Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:17

Quir schreef:
Lielle schreef:
iig fijn dat je buik zo goed gaat, rugklachten klinken veel te bekend :(:)

ik moet zeggen dat ik enorm veel baat heb bij fysio/sportschool, en hoewel mijn fysio nul verstand heeft van paardrijden merk ik de vooruitgang in houding en zit wel heel duidelijk. Nu was daar ook wel ruimte voor verbetering :D

Ja gewone fysio zal zeker ook al heel veel kunnen hoor! Maar ga gewoon proberen, die kan mij misschien ook begeleiden naar weer terug op t paard. Maar goed, misschien heeft de chirurg wel iets heel anders in gedachten. Ga in ieder geval vragen om revalidatie arts.

groot gelijk, en jij komt natuurlijk met een heel ander verhaal en achtergrond. Zou top zijn als ze je weer te paard krijgen!

Citaat:
Hoe gaat t nu met je rug? Zag op Facebook dat je alweer lekker aan t rijden bent, heel fijn. Klein beetje jaloers hihi. Nee hoor, gun het je zo!

rug doet het goed, moet nog wel opletten dat ik niet te veel doe, maar ik ben zelfs alweer mijn watervlugge en o zo sensibele schimmel aan het rijden (thuis) en dat doe ik alleen als ik vertrouwen heb in mijn eigen reacties. Binnenkort eens een sprongetje overwegen :D (met een heule brave!)

Citaat:
Vanavond foto van de rug. :)

ben benieuwd.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:36

Euuh er staat op het verslag toch echt D9, zal vast zijn wat Varelkaj bedoeld :+

Dit zijn de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

half jaar voor de operatie, december 2014 (34°). In zomer 2014 was het nog 22° en net voor mijn operatie 42/43°.
Afbeelding

In principe ben ik gezonder als ooit, al ga ik nooit meer dingen kunnen doen wat leeftijdsgenoten kunnen doen zoals bepaalde attracties in pretpark, hardlopen, duiken, in het water springen met een 'bommetje', nooit meer 'normaal' kunnen bukken/liggen. Maar ik neem dit met alle plezier erbij, voor de operatie had ik maar 65% longcapaciteit en kon ik niet uit bed zonder de nodige pijnstilling. Ook de trap oplopen ging niet meer zonder op adem te moeten komen terwijl ik in 2012/2013 nog zonder probleem 5km kon hardlopen zonder op adem te moeten komen, zo'n goede conditie had ik. Qua gezondheid en 'leven' ben ik er dus zeer goed op vooruit gegaan. Soms is het wel apart dat ik wil bukken maar het ene deel mee wilt maar het andere deel niet haha.

Enige wat ik als (grootste) nadeel ondervind is dat ik soms op bepaalde stoelen/zetels of banken niet langer als 15min kan zitten vanwege de slechte zit. Ook heb ik sinds de operatie last van zenuwpijn/steken net onder het litteken, over de hele breedte van lichaam (litteken tot net waar de broek zit). Als iemand mij daar aanraakt of ik kom ergens tegen, voelt het aan alsof iemand meerdere naalden ter gelijk, zo diep mogelijk in mijn lichaam probeert te prikken.. ik kan het precieze gevoel niet beschrijven, maar dit is de beste beschrijving/vergelijking dat ik kan geven. :+ Maar dit zal met de jaren beteren, alle zenuw(takken) moeten namelijk weer genezen en dat duurt zo lang volgens de artsen en chirurgen.

Maar ik ben voorlopig weer gestopt met rijden omwille ander probleem, waardoor ik alle kracht en gevoel in mijn arm langzaamaan verlies, hiervoor moet ik ook 2 tot 3 keer bij kiné gaan om zoveel mogelijk proberen te verbeteren tegen eind volgende maand. Als er niets van verbetering in zit, wat niet zo is want verslechterd juist, dan moet ik 2 operaties ondergaan. Ben dus een vaste en dagelijkse klant bij de kiné. :')

Balen van je rug dat het slechter gaat, de genezing zal in ieder geval al trager gaan door alles wat er is gebeurt met je lichaam. Ooit op een dag zal alles wel goed komen, misschien nooit volledig zoals het hoort, maar tenminste leefbaar zonder teveel pijnstilling.

