ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klaaswoeba

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:25

Maar concentratieproblemen en chaos horen toch niet bij autisme? Daar heb ik wel enorm veel last van namelijk.

Nou ja. Als ik hier klaar ben in Drenthe of nieuwe woonplaats maar is een nieuwe psych zoeken, de GGZ Fryslan was helemaal omgegooid en mijn figuur was er toch niet meer dus dan kan ik net zo goed eentje dichter in de buurt zoeken :P

Hersenschudding is inderdaad echt poedersuiker. Maarja, niks aan te doen.

Mij is trouwens altijd gezegd dat als je medicijnen gaat gebruiken je dat voor langere periode moet doen en niet voor een dag of een week, omdat je dan alleen maar meer last hebt van de bijwerkingen. Maar dat hebben ze bij jullie dus niet gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:34

mja, mensen met autisme hebben net als ADD veel last van overprikkeling, dus kan me voorstellen dat je daardoor concentratie problemen hebt - helemaal als je geen heel gestructureerd leven hebt- en die chaos kan weer een gevolg zijn van concentratie problemen.

Ik heb dat ook wel gehoord ja,da je het regelmatig in moet nemen. Maar ik heb het vroeger echt een jaar lang concequent geslikt en de bijwerkingen zijn nooit over gegaan...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:01

Wie hier heeft er ook zo'n last van PMS? Het begint bij mij echt problematisch te worden. Ik ben 1 week een agressieve prikkelbare heks, 1 week een depressieve labiele heks. Vervolgens wordt ik ongesteld en voel ik me binnen 24 uur weer normaal en mezelf. Mijn periode duurt ruim 7 dagen. In de twee weken voordat ik ongesteld wordt zwellen mijn borsten op van een B naar een volle C cup en doen ze zeer. Als ik uit mijn menstruatie kom voel ik me nog steeds top, ik ben vrolijk, opgewekt, heb een flink libido. Maar na een week wordt ik weer die heks, ga van prikkelbaar, chagrijnig naar ronduit depressief. In combinatie met mijn impulsie ADHD klachten leidt dit tot grote problemen. Zo kan ik bijvoorbeeld willen stoppen met mijn relatie, of ontslag willen nemen op mijn werk. Terwijl ik als ik ongesteld wordt, en weer "normaal" vraag ik me vaak af waar die emoties vandaan kwamen omdat ze aks sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Omdat vrouwen met ADHD vaak zeer hevige PMS klachten hebben vroeg ik me af of er hier nog meer meiden zijn die richting de 30 gaan en hier ook steeds meer last van krijgen?

Ter info:

Hierboven maak ik al melding van het feit dat vrouwen met AD(H)D vaak meer last hebben van PMS. De reden hiervoor ligt in de wisselwerking tussen enerzijds de neurotransmitters dopamine, noradrenaline en serotonine en anderzijds de hormonen prolactine, progesteron en oestrogeen. Zo'n week voor de menstruatie dalen het progesteron- en het oestrogeenniveau in het lichaam terwijl het prolactineniveau stijgt. Dit heeft invloed op de neurotransmitter serotonine in de hersenen, die verantwoordelijk is voor stemmingsregulering en andere door de hersenen aangestuurde functies. Vrouwen zijn gedurende deze dagen ook lichamelijk het kwetsbaarst: zij houden meer vocht vast, zijn sneller moe, de weerstand is matig, en de slaap wordt verstoord.
Een vrouw met AD(H)D ervaart sowieso al de gevolgen van een ontregeld neurochemische systeem in de hersenen. De combinatie van deze twee ontregelde systemen (die van de neurotransmitters en de hormonen) resulteert vaak in ernstige stemmingswisselingen, hypergeïrriteerdheid en emotionele overreacties.
Er is, doordat AD(H)D bij volwassenen pas sinds kort een issue is, nog niet veel bekend over zwangerschap bij vrouwen met AD(H)D, maar het lijkt erop dat zwangerschap een gunstige invloed heeft op de AD(H)D-symptomen. Verschillende vrouwen (die pas na hun zwangerschap de diagnose AD(H)D hebben gekregen) vertellen dat zij zich tijdens hun zwangerschap rustiger voelden en beter in staat waren zich te concentreren.
Er is bewijs dat oestrogeen een positieve uitwerking heeft op die delen van de hersenen die gestimuleerd worden door de neurotransmitter dopamine: het inhibitiesysteem dat verantwoordelijk is voor het afremmen van zenuwcellen. Omdat tijdens een zwangerschap het oestrogeengehalte een ongekende hoogte bereikt, is het aannemelijk dat ADHD-symptomen aanzienlijk verminderen.

