we triggers, moment van ontstaan etc - en dan een plan van aanpak.
Om allerlei redenen wordt echter een DSM "diagnose" gesteld (= turfjes zetten) en dan kun je zomaar een trauma aanzien voor depressie.
Burn out komt er niet in voor.

In principe is het van de zotte dat jij als cliënt de plannen moet maken, maar in mijn ervaring is dat het verstandigste wat je kunt doen.

Tja.. de eerste psycholoog die zei n burn-out.. en had er ook een hele logische beredenering voor en kon t goed onderbouwen etc.. maar hun komen niet verder dan ja depressie maar hoe,wie,wat , waar ...weten ze niet :+

Ik loop er voor mijn idee dus beetje voor Jan met de korte achternaam.. maar wil wel verder geholpen worden want zit gewoon niet goed in m'n vel.. wel hebben ze gezegd dat een burnout en depressie veel overeenkomsten hebben.. dus overweeg nu maar naar een andere hulpverlener te gaan in de hoop dat die mij verder kunnen helpen

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:11

Beauty26 schreef:

Ik zou graag willen weten of jullie ervaringen hebben met t volgende, ik loop al n jaar bijna Dimence, volgens hun n depressie... Al voel ik daar weinig bij, ze weten ook niet wat ze met mij "aanmoeten" hoe ze mij moeten behandelen... Ben er dus ook niks opgeschoten!

Daarvoor heb ik bij Mindfit gelopen en die kwamen met voortslepende burn-out daar voel ik meer bij.. daar ga ik nu ook naar terug. Maar mensen ervaring met het feit dat je al tijd ergens loopt en niks ermee op bent geschoten??

Ja ik heb hier helaas ervaring mee en langdurig ook.
Wat ik ook probeerde, hoe ik mij ook inzette ik schoot geen meter op.
Ik werd uitbehandeld verklaard en kreeg individuele begeleiding toegewezen die ik nog steeds heb.
Toen de rust terug kwam, ik 100% duurzaam arbeidsongeschikt werd verklaard hebben we in die periode ook een 2e opinion aangevraagd bij Dimence. Daar werden andere diagnoses gesteld dan eerst genoemde psychiater had vast gesteld. Maar diagnoses die wel bv bij het afkeuringstraject zijn gesteld. Ik heb overigens oa dysthyme stoornis maar hoofddiagnoses zijn borderline en PTSS
Ik heb nu de VERStraining gehad. Ik merk dat ik mijzelf hierdoor beter begrijp en het mij handvaten geeft. Daarnaast hierna door voor EMDR.

Mijn advies is dus ook vraag een 2e opinion aan. Genezen zal ik niet maar slechter ben ik er geenszins van door geworden en had ik veel eerder een 2e opinion aan moeten vragen

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:34

ElviraKelan schreef:
Beauty26 schreef:

Ja ik heb hier helaas ervaring mee en langdurig ook.
Wat ik ook probeerde, hoe ik mij ook inzette ik schoot geen meter op.
Ik werd uitbehandeld verklaard en kreeg individuele begeleiding toegewezen die ik nog steeds heb.
Toen de rust terug kwam, ik 100% duurzaam arbeidsongeschikt werd verklaard hebben we in die periode ook een 2e opinion aangevraagd bij Dimence. Daar werden andere diagnoses gesteld dan eerst genoemde psychiater had vast gesteld. Maar diagnoses die wel bv bij het afkeuringstraject zijn gesteld. Ik heb overigens oa dysthyme stoornis maar hoofddiagnoses zijn borderline en PTSS
Ik heb nu de VERStraining gehad. Ik merk dat ik mijzelf hierdoor beter begrijp en het mij handvaten geeft. Daarnaast hierna door voor EMDR.

Mijn advies is dus ook vraag een 2e opinion aan. Genezen zal ik niet maar slechter ben ik er geenszins van door geworden en had ik veel eerder een 2e opinion aan moeten vragen

Bedankt voor je reactie, ik heb dysthyme stoornis op moeten zoeken maar de symptomen komen me wel heel bekend voor vooral omdat ik niet de typische kenmerken heb van een depressie... Maar Dimence weet ook dat t komt en gaat hun noemde het een "reviserende"? Depressie?

Ik heb nu donderdag een afspraak bij Dimence, en denk dat dat de laatste zal zijn.. ik ben er klaar mee. Hoop dat mindfit me wat beter op weg kan helpen... Die hadden t ook over EMDR ...

Als mindfit ook niet blijkt te zijn wat ik ervan had gehoopt ga ik toch maar weer verder kijken.. pfff word er eerlijk wel moedeloos van..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:31

Pino96 schreef:
Ik ben niet bekend in dit topic, maar ik vroeg mij af of er bokkers zijn die ervaring hebben met het gebruik van Efexor/venlafaxine?

