Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:16

N0a, dat vond ik ook zo raar :') mag er nu 1400 :))

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:18

Haha dat klinkt beter inderdaad ;-).

Ik heb net een blikj cola light gehad. Ijskoud in het zonnetje. Wat was dat genieten :+:

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:54

Jaime_ schreef:
Het beste beeld krijg je als je aan hartslagmeter om zo hebben en je veel info heb zoals je vetpercentage enzo. Maar dat is dus niet het geval.

Dus zal je moeten uitrekenen wat je circa verbrand hebt, weet je hoelang je elk onderdeel ongeveer gedaan hebt? Op internet kun je verschillende calculatoren vinden waarmee je kan uitrekenen hoeveel je ongeveer verbrand hebt.

Heb je myfitnesspal? Daarin kan je ook activiteiten invoeren.

Ik sport meestal met mijn garmin met hartslagmeter, heb mijn gewicht, maximale hartslag ingevoerd. Dus de uitkomsten zijn dan redelijk betrouwbaar. In het algemeen sport ik vrij intensief. Je zou dus verwachten dat ik dan meer verbrand dan gemiddeld wordt aangenomen. Maar niets is minder waar, als ik zonder hartslagmeter loop/fiets verbrand ik zogenaamd echt heel veel meer. Met name met fietsen is het een gigantisch verschil.
Voor mijn gevoel is dus het berekenen van je verbranding even natte vinger werk dan wat je precies eet. Ik kook voor een gezin en al zou ik afwegen wat ik opschep dan weet ik nog niet hoeveel van de boter/olie in mijn stukje vlees gekomen is en je hebt een appel en een appel maar daar kan met het blote oog al vier keer verschil in zitten.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:31

Klopt het is ook natte vinger werk, het is ook maar bij benadering en het zal niet helemaal kloppen maar het zorgt wel voor een stukje bewustwording.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:15

Jaime_ schreef:
Klopt het is ook natte vinger werk, het is ook maar bij benadering en het zal niet helemaal kloppen maar het zorgt wel voor een stukje bewustwording.

Maar als je dus je verbruik overwaardeert en je inname onderwaardeert kun je er behoorlijk naast komen zitten. terwijl het eigenlijk zo simpel is. Word je zwaarder dan moet je minder eten en eventueel meer sporten en val je tegen je wil af dan moet je meer eten. Hoeveel je dan precies binnen krijgt is toch helemaal niet van belang, evenals hoeveel je precies verbruikt.
Gaan schrappen in je voedingspatroon omdat je aangekomen ben kweekt ook bewustwording. zeker omdat het dan voor de hand ligt om overbodige dingen te schrappen terwijl bij het kcal tellen men soms ongezonde dingen gaat compenseren door de maaltijd te halveren. Dat is geen bewustwording van je voeding maar enkel spelen met getallen (die dan vaak nog niet eens kloppen).

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:09

En toch werkt het bij heel veel mensen wel greetje, ook het IIFYM gedeelte

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:24

Area51 schreef:

Maar gewoon overbodige dingen schrappen werkt ook en is eigenlijk veel minder omslachtig. Maar als een ander wil tellen en rekenen al is het met vage getallen, als het tot resultaat leidt dan is het goed he.
Probleem is dat veel mensen toch weer aankomen omdat ze niet blijven tellen terwijl overbodige dingen schrappen alleen discipline vergt en dus gemakkelijker vol te houden is omdat je niet de hele dag met (niet) eten bezig te zijn.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:21

Greetje63 schreef:
Area51 schreef:

Maar gewoon overbodige dingen schrappen werkt ook en is eigenlijk veel minder omslachtig. Maar als een ander wil tellen en rekenen al is het met vage getallen, als het tot resultaat leidt dan is het goed he.
Probleem is dat veel mensen toch weer aankomen omdat ze niet blijven tellen terwijl overbodige dingen schrappen alleen discipline vergt en dus gemakkelijker vol te houden is omdat je niet de hele dag met (niet) eten bezig te zijn.

En dingen schrappen werkt dan vaak weer niet omdat mensen dat niet vol kunnen houden. Die willen ook gewoon eens een snoepje of een koekje of een patatje op een verjaardag. Of ze eten een ding wat in hun voedingspatroon nu ineens 'verboden' is en dan is het toch al fout gegaan dus kun je meteen de hele snoepkast maar beter opeten.