Wat is Tantum juist,wat doet het en waar kun je dit verkrijgen (op recept?)? Klinkt interessant, mocht ik eens een slechte dag hebben qua spierpijn.

Even vergeten: Gefeliciteerd met je verloving!
Laatst bijgewerkt door Memere op 07-04-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:41

Als stille meelezer... O:)

D9 wordt T9 mee bedoelt, om een of andere reden worden de thorocale wervels als dorsaal benoemd. De logica ontgaat mij volledig gezien de aanvragen altijd thorocaal zijn, maar de wervels zelf schijnbaar dorsaal. Lumbaal en cervicaal zijn dan wel weer L en C.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:15

Judith_ schreef:
Als stille meelezer... O:)

D9 wordt T9 mee bedoelt, om een of andere reden worden de thorocale wervels als dorsaal benoemd. De logica ontgaat mij volledig gezien de aanvragen altijd thorocaal zijn, maar de wervels zelf schijnbaar dorsaal. Lumbaal en cervicaal zijn dan wel weer L en C.

Hmm dan zal t dat zijn inderdaad, ik had geen flauw idee haha. Weet ook niet beter dat t gewoon T of Th, thoracaal, is. Weer wat geleerd. :D
Op onze aanvragen staat ook gewoon altijd T of Th en zo leren we t ook. Wel verwarrend, haha.

Tantum kan je gewoon vrij verkrijgen bij drogist of apotheek. Is soort crème/zalfn je hebt gewone maar ook die warm wordt of zelfs extra warm. Die laatste brand echt vreselijk, zeker als nee volgende ochtend onder de douche staat. :+

Het helpt mij echt met flinke spierpijn, verminderd t iets. Vooral de warme is ook prettig.

http://www.tantum.nl

Ik weet niet of je t ook in België kunt krijgen, maar hier hebben ze t gewoon bij kruitvat, etos, etc. Maar ook gewoon bij de apotheek (zonder recept). Je hebt ook midalgan, maar tantum werkt bij mij stuk beter en veel mensen reageren allergischop midalgan.

De constructie zit inderdaad bij jou ook dorsaal, vrijwel altijd. Maar zover ik kan zien geen spinale fusie met dus eigen stukjes bot. Wel een enorm verschil! En wat verslechterde de kromming snel zeg, pff. Wel balen dat je veel niet/nooit meer zult kunnen, maar andere kant als je nu veel minder pijn hebt en beter kunt ademen en zo is dat ook veel waard. Ik zal ook dingen nooit meer kunnen, meeste kan ik me wel bij neerleggen. Paard rijden echter nog niet. :=

Fijn Lielle! Echt super dat het zo goed de goede kant op gaat! Lekker weer aan t rijden. Is herstel toch vrij vlot gegaan of niet? Weet ook niet wat normale herstel tijd is overigens, maar ken mensen die er veel langer over hebben moeten doen.

Gisteren trouwens m'n nieuwe hoofdstel uitgebreid gepoetst, helemaal uit elkaar gehad en daarna weer in elkaar. Ben helemaal verliefd op t hoofdstel! Morgen zal ik m mee nemen naar stal en eens foto's maken op schimmeltje. Kan niet anders dan dat ie haar prachtig zal staan. <3

Vind vooral zo had dat je heel makkelijk de sperriem er netjes af kunt halen. Dus extra bakstuk er aan en je hebt stang en trens, met foto's maken vind ik zonder sperriem ook altijd mooier dus dan kan ie er ook zo af. :D
Ook echt precies dezelfde kleur als m'n zadel! Donker bruin.

Afbeelding
Frontriem. <3

Afbeelding
Afbeelding
Met sperriem

Afbeelding
Afbeelding
En zonder sperriem.