Prolactine wordt geproduceerd door de hypofyse en is een belangrijk hormoon voor de regulatie en productie van oestrogeen en progesteron bij vrouwen (en de zaadproductie en testosteronaanmaak bij mannen). Het ondersteunt de werking van oestrogeen hormonen, progesteron, cortisol en schilklierhormoon op de melkklieren. Tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode produceert het vrouwenlichaam grote hoeveelheden prolactine.

Prolactine en de neurotransmitter dopamine hebben een paradoxale relatie met elkaar.
Dopamine onderdrukt de afscheiding van prolactine. Dus hoe minder dopamine vrijkomt in de hersenen, hoe groter de afscheiding van prolactine. Daar mensen met AD(H)D 70 procent meer dopamine-transporters, maar minder afgifte van dopamine in de voorhoofdskwab van hun hersenen hebben, dan mensen zonder AD(H)D (zie: Onderzoeksresultaten), is het aannemelijk dat vrouwen met AD(H)D ook vaker een verhoogd prolactine-niveau hebben! Daarbij komt dat ook stress en psychische spanningen een dopamineverlagende en dus een prolactine-verhogende uitwerking hebben!
Andersom stimuleert prolactine de aanmaak van dopamine. In de zwangerschaps- en zoogperiode produceert het lichaam meer prolactine (wat o.a. nodig is om borstvoeding te kunnen geven) en dit stimuleert de afgifte van dopamine in de hersenen.

Enkele symptomen van een te hoog prolactine-niveau (oftewel hyperprolactinemie) zijn o.a.: het uitblijven van de menstruatie (geen eisprong), overgevoelige borsten, en melkafscheiding uit de borsten.

Doorgeredeneerd zouden vrouwen met ADHD zich, dankzij de hormonenboost en de verhoogde aanmaak van de neurotransmitters serotonine en dopamine in de loop van hun zwangerschap en tijdens de lactatieperiode veel evenwichtiger en minder chaotisch moeten voelen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:06

Wow dank je Piloetje ik ben er net achter dat mijn prolactine te hoog is en we daarom waarschijnlijk nog niet zwanger hebben kunnen worden.
Bijzonder te lezen dat er dus een link is op dit gebied.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:13

Oh dat was eigenlijk niet het stukje dat ik erbij wilde zetten. Kan het nu ook niet meer vinden! Het stond op de site van hersenstorm.

Maar wat toevallig zonnebloem! Maar ben je al bij de huisarts geweest voor het zwanger worden? Want die had de link dan wel moeten leggen als hij weet dat je Ad(H)D hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:19

Ik ben wel bij de huisarts geweest maar het traject om ADD te bevestigen loopt nog, dus voor haar is het nog niet 100% zeker dat ik ADD heb.
De gynaecoloog heb ik nog niet verteld van de test maar dat is misschien nog wel een idee, ik vind het in elk geval fijn om te weten dat dit samenhangt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:21

(Super vaak als ik bij dit topic kijk, dan krijg ik zo'n advertentie van Yes we can clinics. Voor jongeren met verslavingen gedragsproblemen... En dan denk ik echt van 0.o"...)

Maar woow, dit had ik nog nooit gelezen. Maar heb er ook niet echt klachten van moet ik eerlijk zijn, kan me er niet erg in vinden tenminste.
Op m'n werk wel top, m'n collega is over ADD gaan lezen. Ze begrijpt me nu een stuk beter, snapt eindelijk waarom ik dingen niet deed (echt vergat dus) en vaak te laat was. Ze weet nu eindelijk dat 't geen gebrek aan motivatie is. En nu gaan we samen kijken naar hoe we 't voor mij fijner kunnen maken op 't werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:26

IK IK IK.... Verschrikkelijk. Dood aan de PMS... Dat verziekt echt veel in mijn leven.
Mijn concentratie is al niet al te best...

Maar tijdens PM periode is het om te huilen. Eerste 2 dagen van mestruatie ook, daarna is het over. Soms de eerste dag al. Voelt letterlijk alsof iedere dag meer stenen op mijn schouders mee moet dragen, die er dan ineens allemaal vanaf kletteren..
Ook met autorijlessen... Mijn instructeurs snapte geen bal van me 'want de ene les ging het zo goed en de andere niet'. Nou naderhand kon ik er precies de klok op gelijk zetten welke lessen goed gingen en welke niet, want dat hing allemaal samen met mijn cyclus. Super bizar. Het is echt net alsof ik het letterlijk niet helder meer zie de paar dagen ervoor., m'n concentratieboog is gewoon niet langer meer dan 3 seconde. Verder helemaal geen fysieke klachten waarmee het samenhangt ofzo.