De beste manier is de manier die voor jou het langst vol te houden is. Ik kan best twee maanden alleen kwark/ei/rijst/kip/broccoli eten, maar nu ik voor 8 maanden(wedstrijd in aantocht) in een kcal restrictie zit, heb ik toch liever IIFYM :Y) Overigens werkt dat prima als je braaf je producten invoert en alles afweegt, maar ook met een gouden handregel(niet afwegen maar schatten door middel van porties 'opmeten' met je hand) kun je dat behalen :)

Voorbeeld: https://instagram.com/p/2Wfy5GB6ij/
1 maart(boven) versus 3 mei(onder), foto's allebei op hetzelfde moment van de dag met hetzelfde licht gemaakt. Geen bewerking, enkel een kcal tekort gecreëerd door middel van krachttraining en een kcal restrictie(eetmethode: IIFYM).

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:00

Ik heb de mfp app ondertussen ook geinstalleerd, ik ben benieuwd. Maareuh... 1200 kcal/dag? Is dat niet heel erg weinig?

Ik neem kcal tellen ook niet zo heel strikt, omdat er toch een enorm grote foutmarge opzit. Wel vind ik het heel leerzaam om uit te zoeken wat "normale" porties zijn, en waar de verborgen calorietjes zitten. Zo was het voor mij een openbaring dat ik met pasta maar de helft van het aantal kcal nodig had om verzadigd te zijn dan met brood.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:04

Maar afwegen werkt niet als je voor een gezin van acht personen kookt en altijd rekening moet houden met eventuele vrienden die meeeten. Waarschijnlijk als je enkel voor jezelf kookt dat het dan gemakkelijker is. Maar ik blijf het vaag blijven zowel de berekening van wat je binnen krijgt en van wat je verbruikt. En fixeren op het aantal kcal schiet voorbij aan de gehele doelstelling van gezond eten. Want voldoende kcal (niet te veel , niet te weinig) is maar een heel klein onderdeel van een gezond eetpatroon.
Jezzi voor jouw sport is het natuurlijk een ander verhaal. Als ik een marathon of een ultra loop bereken ik ook de koolhydraten en de hoeveelheid vocht die ik daar voor nodig heb. Maar voor het dagelijkse leven volsta ik met minderen met overbodige dingen als ik wat zwaarder wordt. Ben daarmee al ruim 20 jaar mee op een stabiel gewicht van plm 50km met voor een belangrijke wedstrijd net wat lager. Maar nu door blessure leed en misschien ook wel een beetje de leeftijd was het opgekropen tot 52.
Nu drie weken verder en de afgelopen drie weken lekker kunnen trainen , tussendoortje 's ochtends achterwege gelaten, een keer opscheppen met warm eten en geen noten 's avonds heeft me weer op 50 gebracht. Maar geen idee hoeveel kcal ik nu binnen krijg. In ieder geval minder dan ik verbruikt heb.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:30

Ik vind het altijd zo grappig hoe mensen kunnen zeggen dat kcal tellen voorbij schiet aan gezond eten. Het hoeft toch niet of of te zijn? Daarnaast: wat is gezond? Welke criteria hebben gezond eten? Zo'n loze term... Voor ons lichaam zijn het gewoon koolhydraten(langzaam of snel), eiwitten en vetten(verzadigd en onverzadigd) en het zal mijn lichaam echt geen ene reet boeien of dat uit een snicker komt of uit iets wat ik als "gezond" bestempel. Je macro's tellen en zorgen dat je lichaam precies voldoende binnen krijgt van alles is in dat licht veel "gezonder" dan op de gok maar dingen uit je voeding schrappen, waarbij je meestal veel koolhydraten (fruit e.d.) gaat eten en weinig vet.
Dat je dat teveel werk vind en voor jezelf redenen hebt om daar niet aan te willen beginnen prima, op de gok je kcal-inname werkt vaak ook, zeker als je maar een paar kilo hoeft af te vallen. Maar roep niet dat het tellen en IIFYM"voorbij schiet aan gezonde voeding" want dat is kul.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:50

bakkabouter schreef:
Ik heb de mfp app ondertussen ook geinstalleerd, ik ben benieuwd. Maareuh... 1200 kcal/dag? Is dat niet heel erg weinig?