T is nog wel allemaal stug en nieuw, haha. Dus staat nog alle kanten op. :+

Snap alleen niet waarom die foto's toch elke keer weer zo donker worden... Zelfs met flits en t is gewoon overdag, wel binnen. Hopelijk morgen buiten wel duidelijk.

En ben weer begonnen met haken.
Afbeelding

Kleuren zitten een beetje hier tussen in:

Afbeelding
Afbeelding
Vrolijke en zomerse kleurtjes mét glitterdraadje. Haha.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:20

ziet eruit als een oornetje :D
en echt chique hoofdstel, mooie kleur ook voor een schimmel.

Volgens mijn fysio ben ik extreem snel hersneld. Het is nu vijf maanden na de operatie, ben weer fulltime aan het werk, kan paardrijden (al noem ik het bejaardengym, ca half uurtje basis dressuurwerk) en drie keer in de week serieus sportschooltraining.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:25

Haha ja, al is deze daar al te groot voor. :D
Wordt omslagdoek of iets. Heb wel katoen gehaald, dat wil ik oornetje van proberen te maken. Alleen eerst een patroon vinden, mooi patroon n meeste die ik vind zijn zo hoekig haha.

Wil juist zoiets als deze
http://www.horseandoutdoor.com/Portals/ ... _12827.jpg

Dat is inderdaad vlot, heerlijk toch! Ben je nu ook klachten vrij?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:39

nog niet 100%, als ik teveel doe, merk ik het wel; maar dat trekt met een nachtje slapen wel weg. En nog een behoorlijke doffe strook op bovenbeen en buitenkant voetzool, maar dat merk ik al lang niet meer. Maar ik mopper absoluut niet, ben al lang blij dat ik weer van alles kan doen. Mn blij dat ik weer aan het werk ben, was zo klaar met thuis zitten.

Met patronen voor oornetjes kan ik je niet helpen, daar heb ik echt 0 verstand van.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:58

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

Afbeelding
Ohjee, ze moet toch echt nog een weekje wachten hoor! Morgen eigenlijk nog vijf weken. :=

Oornetjes, bedankt! Kan ik denk ik wel wat mee. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:16

Wat is het toch een beauty, tja, je ziek zijn houd je niet tegen om naar Zweden te gaan maar je merrie misschien wel!!! Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:20

Doe maar zonder sperriem, als die er aan hangt vind ik het (persoonlijk) nét een tikje te zwaar overkomen voor haar fijne hoofd. Met enkel de neusriem komt haar hoofd beter tot zijn recht.

Bevallen, tjah... je kan er moeilijk een kurk in stoppen :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:56

Zonder sperriem is echt mooi !

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:10

Mooier dan met :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 07:27

Hihi vind ik ook. :D

Stang er bij en kan ze zo mee de Z in. Net echt! {:}

Kurk erin is een goede, toch maar eens proberen... Nee, denk dat t nog wel week of drie gaat duren. Hoop ik althans.

Straks rijden we richting Zweden. Vanavond om 10 uur op de boot, lekker nachtje varend door brengen en slapen.

Verder hoop ik dat t goed zal gaan en niet nog verder achteruit (al is dat valse hoop). Hoop morfine erin... Scheelt dat we naar ziekenhuizen gaan. :')

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:28

Hopelijk kun je er toch een beetje van genieten. Succes!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:34

Geniet ervan en ik kan het niet laten: doe voorzichtig meid. Ik weet dat je daar op let maar nu is het voor een buitenstaander een beetje eng.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:44

Geniet van Zweden. Hopelijk gaat het allemaal goed.

Ga maar niet mennen. Wij hebben gisteren een heftige crash gehad |( Zoals het er nu uitziet wij allemaal alleen schaafwonden en kneuzingen. de kar toch wel zwaar beschadigt.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:08

Moest je donderdag niet naar het zkh??

T schiet nu lekker op met haar uier!