Ik ging ooit vliegen, paar dagen ervoor. Nou, ik ben op het vliegveld mijn boardingpass kwijt geraakt, mijn camera (a 2000 euro) had ik in een winkel laten liggen. Mijn portomonee bij de stoeltjes (die werd omgeroepen) etc. verschrikkelijk. Normaal ben ik wel erg, maar zo erg. Kan ook precies voorspellen op basis van mijn stemming/concentratie wanneer het zover is... Heb zelfs wel eens gedacht dat mijn hele ADD daarop gebasseerd is omdat het mijn functioneren echt wel belemmert en mijn concentratiegebrek sowieso al heel erg in episodes is.

Moet wel zeggen dat het de laatste tijd (half jaar ?) op de een of andere bijzondere wijze heel erg is afgenomen :? Ben er niet rouwig om iig... Belemmerde echt mijn leven, moest alles er altijd om heen plannen :o En als ik toetsweek had in die periode was ik gewoon de l#l. En aangezien het 2 van de 4 weken ellende is... Komt het nogal eens voor :+

Anticonceptie word ik chronisch een kreng van, dus dat is ook geen oplossing :+

Poess! wat fijn dat je collega nu wat meer begrip kan tonen :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:05

Wat een herkenning. Ja anticonceptie wordt ik heel vlak van. Net als van ritalin eigenlijk, alleen van anticonceptie wordt ik ook erg down. Ik heb microgynon 30 en de nuvaring gehad. Van beide werd ik erg down. Maar nu het steeds erger wordt wil ik toch graag iets proberen. Maar kom dan al snel bij serotonine remmers uit, oftewel antidepressiva. Dan hoeft dat alleen maar in die twee heksen weken geslikt te worden. Dus niet opbouwen in de bloedspiegel en dagelijks slikken zoals bij depressies.

Maar ik sta hier nogal sceptisch tegenover. Ik heb al maar 1 week een behoorlijk libido. Grote kans dat dat dan ook weg is.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:42

Ik heb morgen eindelijk mijn gesprek(na een maand wachten) met de arts voor evt. medicatie en verdere behandeling. ik wil de medicatie in ieder geval proberen, om te kijken hoe het ook kan zijn, maar het grootste deel wil ik toch wel gaan verhelpen of behandelen met therapie. Ik heb een tussenjaar van school waarin ik mooi aan mezelf kan werken =)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:51

Ik ga voorlopig over op concerta, kreeg echt steeds meer negatieve bijwerkingen en rebound helaas..
Duur grapje maar als het werkt moet het maar.... :-(

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:28

ik ben vrijdag begonnen met dexamfetam.
veel minder last van dan met ritalin.

Maar goed ritalin ging ook pas na 10 dagen echt verkeerd, dus nog even afwachten.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:59

Ik heb vandaag emt mijn gesprek gehad met de arts.

Deze raadde me het volgende aan: of eerst rustig aan beginnen met "lexapro" (een kalmeerder die langzamerhand de spanning afbouwt, dit is mij i.i.g. verteld) om vervolgens vanaf midden augustus te beginnen met concerta(ivm zijn vakantie)

Of meteen vanaf midden augustus beginnen met concerta.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ervaringen met lexapro? Ik ga internet nog even afspeuren over hoe of wat etc.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:32

ik zit sinds 2 weken aan de lexapro. ik had ook ontzettende dwang gedachten, die zijn eigenlijk zo goed als weg. Verder voel ik me ook wat rustiger in mijn hoofd. Ik slikte eerst een ander antidepresiva. Wel heb ik nog meer last van vermoeidheid, maar dat zou weg moeten trekken. :) Mij bevalt het toch nog toe wel. Over een maand moet ik terug naar de ha voor controle, vandaag heb ik contact gehad om te kijken hoe het na deze 2 weken is gegaan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:18

ze wouden mij eerst ook aan de medicijnen hebben, maar dat gaat nog even niet door.
Wel ga ik de groepstherapie ofzo iets volgen. En de andere dingen want helpt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:48