Ligt aan je doel. Ik heb in samenspraak met mijn fitness trainer besloten dit zo te doen. Een paar weken en daarna weer wat opbouwen. Mijn gewicht blijft namelijk onwijs hangen op hetzelfde punt terwijl ik mij helemaal uit mijn naad sport :+ Nu zit ik ook vlak voor mijn vakantie en wil ik er snel nog wat af hebben. Dus dat speelt ook mee. Volgens mfp moet ik nu 1 kilo per week afvallen, zo hard gaat het niet hoor. Daarna wil ik weer naar een 0,5 kilo per week.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:46

Secrible zo simpel is het niet hoor. Je gaat al totaal voorbij aan vitamines, mineralen en essentiële vetzuren. Dan heb je nog te maken met opname capaciteit. Wat haal je uit een voedingsmiddel. Want uiteindelijk gaat het niet om wat er inzit maar wat jij eruit haalt. Dat scheelt van voedingsproduct tot voedingsproduct sterker nog voedingsproducten die samen opgenomen worden kunnen positieve of negatieve effecten op de opname capaciteit hebben.
En ja voor mij is het teveel werk dat tellen waarvan ik bij voorbaat weet dat het niet klopt , heb overigens wel aan een maandenlange onderzoek meegedaan waarbij voor mij geteld werd. En inderdaad voor een ander kan het wel werken maar mijn waarschuwing blijft daarbij staan (het verbruik wordt vaak overschat) en ook mijn vraag is nog niet beantwoord (hoe tellen jullie de inname als je voor een heel gezin kookt, hoe weet je hoeveel kcal in de boter/olie zit die je binnen krijgen, wegen jullie het fruit of gaan jullie uit van een gemiddelde appel bij wijze van spreken?
Dat waren concrete vragen waar ik tegenaan liep bij dat onderzoek maar voor hun wat het uitrekenen ervan hun werk. Vraag me dus af hoe jullie dat doen of is het slecht producten invoeren en krijg je van elke product een schatting.
En ook het gevaar wat ik hier al terug heb gelezen,te veel snoepen dus te veel punten dan maar bezuinigen op een maaltijd hoor ik meer. 'nou voor een keer maar dat gebakje, sla ik vanavond mijn toetje wel over -heb ik toch niet teveel binnen gekregen' Niet een ieder zal dat doen maar het is dus duidelijk een valkuil die ik oppikt.
Maar mijn methode werkt voor mij in ieder geval zodanig dat ik nooit meer dan twee kilo heb hoeven afvallen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:55

Tuurlijk is het van belang dat je eerst je micronutriënten goed hebt, daarom wordt ook bij IIFYM aangeraden om 80% gezond te eten en maximaal 20% ongezond. Dus stel je eet 2000 kcal, dan vul je 1600 op met producten die optimaal zijn voor je lichaam(groente/fruit/volkoren producten/zuivel/kipfilet/olie) en 400 kcal met iets lekkers.

Je verbruik kun je zeker overschatten, maar dat is heel simpel op te lossen. Je begint gewoon met kcal doel X en houd dat twee weken vol, niets afgevallen? X-10%, na twee weken weer niets afgevallen? X-20%, etc. :)

Mijn vriend eet vaak nog thuis, hij vraagt dan wat er precies in het eten zit en weegt het af op zijn bord. Dus rijst opscheppen - 200 gram gekookte rijst, groente opscheppen - 300 gram broccoli, kipfilet opscheppen - 150 gram gekookte kipfilet, voor de kipfilet is totaal 20 gram olijfolie gebruikt - 5 gr olijfolie per persoon.

Ik voer elk product zelf in op myfitnesspal, waarbij ik de informatie van de verpakking gebruik of ik haal het product uit de NEVO tabel(zoals bijvoorbeeld groente/fruit). Geen schatting en geen random producten invoeren dus :)

Overigens het laatste punt wat je noemt, ja dat kan een keer voorkomen. Ik had vrijdagavond een etentje en wilde daar gewoon graag voor een keer niet hoeven nadenken over wat ik ging eten, dus heb ik overdag wat kwark en gekookte eieren gegeten en 's avonds genoten van een voorgerecht, hoofdgerecht én nagerecht. Dat gaat niet elke dag zo, maar zo is het voor mij wel mogelijk om eens een keer uitgebreid te eten, zonder dat het mijn macros te boven gaat :Y)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:11

Ik doe het zo goed als hetzelfde als Jezzi!