Hoofdstel staat haar goed, vooral zonder sperriem! :))

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:24

Kan goed begrijpen dat t beetje eng klinkt, mag hebben echt goede voorbereidingen getroffen. We trekken voor 5,5 uur rijden 11 uur uit... Alles in kleine etappes, veel stoppen en niet te lang zitten. Gaan met de boot (scheelt 1000km rijden met de auto). Dus optimaal voorbereid.

Als we terug zijn, ook direct naar t ziekenhuis.

Waarschijnlijk is de infectie niet weg, daarom de toenemende pijn in de rug. Achteraf gezien hebben ze ook helemaal niet adequaat behandeld. Lotgenootje had alléén bacterie in de drain, dus geen hersenvliesontsteking en geen buikvliesontsteking... Verder ook geen klachten. Die drain werd verwijderd, externe drain, minimaal 2 weken op ic en elke 2/3 dagen hersenvocht op kweek. Bij 3 negatieve kweken nieuwe drain.

Dat hadden ze bij mij ook moeten doen. Ze hebben niet een keer gecontroleerd of het hersenvocht schoon was. Doordat ik geen externe drain heb/gehad heb is de druk veel te hoog om het gat in de hersenvliezen dicht te laten groeien. Ik loop ondertussen dus ook alweer 5 weken met een groot lek en die gaat dan ook never nooit dicht zonder drain...

Dus wederom niet heel best gehandeld, misschien zelfs nalatig? Ik weet het niet. In ieder geval gaan we navraag doen in Nijmegen, hoe ze dit hadden moeten behandelen en of er adequaat behandeld en gehandeld is. Zeker als blijkt dat de infectie helemaal niet weg is...

Nadeel is dat het om een laaggradige infectie gaat (groeit dus heel langzaam). Nu kwam t ook pas 4(!!) maanden later tot uiting. Eigenlijk zelfs pas toen er buikvliesontsteking ontstond. Dus ik heb 4 maanden met een hersenvliesontsteking gelopen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:40

Heb je een uitgebreide ziektekosten verzekering?? Of reisverzekering met buitenland dekking?? In Zweden is de zorg misschien wel een stuk beter dan hier en misschien moet je daar maar eens je verhaal doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:48

bigone schreef:
Heb je een uitgebreide ziektekosten verzekering?? Of reisverzekering met buitenland dekking?? In Zweden is de zorg misschien wel een stuk beter dan hier en misschien moet je daar maar eens je verhaal doen.

Ja dat heb ik inderdaad, nog even goed nagekeken maar alles in buitenland wordt volledig vergoed. Dus komt goed. Daarnaast gaan we juist naar ziekenhuizen hahaha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:09

Quir schreef:
bigone schreef:

Ja dat heb ik inderdaad, nog even goed nagekeken maar alles in buitenland wordt volledig vergoed. Dus komt goed. Daarnaast gaan we juist naar ziekenhuizen hahaha.

Loop daar dan aub niet nog iets vreemds op!! ga je ook naar Gothenburg?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:26

Nee gaan naar Växjö, karlskoga en mijn ouders.

Dat is niet de bedoeling daar nog meer geks op te lopen hihi. Nee doen echt voorzichtig. :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:22

Voorzichtig zal je zo te horen wel doen, dus veel plezier in Zweden. Hoop dat je goed genoeg bent om er iets aan te hebben.

Jeetje Belker ! Dat had zo te zien veel slechter kunnen aflopen ! Paard ook ok ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:31

Pfff je situatie blijft wel van de medische "missers" in je behandeling. Niet zo laks in je reacties blijven..
Jullie zijn zo medisch onderlegt maar toch gebeuren er iedere x van die domme fouten en geen adequate behandelingen. Ik begrijp niet dat dat steeds gebeurd / laat gebeuren.
Scheelt je wellicht zo weer een maand herstel.. Maand van pijn en weinig kunnen is iedere dag teveel in jouw geval.

Maandag met je probleem melden in Zweden en je daar laten behandelen?