Wie gebruikt er homeopathische middelen voor add/adhd?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:04

Ik zit er over te denken om dit bij mijn dochter te gaan proberen :j
Ze heeft nooit gewone medicatie geprobeerd omdat ze er zelf weinig hinder van ondervind op dingen vergeten en een druk hoofd na...
Wij hebben er wel last van haha maar daarvoor hoeft ze niet aan de medicatie (die ze toch zou vergeten) homeopathisch is echter misschien wel een optie om de scherpe randjes eraf te halen.
Als iemand dus ervaringen heeft hoor ook ik dat graag !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:11

Ik heb er geen ervaring mee maar Bach Bloesem mix 55 zou voor ADHD zijn. Lees er wel goede reacties op bij kinderen in ieder geval.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:45

Hallo!

Heb niet het hele topic gelezen, sorry, dat trek ik niet haha.

Ik heb al enige jaren het vermoeden van ADD. Ik herken mezelf in vele kenmerken en ik merk dat ik steeds vaker tegen mezelf aanloop. Zit er toch serieus aan te denken om eens een afspraak te maken bij de huisarts. Maar ergens denk ik; dan heb ik dat labeltje, pas ik in dat hokje, en dan?

Is er hier iemand die significant een verbetering gemerkt heeft na diagnose en medicatie? Of houdt t op bij het labeltje, wat tips hoe ermee om te gaan en medicatie die meer slecht doet dan goed?

Ik hoor graag ervaringen :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:19

Hoi Sjaap, hier eigenlijk alleen maar heel positief na de diagnose.
De medicatie werkt bij mij heel erg goed, bijna geen bijwerkingen.
De enige bijwerking is de hogere bloeddruk, maar omdat de mijne altijd laag was is hij nu juist goed.
School gaat ook voor het eerst echt goed.
Op het werk weten we nu waardoor het komt dat ik soms m'n werk goed doe, en dit gaan we nu ook samen aanpakken

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:27

Bedankt voor je reactie, klinkt positief :)

Ik heb vooral steeds meer last van stemmingswisselingen, woede uitbarstingen zonder aanwijsbare reden en het volkomen van slag zijn wanneer dingen anders lopen, ergens anders liggen of kwijt zijn/niet werken. Ook wisselende prestaties op werk en 3000 gedachten in een minuut ie totaal geen verband met elkaar hebben komt veel voor. Heb ik al zo lang als ik me kan herinneren, wist ook niet beter, tot mn omgeving me erop ging wijzen dat dat niet echt "normaal" is :').

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:32

Haha ja stom is dat, ik dacht ook altijd dat het normaal was... Dat het bij iedereen zo ging.
Nu weet ik wel dat lang niet iedereen in dit topic zo positief is over de medicijnen, dus dat is echt bij iedereen verschillend.
Ik denk dat je het wel beter een plekje kan geven en er beter mee om kan gaan als je zeker weet dat je het heb. Dan weet je tenminste waar het 'probleem' zit. De rest van je dingen herken ik ook wel ja. Dat volkomen van slag zijn als er ineens wat anders is irriteer ik me de laatste tijd wel aan bij mezelf XD

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:38

Ik liet gister een bak aardbeien vallen, schelden, gooien met spullen en uiteindelijk in huilen uitgebarsten, lijk wel gek :')

Heb een kennis met ADD en die krijgt therapie in de vorm van groepsgesprekken...... Lijkt me he-le-maal niks.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:43

Die keuze had ik ook, om dat te doen. Heb het niet gedaan...
Ben totaal geen persoon hiervoor, weet dat ik dan dagen lang zenuwachtig ben voordat het zover is :')

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:51

Fijn dat daar keuze in is :) Heb me inmiddels wat ingelezen en ouders worden er ook in betrokken lees ik,om te vertellen hoe het "vroegah" was. Kan nog gezellig worden :Y)

Ik zou graag gewoon eens rust in mn hoofd willen, maar met 1 ding tegelijk bezig zijn, me niet al zorgen maken over wat ik op maandag over 2 weken ga eten en daar doodleuk al een boodschappen lijstje voor maken in mn hoofd. Sowieso, lijstjes :') Honderd lijstjes maken, je lijstje kwijtraken of alles doen wat niet op het lijstje staat en alles wat wel op t lijstje staat eeuwig voor me uitschuiven. Ik word geloof ik gewoon erg moe van mezelf.

Poes, jij bent gewoon eerst langs de huisarts geweest voor doorverwijzing? En toen?