Greetje, over jou vraag hoe je dat doet met meer personen eten bijvoorbeeld, gisteren at ik als avondeten tomaten gevuld met broccolipuree. Ik weeg gewoon alle ingredienten af als ik ga koken, is zo gepiept, die schrijf ik op, er waren 4 gevulde tomaten en ik heb er 2 gegeten, dus dan deel ik alle ingredienten door 2 en dat heb ik gegeten. Ja misschien zat er in mijn tomaat 5 gram minder vulling dan in de tomaat die ik had laten staan, maar op die 5 gram komt het niet aan. Bij benadering kom ik heel dicht in de buurt. Zo doe ik het ook bij alle 1 pans gerechten, ik kan zo uitreken want mijn portie bevat, bij een gerecht voor 4 personen is dat voor mij 1/4 van alle ingredienten, kook ik voor 2 personen en eet ik de helft dan doe ik ook alle ingredienten door 2.
Als wij gewoon rijst/groente/vlees of aardappels/groente/vlees eten, dan weeg ik gewoon alles af bij het opscheppen, dus zoveel gram rijst, zoveel gram groente en zoveel gram vlees.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:12

Greetje63 schreef:
En ja voor mij is het teveel werk dat tellen waarvan ik bij voorbaat weet dat het niet klopt , heb overigens wel aan een maandenlange onderzoek meegedaan waarbij voor mij geteld werd. En inderdaad voor een ander kan het wel werken maar mijn waarschuwing blijft daarbij staan (het verbruik wordt vaak overschat) en ook mijn vraag is nog niet beantwoord (hoe tellen jullie de inname als je voor een heel gezin kookt, hoe weet je hoeveel kcal in de boter/olie zit die je binnen krijgen, wegen jullie het fruit of gaan jullie uit van een gemiddelde appel bij wijze van spreken?
Dat waren concrete vragen waar ik tegenaan liep bij dat onderzoek maar voor hun wat het uitrekenen ervan hun werk. Vraag me dus af hoe jullie dat doen of is het slecht producten invoeren en krijg je van elke product een schatting.

Op (bijna) elk product die je in de winkel koopt kan je toch gewoon de kcal, eiwitten, vetten, suikers etc. aflezen? Hoezo is dat dan natte vingerwerk? Ik heb een keukenweegschaaltje en ik weeg alles af wat ik eet, ook fruit en olie waar ik in kook. Ik denk dat het gewoon een stukje bewustwording is, dat je weet wat je eet zeg maar. Dus niet zomaar een klont boter in de pan gooien en een dik stuk vlees bakken zonder dat je weet hoeveel dat eigenlijk is en wat er allemaal in zit. Sinds ik calorieën tel (en niet alleen calorieën, ik kijk uiteraard naar meer dan dat) ben ik veel bewuster bezig met mijn voeding, wat ook te zien is op de weegschaal.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:35

Samiyah schreef:
Greetje63 schreef:

Op (bijna) elk product die je in de winkel koopt kan je toch gewoon de kcal, eiwitten, vetten, suikers etc. aflezen? Hoezo is dat dan natte vingerwerk? Ik heb een keukenweegschaaltje en ik weeg alles af wat ik eet, ook fruit en olie waar ik in kook. Ik denk dat het gewoon een stukje bewustwording is, dat je weet wat je eet zeg maar. Dus niet zomaar een klont boter in de pan gooien en een dik stuk vlees bakken zonder dat je weet hoeveel dat eigenlijk is en wat er allemaal in zit. Sinds ik calorieën tel (en niet alleen calorieën, ik kijk uiteraard naar meer dan dat) ben ik veel bewuster bezig met mijn voeding, wat ook te zien is op de weegschaal.

Wat Greetje probeerde te zeggen denk ik, is dat ook de voedingswaarde op mfp en op se verpakkingen een gewogen gemiddelde zijn. Er zijn altijd uitzondering. Neem bijvoorbeeld een plakje ham. Je hebt een vetter stukje en een minder vet stukje. Stel je het vetste stukje, ja dan klopt het al minder. Daarentegen, het is zo'n klein stukje dat het niet uitmaakt. Het verschil is er, maar over de gehele dag misschien niet merkbaar. Daar zit een verschil, een wetenschappelijk onderzoek is niet te vergelijken met het dagelijks leven. Imo, heeft het ook geen zin. Als je het écht exact wil weten moet je verbrandingswarmte van elke product wat je letterlijk eet gaan meten. Niet haalbaar dus. Waarschijnlijk valt 95% van alle producten gewoon binnen de range van het gemiddelde. Geen zorgen om maken dusm

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:59

Ik tel wel mijn caloriën maar het is voor mij niet van levensbelang. Vaak weet je zelf ook wel wat het beste is. Door het enkel aanpassen van mijn voedingspatroon zijn er al flink veel kilo's vanaf. De laatste loodjes moet ik wel strenger opletten wat ik binnen krijg, maar ik ga dan gewoon uit van de gemiddelden. Vaak voer ik net iets meer (grotere portie) in bij MFP dan dat het daadwerkelijk is.