Sorry, vrij late reactie maar ik was het topic uit het oog verloren.
Ik slik ook Venlafaxine (nu 150 mg).
Bij het opstarten weinig last van bijwerkingen, alleen kon ik 's ochtends niets eten (halve kop thee kreeg ik er al niet eens in := ) en heb ik snel last van een droge mond. Dat is een bekende bijwerking en je bent dan ook vatbaarder voor gebitsproblemen.

Verder nergens last van gehad eigenlijk. Ik slik het vanwege depressieve klachten ivm een hele fikse meervoudige slaapstoornis en ook vanwege nachtmerries waarbij het zou kunnen helpen. Wat ik wel merk is dat je emoties echt flink worden afgevlakt. Even lekker uithuilen lukt bijvoorbeeld niet. Het is allemaal gewoon 'blah' :+
Wanneer ik eens een dosis vergeet (komt eigenlijk bijna nooit voor, maar het kan gebeuren) merk ik eigenlijk niets qua bijwerkingen/afkickverschijnselen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:25

Beauty26 schreef:
Tja.. de eerste psycholoog die zei n burn-out.. en had er ook een hele logische beredenering voor en kon t goed onderbouwen etc.

Het is geen medische diagnose, maar er zijn wel vragenlijsten.
Bovendien zou je je cortisol gehalte kunnen laten meten: "meer stress dan je aankan" kan zowel depressie als burn out betekenen.
Depressie wordt door de mindere goden vastgesteld aan de hand van de turflijst "DSM 5". Daarbij kun je dus trauma over het hoofd zien.

En - alle respect als je niet alles on line wil zetten, maar wat denk /vind/ voel je zelf?

Hoe ziet 'beter worden' er voor jou uit...?
Waar zou je hulp bij willen hebben?
...en ik ben een verklaard fan van emdr: die techniek kan mits juist toegepast heel veel meer dan trauma opruimen. (Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.)

En vraag ze het komende gesprek maar wat voor therapie en met welk doel je gehad hebt. (Kun je bij de volgende hulpverlener zeggen dat je dat al geprobeerd hebt en dat het niet werkt.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 00:24

ik heb deze week op zich een goede week gehad voor de verandering. Ik heb genoeg afleiding gehad en mijzelf bezig gehouden met een hoop dat ik het eigenlijk te druk had om mij poedersuiker te voelen, scheelde een hoop :+ huis gekocht (alleen akkoord hypotheek nog, maar dat zit goed) en een vriendin/collega heeft vakantie dus aantal dagen met haar doorgetrokken... ook wel tegenslagen gehad, maar in een lange tijd heb ik mijzelf een beetje als "ik" weer gevoeld.... dat was wel heel fijn! Ik denk ook dat ik mij nu wil blijven foccussen op mijzelf en echt die afleiding en bezigheid op blijven zoeken met dingen die ik leuk vind want dat helpt wel echt! Ook de koop van het huis zie ik als een nieuw begin en een goed uitgangspunt als bezigheid. Ik probeer werk nu wel echt los te laten, in de zin van de verplichtingen die ik nog had tijdens mijn ziektewet nu, namelijk dat ik nog de "team app" beheerde. Dit heb ik vandaag overgedragen aan een andere teamleider uit het team en dat is ook een verlichting want ik voelde mij echt schuldig dat ik nergens aan toe kwam. Ik merk wel dat ik soms echt teveel hooi op mijn vorm neem en mijzelf hierin heel erg belemmer, ook het huishouden hier door laat. Daar moet ik wel echt op letten.... Ik heb nu met mijzelf afgesproken morgen wel huishouden te doen en even andere dingen te laten liggen anders val ik straks weer in een gat.... Ik heb wel over 2 weken een afspraak bij de psychiater voor eventuele medicatie, ik wil in elk geval aankaarten dat ik een lichte medicatie wil die helpt met het piekeren en somberen gevoelens maar niet dat het verder veel bijwerkingen heeft ofzo... klinkt als een droommedicatie :+ Hoop dat het met de rest hier ook wel oke gaat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:51

Als je een reguliere arts vraagt om pillen tegen somberheid krijg je een AD, type ssri.
Per definitie niet licht: je moet het maandenlang slikken, los van of je een goede of slechte dag hebt.

Verder zijn er de zusjes van valium (oxazepam en nog een heel stel).

De lichtste soort pillen uit de apotheek zijn de betablokkers. Ze remmen het effect dat adrenaline heeft - en zeker piekeren, maar ook depressie in het algemeen kan een reactie op te veel stress zijn.

(Ik ben blij met mijn orthomoleculaire arts die een echte lichamelijke diagnose stelde. Daarna kwam een zeer effectieve lichamelijke therapie.)