Gisteravond had ik enorme honger, om half 10 nog 200gr magere kwark met whey. Maar daarna werd de honger alleen maar erger := paar glazen water mocht ook niet baten, toch gaan slapen met honger, vanmorgen enorm vroeg wakker met een rommelende maag. Vandaag mijn lijstje iets uitgebreid.

O: 2 geroosterde boterhammen, 1x kipfilet en roomboter + 1x jong belegen kaas + rijstwafel pindapasta
T: 1 blokje 85% pure chocolade + banaan
L: 250 gr magere kwark met whey
T: appel + rijstwafel kipfilet
A: BBQ worstje, 1 opscheplepel krieltjes, 250gr broccoli en 1 eetlepel mayonaise
T: ??
B: 30 minuten cardio, weet nog niet welke workout :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:53

Afbeelding

Ontbijtje van vandaag <3

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:19

Ik citeer uit de op
Citaat:
Iedereen valt af op z'n eigen manier en daar is dit topic voor, wil jij graag salami op je brood, dan is dat prima. Heb je een strak schema met allerlei gezonde dingen en wil je absoluut niks ongezonds eten, dan is dat ook prima. Uiteraard mag je advies geven, maar houd t vriendelijk en laat iedereen in z'n waarde.

Niemand hoeft verantwoording af te leggen, ieder doet het op z'n eigen manier namelijk :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:44

Danique_G schreef:
Wat Greetje probeerde te zeggen denk ik, is dat ook de voedingswaarde op mfp en op se verpakkingen een gewogen gemiddelde zijn. Er zijn altijd uitzondering. Neem bijvoorbeeld een plakje ham. Je hebt een vetter stukje en een minder vet stukje. Stel je het vetste stukje, ja dan klopt het al minder. Daarentegen, het is zo'n klein stukje dat het niet uitmaakt. Het verschil is er, maar over de gehele dag misschien niet merkbaar. Daar zit een verschil, een wetenschappelijk onderzoek is niet te vergelijken met het dagelijks leven. Imo, heeft het ook geen zin. Als je het écht exact wil weten moet je verbrandingswarmte van elke product wat je letterlijk eet gaan meten. Niet haalbaar dus. Waarschijnlijk valt 95% van alle producten gewoon binnen de range van het gemiddelde. Geen zorgen om maken dusm

Oke, op die manier. Dan nog vind ik 'natte vingerwerk' wat overdreven in die zin, verder ben ik het met jou eens Danique_g. :)

Ziet er lekker uit Emma, wat voor pannenkoek is dat? :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:49

Een banaan-ei pannenkoek gebakken in kokosolie waar ook daadwerkelijk kokos smaak aan zit. Heerlijk zoet maar toch nog gezond, ideaal :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:01

Die zijn lekker inderdaad, maak ik ook wel eens!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:20

Nouja, voor wetenschappelijk onderzoek is het ook natte vinger werk :D neem de weegschaal alleen al, het aflezen is gevoelig voor fouten als je geen elektronische hebt. Maar het is simpelweg niet boeiend genoeg voor dit. Maar ik kan natuurlijk niet voor Greetje spreken :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:59

Mag ik hier ook mee komen praten? Sinds kort weer bezig met op mijn eten letten in plaats van hier snoepje, daar koekje en doe ook nog maar een patatje. 1,5 jaar geleden ben ik aantal kilo afgevallen met sporten en gezond eten, helaas zit het er inmiddels weer aan. Dus nu weer met goede moed begonnen.
Ik weet dat ik het kon, maar dan moet ik het natuurlijk wel doen.

Met behulp van MFP aan de slag en vorige keer werkte dit goed, dus ik verwacht nu ook weer. Helaas voor het avondeten wel grotendeels afhankelijk van mijn ouders, maar verder kan ik het goed zelf doen. Daarnaast wordt sporten qua tijd niet wat naast fulltime stage en daarnaast nog werken. Maar ik rijd sinds vorige week wel weer 2x in de week 20 min paard. Dat gaat de komende tijd weer opgebouwd worden naar 3x per week en langer per keer.